Content
Teksten schrijven, nieuwe artikelen uploaden en het up-to-date houden van jouw website hoort bij het stuk: Content. Praktisch gezien is Online Marketing niks anders dan aan zoekmachines vertellen “waar jouw website of webshop over gaat”. Dit doe je door middel van juiste technische instellingen en de uitvoering van een goed doordachte content strategie. Hoe beter je aan zoekmachines “vertelt” waar jouw website of webshop over gaat, hoe makkelijker zoekmachines jouw site kunnen indexeren. Op deze manier wordt jouw website niet alleen aangeboden aan relevante (be)zoekers, maar zal je ook stijgen in zoekresultaten.
“Content is king” is de leidraad in zoekmachinewereld. Zoekmachines houden van websites met consequente en up-to-date content. Hoe meer bezoekers jouw content bekijken, hoe langer ze op je pagina’s blijven en of ze daadwerkelijk doorklikken naar andere pagina’s heeft allemaal effect op de “ranking” (zoekpositie) van jouw website. Door content te blijven schrijven voor jouw website krijg je een status en zullen bezoekers terug blijven komen voor nieuwe artikelen. Door het blijven schrijven van artikelen creëer je ook een grotere kans dat andere websites jouw content overnemen met een inbegrepen link naar jouw website. Zo bouw je aan een hogere autoriteitswaarde zonder aan linkbuilding te doen. Uiteraard is het nooit een verkeerd idee om proactief content te schrijven met het doel om andere websites (met een hogere autoriteit) naar jouw website te laten linken. Zo schrijf je niet alleen interessante content voor je bezoekers, maar genereer je tegelijk een waardevolle backlink. En zo komen we bij het volgende onderwerp; Autoriteit.
Zoekwoordonderzoek
Eigenlijk begint elk Online Marketing traject met een sterk zoekwoordonderzoek. Dit onderzoek is het hart van je volledige online positionering. Met een zoekwoordonderzoek brengen we alle termen in kaart waar gebruikers van zoekmachines op zoeken als ze op zoek zijn naar iets in jouw branche. Wanneer iemand bijvoorbeeld “Wat is online marketing?” zoekt op Google, dan komen ze op deze pagina uit. Hetzelfde werkt voor alle andere “zoekwoorden” binnen een bepaalde categorie of branche. Om de perfecte zoekwoorden te vinden kijken we naar een aantal belangrijke peilers per zoekwoord:
- Zoekvolume: Hoeveel mensen zoeken naar deze specifieke zoekterm per maand?
- Organische concurrentie: Hoeveel concurrenten hebben pagina’s die zich focussen op dit zoekwoord?
- Adwords concurrentie: Hoeveel concurrenten hebben een AdWords campagne lopen op dit zoekwoord?
- CPC: Wat is de Cost Per Click van dit zoekwoord?
- Type zoekwoord: Onder welke categorie valt deze zoekterm?
- Zoekwoordlengte: Is het een short-tail, medium-tail, of long-tail zoekwoord?
Mocht je nog niet precies weten wat de bovenstaande termen betekenen, verder in dit artikel nemen we er een paar onder de loep.
Autoriteit
De autoriteit van een website is simpel gezegd, de gradatie van “vertrouwen” die een zoekmachine heeft voor jouw website of webshop. Hoe “beter de zoekmachines jouw website vertrouwen” hoe hoger je autoriteit, hoe hoger je zoekresultaten, hoe meer bezoekers en hoe hoger de conversiekans. De autoriteitswaarde van jouw website is gebaseerd op waarde van externe websites die naar jouw website linken. Zoekmachines rekenen de autoriteitswaarde als een score van betrouwbaarheid. Hoe hoger de autoriteitswaarde van de partij die naar jouw website linkt is, des te hoger de autoriteitswaarde van jouw website wordt. Linkbuilding wordt gezien als een van de moeilijkste aspecten van SEO, omdat niet elke website snel overtuigd is om jouw artikel/link te plaatsen. Klik & Steen maakt gebruik van effectieve en efficiënte backlinking-technieken waardoor jouw content binnen no-time naar de top van de zoekresultaten zal vliegen.
Linkstructuur optimaliseren
Met de structuur van de links op jouw website kun je aan zoekmachines laten zien welke pagina’s het belangrijkst zijn. Dit betreft dus interne links, oftewel: links die binnen je website refereren naar een andere pagina binnen je website. Hoe meer interne links naar een (relevante) pagina op je website gaan; hoe belangrijker zoekmachines deze pagina gaan zien. Het doorgeven van de “kracht” van links, noemen we “linkjuice” omdat het als vloeistof van pagina naar pagina loopt. Zo zijn links die je krijgt van andere (succesvolle) websites ook erg effectief, dit zijn externe links. Wanneer zoekmachines zien dat een andere website met een hoge autoriteitsscore een link maakt naar een pagina op jouw website; dan ‘snoep’ je ook mee van die linkjuice. De linkstructuur optimaliseren van je website is dus ook een belangrijk aspect van Online Marketing.