Google My Business aanmaken, hoe moet dat?

Je zult vast wel eens je bedrijf, merk of naam gezocht hebben in Google. Maar heb je er ook over nagedacht of je eigenlijk wel alles ziet wat je “zou moeten zien”? De zoekresultaten op branded keywords (en als je geluk hebt ook op koopintente zoekwoorden)  gaan namelijk verder dan alleen de “normale” organische resultaten. Één ijzersterk voorbeeld van alternatieve organische zoekresultaten is Google My Business, of “Google Mijn Bedrijf”. In dit artikel vertellen we je wat Google My Business precies is en hoe je het in 5 simpele stappen zelf kunt instellen.

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf is een gratis tool waarmee jij de belangrijkste (praktische) informatie met betrekking tot jouw bedrijf of merk, in 1 visuele manier kunt tonen aan je potentiële klanten. Het is een tool waarmee je jouw bedrijfsgegevens makkelijk kunt beheren in de Google zoekresultaten. Zowel in de zoekmachine van Google als op Google Maps. Hierbij kan je denken aan zaken als openingstijden, adresgegevens, producten die je aanbiedt en de mogelijkheid om reviews te ontvangen. Kortom, het is de informatie die jouw (potentiële) klanten niet alleen zonder al te veel zoekwerk willen vinden, maar ook nodig hebben om met jou in contact te komen. Al is het fysiek in de winkel, of via je website of webshop.

In de zoekresultaten zie je rechts wel eens een Google bedrijfspagina als je een zoekopdracht uitvoert. Hier zie je allerlei gegevens die informatie geven over het bedrijf waarop je hebt gezocht. Dit geeft niet alleen de benodigde informatie maar vergroot ook de zichtbaarheid van jouw bedrijf. Welke informatie jij laat zien en in wat voor vorm, kun je zelf beheren in jouw Google Bedrijfspagina.

Google Mijn Bedrijf in Google Maps

In veel gevallen gaan potentiële klanten op zoek naar een specifiek product of dienst in Google maps. Wellicht omdat ze een bedrijf zoeken wat dichtbij hun eigen locatie zit, of omdat je misschien zelf meerdere locaties hebt (zoals winkel filialen). Google Maps zorgt met jouw Google bedrijfsaccount bij een relevante zoekopdracht direct voor meer zichtbaarheid. Daarnaast zie je ook hier weer, alle relevante informatie die je hebt ingesteld op jouw Google bedrijfsaccount. Zit je in de buurt van de gewenste locatie van de zoeker? Dan kunnen ze met 1 druk op de knop met jou in contact komen.

Claim jouw bedrijf in Google My Business

Google mijn bedrijf zorgt ervoor dat jij jouw Google bedrijvenpagina kunt claimen. Hierdoor is het mogelijk om de bedrijfsgegevens up-to-date te houden, daarnaast ontvang je ook meldingen als er een review wordt geplaatst. Door eigenaar te worden van jouw Google bedrijfspagina profiteer je van een verbeterde zichtbaarheid.

Je bedrijf claimen in Google My Business is extra belangrijk wanneer je merkeigenaar bent. De kans is dan namelijk groot dat jij jouw product ook zelf B2C verkoopt, naast het feit dat jouw B2B klanten je merk verkopen. Wanneer een B2B klant jouw merk verkoopt, dan bestaat de kans dat deze klant zelf een claim indient op een GMB bedrijfspagina die gevonden gaat worden met zoekwoorden relevant aan jouw merk. Daarnaast ben je met Google Mijn Bedrijf ook beter zichtbaar ten opzichte van je concurrenten, wanneer ze soortgelijke producten verkopen. GMB claimen is dus altijd een goede zet als ondernemer, of je nu online of offline werkzaam bent.

Google Mijn Bedrijf aanmaken

Het aanmaken van een Google mijn bedrijf pagina is vrij eenvoudig. Binnen 5 stappen is het al geregeld en ben je eigenaar geworden van jouw Google bedrijfspagina. Wanneer je jouw bedrijfsnaam al wel in Google Maps ziet staan met “Bent u eigenaar van dit bedrijf?” als melding dan is er nog geen eigenaar en kan je de pagina claimen zodat je een eigen Google mijn bedrijf hebt. Laten we het proces stap voor stap bekijken.

Stap 1: Log in op jouw Google account

Deze stap is vrij vanzelfsprekend. Je dient eerst in te loggen in het Google Account waar je jouw GMB listing(s) wilt gaan beheren. Wanneer je nog geen Google account hebt, dan moet je deze eerst aanmaken.

google mijn bedrijf inloggen

Stap 2: Beheer jouw bedrijf in Google My Business

Ga naar de inlogportal van Google My Business en klik op “beheren”.

google my business aanmaken

Stap 3: volg de stappen en beantwoord de vragen van Google

gmb verificatie

Stap 4: verifieer jouw Google Mijn Bedrijf inschrijving

Voer je adres in en ontvang jouw verificatiecode per post. Wanneer je jouw verificatiecode hebt ontvangen en deze hebt ingevoerd, kun je het adres van je GMB vastzetten. Zo koppel je direct jouw Google Maps locatie aan je Google Mijn bedrijf.

google mijn bedrijf verificatiecode

Stap 5: optimaliseer jouw Google bedrijfspagina

Gefeliciteerd, je hebt nu officieel jouw Google My Business ingesteld. Wanneer de verificatie is geaccepteerd, kunnen Google gebruikers jouw diensten, locatie en bedrijfsinformatie vinden met de relevante (vaak branded) keywords. Echter ben je nog niet helemaal klaar. Het is namelijk belangrijk dat je jouw potentiële klanten het zo makkelijk mogelijk maakt om met jou(w) (bedrijf) in contact te komen. Elke gebruiker wil op zijn/haar eigen specifieke manier in contact komen met de gewenste personen en bedrijven. Vandaar moet je elke mogelijkheid in kaart brengen en beschikbaar stellen. Laten we eens kijken hoe je Google Mijn Bedrijf aanpast met betrekking tot de mogelijke invulopties.

Google Mijn Bedrijf aanpassen en optimaliseren

Nu is het natuurlijk van belang om ervoor te zorgen dat alle mogelijke gegevens worden ingevuld op jouw Google bedrijfspagina. Denk hierbij niet alleen aan de adresgegevens en een telefoonnummer maar juist ook aan foto’s en het aanvullen van een afspraakmogelijkheid als dit van toepassing is. We zetten alle belangrijke invulmogelijkheden op een rijtje.

  • Home

 Hier zie je een overzicht van de gegevens. Dit kan je gebruiken als dashboard om snel naar hetgeen te gaan wat je op dat moment nodig hebt.

Google my business home
  • Posts

Heb je een promotie lopen dan kan je dit met behulp van posts aan iedereen kenbaar maken. Deel het via Google Mijn Bedrijf en bereik meer mensen met jouw promotie. Het gebruik van posts vergroot je zichtbaarheid omdat je laat zien dat je actief bent op jouw profiel. Google posts is ideaal om je laatste content of producten onder de aandacht te brengen. Een Google post blijft niet voor altijd staan, na 7 dagen zal de post weer verdwijnen.

gmb posts
  • Informatie

Hier kan je eenvoudig de belangrijkste gegevens aanpassen. Probeer het hier zo uitgebreid mogelijk in te vullen. Hiermee toon je namelijk gelijk alle relevantie informatie aan de bezoeker. Hier is het ook mogelijk om categorieën in te vullen. Probeer het hier zo uitgebreid mogelijk te doen om je zichtbaarheid te vergroten.

Google mijn bedrijf informatie
  • Inzichten

Hier zie je inzichten over hoe klanten naar jouw bedrijf zoeken. Hierbij kun je denken aan zoekgedrag, op welke zoekwoorden je scoort en welke acties er worden uitgevoerd op jouw profiel. Deze cijfers geven je een goed inzicht in je doelgroep en hoe deze mensen zoeken. Deze informatie kun je niet alleen gebruiken op jouw Google Mijn Bedrijf profiel, maar je kan het ook toepassen om jouw SEO- of SEA campagne te verbeteren.

Google mijn bedrijf inzichten
  • Reviews

Hier hebben klanten de mogelijkheid om ervaringen te delen, waarop jij weer kunt reageren. Heb je nog geen reviews? Dan is het handig om actief reviews te verzamelen op jouw Google bedrijfspagina. Ervaringen van anderen zijn erg belangrijk in het beslissingsproces van de potentiële klant. Schroom dan ook niet om klanten uit te nodigen om een review te plaatsen.

reviews google my business
  • Berichten

Hier is het mogelijk om contact te houden met je klanten. Klanten die je hebben gevonden in de zoekresultaten of op Google Maps hebben de mogelijkheid om je een berichtje te sturen. Hier kan je een automatisch antwoord voor klaar zetten.

google my business berichten
  • Foto’s

Hier kan je mooie foto’s uploaden die een impressie geven over jouw bedrijf. Dit is jouw kans om een goede eerste indruk te maken met de juiste beelden. Deze foto’s komen terug in de zoekresultaten en op Google Maps.

Google mijn bedrijf fotos
  • Producten

Hier kan je producten toevoegen om de zichtbaarheid van jouw belangrijkste producten te verhogen. Met het toevoegen van producten heb je een extra etalage voor jouw belangrijkste producten.

gmb producten
  • Services

Hier kan je de services die je aanbiedt invullen zodat Google een goed idee heeft van hetgeen dat je doet, om zo optimaal mogelijk jouw bedrijf te tonen in de zoekresultaten. Vul er hier niet maar 1 optie in. Probeer dit zo uitgebreid mogelijk te doen om je zichtbaarheid te vergroten.

google mijn bedrijf services
  • Vragen

Google Mijn Bedrijf maakt het ook mogelijk voor gebruikers om vragen aan jouw bedrijf te stellen. De eigenaar van de Google bedrijfspagina kan dan antwoord geven. Hiermee kan je al snel veelgestelde vragen beantwoorden

Google Mijn Bedrijf Verwijderen

Google Mijn Bedrijf is een enorme toevoeging voor elk bedrijf, maar er zijn situaties waarbij je jouw Google bedrijfspagina wilt verwijderen. Denk hierbij aan een opheffing, een faillissement of verkoop van je bedrijf. Als je het zeker weet en eigenaar bent van jouw Google Mijn Bedrijf pagina dan kan je als volgt de pagina verwijderen:

  1. Login op Google Mijn Bedrijf
  2. Selecteer het bedrijf dat je wilt verwijderen
  3. Klik op “deze vermelding sluiten of verwijderen”
  4. Selecteer “markeren als permanent gesloten”

Het is van belang om te kiezen voor “markeren als permanent gesloten” in plaats van “vermelding verwijderen”. Wanneer je voor de laatste optie kiest wordt het bedrijf uit jouw account verwijderd maar niet uit Google.

Aan de slag met Google My Business?

Heb jij nog geen Google Mijn Bedrijf? Dan is het zeker een goed plan om deze direct in te stellen. Mocht je er niet uitkomen, dan kunnen wij je altijd assisteren in het instellen van je listing. Neem hiervoor contact met ons op.

Wist je dat er veel meer mogelijkheden zijn om jouw bedrijf prominenter naar voren te laten komen in de relevante zoekmachines? De vraag is alleen, “wat past bij mijn onderneming?”. Elke (online) onderneming heeft namelijk verschillende typen gebruikers die op verschillende manieren op zoek gaan naar de diensten of producten die jij aanbiedt. Wij kunnen jou helpen om de juiste strategie te ontdekken!

Ontdek hoe jij meer relevante klanten kunt bereiken!

Wil jij de vindbaarheid van jouw bedrijf verbeteren? Denk je dat jouw conversie hoger kan? Neem dan nu contact op en ontvang vrijblijvend advies over welke strategie past bij jouw onderneming!