Inhoud artikel

    Search Engine Optimization (SEO ofwel zoekmachine-optimalisatie) is een groot onderdeel van alle online ondernemers, website- en webshop beheerders en marketeers. SEO is de wetenschap het scoren binnen de rankings van zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing. SEO definieert wat men, zowel aan de frontend als de backend van en website of webshop kan uitvoeren om hoger te scoren in de ranglijsten van voornamelijk Google. Het onder de knie krijgen van de kunst van SEO is erg belangrijk omdat hierdoor mensen jouw website of webshop eerder zien, langer bezoeken en de kans op conversie sterk verhoogd. Je beheert een website immers om bezoekers te genereren; of het nu voor informatie, inkomsten uit reclames of verkoop is.

    SEO met GoogleHoe denkt een zoekmachine?

    Het moeilijke van SEO is dat alle kennis gebaseerd is op ‘trial & error’. Dit wilt zeggen dat men simpelweg alleen maar speculaties kan maken over hoe een zoekmachine denkt en werkt. Dit gebeurt door middel van het doorvoeren van een verandering binnen de frontend en/of backend van een website of webshop en vervolgens te kijken naar resultaat. Hoe een zoekmachine precies werkt weet alleen het bedrijf achter de zoekmachine zelf; althans, dat is waarschijnlijk het geval. Ook dit is niet zeker omdat zoekmachines onder andere zelf-lerende AI’s zijn; waardoor de mogelijkheid bestaat dat de maker niet eens alle werkingen begrijpt van zijn/haar zoekmachine).

    Kan ik nog wel optimaliseren?

    Gelukkig zijn er wel een heleboel bewezen mogelijkheden om SEO uit te voeren waardoor jouw website of webshop zo hoog mogelijk in de ranglijsten komt. Ook geven de bedrijven achter zoekmachines vaak een hoop geheimen vrij over de werking van hun databases n programmering. Hierdoor krijgt het publiek ook meer inzicht op hoe ze juist gebruik kunnen maken van SEO. Zo heeft Brian Dean van Backlinko een vrij uitgebreid en handig artikel geschreven over Google RankBrain. Hiermee kun je nóg meer uit je SEO halen! Ook jij kunt jouw website of webshop hoger laten scoren in de ranglijsten van zoekmachines! Het vergt alleen wat onderzoek en veel oefenen. Natuurlijk kun je het ook voor je laten doen door een expert.

    SEO voor websites en webshops

    Om een overzicht te geven over wat jij kunt doen om je website of webshop hoger te laten scoren in de ranglijsten geven wij jou een aantal technieken, tips en regels om te volgen voor ultieme SEO. Als je jezelf houdt aan deze lijst scoor je gegarandeerd hoger (wanneer mogelijk) in de ranglijsten.

    Gebruikservaring is prioriteit nummer 1

    Het allerbelangrijkste, niet alleen voor SEO maar ook voor conversie, is gebruikservaring. Zoekmachines meten namelijk niet alleen hoeveel gebruikers jouw website of webshop genereert; maar ook hoe lang het bezoek duurt, waar geklikt wordt, of ze doorklikken en hoe de pagina scoort ten opzichte van anderen. Dit betekent dat je het je bezoekers zo comfortabel mogelijk moet maken. Zorg ervoor dat je bezoekers nergens hoeven te wachten, dat de content PERFECT is, dat ze makkelijk kunnen doorklikken en dat ze zo lang mogelijk op je website of webshop blijven (en natuurlijk zo vaak mogelijk terugkomen). Kortom, als de zoekmachine doorheeft dat mensen genieten van jouw website of webshop dan wordt deze daarvoor beloond met en hogere score!

    URL-structuur

    Als je een webpagina aanmaakt met je CMS naar keuze dan zal er vaak automatisch een URL aangemaakt worden voor die pagina. Vaak met teksten: www.website.nl/pagina/artikel-woord-woord-woord maar soms ook met onbegrijpelijke teksten: www.website.nl/jhfu.php-index.h4r89r9hihff48yhfur. Zoekmachines vermijden het liefst dit soort onbegrijpelijke URL’s omdat ze in de meeste gevallen irrelevante informatie bevatten of foute boel betekenen. Het geeft bezoekers daarnaast ook absoluut geen informatie over wat voor website ze bezoeken. En onthoud: zoekmachines zijn ook ondernemingen die zoveel mogelijk gebruikers willen genereren, dus ook bij hen staat gebruikservaring voorop. Hierdoor worden URL’s die het moeilijk maken voor de bezoekers niet graag ontvangen. Zoekmachines zien daarom het liefst zo kort mogelijke URL’s met daarin de metadata van de website in kwestie.

    Keywords

    Het is van groot belang dat je op basis van jouw doelgroep en onderneming; relevante zoekwoorden gebruikt. Met zoekwoorden kunnen mensen jouw website of webshop vinden in de zoekmachines. Als je bijvoorbeeld een pagina aanmaakt over Roze Flamingo’s; zorg dan dat je op zoveel mogelijk plekken de term: “Roze flamingo” of een bepaalde vervorming hiervan terug laat komen.

    Vooral in de titel, subtitels, meta-beschrijving en hier en daar in de teksten zelf moet je de termen laten terugkomen. Maar ga niet te ver; als het te overduidelijk wordt schrikt het mensen af; waardoor je weer lager scoort in de ranking. Ook afbeeldingen van roze flamingo’s zullen helpen, mits je de ALT-tekst van deze afbeeldingen vult met de zoekwoorden. De zoekmachine “snapt” dan, dat het een afbeelding van een Flamingo is.

    Linkbuilding

    De kunst van linkbuilding is er één zo oud als de zoekmachines zelf. Linkbuilding is het hoger scoren in de ranglijsten van zoekmachines door links van jouw pagina op te bouwen op andere pagina’s met een hoge authoriteit. Deze authoriteit wordt weer bepaald door het aantal links naar de pagina op websites met een hoge authoriteit. Het is dus een cirkel. Vroeger bestond deze autoriteit nog niet en kon men simpelweg vele domeinen opzetten met linkjes en zo hoger scoren. Tegenwoordig kijken zoekmachines naar de betrouwbaarheid van de links. Zorg er daarom voor dat je op de pagina zelf betrouwbare links met een hoge authoriteit hebt staan en probeer zoveel mogelijk links van jouw pagina op andere websites met een hogere autorieteit op te bouwen.

    SEO linkbuilding

    Handige tips en tricks

    Er zijn gelukkig vele tools, websites en personen die je kunnen helpen bij het verbeteren van je SEO. Hierdoor kun je gemakkelijker hoger scoren in de ranking van zoekmachines.

    Progressive Web Apps phoneKeywordtools

    Er zijn vele keywordtools en kywordplanners die het bepalen van zoekwoorden makkelijker, sneller en effectiever maken. Zo heeft Google een eigen zoekwoordplanner binnen Adwords. Hiermee kun je zien hoeveel mensen naar een bepaalde zoekterm zoeken, wat de cost per click is (CPC) en wat de competitie is op de term. Zo kun je volledig een eigen zoekwoord-campagne opzetten. Andere handige gratis keywordtools zijn Ubersuggest, Semrush en KWfinder.

    Neem een goede contentschrijver in dienst

    De harde waarheid is dat de kwaliteit van de content nog altijd de sleutel is naar succes. Je kunt wel zo’n prachtige webpagina hebben, maar als de content niet overeen komt met de verwachtingen van de bezoeker kom je nooit bovenin de ranglijsten. Doe dus goed onderzoek naar je onderneming, je doelgroep en naar je schrijver. Een goede schrijver kan het verschil maken tussen geen bezoekers en maximale conversie; dus bespaar absoluut niet op content.

    Een aantal handige bronnen

    Bij SEO horen natuurlijk een heleboel andere belangrijke termen, technieken en methodes. Gelukkig houden wij deze dingen altijd bij in ons blog. Een aantal handig en behulpzame artikelen zijn: Conversie Optimalisatie, Het geheim van de Customer Journey en Website vernieuwen in 3 slimme stappen (de beste strategie)Wil je graag de SEO van jouw website of webshop verbeteren om zo meer bezoekers, hogere conversie en een betere ranking te krijgen? Neem dan nu CONTACT met ons op.