Het belang van Technische SEO voor B2B websites

In dit artikel duiken we in de vrijwel onzichtbare wereld van Technische SEO. Zelfs de mooiste websites lopen vaak veel potentie mis, omdat ze hun technische SEO niet op orde hebben. Elke online ondernemer begrijpt ondertussen wel het belang van META beschrijvingen, ALT teksten en het gebruiken van tools zoals Yoast.

In dit artikel gaan we het echter hebben over de diepere oorzaken die niet alleen vrijwel ongezien korte termijn problemen veroorzaken, maar ook op lange termijn grote littekens kunnen gaan vormen. Fouten waarvan de meeste mensen niet eens wisten dat ze konden voorkomen. Wat niet vreemd is, want je kunt ze op het eerste gezicht niet eens zien!

“Maar mijn website ziet er strak uit! Alles werkt gewoon!”

Dit is de eerste gedachte die mensen vaak hebben wanneer wij onze website scan aanbieden. De website is functioneel en doet wat hij moet doen. En dat is ook het nadeel van Technische SEO. Het betreft in de meeste gevallen fouten die de gebruiker niet kan achterhalen. Het zijn over het algemeen dingen die als “fout” worden gezien door zoekmachines als Google.

In de wereld van web development en online marketing wordt snel de vergissing gemaakt dat een website direct en vrijwel automatisch vindbaar is in zoekmachines. Echter is een developer niet altijd verantwoordelijk voor de technische SEO van je website. Dit is namelijk een volledig andere tak van sport. Wanneer je een website hebt laten bouwen en hij scoort slecht op technische SEO, dan is het belangrijk dat je jouw afspraken met je webdeveloper nagaat!

Waarom moet je de technische SEO van jouw website laten controleren en optimaliseren?

De term “SEO” zegt het eigenlijk al. Het staat voor “Search Engine Optimization”, oftewel:

“Jouw website optimaliseren om hoger, efficiënter en relevanter te kunnen scoren in zoekresultaten.”

Wanneer je voor meer zoektermen op hogere en relevantere zoekposities staat, genereer je meer traffic! Wanneer je niet investeert in de optimalisatie van de technische SEO van je website, loop je dus potentiële bezoekers mis. Loop je bezoekers mis? Dan loop je kans op conversies mis! Zo simpel is het!

“Echte” technische SEO gaat een stapje verder

Door je website op een juiste manier te laten controleren en optimaliseren, ben je niet alleen bezig om meer resultaten op zoekmachines te genereren. Een groot deel van technische SEO betreft namelijk ook de gebruiksvriendelijkheid van je website en conversieoptimalisatie. Dat wil zeggen dat je met het verbeteren van technische SEO, twee vliegen in 1 klap slaat. Je zorgt er namelijk niet alleen voor dat je meer bezoekers op je website krijgt. Door de analyses en optimalisaties uit te voeren, zorg je er dus ook voor dat je bezoekers sneller tot een conversie zullen overgaan.

Dit komt omdat zoekmachines onder andere kijken naar hoe “tevreden” haar bezoekers zijn met het resultaat dat jij hen aanbiedt. Daarom is effectieve SEO niet enkel gericht op zoekmachines, maar ook op de gebruikers. Een volledig geoptimaliseerde website vindt hier een perfecte balans in. In dit artikel leggen we je uit hoe je verder gaat dan enkel de META titels aanpassen. Je zult ontdekken hoeveel complexe onderdelen technische SEO daadwerkelijk heeft én waarom je nu een gratis quickscan moet aanvragen!

Wat is (technische) SEO eigenlijk?

Om gelijk het verschil tussen je webdeveloper en online marketeer aan te duiden, gebruiken we altijd de volgende metafoor:

“Jouw developer zet de auto in elkaar, je online marketeer zorgt voor de benzine. Alleen door samen te werken komen ze op de gewenste bestemming aan”.

Het verschil tussen deze twee partijen is erg belangrijk wanneer je gaat kijken naar de potentiële fouten van jouw website. Elke partij heeft namelijk haar eigen expertise. Het is een symbiotisch systeem: de één kan niet leven zonder de ander. Voordat je een website gaat bouwen stel je een doel vast (Sales, leads, traffic, etc). De developer zorgt ervoor dat die doelen functioneel gehaald kunnen worden en de online marketeer zorgt ervoor dat de die functies gebruikt worden om blijvende resultaten te genereren.

Onderdelen van technische SEO met mogelijke fouten

Om je een beeld te geven van hoeveel er fout kan gaan, geven we je een lijst met de belangrijkste “checkpoints” van technische SEO. Daarna gaan we ze 1 voor 1 langs om je uit te leggen wat er precies mis kan gaan en wat je er tegen kunt doen!

Inhoud van het artikel

  1. Websitesnelheid
  2. Responsiveness
  3. Interne en externe linkstructuur
  4. URL structuur
    • URL statuscodes
    • HTTPS structuur
    • Redirection
  5. META data
  6. Indexering
    • Noindex/Nofollow
    • Robots.txt
    • Sitemap
  7. Afbeeldingen
  8. Vertalen en SEO
  9. Google tools
    • Google Analytics
    • Google Tag Manager
    • Google Search Console
  10. Conclusie

*Leestijd: 35-45 minuten

Website snelheid SEO

1. Website snelheid (laadsnelheid)

Laadsnelheid wordt niet vaak gerelateerd aan jouw mogelijkheid tot scoren in zoekresultaten. Echter, dit is absoluut één van de belangrijkste aspecten van technische SEO. Als jouw pagina’s langzaam laden dan zullen niet alleen de crawlers van zoekmachines moeite hebben met de data op de pagina te indexeren. Je bezoekers zullen hier namelijk ook geïrriteerd door raken. Hierdoor verlaten ze de pagina sneller en genereer je een hoge bounce rate.

Je kunt jezelf afvragen waarom dit een “onzichtbare foute” kan zijn. Want jij kunt toch gewoon zelf ervaren hoe snel je website is? Dit is dus niet het geval in realiteit. Zo kan het zijn dat een website voor jou als individu erg snel is, maar voor een zoekmachine of andere gebruikers niet. Er zijn meerdere variabelen die dit kunnen veroorzaken:

  • Internetsnelheid
  • Website cache
  • Browsercache
  • Gebruikt apparaat
  • Eigen ervaring

Hoe controleer ik de snelheid van mijn website en pagina’s?

Gelukkig zijn er diverse gratis tools die je kunnen helpen bij het ontdekken van de snelheid van jouw website en pagina’s. Zo kan het zijn dat de website voor jou razendsnel is, maar voor de crawlers van de zoekmachines niet. Dus ook al is je website op de oppervlakte snel, wordt je nog steeds niet goed geïndexeerd. Er zijn 2 handige opties die je kunt gebruiken om jouw sitesnelheid te achterhalen.

Pagespeed insights technische seo

Google Pagespeed insights

Deze tool is van Google zelf, dus de beste manier om te controleren hoe deze zoekmachine de snelheid van jouw website ervaart. Door jouw website URL in te vullen op deze pagina, wordt realtime de snelheid van jouw site getest. Je krijgt vervolgens een resultaat voor zowel mobiel als desktop gebruik.

Vervolgens krijg je onderaan een lijst met fouten die jouw website voor zowel gebruikers als voor zoekmachines langzaam maken. Door deze dingen aan te pakken, zal je score vanzelf de juiste kant op gaan! De vraag is dan natuurlijk: “Wat is een acceptabele score?”. In dit geval zou je op mobiel minimaal een score van rond de 50-70 moeten behalen. Op desktop zou dit minimaal rond de 80-100 moeten zijn!

Gtmetrix resultaat

GTMetrix

Een sterk alternatief voor Google Pagespeed insights is GTmetrix. Het is een onafhankelijke partij die vooral naar de technische aspecten van de snelheid kijkt. Ons advies is om altijd Google Pagespeed insights als leidende factor te gebruiken. Maar soms kan het helpen om ook issues binnen GTMetrix te checken. Hier zit je goed als je tussen de 80%-90% zit met je scores. Echter wordt hier dus al minder gekeken naar je mobiele performance. Daarnaast bepaalt Google je zoekresultaten en GTMetrix niet.

Wat moet ik optimaliseren om mijn website sneller te maken?

  • Javascript en CSS
  • Afbeelding grootte
  • Videogrootte
  • Media sources (wordt het direct van de site, server of een externe bron ingeladen?)
  • Lazy loading
  • Caching opties (Nginx, Redis, Cloudfare, Varnish Caching etc.)*
  • Een thema dat optimale snelheid toestaat
  • Plug-ins kiezen die je snelheid niet in de weg zitten
  • Updaten (API’s, Plug-ins, thema etc.)
  • Passende hosting kiezen die jouw snelheid optimaal kan maken
  • Regelmatig snelheid testen en optimaliseren

Wist je dat wij jouw website zo snel kunnen maken dat hij letterlijk niet sneller kan met je huidige mogelijkheden? De twee bovenstaande afbeeldingen laten de snelheidsresultaten van onze website zien. Wil jij met jouw website ook zulke hoge scores als onze website? Dat kan! Daag ons uit en laat ons jouw websitesnelheid naar een nieuw niveau tillen! Neem nu contact met ons op!

*Ben je op zoek naar nieuwe opties voor hosting of caching, dan kun je ons dat natuurlijk ook altijd vragen door contact op te nemen!

seo responsiveness

2. Responsiveness voor technische SEO

Responsiveness betekent het juist werken van jouw website op verschillende apparaten en resoluties. Ook dit is een “onzichtbare” fout. Je website doet het wellicht prima op alle apparaten die jij in huis hebt, maar misschien niet op de ‘andere’ apparaten die jouw gebruikers kunnen hebben.

Waarom is responsiveness belangrijk voor mijn technische SEO?

Wanneer jouw responsiveness niet in orde is, zorgt dit ervoor dat sommige gebruikers jouw website wellicht niet goed kunnen navigeren. Dit zorgt voor een slechte gebruikservaring, waardoor ze de website verlaten (bounce rate) of niet tot een conversie overgaan.

Zoekmachines registreren dit gedrag. Wanneer ze negatieve gebruikservaring registreren, zullen jouw pagina’s dalen in de zoekresultaten. Hierdoor krijg je minder traffic en daalt je kans op conversie.

Responsiveness controleren en verbeteren

Het nadeel van responsiveness controleren is dat je dit enkel handmatig, pagina voor pagina kunt doen. Er bestaat namelijk geen “magische tool” waarmee je responsiveness kunt controleren over heel de website. Het betreft gebruik van echte mensen. Desalniettemin kunnen we met onze quick scan al veel pagina’s uit je website vissen die naar voorspelling niet responsive zijn.

Het probleem oplossen is ook een stapje verder. Responsiveness is namelijk een verantwoordelijkheid van je developer, mits dit binnen de afspraken van je websitebouw ligt. Responsiveness komt voor uit het design- en ontwikkelproces van je site. Desalniettemin kun je jouw website altijd in een later stadium optimaliseren voor een betere responsive ervaring. Twijfel je over de responsiveness van een van jouw pagina’s? Test de pagina met de responsive design checker.

Aangezien Klik & Steen niet alleen online marketing specialist is, maar ook ervaren web developer; worden al onze websites en webshops volledig responsive opgeleverd. Ben je benieuwd naar hoe wij jouw website responsive maken? Neem dan nu contact op voor vrijblijvend advies.

SEO url structuur

4. URL structuur

In dit onderdeel zit er inderdaad wat overlap tussen interne en externe linkstructuur. Geziene linkstructuren URL’s bevatten. Echter, gaat dit onderdeel meer over hoe de individuele URL’s zijn geformatteerd en gestructureerd. Allereerst kijken we naar hoe je een SEO-vriendelijke URL formatteert:

  • Zo kort mogelijk: houd de URL kort en bondig. Get to the point!
  • Houd het relevant: Gebruik geen onnodige termen, woorden, letters, cijfers of tekens.
  • Gebruik relevante zoektermen: Zorg ervoor dat je de belangrijkste zoekterm van de pagina gebruikt in de URL formattering
  • Gebruik geen vreemde tekens

Goed:

https://www.mijnwebsite.nl/categorie/relevant-zoekwoord

Fout:

https://www.mijnwebsite.nl/pagina/categorie/doorlink/hdieh_1239_title-page-49-ditisdetitelvandepaginadiejeinjecmshebtingevoerdenhijisveeltelangjoh

URL statuscodes

De status van een URL wordt aangegeven met een statuscode. Zo kan het zijn dat de URL het voor jou prima doet, maar voor een gebruiker of zoekmachine niet. Door de betekenis van de URL codes te leren, kun je de oorzaak van de onzichtbare fout herleiden. URL statuscodes zijn een belangrijk onderdeel van je technische SEO, want als een URL niet juist functioneert, heb je er niks aan!

Er zijn in principe 5 belangrijk categorieën van URL statuscodes. We leggen enkel de meest belangrijke hiervan uit (er zijn er erg veel waar je nooit te maken mee zult krijgen):

  1. 1XX: Dit zijn informatie reacties. Ze gebeuren tijdens het verbindingsproces en zul je daarom vrijwel niet tegenkomen
  2. 2XX: Deze codes geven een succes aan.
  3. 3XX: Deze codes geven aan dat er een bepaalde actie moet worden ondernomen die buiten de automatische processen werkt
  4. 4XX: Deze codes geven aan dat de “client” (software die om informatie vraagt) een error vertoont. Dit kan communicatie tussen server en client zijn.
  5. 5XX: Deze codes geven aan dat de server een error heeft ontdekt. Ook dit kan communicatie tussen server en client zijn. 4XX en 5XX codes vallen onder hetzelfde “ras”

Belangrijke 1XX codes

  • 100 Continue: De aanvraag is tot dusver oké. De client kan doorgaan met de request naar de server
  • 101 Switching protocol: De server snapt dat er iets aangevraagd is en moet een update geven aan de client wat er moet gebeuren
  • 102 Processing: De aanvraag was succesvol, er is alleen nog geen reactie.

Belangrijke 2XX codes

  • OK 200: De aanvraag was een succes en de reactie is ontvangen
  • 201 created: De aanvraag was succesvol, de reactie is ontvangen én er is een nieuwe aanvraag aangemaakt
  • 202 Accepted: De aanvraag is geaccepteerd, maar nog niet in gang gezet

Belangrijke 3XX codes

  • 301 Moved: De data is permanent verhuisd naar een nieuwe URL
  • 302 Found: De data is tijdelijk verhuisd naar een nieuwe URL

Belangrijke 4XX codes

  • 400 Bad request: De aanvraag kon niet worden uitgevoerd
  • 401 Unauthorized: Er is geen autorisatie voor deze pagina. De client wordt tegengehouden.
  • 402 Payment required: Er is een betaling nodig om de URL te bezoeken
  • 403 Forbidden: De aanvraag is verboden. Autorisatie heeft geen zin.
  • 404 Not found: De client heeft de aanvraag verzonden, maar de server heeft de aanvraag niet gevonden

Belangrijke 5XX codes

  • 500 Internal error: De server heeft een onverwachte conditie gevonden waardoor de aanvraag niet kan worden uitgevoerd
  • 501 not implemented: De server ondersteund de nodige faciliteiten niet
  • 502 Service temporarily overloaded: De server is overbelast door teveel aanvragen
  • 503 Gateway timeout: Hetzelfde als “500”, alleen tussen de server en nog een apparaat

HTTPS structuur

Zoals je hoogstwaarschijnlijk weet, betekent een “https” voor een URL dat deze beveiligd is middels een SSL-certificaat. De eerste stap is dus om deze aan te schaffen, wanneer je die nog niet hebt. Een beveiligde website komt altijd hoger in de zoekresultaten dan en onbeveiligde website. Daarnaast kan het ontbreken van een SSL-certificaat ook zorgen voor een beveiligingsmelding, waardoor je bezoeker vrijwel altijd vertrekt.

Desalniettemin kan het voorkomen dat ondanks de aanwezigheid van een SSL certificaat, de HTTPS niet overal doorgevoerd wordt. Er moeten specifieke redirects of https-forcers worden ingevoerd om ervoor te zorgen dat enkel de HTTPS versies van je website openbaar beschikbaar zijn.

HTTPS controleren en optimaliseren

Helaas zijn er geen gratis tools die je gehele website kunnen controleren op HTTPS status. Wel kun je individuele URL’s controleren via de HTTPS checker. Dit kost alleen erg veel tijd. Daarom kun je beter een volledige analyse laten uitvoeren om zeker te zijn van een 100% HTTPS dekking. Dit kunnen wij voor je uitvoeren. Check nu je status met een gratis quickscan!

Redirection

Een “redirect”, betekent dat je een URL hebt verhuisd. Wanneer je een URL aanpast van een pagina op je website, dan wordt de oude URL vaak nog geïndexeerd. Dit is ook een onzichtbare fout, omdat de nieuwe URL gewoonweg voor jou werkt. Echter kan het zijn dat er nog ergens linkverwijzingen staan naar de oude (nu, niet functionele) URL. Ook staat hij vaak nog in de Google index. Daarom moet je tegen gebruikers, crawlers en links “vertellen” dat de inhoud van de pagina verhuisd is. Dit kan op 2 manieren:

  • 301 redirect: Een permanente verhuizing. Dit gebruik je wanneer je bijvoorbeeld een pagina verwijderd hebt of een URL wilt aanpassen.
  • 302 redirect: Dit is een tijdelijke verhuizing. Dit kun je bijvoorbeeld doen wanneer je pagina een onderhoudsbeurt nodig heeft. Zo kun je de URL tijdelijk verhuizen, zonder alle waarde kwijt te raken.

Het is dus de bedoeling dat je regelmatig op zoek gaat naar kapotte pagina’s of gebroken links op je website. Vervolgens kun je de bovenstaande redirects toepassen om een daling in vindbaarheid te voorkomen. Ook dit kunnen we helemaal voor je uitzoeken als je contact opneemt.

meta data seo

5. META data

Met dit onderdeel op onze lijst zul je ongetwijfeld bekend zijn. META data betreft vooral de meest basisonderdelen van technische SEO die je doorgaans met handige tools zoals Yoast kunt oplossen. Desalniettemin gaat zelfs dit onderdeel vaak een stukje verder dan de meeste mensen denken. META data staat namelijk niet alleen voor je titels en META beschrijvingen.

Wat is META data?

Simpel gezegd is META data alle informatie die jij met je website aan zoekmachines moet laten zien, die jouw bezoekers niet kunnen zien. Je moet het als volgt zien: je bezoekers en de zoekmachines spreken beiden in verschillende talen. Toch wil je dat beiden begrijpen wat je zegt. De META data is een soort “vertaler” die jouw content voor de gebruikers vertaalt aan de zoekmachines. In de meeste gevallen moet je deze data aan de “achterkant” van je bezoekersdata plaatsen.

Ook de instellingen van je META data kunnen dus “onzichtbare” fouten binnen je technische SEO zijn. Laten we daarom een kijkje nemen bij de verschillende belangrijke onderdelen die jij misschien hebt gemist bij het optimalisatieproces van je website. We beginnen bij de makkelijke onderdelen en werken onze weg richting de wat minder logische onderdelen.

META titel

< head>< title> Technische SEO: De volledige uitleg in 10 stappen (2020) </ title> </ head>

Met de META titel ben je waarschijnlijk wel bekend. Deze titel staat in de <head> van je pagina en wordt in de code gezet in het <title> element. Een pakkende titel alleen is hier niet genoeg. De titel moet op meerdere manieren geoptimaliseerd worden:

  • Lengte
  • Zoekwoorden
  • Aantrekkingstekens

Lengte

Allereerst moet je de titel niet te lang maken, anders valt deze weg in de zoekresultaten. Hoe lang je de titel moet maken is afhankelijk van het predominante gebruik van apparaten op jouw website of webshop. Heb je meer mobiele gebruikers dan desktop gebruikers? Dan is een kortere titel waarschijnlijk de beste optie. En vice versa. Om hier een balans in te vinden, is een titel tussen de 50-60 karakters een mooi gemiddelde.

Zoekwoorden

Uiteraard is het ook van groot belang om de belangrijkste zoekterm zo goed mogelijk te verwerken in de META title. De reden hiervoor is dat mensen dit als eerste zien wanneer ze iets zoeken in een zoekmachine. Zorg er dus voor dat je creatief te werk gaat om de belangrijkste zoekterm(en) op een pakkende manier te verwerken tot een titel. Zo weten zoekmachines niet alleen hoe ze jouw pagina moeten indexeren en aanbieden, maar zo heb je ook een grotere kans dat een gebruiker op je link klikt.

“Aantrekkeningstekens”

Dit is een term die je hoogstwaarschijnlijk niet vaak hebt gehoord of gezien. Dit SEO wapen is er één die elke website eigenaar in zijn zak moet hebben. Door gebruik te maken van speciale tekens zoals percentages, cijfers, uitroeptekens, haakjes etc., verhoog je de kans dat mensen klikken op jouw link. Het verbetert niet zozeer jouw indexering vanuit zoekmachines, maar de kans op een klik is hoger! Zolang je deze tekens maar op een logische manier gebruikt.

META beschrijving

< head> < meta name="description" content="Dit is een voorbeeld van een META beschrijving.">< /head>

Vroeger was de META beschrijving een soort kleine samenvatting van je pagina. Tegenwoordig zal Google een belangrijke snippet van je pagina pakken om hier weer te geven (vaak de eerste paar zinnen). Desalniettemin kun je deze beschrijving ook zelf schrijven, in de code of met tools zoals Yoast. In dit geval, gaat het vooral om hoe je de gebruiker gaat overtuigen.

De META beschrijving heeft soortgelijke regels als de titel. Ook hier is het slim gebruik maken van de relevante zoektermen erg belangrijk. Daarnaast is de aanbevolen lengte rond de 50-160 karakters.

META robots

< meta name="robots" content="noindex" / >

Zoals we al eerder in dit artikel hebben verteld, geef je in je robots.txt bestand aan hoe crawlers jouw website en pagina’s moeten behandelen. Dit kun je ook op paginaniveau doen, om uitzonderingen te maken. Wanneer je dus niet wilt dat een specifieke pagina geïndexeerd, gevolgd of gecrawled wordt, dan kun je dit met de META robots tag aangeven.

Naast de bovenstaande META tags zijn er nog een aantal anderen zoals “META Viewport”, “META Google” en “META refresh”. Dit zijn onderdelen die je beter aan je developer kunt overlaten.

In de bovenstaande codevoorbeelden hebben we extra spaties toegevoegd om ervoor te zorgen dat de codes dit artikel niet aantasten. Wanneer je deze dus wilt kopiëren en gebruiken, kijk dan goed waar de haakjes losstaan. Als je de onnodige spaties weghaalt, dan zijn ze functioneel. Ben je niet gedreven in HTML? Dan kun je hier veel over leren via W3 Schools. Heb je echter al een functionerende website en staat er veel op het spel? Laat het dan aan een professionele webdeveloper over!

indexering seo

6. Indexering

Indexering is waar alles begint op zoekmachines. Het komt vaak voor dat we door een potentiële klant benaderd worden met het statement:

Mijn website staat al een tijdje live, maar als ik mijn bedrijfsnaam intyp in Google dan zie ik mijn website niet terug in de resultaten”. 

In veel gevallen vrezen wij op dat moment het ergste voor die potentiële klant, want de kans bestaat dat de website niet wordt geïndexeerd. Dit kan komen door het feit dat de developer van die persoon vergeten is om de “NOINDEX, NOFOLLOW” uit de code te halen nadat de website live is gezet.* Hierdoor zeg je eigenlijk tegen de crawlers van zoekmachines:

Hey luister spinnenman, deze website is verboden toegang. BEAT IT!”

Uiteraard is dit heel normaal als je website nog in ontwikkeling is! Je wil namelijk niet dat je website al wordt geïndexeerd wanneer deze nog niet af is. Echter, wanneer je dit vergeet weg te halen wanneer de site live is, zul je niet in de Google resultaten terecht komen. Dit is slechts 1 van de redenen waarom je website niet goed geïndexeerd wordt door Google. Laten we de belangrijkste onderdelen bekijken.

NOINDEX, NOFOLLOW

Zoals we al aangaven kan dit een mogelijke oorzaak zijn van het feit dat jouw website niet geïndexeerd wordt. De vraag is dan ook, hoe controleer je dit? In principe is het een stuk makkelijker om bij ons een gratis quickscan aan te vragen, dan kunnen we direct zien hoe het staat met je indexering. Wil je zelf kijken of je website op NOINDEX staat, dan kun je het volgende doen.

  1. Ga naar je website en klik op de rechtermuisknop. 
  2. Klik vervolgens op “Paginabron inspecteren”
  3. Toets de volgende combinatie: Mac: cmd+F, Pc: Ctrl+ F
  4. Zoek naar de volgende lijn code:
<meta name="robots" content="noindex">

Als deze lijn code in je <head> staat, blokkeer je alle crawlers van je website en wordt je dus nergens geïndexeerd. Staat er in de plaats van “robots”, “googlebot”, dan blokkeer je enkel Google crawlers en wordt je ook niet geïndexeerd.

Robots.txt

Je robots.txt bestand is een tekstbestand dat je upload op jouw server. Hiermee zeg je tegen alle crawlers op het internet welke pagina’s wel en niet gecrawled of geïndexeerd mogen worden. Voordat we verder gaan, laten we even kijken hoe het staat met jouw Google index status in je Robots.txt bestand.

  1. Ga naar https://www.jouwwebsite.nl/robots.txt
  2. Zoek de “User-agent: googlebot”
  3. Controleer of hier geen onnodige Disallows tussen staan

Staat er alleen het volgende in je robots.txt bestand:

User-agent: *
Disallow: /wp-admin/
Allow: /wp-admin/admin-ajax.php

Dan betekent dit dat jouw robots.txt bestand nog niet geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Hoe een geoptimaliseerde robots.txt bestand eruitziet is anders voor elke website. Dit heeft te maken met de paginastructuur, de doelen en de content van je website.

Echter is het van groot belang dat jouw robots.txt bestand geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Wanneer dit namelijk niet juist is uitgevoerd (of helemaal niet uitgevoerd) kan dit catastrofale gevolgen hebben voor jouw zoekposities. Ben je niet zeker over de staat van jouw robots.txt? Neem dan contact met ons op voor vrijblijvend advies.

Robots.txt voorbeeld

Om je een voorbeeld te geven van een geoptimaliseerd robots.txt bestand, zullen we ons bestand voor je ontleden. Let op: het heeft geen zin om dit bestand te kopiëren en voor jouw eigen website te gebruiken. Dit komt omdat dit bestand voor elke website of webshop anders in elkaar zit.

robots.txt

Sitemaps

De naam zegt het eigenlijk al. Een sitemap is een “kaart” van jouw website. Met name, de specifieke pagina’s waarvan je wilt dat deze worden bezocht door crawlers en bezoekers. Hierdoor weten zoekmachines precies op wat voor manier jouw website en linkstructuur moet worden geïndexeerd.

  • Sitemap controleren

Je kunt jouw sitemap(s) bezoeken door naar de volgende URL te gaan: https://www.mijnwebsite.nl/sitemap.xml OF https://www.mijnwebsite.nl/sitemap_index.xml

Als jouw sitemap er zo uit ziet, dan is deze nog niet geoptimaliseerd en kun je veel potentiële kansen tot betere posities mislopen:

sitemap
  • Sitemap genereren en toepassen

Gelukkig zijn er genoeg tools zoals bijvoorbeeld Yoast waarmee je gemakkelijk een zoekmachine- en mensvriendelijke sitemap kunt genereren en toepassen. Echter helpt deze tool je niet met het controleren van de juiste URL’s en verdere optimalisatie van “onzichtbare fouten” in je sitemap. Denk hierbij bijvoorbeeld aan dubbele URL’s, verkeerde formattering of niet genoeg variaties. Wil je meer weten over hoe jouw sitemap zou moeten werken? Neem dan nu contact met ons op voor vrijblijvend advies.

Een ander zeer belangrijk onderdeel van indexering is het gebruik maken van Google Search console. Hier over vertellen we aan het einde van dit artikel meer. Blijf lezen om te ontdekken waarom deze tool nooit mag ontbreken wanneer je een website hebt.

SEO afbeeldingen

7. Afbeeldingen

Een website is niets zonder afbeeldingen. Er zijn een aantal onderwerpen waar je rekening mee moet houden wanneer je afbeeldingen toevoegt op je website. Onder aan dit onderdeel laten we met een voorbeeld alle onderdelen zien.

  • Grootte
  • ALT-tekst
  • Bestandsindeling
  • Rechten

Grootte

In 9 van de 10 gevallen is het gebruiken van te grote afbeeldingen één van de grootste boosdoeners van een langzame website. Zoals we eerder in dit artikel al hebben gezegd, is de snelheid van je website van groot belang bij het behalen van optimale resultaten. Iedereen wilt natuurlijk een afbeelding van prachtige kwaliteit op zijn/haar website. Echter gaat dit vaak ten koste van de snelheid.

1MB klinkt in deze tijd als een klein bestandsformaat, echter is dit in het geval van een website veel te veel. In onze ervaring is het beter om je afbeeldingen niet groter te maken dan 350kb (wat al aan de vrij hoge kant kan zijn). Is het niet mogelijk om je afbeeldingen tot dusver te verkleinen? Dan zijn er andere opties zoals Lazy loading mogelijk. Echter kun je dit soort opties beter aan je developer toe laten.

ALT tekst

“ALT tekst” staat voor ‘alternatieve tekst’. Zoekmachines zijn erg slim en kunnen ondertussen al redelijk goed zien wat er precies op een afbeelding wordt afgebeeld. Echter kunnen ze het nog niet zeker weten. Met een ALT tekst tag, “vertel” je door middel van code aan een de zoekmachines wat er precies op de afbeelding te zien is. Zo weet de zoekmachine beter hoe ze de afbeelding moeten indexeren en aanbieden. Hier is het dus belangrijk dat je een korte tekst (1-3 woorden) schrijft, die beschrijft wat er in de afbeelding gebeurt. Het liefst met een zoekwoord.

Bestandsindeling

De bestandsindeling van je afbeelding is ook erg belangrijk wanneer je deze wilt uploaden op je website. Zo is een PNG vaak een erg mooie kwaliteit, maar is de bestandsgrootte veel te veel. Aan de andere kant is een WEBp weer een bestand wat erg klein is én er mooi uit ziet, maar wordt dit niet op alle websites getoond. Hierdoor kun je gebroken afbeeldingen krijgen op je website. JPG is de meest gebruikte en flexibele indeling.

Desalniettemin zijn er genoeg tools die je kunnen helpen met het verbeteren van je afbeeldingen. Tools als Compress or die zijn erg handig om jouw afbeeldingen in het formaat of de bestandsindeling naar jouw keuze om te zetten. Echter gaat dit handmatig en kan het erg veel tijd kosten als je al je afbeeldingen wilt optimaliseren. Daarom gebruiken we bij onze klanten handige plugins die dit werk geautomatiseerd voor je doen. Een aantal voorbeelden:

Rechten

Hoewel dit niet specifiek een SEO onderdeel is, voeg ik deze alsnog toe. Er bestaat namelijk een veelvoorkomende misconceptie dat afbeeldingen op “Google Images” vrij zijn om te gebruiken. Dit is niet het geval. Vrijwel alle afbeeldingen hebben rechten. Wanneer jij zomaar afbeeldingen van het internet plukt, bestaat er een kans dat de eigenaar van die afbeelding jou een bekeuring stuurt, of nog erger: een dagvaarding.

Gelukkig zijn er genoeg bronnen waar je prachtige afbeeldingen kan vinden die rechtenvrij zijn. Een ideale bron voor rechtenvrije afbeeldingen van hoge kwaliteit is bijvoorbeeld Pexels.  Ook kun je natuurlijk altijd stockfoto’s aanschaffen via verschillende bronnen zoals ShutterstockUiteraard is er ook altijd de keuze om zelf een foto of afbeelding te maken. Een tool die ik vaak gebruik is Canva. Hiermee maak ik bijna elke illustratie die je in mijn artikelen tegenkomt. Ook dit voorbeeld wat ik voor je heb gemaakt:

Afbeeldingen SEO

Vraag nu een gratis SEO quickscan aan en ontdek de gezondheidsscore van jouw website!

seo vertalingen

8. Vertalen en SEO

Als je website outreach groeit, of wanneer je een internationaal publiek wilt bereiken, is de stap naar een multi-language website al snel gemaakt. In dit geval, moet de gehele website vertaald worden naar de juiste aanvullende taal. Dit gaat gewoonweg met tools zoals WPMLEchter wordt er vaak de fout gemaakt om alles door en door direct te vertalen. Dit klinkt misschien vreemd, maar vanuit een SEO standpunt is dit zeker het geval.

Zoals je weet wordt jouw website organisch en betaald gevonden in zoekmachines, omdat je jouw website en pagina’s optimaliseert voor relevante zoekwoorden. Wanneer je simpelweg elke pagina en alk artikel vertaalt, kun je jezelf hier flink mee in de vingers snijden. Er zijn een aantal dingen waar je rekening mee moet houden:

  • Zoekwoorden
  • Hreflang attributen
  • URL
  • Localisatie

Zoekwoorden

Allereerst is het van groot belang om te beseffen dat mensen die een andere taal spreken, op andere manieren gebruik maken van zoektermen. Wanneer je dus jouw artikelen en pagina’s direct gaat vertalen, wil dat nog niet zeggen dat je ook daadwerkelijk op de juiste zoekwoorden scoort.

Vandaar is het belangrijk om bij een vertaling altijd een aanvullend zoekwoordonderzoek te laten uitvoeren. Door een aanvullend zoekwoordonderzoek uit te voeren voor de taal en het land dat je wilt gaan integreren, weet je precies welke content je moet schrijven om in het relevante zoekveld van die betreffende gebruikers te zitten. In realiteit, zal er zelfs een heleboel content zijn die je niet eens hoeft te vertalen, omdat je er geen traffic mee kunt genereren.

Wil jij meer informatie over een zoekwoordonderzoek (lees: het belangrijkste aspect van jouw content SEO strategie) of aanvullende zoekwoordonderzoeken? Neem dan contact met ons op!

Hreflang attributen en localisatie

Met en Hreflang attribuut kun je aan crawlers aangeven welke taal een bepaalde pagina heeft en waar de originele versie van de pagina te vinden is. Door dit toe te passen, begrijpen zoekmachines dat de twee versies van de pagina met opzet duplicate content is. Ook weet de zoekmachine dan precies voor welke bezoekers in welke locatie deze vertaalde versie bestemd is. Er zijn drie verschillende manieren om een Hreflang attribuut toe te voegen:

  1. Als link in een html pagina
  2. In de http header (voor bestanden die geen HTML indeling hebben zoals PDF documenten)
  3. In de Sitemap

Om het niet te ingewikkeld te maken, kijken we enkel naar het voorbeeld van het attribuut op de pagina zelf. Wil je een vertaling van een document toevoegen, of iets in de sitemap verwerken? Bespreek dit dan met een ervaren online marketeer.

Als link in de HTML code:

rel=”alternate” href=”(URL)” hreflang=”(taal-en landcode)”

  • rel=”alternate” – lijkt op de rel=”canonical” tag. De canonical tag vertelt dat er een andere versie van de pagina aanwezig is op je website. Dit kan in een andere taal zijn, of bijvoorbeeld in een A/B test.
  • href= De locatie van de specifieke gedupliceerde pagina
  • hreflang= – Dit attribuut verteld in welke taal deze pagina staat en voor welke locaties deze moet worden laten zien.

Wanneer ik bijvoorbeeld wil dat mijn vertaalde pagina getoond wordt aan Engels sprekende mensen in Nederland, dan ziet mijn hreflang attribuut er als volgt uit:

< link rel="alternate" href="https://www.klikensteen.nl/en/" hreflang="en-nl" / >

Google tools

9. Google Tools

Tot slot gaan we kijken naar de Google tools die niet kunnen missen wanneer je jouw website moet optimaliseren voor technische SEO. Wanneer je deze tools niet dagelijks gebruikt of wanneer ze zelfs niet zijn ingesteld, dan kan ik je met zekerheid vertellen dat je mogelijke bezoekers en conversies misloopt. Zonder deze tools, ben je als een blinde chirurg die een triple bypass moet uitvoeren. Het gaat je niet lukken! Laten we eens kijken naar wat deze tools precies doen en waarom ze zo belangrijk zijn.

Google Analytics

De naam zegt het eigenlijk al. Google Analytics helpt je bij de analytische aspecten van wat er op jouw website gebeurt. Onderwerpen die je met deze tool kunt zien zijn bijvoorbeeld:

  • Live gebruikers op een pagina
  • Overzicht van traffic
  • Conversies meten
  • Gebruik van apparaten om jouw website te bezoeken
  • Locatie van gebruikers
  • Doelgroepen
  • Al jouw campagnes bijhouden en optimaliseren
  • Ontdekken wat mensen in de zoekbalk van jouw website invoeren
  • Conversiepaden in beeld brengen

En zo zijn er nog veel meer analytische aspecten die je kunt inzetten om je website te verbeteren. De link met technische SEO is hier vooral dat je kunt zien of jouw technische SEO inspanning hebben gewerkt. Zonder Google Analytics kun je dit nooit met volledige zekerheid zeggen. Daarnaast kun je op basis van je resultaten verder sturen met optimaliserende SEO aanpassingen.

Google Search Console

Google Search Console is een geweldige tool die ons precies vertelt welke pagina’s er wel en niet juist worden geïndexeerd door Google. Heb je nog geen Google Search Console ingesteld? Neem dan nu contact met ons op om dit in gang te zetten. Zonder Google Search Console ben je namelijk nergens op het gebied van online vindbaarheid en indexering. Ook geef je door middel van Google Search console aan bij Google dat jouw website ook daadwerkelijk jouw website is.

  • Indexeringsstatus bekijken in Google Search Console

Met Google Search Console kun je gemakkelijk kijken welke URL’s van jouw website juist zijn ingediend bij Google. Je kunt je URL-dekking als volgt controleren:

  1. log in bij Google Search Console
  2. Kies jouw property
  3. Klik links onder “index” op “dekking”
  4. Bekijk al je pagina’s, of filter op sitemaps

Je ziet in het overzicht (zoals op de aangegeven afbeelding hier onder) precies hoe de status van de dekking van je URL’s is. Als er een fout tussen staat, dan kun je hierop klikken en precies zien wat er mis is. Google legt vervolgens precies uit hoe je deze fouten kunt oplossen.

  • Uitgesloten URL’s

URL’s hebben vaak verschillende parameters (extra tekst waardoor je informatie over de bezochte URL kunt verzamelen). Zo kan 1 URL, vrijwel oneindig veel parameters hebben. Daarom is Google erg slim in het uitsluiten van URL’s die overbodig zijn, zoals parameters. Klik op het vakje “uitgesloten” om te controleren of hier geen cruciale pagina’s tussenstaan. Wanneer dit wel het geval is, kun je er op klikken om te kijken waarom Google deze pagina heeft uitgesloten en hoe je het kunt fixen.

Andere handige dingen die je met Google Search Console kunt doen zijn bijvoorbeeld:

  • Je sitemaps indienen
  • Ontdekken welke zoekwoorden mensen gebruiken om jouw content te vinden
  • De performance van jouw pagina’s inzien
  • Mobiele bruikbaarheid controleren
  • Backlinks inzien
  • Veiligheidsproblemen op je website oplossen

Google Tag Manager

Google Tag Manager is de tool die alle data met elkaar in connectie brengt. Wanneer je normaliter voor elke soort toevoeging aan je website in de vorm van code (tag/snippet) een aparte code in je <head> moest zetten, zet je met Google Tag Manager maar 1 stukje code in je <head>. Dit is de code van Google Tag Manager zelf. Je linkt deze tool aan je website. Vervolgens kun je binnen die tool, alle codes toevoegen die normaal massaal in je <head> zitten.

Deze tool maakt het niet alleen makkelijker om tracking codes en toepassingen op je website te implementeren, het zorgt er ook nog eens voor dat je website sneller laadt, omdat er onnodige code wordt bespaard. Qua technische SEO zijn er een hoop voordelen aan het gebruik van Google Tag Manager:

  • Je kunt elke conversie actie (knop, formulier, aankoop etc.) tracken met Google tag Manager. Vervolgens kun je deze conversies instellen als doel in Google Analytics. Zo weet je precies welke mogelijke Call to Actions werken en welke niet.
  • Elke handige (Google) tool installeren op je website, dus ook andere marketing tools
  • A/B tests koppelen
  • Letterlijk elke actie op je website meten, van paginagebruik tot specifieke kliks

Zoals je ziet heeft Google Tag Manager veel voordelen op het gebied van Marketing. Zo kun je dus het succes van jouw Technische SEO inspanningen, op de laatste klik na meten met Google Tag Manager.

SEO conclusie

10. Conclusie

Technische SEO is een onmiskenbaar onderdeel van het beheren van elke website of webshop. Zoals je nu weet, gaat technische SEO een heel stuk verder dan enkel de optimalisaties voor de zoekmachines zelf. Met de juiste informatie en de juiste tools, kun je jouw B2B website vrijwel oneindig blijven optimaliseren.

Dit is immers het doel van elke website die leads genereert. Je gebruikt de middelen die het internet tot je beschikking stelt om jouw leadgeneratie blijvend op te schalen naar een constant groeiend hoger niveau. Dit begint allemaal bij een technische analyse! Hetgeen wat je hierboven gelezen hebt, licht nog niet eens het tipje van de sluier. De overige onderdelen kun je namelijk niet uitvoeren zonder een ervaren developer. Begin jouw weg naar meer traffic, leads en conversies vandaag nog! Vraag een uitgebreide technische SEO analyse aan!

Vraag een Technische SEO analyse aan

Vraag nu vrijblijvend meer informatie aan voor een uitgebreide technische SEO analyse en ontdek hoe jouw website optimaal kan gaan presteren!

Victor Norbart

Over Victor Norbart

Victor is eindverantwoordelijk voor alle Online Marketing werkzaamheden van en voor Klik & Steen. Van SEO en SEA tot funnels en business intelligence, (online) marketing is zijn vak en content zijn passie! Victor kan je helpen om de doelstellingen van jouw website of webshop te bereiken. Ben je benieuwd naar mogelijkheden voor jouw onderneming? Neem dan nu contact op en ontdek hoe Victor jouw kennis omzet in een succesvolle strategie!