Wat is Online Marketing?

Online Marketing is voor velen nog een ietwat vaag concept. Als website- of webshopeigenaar zal je de term vast wel vaker gehoord hebben. Wellicht heb je zelfs al eens informatie aangevraagd bij een Online Marketing bureau of ben je zelf aan de slag gegaan om je vindbaarheid te verbeteren. De denkfout die veel online ondernemers maken is dat wanneer ze een website of webshop laten ontwikkelen, dat er automatisch bezoekers gegenereerd worden. Helaas is dit in werkelijkheid niet het geval.

Om daadwerkelijk bezoekers voor je webshop of website te genereren moet je door middel van een doordachte strategie gebruik maken van de potentie die zoekmachines te bieden hebben. Maar hoe werkt dit precies? Wat is Online Marketing nu eigenlijk? In dit artikel vertellen we je in een duidelijk verhaal wat Online Marketing precies inhoudt en wat de benodigde (lees: cruciale) werkzaamheden zijn die je moet uitvoeren om bezoekers te genereren en conversie te verhogen.

wat is online marketing

Online Marketing Definitie

Online Marketing- ook wel ‘internetmarketing’ genoemd, is het verbeteren van de online aanwezigheid van een website of webshop en de producten of diensten die hier aangeboden worden. Dit betekent dat we door middel van optimalisatietechnieken ervoor zorgen dat potentiële bezoekers jouw website of webshop sneller en beter zullen vinden via zoekmachines en je algehele online aanwezigheid versterkt zal worden. In makkelijke taal is Online Marketing het “vertellen” tegen zoekmachines waar jouw website over gaat en welke bezoekers er op moeten komen. Hoe makkelijker je het maakt voor zoekmachines om deze informatie te vinden, hoe hoger je in de zoekresultaten zult staan. Uiteraard komt er veel meer bij kijken dan dat zoals adverteren en social media. In dit artikel lopen we alle onderdelen na.

Veel offline marketingdoeleinden kunnen nu ook via het internet bereikt worden. Door het algoritme van Google blijft de formule tot de perfect geoptimaliseerde website steeds veranderen. Online marketing heeft vier hoofdaspecten: SEO (Zoekmachine optimalisatie), SEA (Zoekmachine advertenties), Social Media Marketing en E-mailmarketing. Door jouw website, webshop en online content te optimaliseren met deze vier pijlers, zal je online aanwezigheid versterken waardoor je niet alleen stijgt in de zoekresultaten van zoekmachines maar ook beter blijft hangen in de gedachten van je potentiële bezoekers. Maar voordat we dieper duiken in de technische stof van Online Marketing, zullen we even kort toelichten waarom het cruciaal is voor elke website of webshop eigenaar om een Online Marketing traject te starten.

Nieuwsgierig?

Wil jij op een effectieve en efficiënte manier jouw conversie verhogen? Ontdek welke online marketing middelen passen bij jouw specifieke situatie! Ontvang vandaag nog gratis advies!

Waarom Online Marketing?

Online marketing analytics

In 2017 is het aantal online bedrijven gestegen met 28%. Vrijwel elke onderneming heeft tegenwoordig wel een website of een webshop. Uiteraard is dat niks verrassends; vooral omdat we in een digitale generatie leven waarbij alles online en snel geconsumeerd wordt. Vandaag de dag is een website of webshop (op zijn minst) al onmiskenbaar, laat staan het gebruik van sociale kanalen. Daarnaast vergeten veel mensen dat Online Marketing de enige effectieve manier is om écht bezoekers naar een website of webshop te trekken. We kunnen het niet vaak genoeg aankaarten, geen enkele website of webshop kan zonder Online Marketing.

Je website is al een tijdje opgeleverd en volledig in gebruik, maar je bezoekersaantallen zijn nog niet wat je verwacht had. Wat nu? Hoe komt dit? Zoals we al aangaven is dit waar Online Marketing aan te pas komt. Je hebt online marketing nodig om verkeer op jouw website te krijgen, je producten te promoten en een goede klantrelatie op te bouwen. Zonder een duidelijke en effectieve Online Marketingstrategie; behaal je nooit de resultaten die je wilt halen. Met deze strategie, bereik je de mensen uit jouw doelgroep op de plaatsen waar zij zoeken naar jouw producten of diensten. Dat is de kern van Online Marketing. Het bereiken van (potentiële) klanten via de kanalen waarop zij op zoek gaan naar jouw aanbod van producten of diensten.

Door bijvoorbeeld in te zetten op SEO zal jouw website stijgen in de zoekresultaten van zoekwoorden die relevant zijn voor jouw conversie. Door uitgebreid onderzoek tijdens een Online Marketing traject, zorgen we er daarom ook voor dat deze zoekwoorden daadwerkelijk potentie hebben tot resultaat. Hierover later meer. Laten we eerst kijken naar de basis-aspecten van Online Marketing en hoe deze precies in werking gaan.

SEO

SEO – Search Engine Optimization – of in het Nederlands zoekmachine optimalisatie, staat voor het optimaliseren van jouw website om hoger vertoond te worden in de zoekresultaten van Google. SEO bestaat uit het optimaliseren van drie hoofdaspecten: Techniek, Content en Autoriteit. Het gaat hier om het verbeteren van je online vindbaarheid op organisch niveau. Door je techniek, content en autoriteit te verbeteren stijgt je website in zoekresultaten waardoor je meer bezoekers genereert en hierdoor je kans op conversie stijgt. SEO gaat dus vooral om de zoekresultaten die niet onder advertenties vallen. Oftewel: gratis scoren in Google! Door een juiste SEO strategie uit te voeren kun je zonder geld uit te geven aan advertenties hoog scoren in de zoekresultaten van zoekmachines om zo je concurrentie een stapje voor te zijn.

Techniek

Technische problemen op jouw website hebben een direct negatief effect op jouw vindbaarheid in zoekmachines zoals Google . Het optimaliseren van techniek gaat voornamelijk om het oplossen van problemen die zowel aan de voor- als achterkant van een website te vinden zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: Lege Metadata, gebroken links, langzame pagina’s, code-fouten en nog veel meer. De technische kant van SEO gaat vooral om de werking van de site. Wanneer je website namelijk niet goed werkt, dan wekt dit frustratie op bij gebruikers waardoor ze sneller voor een concurrent zullen kiezen. Vooral in deze generatie waar alles sneller moet, is een correct werkende website van groot belang. Hierdoor zal je website ook automatisch stijgen in zoekresultaten. Dit komt omdat zoekmachines constant meten op gebruikersgedrag. Door gebruikservaring te optimaliseren laat je aan zoekmachines zien dat gebruikers een positieve ervaring hebben met jouw website. Hierdoor stijgt deze in zoekresultaten Belangrijk bij het optimaliseren van techniek is dat je een ervaren webdeveloper in de arm neemt. Bij Klik & Steen zijn bijvoorbeeld we niet alleen Online Marketeers, maar ook ervaren webdevelopers. Hierdoor is de techniek van jouw website of webshop bij ons altijd in goede handen.

Content

Teksten schrijven, nieuwe artikelen uploaden en het up-to-date houden van jouw website hoort bij het stuk: Content. Praktisch gezien is Online Marketing niks anders dan aan zoekmachines vertellen “waar jouw website of webshop over gaat”. Dit doe je door middel van juiste technische instellingen en de uitvoering van een goed doordachte content strategie. Hoe beter je aan zoekmachines “vertelt” waar jouw website of webshop over gaat, hoe makkelijker zoekmachines jouw site kunnen indexeren. Op deze manier wordt jouw website niet alleen aangeboden aan relevante (be)zoekers, maar zal je ook stijgen in zoekresultaten.

“Content is king” is de leidraad in zoekmachinewereld. Zoekmachines houden van websites met consequente en up-to-date content. Hoe meer bezoekers jouw content bekijken, hoe langer ze op je pagina’s blijven en of ze daadwerkelijk doorklikken naar andere pagina’s heeft allemaal effect op de “ranking” (zoekpositie) van jouw website. Door content te blijven schrijven voor jouw website krijg je een status en zullen bezoekers terug blijven komen voor nieuwe artikelen. Door het blijven schrijven van artikelen creëer je ook een grotere kans dat andere websites jouw content overnemen met een inbegrepen link naar jouw website. Zo bouw je aan een hogere autoriteitswaarde zonder aan linkbuilding te doen. Uiteraard is het nooit een verkeerd idee om proactief content te schrijven met het doel om andere websites (met een hogere autoriteit) naar jouw website te laten linken. Zo schrijf je niet alleen interessante content voor je bezoekers, maar genereer je tegelijk een waardevolle backlink. En zo komen we bij het volgende onderwerp; Autoriteit.

Zoekwoordonderzoek

Eigenlijk begint elk Online Marketing traject met een sterk zoekwoordonderzoek. Dit onderzoek is het hart van je volledige online positionering. Met een zoekwoordonderzoek brengen we alle termen in kaart waar gebruikers van zoekmachines op zoeken als ze op zoek zijn naar iets in jouw branche. Wanneer iemand bijvoorbeeld “Wat is online marketing?” zoekt op Google, dan komen ze op deze pagina uit. Hetzelfde werkt voor alle andere “zoekwoorden” binnen een bepaalde categorie of branche. Om de perfecte zoekwoorden te vinden kijken we naar een aantal belangrijke peilers per zoekwoord:

  • Zoekvolume: Hoeveel mensen zoeken naar deze specifieke zoekterm per maand?
  • Organische concurrentie: Hoeveel concurrenten hebben pagina’s die zich focussen op dit zoekwoord?
  • Adwords concurrentie: Hoeveel concurrenten hebben een AdWords campagne lopen op dit zoekwoord?
  • CPC: Wat is de Cost Per Click van dit zoekwoord?
  • Type zoekwoord: Onder welke categorie valt deze zoekterm?
  • Zoekwoordlengte: Is het een short-tail, medium-tail, of long-tail zoekwoord?

Mocht je nog niet precies weten wat de bovenstaande termen betekenen, verder in dit artikel nemen we er een paar onder de loep.

Autoriteit

De autoriteit van een website is simpel gezegd, de gradatie van “vertrouwen” die een zoekmachine heeft voor jouw website of webshop. Hoe “beter de zoekmachines jouw website vertrouwen” hoe hoger je autoriteit, hoe hoger je zoekresultaten, hoe meer bezoekers en hoe hoger de conversiekans. De autoriteitswaarde van jouw website is gebaseerd op waarde van externe websites die naar jouw website linken. Zoekmachines rekenen de autoriteitswaarde als een score van betrouwbaarheid. Hoe hoger de autoriteitswaarde van de partij die naar jouw website linkt is, des te hoger de autoriteitswaarde van jouw website wordt. Linkbuilding wordt gezien als een van de moeilijkste aspecten van SEO, omdat niet elke website snel overtuigd is om jouw artikel/link te plaatsen. Klik & Steen maakt gebruik van effectieve en efficiënte backlinking-technieken waardoor jouw content binnen no-time naar de top van de zoekresultaten zal vliegen.

Linkstructuur optimaliseren

Met de structuur van de links op jouw website kun je aan zoekmachines laten zien welke pagina’s het belangrijkst zijn. Dit betreft dus interne links, oftewel: links die binnen je website refereren naar een andere pagina binnen je website. Hoe meer interne links naar een (relevante) pagina op je website gaan; hoe belangrijker zoekmachines deze pagina gaan zien. Het doorgeven van de “kracht” van links, noemen we “linkjuice” omdat het als vloeistof van pagina naar pagina loopt. Zo zijn links die je krijgt van andere (succesvolle) websites ook erg effectief, dit zijn externe links. Wanneer zoekmachines zien dat een andere website met een hoge autoriteitsscore een link maakt naar een pagina op jouw website; dan ‘snoep’ je ook mee van die linkjuice. De linkstructuur optimaliseren van je website is dus ook een belangrijk aspect van Online Marketing.

SEA – Online adverteren

SEA google ads

SEA – ook wel Search Engine Advertising – staat voor het adverteren in de zoekresultaten van zoekmachines. Er wordt geboden op een zoekwoord en zo wordt jouw advertentie vertoond boven de organische resultaten. Hoe hoger je staat met je advertentie, hoe hoger de kosten. Met SEA heb je dus de mogelijkheid om (tegen betaling) altijd op positie 1 in de zoekmachines te komen. Echter streven we ervoor met SEO om hetzelfde resultaat te krijgen zonder extra investering. Helaas is er soms geen alternatief en moet SEA ingezet worden om te kunnen concurreren op sommige belangrijke zoekwoorden. Vooral wanneer de concurrentie veel met SEA aanwezig is op dat zoekwoord.

Voor sommige zoekwoorden is het slim om Google Ads in te zetten, omdat hier erg moeilijk op te scoren is in de organische zoekresultaten. Kosten per klik kunnen variëren van 20 cent tot meer dan 10 euro per klik. Het ligt dus aan het zoekwoord waar jij op wilt focussen. Je moet het zien als een soort veiling die steeds overboden kan worden. De persoon met het grootste budget staat altijd op nummer 1 in Google. Natuurlijk kun je zo oneindig doorgaan totdat de portemonnee leeg is, hierdoor is SEO zo belangrijk. Dit komt omdat we ons zo kunnen richten op zoekwoorden waar veel volume op zit, maar weinig concurrentie. Echter zijn organische zoekwoorden vaak niet koopintent en soms iets minder relevant. Hierdoor kun je het soms niet ontwijken om SEA in te zetten omdat je concurrentie hier zonder twijfel adverteert. Voor de beste online marketing strategie moet je een balans vinden tussen beiden. SEA & SEO moeten samenwerken om jouw online aanwezigheid zodanig te verbeteren dat zelfs wanneer je niet op positie 1 staat, dat mensen toch jouw website het meest voorbij zien komen. Laten we een kijkje nemen naar een aantal belangrijke termen binnen SEA.

Cost per click (CPC)

Cost per click (CPC) oftewel: “kosten per klik” is een term die onmiskenbaar is bij SEA. Met CPC worden de kosten bepaald die een adverteerder moet betalen elke keer als er een gebruiker op de advertentie klikt. CPC zegt dus niks over hoe vaak een bepaalde advertentie wordt in de zoekresultaten naar voren komt. Er wordt vaak gesproken van een “afgesproken” prijs, maar dit is niet helemaal waar. De CPC wordt bepaald door de hoeveelheid concurrentie die al op een bepaald zoekwoord zit. Dus hoe meer mensen adverteren op een zoekterm; hoe duurder de CPC wordt. Bij een advertentieplan kun je een budget instellen voor ieder zoekwoord (automatisch of handmatig). Je geeft bij ieder zoekwoord (of bij een lijst) hoeveel je er aan wilt besteden. Iedere keer als er iemand op jouw advertentie klikt, dan wordt er gebruik gemaakt van dat budget.

Pay Per Click (PPC)

Soms wordt er ook gesproken van “Pay Per Click” (PPC). Dit is simpelweg een andere benaming van CPC. Er zit dus geen verschil tussen CPC en PPC. We geven dit aan omdat de vraag: “Wat is het verschil tussen CPC en PPC?” vaak gesteld wordt.

Koopintentie

Koopintentie staat voor zoekwoorden die gezocht kunnen worden met de intentie om tot conversie over te gaan. Dit zijn woorden zoals: “Starterspakket kopen” of “training boeken”. Koopintente zoekwoorden hebben vaak erg veel concurrentie en zijn daarom erg moeilijk om organisch op te scoren. Hierdoor kun je het soms niet ontwijken om een SEA traject op te zetten voor een aantal koopintente woorden. Echter is de concurrentie binnen sommige branches dermate hoog, dat het soms niet eens waard is om met SEA te concurreren omdat je budget er niet naar gevormd is. In dit geval is het slim om nog even verder te zoeken naar zoektermen die meer binnen je niche liggen.

Email marketing

E-mail marketing

E-Mail marketing is een marketingvorm waarbij je je direct je huidige of potentiële klanten bereikt door middel van e-mails. Bij E-Mail marketing kun je heel gericht op de juiste doelgroep focussen omdat gebruikers zich aan kunnen melden voor informatie die voor hen relevant is. Daarom kan het ook heel effectief zijn omdat je elke gebruiker precies kunt laten horen wat ze willen horen. Door in “dezelfde taal” als de gebruiker te spreken verhoog je niet alleen de kans op retentie, maar ook conversie. Met “taal” bedoelen we hier dan niet Nederlands of Engels, maar de manier waarop je de gebruiker benadert binnen je content.

Nieuwsbrieven en ontvangstlijsten

Als een klant geïnteresseerd is in een product of dienst kan deze zich laten inschrijven voor een geschikte nieuwsbrief of ontvangstlijst. Zo kun je gebruikers filteren op interesses en andere relevante pijlers waardoor ze een gerichte nieuwsbrief sneller interessant zullen vinden. Omdat E-mail marketing een effectieve manier is om je doelgroepen zeer specifiek te onderscheiden; is het een sterk middel om hogere conversie te genereren. Een handige bijkomstigheid is ook, dat je naarmate van tijd steeds meer ontvangers gaat genereren als je onderneming groeit, waardoor het succes van E-mail marketing (wanneer correct uitgevoerd) cumulatief blijft stijgen. Een handige tool om E-mailmarketing mee uit te voeren is bijvoorbeeld MailChimp. Met deze tool kun je niet alleen mooie nieuwsbrieven, landingspagina’s of reguliere e-mails maken, maar je hebt ook een makkelijk overzicht over je campagnes.

Acties uitvoeren met E-mail marketing

E-mail marketing is ook een zeer effectieve tool om gerichte acties mee uit te voeren. zo kun je bijvoorbeeld creatief zijn met winacties. Merk je dat een bepaalde groep klanten minder actief is; dan kun je gepersonaliseerde winacties, promoties, kortingen en/of aanbiedingen toepassen. Ook blijft E-mail marketing één van de sterkste tools om je passieve klanten op de hoogte te laten houden van huidige stand van zaken. Het is van groot belang dat je deze “inactieve” klanten blijft prikkelen om gebruik te maken van je diensten. Gerichte E-mail acties zijn hiervoor ideaal.

Social Media Marketing

Social Media AdsSocial media marketing is het vergroten van je online aanwezigheid door je doelgroepen te bereiken op de social media kanalen waar zij zich begeven (zoals Facebook, Instagram, Linkedin etc.). Met deze vorm van marketing is het voor de ontvanger mogelijk om meteen te reageren. Er kan dus echt direct gecommuniceerd worden met de doelgroep. Een belangrijke ontwikkeling die hieruit is ontstaan is dat Online Marketing geen eenrichtingsweg meer is. De gebruiker/klant kan zijn of haar mening niet alleen delen met jou, maar ook met de rest van de doelgroep. Daarom is het van groot belang om goed voorbereid te zijn wanneer je een social media traject begint. Een kleine fout, een verkeerde reactie, een pr-miscommunicatie of zelfs een verkeerde foto kan tegenwoordig al drastische gevolgen hebben. Desalniettemin, blijven de sociale kanalen onmiskenbaar voor de uitbreiding van je online aanwezigheid (wanneer je doelgroep zich hier bevindt).

Door goed te luisteren wat de doelgroepen zeggen over jou, je onderneming en je website, kun je doelgericht reageren en hiermee jouw (social) positionering verbeteren. Daarnaast zijn er natuurlijk veel verschillende social media kanalen en afhankelijk van jouw branche, wellicht ook forums, waar je doelgroepen zich begeven. Hierdoor kan je per kanaal een specifieke, gerichte strategie uitvoeren die, afhankelijk van je doelgroepen (per kanaal) het meest effectief is.

Social media advertenties

Net zoals bij zoekmachines, kun je ook adverteren op social media. Zo kun je bijvoorbeeld op Facebook, Instagram en LinkedIn advertenties voor je website, pagina, onderneming of acties plaatsen. Het voordeel van adverteren op social media platformen is het feit dat je zeer specifiek kunt richten op bepaalde doelgroepen. Social media kanalen weten erg goed wat de interesses van hun gebruikers zijn. Hier kun je als social media adverteerder erg effectief gebruik van maken. Wanneer je de interesses en demografische details van jouw doelgroep hebt gedefinieerd, kun je op de plaatsen waar deze doelgroep zich bevinden op social media adverteren. Zo heb je al vrij snel relevante bezoekers op je website of pagina. Een voorbeeld voor een effectieve advertentiecampagne op social media is bijvoorbeeld een winactie. Op social media wordt veel gedeeld, gereageerd en geliked; hierdoor kan een goed doordachte actie zich als een lopend vuurtje verspreiden waardoor je binnen no-time mega bereik behaalt. Belangrijk hier is dat je “dezelfde taal” als je doelgroep spreekt en zo creatief mogelijk te werk gaat.

Online Marketing uitbesteden

De meeste bedrijven kiezen ervoor om hun website te laten optimaliseren door een externe partij. Dit is natuurlijk een prima keuze, omdat de website dan naar behoren gemaakt kan worden. Bij Online Marketing is dat niet veel anders. Zoals je misschien wel weet (wanneer je bijvoorbeeld al contact hebt gehad met een Online Marketing bureau) is het niet altijd duidelijk waarom bepaalde werkzaamheden worden uitgevoerd. De kernvragen zijn daarom ook altijd; “Wat doe je nu precies?” en “Wat krijg ik ervoor terug?”. Bij veel partijen worden deze vragen niet duidelijk beantwoordt, omdat ze nu eenmaal niet zo simpel te beantwoorden zijn. Online Marketing is vaak een vak van goed onderbouwde speculaties; maar geen vaste beloftes. Voor velen is dit moeilijk te bevatten.

Bij Klik & Steen werkt dat anders. Wij bieden namelijk niet alleen effectieve Online Marketing werkzaamheden aan, maar ook een uitgebreide wekelijkse training waarbij deze vragen tot in het kleinste detail worden beantwoord. Jouw website wordt dus niet alleen geoptimaliseerd op techniek, content en autoriteit (waardoor je stijgt in zoekresultaten, meer bezoekers genereert en conversie stijgt) maar je aan het einde van het traject weet je dus ook precies hoe en waarom onze werkzaamheden worden uitgevoerd. Verwijder het grijze gebied van online marketing en investeer in jezelf en jouw bedrijf met een passend Online Marketing traject!

Dus, uitbesteden van je online marketing werkzaamheden, maar dan nèt iets anders. De uitbesteding wordt namelijk een persoonlijke en effectieve samenwerking. Nieuwsgierig geworden? We zijn 1 telefoontje verwijderd!