10 Instagram weetjes

Marketing is een spannende en interessante tak binnen de organisatie. Bepalen welke leads wel of geen potentie hebben en doeltreffende marketingactiviteiten verzinnen: het leven van een marketeer krijgt elke dag te maken met up en downs. Daarop inspelen is van groot belang om de marketingtak een boost te geven.

Daar Instagram op dit moment één van de populairste social media platforms is, is het de ideale tool om je marketingactiviteiten op los te laten. In deze blog lees je alles over de interessantste en leukste Instagram weetjes en kun jij ze vervolgens effectief toepassen in je strategieën (bronnen: DMR en The Instagram 2015 Study).

Nieuwsgierig?

Ontvang nu gratis advies over jouw Instagram strategie!

De kracht van beeldmateriaal

Het aantal gebruikers van visuele social media kanalen, waaronder Instagram, neemt in Nederland sterk toe. Gemiddeld gebruiken 1,8 miljoen mensen het netwerk en niet voor niets (bron: Marketingfacts). Foto’s die op een smartphone zijn gemaakt, zijn binnen no time gepimpt en gedeeld. Dit geldt ook voor video’s, die tegenwoordig steeds meer in opkomst zijn. Het valt je wellicht wel op: kijken zegt meer dan lezen. Alles moet korter, sneller en makkelijker. Met beeld creëer je volop kansen, die je als marketeer zeker moet benutten om de uitzondering te zijn op de regel.

Liken is populair

Op Instagram gaat het niet alleen om het posten van foto’s en video’s, ook het liken ervan is een absolute must voor gebruikers. Meer dan 60% geeft hun like aan minstens één mediabericht per dag. Eén derde hiervan zorgt voor grof geschut en liket zelfs meer dan tien mediaberichten per dag.

Man vs. vrouw

Onderzoek toont aan dat Instagramgebruikers voornamelijk vrouw zijn. Ongeveer twee derde behoort tot het vrouwelijk geslacht, waar slechts één derde man is. Ook leeftijd speelt hierin mee. De meeste gebruikers hebben een leeftijd tussen de 15 en 35 jaar.

Opleidingsniveau

Bijna de helft van alle Instagramgebruikers zijn professionals en hebben een hoger onderwijsniveau genoten.

Timing is key

Effectief marketing voeren, betekent op de hoogte zijn van alle ins en outs van timing. Post tussen 8 en 9 uur ’s avonds en succes is gegarandeerd.

Gebruik hashtags

Instagram leeft van de hashtags! Meer dan de helft van alle gebruikers post minstens één hashtag bij berichten; 20% daarvan stopt zelfs meer dan zes hashtags in hun berichten.

Selfies rule!

Selfies zijn een ongekend populair fenomeen geworden op het internet. Waar gebruikers af en aan selfies posten op Instagram, kun je als marketeer dit fenomeen in je voordeel gebruiken. De selfie is immers een uitstekende marketingtool. Meer dan 41 miljoen foto’s komen voorbij met een selfiehashtag erin.

70% zoekt merken van tevoren op

Populaire merken worden volop gezocht op Instagram. Met speciale aanbiedingen krijg jij meer mensen jouw kant op.

Liken is pro

Van de gebruikers post 75% meer als er geliket wordt. Hiervan voelt 65% zich speciaal als een merk hun post liket.

Waarom een merk liken?

Gebruikers liken een merk om verschillende redenen. 62% vindt het merk leuk, 54% ontdekt graag nieuwe dingen en 48% liket een merk om de grappige of interessante inhoud.

Instagram betekent conversie 

Instagram heeft de hoogste conversie waarbij gebruikers worden omgezet naar kopers. Op deze manier kun je eenvoudig je customer base vergroten.