Hoe verkoop ik mijn producten op Marktplaatsen?
We komen nu aan bij het praktische deel van dit artikel. Hetgeen waar je waarschijnlijk het meeste aan hebt, vooral wanneer je al weet op welke marketplaces je wilt gaan verkopen. We gaan namelijk kijken naar hoe je jouw producten nu precies kunt gaan aanbieden op een marketplace. Hiervoor zijn een aantal praktische onderdelen van groot belang. We gaan ze stuk voor stuk af.
Webshop koppelen met een marketplace
Voordat je eenmaal een enkel kanaal gekoppeld hebt ben je al een flinke tijd verder, laat staan wanneer je meerdere kanalen wilt gebruiken. Daarnaast zijn er veel dingen die je moet overwegen voordat je kunt gaan verkopen op andere kanalen. Gelukkig zijn er veel tools die dit proces makkelijker en effectiever maken. Daarom laten we je zien wat je in gedachten moet houden wanneer je een Channelmanager kiest en geven we je een overzicht van de verschillende opties. Maar eerst, een totaaloplossing!
Productflow als Pim systeem én Marketplace integrator
Normaliter kun je de producten van je webshop met een PIM systeem beheren. Daarnaast kun je vervolgens met een Channelmanager (hier in het volgende hoofdstuk meer over) de data van deze producten optimaliseren, beheren en naar marketplaces verzenden. Onze partner Productflow heeft hier een nieuwe en meer efficiënte oplossing voor bedacht. Zij bieden namelijk een Pim Systeem met een Marketplace integrator in 1 platform aan. Een unieke manier om beide werelden met elkaar te combineren. Zo uniek zelfs, dat deze oplossing nog nergens anders bestaat!
Voor wat extra duidelijkheid, geven we je hier een aantal excerpten uit de details van Productflow:
“Het ProductFlow PIM systeem heeft de buitenwereld naar binnen gehaald. Wat houdt dit concreet in?
Wat je ook op welk verkoopkanaal aanbiedt, in ProductFlow wordt direct zichtbaar welke velden een verkoopkanaal over jouw product wilt ontvangen. Dus of je nou je producten op een marketplace zoals Bol.com of Amazon aanbiedt, of op je eigen webshop; de velden die per verkoopkanaal worden uitgevraagd zijn direct zichtbaar bij je producten en kun je ook direct invullen.
Bovendien hergebruikt ProductFlow automatisch content voor ieder verkoopkanaal. Beheer dus eenmalig productinformatie en bepaal zelf waar je het product wilt aanbieden. Kortom, jij hoeft je alleen maar bezig te houden met je eigen producten en niet met hoe de buitenwereld deze productinformatie wilt ontvangen. Wel zo efficiënt!”
Een unieke manier om Marketplaces te integreren
Voor online ondernemers in E-commerce is Productflow een passende oplossing om twee vliegen in 1 klap te slaan. Deze onderneming heeft de afgelopen jaren goed gekeken naar de ontwikkelingen in de markt en hebben hier (naar onze mening) zeer goed op ingespeeld. In plaats van dat je meer tijd en moeite moet steken in onboarding, ontwikkeling en integratie van verschillende systemen, beheer je alles vanuit 1 centraal systeem. Het bespaart niet alleen tijd, aangezien de unieke manier van contentbeheer de optimalisatie van productaanbod op Marketplaces verbeterd.
“Wij hebben een PIM platform ontwikkeld waarin alle datamodellen (in te vullen categorieën, velden incl. attributen) van de marketplaces volledig zijn geïntegreerd en content direct hergebruikt wordt voor de aangesloten marketplaces. Dit zodat er niet meer met de verschillende templates gewerkt hoeft te werken en u dus veel sneller kunt opschalen alsook de content tot op detailniveau (!) kunt beheren en optimaliseren. Ook omvat ons platform de volledige Order en Offer (Voorraad, Prijzen en Proposities) beheer!”
Kortom, Productflow is een ideale keuze wanneer je op zoek bent naar een geïntegreerde oplossing voor zowel een PIM als een Marketplace integrator. Wil je meer informatie over Productflow en ben je benieuwd of dit systeem bij jouw online doelstellingen past? Neem dan contact met ons op en ontvang vrijblijvend advies over het gebruik en de voordelen van onze partner Productflow.