Verkopen via Marketplaces

In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten wanneer je wilt gaan verkopen via een marketplace! We leggen je uit hoe je een juist kanaal kiest, welke manieren je kunt gebruiken om meer te verkopen en laten je de tools zien die jij nodig hebt om slimmer te verkopen. Ben je E-commerce manager, ben je op zoek naar betere strategieën, heb je een webshop of wil je weten hoe en waar jij jouw producten het beste kunt verkopen? Dan is dit artikel ideaal voor jou!

Wat is een Marketplace?

Een marketplace is een extern verkoopkanaal waarmee je het bereik van jouw aanbod kunt uitbreiden. Het zijn online webshops waar derden hun productaanbod kunnen aanbieden. Dit betekent natuurlijk dat jij hier veel van kunt profiteren. Maar dat betekent natuurlijk ook dat jouw concurrent dit ook kan! Niet te vergeten dat er ook nog eens een heleboel verschillende marketplace opties zijn. Vervolgens moet je ook nog eens geluk hebben dat je er goed op verkoopt!

Daarom lopen we de beschikbare marketplaces één voor één even na en leggen we je uit wat de voor- en nadelen van elke oplossing zijn. Zo kun jij een doordachte keuze maken voordat je jouw producten gaat aanbieden via derde partijen. En als je nog even blijft doorlezen, geven we je nog een mooi overzicht van handige tools, strategieën, tips en tricks om efficiënter en effectiever via marketplaces te verkopen.

Webshop koppelen afwegingen

Stop! Voordat je verder gaat, denk hier even aan:

Voordat we de mogelijke opties gaan verkennen, moet je eerst een aantal dingen op een rijtje hebben. Om jouw keuze zo doordacht mogelijk te maken, moet je jezelf bewust zijn van een aantal aspecten. Door je eigen situatie eerst goed te definiëren. Vervolgens kun je jouw situatie toepassen op alle belangrijke variabelen.

Wie is je doelgroep en waar zijn ze actief?

Dit is eigenlijk de belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen wanneer je overweegt stappen te zetten met marketplaces. Waar koopt je doelgroep het liefst soortgelijke producten? Is je doelgroep actief op social media, marktplaatsen, kleine webshops, forums etc.? Wanneer jouw doelgroep namelijk geen gebruik maakt van de marktplaats waar jij denkt op te gaan verkopen, dan kun je net zo goed je geld door de wc spoelen.

Voer daarom een sterk onderzoek uit om te achterhalen welke kanalen jouw doelgroep fijn vindt om te gebruiken. Een bekende pitfall die veel mensen begaan is “denken”, in plaats van onderzoeken. Je kent je doelgroep vast erg goed, maar oordeel nooit zonder dit daadwerkelijk te onderbouwen met data. Want let op: de hedendaagse gebruikers worden steeds slimmer!

Wat voor soort producten verkoop je?

  • Heb je concurrerende producten of heb je een uniek product?
  • Gaat het om de laagste prijs of gaat het om de beste kwaliteit?
  • Is je verpakking belangrijk?
  • Is persoonlijk advies gewenst?
  • Hoe groot is de kans op retouren?

Dit zijn allemaal vraagstukken waar je rekening mee moet houden, voordat je de stap richting een marketplace maakt. Sommige marketplaces hebben namelijk specifieke eisen. Daarnaast kan het ook voorkomen dat jouw product al verkocht wordt via een marketplace. Wanneer jouw concurrent het product bijvoorbeeld met een betere verpakking verkoopt en jij kunt dit niet realiseren met jouw marges, dan kun je beter verder kijken.

In het geval van marketplaces is het altijd verstandig om jouw product (of soortgelijke producten) te zoeken binnen het platform. Hier kun je niet alleen zien hoe de vormgeving gestructureerd is, maar je kunt ook direct prijsvergelijkingen doen. Derde partijen zoals onze partner ChannelEngine, geeft zelfs de mogelijkheid om automatisch je biedstrategieën aan te laten passen aan de hand van de concurrerende producten.

Welke marketplace past bij mij?

Ontdek welke marketplace de meeste potentie heeft voor jouw product

Heb je een eigen webshop?

Wanneer je al een eigen webshop hebt en deze loopt goed, dan is een koppeling met marktplaatsen wellicht een mooie groeistrategie. Uiteraard is dit erg afhankelijk van je product en doelgroep. Je webshop dient in dit geval als databron voor de koppeling met een derde partij, die vervolgens weer koppelt met een marketplace.

Door ook een eigen webshop te draaien naast de verkoop op en marketplace (en vice versa), maak je ultiem gebruik van de verkoopmogelijkheden van het internet. Je genereert traffic en conversie met SEO en SEA op je webshop én je breidt je verkoop uit via externe kanalen. Vervolgens kun je ook de derde partijen gebruiken om je webshop-verkoop te optimaliseren. Je genereert grote hoeveelheden aan handige data. Op basis hiervan zou je bijvoorbeeld kunnen segmenteren met je producten om zodanig een “slimme” verkoopstrategie in gang te zetten.

Waar ga je in investeren?

Als online ondernemer is investeringsallocatie een dagtaak. Waar ligt jouw focus? Ga je meer investeren in de bouw van een TOP webshop? Of moet je toch meer geld steken in het optimaliseren van je verkoop bij marketplaces? Dit is natuurlijk volledig afhankelijk van je product, doelgroep en je marktonderzoek. Als je nog geen antwoord hebt voor deze vraag, dan is dit geen probleem. Het geheim van succesvol online ondernemen is daarom ook stapsgewijs te werk gaan wanneer de benodigde data niet beschikbaar is.

Start bijvoorbeeld eerst met een wat meer “basis” webshop, zodat je in ieder geval de mogelijkheid hebt om te verkopen. Vervolgens kun je gaan testen met de verschillende manieren van verkoop en optimalisatie. De eerste stap kan dan alles zijn, van SEO en SEA tot marketplaces en social kanalen. Ga uit van je buikgevoel en bewijs (of ontkracht) dit buikgevoel vervolgens door het daadwerkelijk te testen.

Ben je een merk, of schuif je dozen?

Wanneer je van plan bent om een merk te bouwen is er wellicht meer nodig dan alleen een product detailpagina op een marktplaats. Dan is je eigen webshop, winkel, of sociale aanwezigheid wellicht belangrijker dan je producten verkopen op een marktplaats. Heb je een prijs-concurrerend product en kun je snel leveren? Dan is een marktplaats zeer geschikt. Uiteraard moet je hierbij nog wel rekening houden met je marges.

Wanneer je uitkomt met je marges, is het natuurlijk het beste om zo veel mogelijk passende kanalen te gebruiken. Het is vervolgens aan jou (en je marketingpartij) om te bepalen welke kanalen je de meeste conversie gaan opleveren. Wanneer je producten verkoopt die makkelijk en snel te produceren, vervoeren, vermarkten en verkopen zijn, zijn de marktplaatsen wellicht je prioriteit.

De andere kanalen, die kun je gebruiken ter ondersteuning. Het geheim van de smid is daarom ook om een gezonde balans te vinden tussen je kanalen. Dit is volledig afhankelijk van hoe jouw online onderneming en producten in elkaar steken.

Marketplace kiezen

Marketplaces verkennen

Zoals beloofd zouden we alle relevante marketplaces op een rijtje zetten. Drie van de meest gebruikte lichten we helemaal uit. In dit overzicht vertellen we je welke mogelijkheden jij als online ondernemer hebt om jouw productbereik uit te breiden. Probeer dus jouw situatie te koppelen aan de specifieke aspecten, criteria en voor- en nadelen die we per marktplaats geven. Dit geeft je alvast een bepaalde richting voor een juiste keuze. Als je vervolgens en idee hebt, kun je verder lezen en zul je de ideale strategie voor jouw gekozen marktplaats vinden!

We gaan nu eerst kijken naar 4 belangrijke pijlers die jouw keuze voor een marketplace kunnen beïnvloeden:

  1. Gebruiksvriendelijkheid (zowel voor de zakelijke partner als voor de potentiële klant)
  2. Bereik
  3. Kosten en betaalmogelijkheden
  4. Specifiek voor de betreffende marketplace
bol socials

1. Bol.com

Ah, de oude vertrouwde dikke blauwe man van Ahold met het briljante social team. Wie kent deze webshop niet! Wat ooit is begonnen als een webshop voor boeken, is ondertussen uitgegroeid tot een E-Commerce magnaat zonder grenzen. Met een omzet van 2.8 miljard Euro in 2019, moet er een wereld aan mogelijkheden voor jou als online ondernemer zijn! Laten we kijken naar de voor- en nadelen.

Gebruiksvriendelijkheid

Voordelen

  • Waar Bol.com met kop en schouders bovenuit steekt ten opzichte van de andere marketplaces, is het gebruiksgemak voor zowel de online ondernemer als de klant. Het inschrijfproces om te kunnen verkopen via Bol is zeer gemakkelijk. Sommigen vinden dit proces zelfs té makkelijk. Inschrijven om te verkopen via Bol legt zichzelf uit. Je volgt de stappen en binnen een uur staan je producten online. Lukt het je dan nog niet? Dan is er een zéér actieve helpdesk die je kunt benaderen, op welke manier jij dit het fijnste vindt.
  • Ook voor de potentiële klant is Bol ideaal in gebruiksgemak. De website is door en door geoptimaliseerd voor conversie, waardoor de conversiepaden kort en doorslaggevend zijn. Als je jouw producten juist in laat laden en met de juiste strategie optimaliseert, zullen relevante gebruikers van Bol.com geen moeite hebben om jouw producten te kunnen vinden.
  • Daarnaast gaat alles verder qua afhandeling ook van een leien dakje. Je wordt periodiek netjes uitbetaald en wanneer er problemen ontstaan is er altijd heldere communicatie.
  • Ook de klantenservice van Bol.com maakt de gehele gebruikservaring van jouw klanten meer dan optimaal.

Nadelen

  • Een van de nadelen die het gemak van inschrijving met zich meebrengt, is dat Bol iets minder kwaliteitscontrole heeft op de bedrijven en personen die zich inschrijven. Hierdoor ontstaan er voor veel branches een hoop nieuwe concurrenten die eerder nooit in het vaarwater zaten. De populariteit en het gebruiksgemak gecombineerd, creëert dus in veel gevallen een overspoelde interne markt met veel concurrentie
  • Een ander nadeel dat hieruit ontstaat is het feit dat je moet voldoen aan strikte eisen qua service. Zo mag je bijvoorbeeld geen verzendkosten rekenen als zakelijke verkoper, omdat Bol.com Select altijd gratis verzending moet kunnen aanbieden. De eventuele verzendkosten moet je dus doorberekenen in je marges.

Om je een beeld te geven van de eisen om te kunnen verkopen op Bol.com, zetten we de basisregels hier even op een rijtje:

  • Je artikelen moeten binnen de bestaande categorieën van Bol.com passen
  • Je artikelen moeten een GTIN of ISBN nummer hebben (EAN)
  • Je moet binnen 1-8 werkdagen kunnen leveren
  • Je moet ingeschreven staan bij de KVK of het Belgische handelsregister en in het bezit zijn van een BTW nummer
  • Je moet jouw klanten de mogelijkheid geven om minimaal binnen 30 dagen te kunnen retourneren
  • Je moet klantvragen binnen 24 uur kunnen beantwoorden, in het Nederlands
  • En je moet voldoen aan de servicenormen van Bol.com

Bereik

Voordelen

  • Omdat het domein van Bol.com een van de sterkste in Nederland is, komt het niet als verrassing dat ook de vindbaarheid van je producten de lucht in schieten wanneer je deze op Bol.com aanbiedt. Van alle Marketplaces, is Bol de vindbaarheid koning!
  • Het is ook geen geheim dat vrijwel elke Nederlandse consument gebruik maakt van Bol.com. Sterker nog, veel mensen verkiezen soms het gebruiksgemak van Bol in plaats van een goedkopere optie. Je bereik tot potentiële klanten is dus immens groot!

Nadelen

  • Een nadeel van dit bereik is dat je, ten opzichte van andere externe kanalen (zoals advertenties), niet erg gericht kan focussen op potentiële klanten. Wanneer jouw marketplace strategie niet in orde is, dan loop je risico! Wanneer je veel concurrentie ervaart, zul je dus moeten investeren in een duidelijke marketplace strategie.
  • Door de supervindbaarheid van Bol, kun je jezelf in de vingers snijden door gebruik te maken van hun services. Heb jij goede organische of betaalde posities in Google met jouw producten? Dan is de kans groot dat Bol deze inpikt. En wanneer een klant via die link een aankoop doet in plaats van via jouw link, dan heb je natuurlijk meer kosten!

Kosten en betaalmogelijkheden

Voordelen

  • Je hoeft niks te betalen als er niks verkocht wordt via deze marketplace. Bol werkt dus niet met abonnementen. Enkel met commissies. Dit is in de vorm van een vast bedrag per product en een percentage van je verkoop. Deze bedragen kun je zien in het actuele commissieoverzicht van Bol.
  • Hierdoor moet je natuurlijk goed nadenken over hoe je de prijs bepaalt! Ook hier helpt Bol je een handje mee. Je kunt namelijk een relevante en scherpe prijs bepalen binnen hun eigen marketplace systeem. Met Channelmanagers kun je dit zelfs automatisch en variabel laten doen (hierover later in dit artikel meer). In het prijsbeleid van Bol kun je alles vinden over hoe je een juiste prijs moet hanteren.
  • Bol.com hanteert vrijwel elke betalingsmogelijkheid die een Nederlander graag ziet. Wanneer je zelf bepaalde betaalproviders niet ondersteund, kan Bol je hiermee helpen. Jouw omzet wordt namelijk gewoonweg elke maand gestort op jouw rekening. De klant betaalt Bol, Bol betaalt jou! Easy as pie!

Nadelen

  • Net zoals elk ander verkoopmiddel (advertenties, marketing, sales) kost verkopen via een marketplace geld. Bol hanteert vrij hoge prijzen, dus vooronderzoek en planning is hard nodig. Je moet ontdekken of Bol past binnen je marges. Het nadeel hiervan is, wanneer je een wat kleinere speler bent, dat Bol niet binnen je marges past. Vervolgens gaat de concurrentie er met de klant vandoor. Een passende marketplace strategie is hiervoor de oplossing.
  • Retourkosten zijn voor jouw rekening!
  • Je moet gratis verzending aan kunnen bieden bij Bol. Als dit niet binnen je doorberekende prijs past, valt je product dus al af bij deze marketplace.

Specifiek voor deze Bol.com

Voordelen

  • Bij Bol.com weet je waar je aan toe bent. Als ondernemer weet je altijd hoeveel een order kost, waardoor je niet voor verrassingen komt te staan. Er is dus totale transparantie en jij kunt dit gebruiken om te ontdekken of Bol iets is voor jou.
  • Geen zin in heel de rompslomp van verzending, retour en klantenservice? Met Logistiek via Bol (LVB) kun je de fulfillment gemakkelijk uit handen geven.

Nadelen

  • Val je onder de middelgroot- tot grotere E-commerce bedrijven, dan ben je vrijwel genoodzaakt om voor Bol te kiezen. Wanneer jij het niet doet, zullen je kleinere concurrenten dit zeker doen!
  • De concurrentie op deze marketplace is erg groot, dus een investering in een slimme strategie is de sleutel tot succes
  • Je hebt geen controle over reviews op Bol
  • Je moet je houden aan de servicenormen om hoog in de zoekresultaten te blijven. Dit kan betekenen dat je soms buiten je eigen beleid moet stappen om te kunnen scoren in Bol
  • Bol hanteert een zeer schappelijk en vriendelijk retourbeleid. Hoewel dit voor de gebruiker natuurlijk geweldig is en kan leiden tot hogere conversie, kan dit voor veel online ondernemers een obstakel zijn. Je moet je houden aan hun retoureisen. Daarnaast kan het voorkomen dat je producten beschadigd, vies of waardeloos terugkomen. Ook zijn de kosten voor de online ondernemer.*
  • Je bouwt geen data op. Bol is namelijk erg beschermend over de data van hun klanten. Zo kun je de mensen die jouw producten aanschaffen niet verder in je funnel krijgen. Je ontvangt bijvoorbeeld niet eens een e-mail adres van de klant. Dit doen ze natuurlijk om jou te weerhouden van het direct contacteren van de klant, zodat je Bol tussen jou en de klant kunt halen en hierdoor kosten kunt beperken.**

*Bol geeft wel de mogelijkheid om voor pakketten en brievenbuspakketjes tegen een voordelig tarief retourzegels aan te schaffen. Hierdoor vergoedt Bol een gedeelte van de retourkosten en ben je ietwat voordeliger uit.

**Dikke tip: wat je natuurlijk wel kunt doen om een klantenbestand op te bouwen, is een visitekaartje, pamflet, kortingsbon of actie in de doos bij je producten toe te voegen. Zo kun je jouw klanten die bij Bol shoppen, toch rechtstreeks bij jouw eigen shop te laten komen. Dat scheelt weer in de kosten en je kunt data verzamelen voor klantenbinding en funnelbouw, in plaats van dat de marketplace met al het geld wegloopt! Probeer echter nooit jouw webshop te adverteren in je productaanbod op de marketplace. Hier kun je op worden afgestraft!

Amazon marketplace

2. Amazon

De nieuwe speler op de Nederlandse markt is een overwinnaar op de internationale markt: Amazon! Hoewel Amazon minder golven in de zee van de Nederlandse markt maakt dan iedereen had verwacht, zijn ze “in het geheim” druk bezig om de integratie naar Nederland te optimaliseren. Als een stille sluipmoordenaar strekken de armen van Amazon steeds verder.

Deze Amerikaanse gigant is van plan de marketplace wereld te veroveren. Voor nu is dat in Nederland nog niet gelukt, maar naar onze verwachten is die kans voor de nabije toekomst erg groot! Is het iets voor jou? Laten we de belangrijke pijlers eens bekijken!

Gebruiksvriendelijkheid

Nadelen

Zoals je ziet hebben we geen voordelen qua gebruiksvriendelijkheid voor Amazon genoteerd. Dit komt omdat Amazon hier ten opzichte van de andere marketplace opties voor Nederlandse gebruiken, uitermate waardeloos op scoort. Laten we eens kijken waar dit door komt.

  • Het registratieproces kan een rigoureus drama zijn in sommige gevallen. Wanneer je denkt dat je al je bestanden juist hebt ingediend, krijg je na lang wachten te horen dat je voor de 4e keer niet bent ingeschreven. Ze vragen om een “nieuw” document wat je  al veel eerder hebt ingediend en het hele riedeltje begint opnieuw. De Amerikaanse bureaucratische opbouw van Amazon maakt het in veel gevallen niet gemakkelijk om jezelf in te schrijven (afhankelijk van de structuur van je onderneming). Wil je weten wat er allemaal nodig is om jezelf in te schrijven bij Amazon? Download dan nu onze gratis Amazon Checklist.
  • We zijn in Nederland erg verwend met webdesign. Nederlanders zijn namelijk gewend dat een succesvolle webshop gebruiksvriendelijkheid en vertrouwen uitstraalt. In andere landen als Amerika is dit niet het geval. Daarom heeft de uitstraling van Amazon meer weg van websites als Aliexpress. Hoewel beide webshops volkomen betrouwbaar zijn, zet de Nederlandse consument al snel haar vraagtekens bij de betrouwbaarheid van deze opties. Dit komt omdat Bol de leiding neemt qua gebruiksvriendelijkheid en klantenservice. Volg je dit voorbeeld als marketplace niet op? Dan loop je het risico om klanten mis te lopen.
  • Het is vrijwel onmogelijk om ergens als zakelijke partner of consument aan te kloppen wanneer er iets aan de hand is. In Nederland zijn er nog geen klantenservicemogelijkheden. Daarnaast is nog maar de vraag of jouw kwestie per mail op tijd beantwoordt wordt. *

We merken dat Amazon deze resultaten en data als een spons aan het absorberen is. Amazon is een bedrijf met ongekend veel kapitaal. De switch naar betere gebruiksvriendelijkheid zijn ze zonder twijfel aan het doorvoeren. Wanneer Amazon richting de eisen van Bol gaat (en dit gaat ongetwijfeld gebeuren) dan is de kans erg groot dat Amazon Bol van de troon gaat stoten. Amazon heeft de Duitse markt al stilletjes volledig veroverd. Wij denken dat Nederland de volgende is!

Bereik

Voordelen

  • Door te verkopen op Amazon gaan de deuren van uitbreiding naar internationale verkoop zeer snel en soepeltjes open
  • De kans is groot dat jouw concurrenten nog niet op Amazon zitten! Door er snel bij te zijn, kun jij de buy-box claimen voordat je concurrenten dit doen!
  • Met unieke Nederlandse producten zou je theoretisch gezien zelfs een internationale monopoly kunnen opbouwen via Amazon
  • Met de superieure ‘Fulfillment By Amazon’ kun je een geweldige ervaring voor je klanten creëren. Denk hierbij aan opties als: same day delivery, bezorging met Drones, het niet te hoeven regelen van retours en het niet te hoeven regelen van inpakken. Ideaal!

Nadelen

  • De Nederlandse consument zit erg vast aan andere marketplaces zoals Bol. Je zult hierdoor hoogstwaarschijnlijk een kleiner publiek op Amazon bereiken. Echter is je concurrentie waarschijnlijk ook vrijwel nihil. Of Amazon bij jou past ligt dus ook aan je toekomstige strategie.
  • Een “luxe” nadeel van Amazon, is dat wanneer je internationaal gaat verkopen, dat je rekening moet houden met de verschillende wetten en BTW-structuren van andere landen. Wanneer je deze niet in acht houdt, ben jij verantwoordelijk. Niet Amazon.

Kosten en betaalmogelijkheden

Om een volledig overzicht van de kosten van Amazon te zien en te ontdekken hoe je jouw verkoop hier kunt starten, lees dan ons: “Verkopen via Amazon” artikel!

Voordelen

  • Wanneer je verkoopt in Nederland zal de concurrentie waarschijnlijk meevallen. Vandaar kun je mooi spelen met je prijzen en je marges voordeliger maken.
  • Ook Amazon heeft een breed scala aan betaalmogelijkheden. Uiteraard is hier het aanbod qua betaalmiddelen aanzienlijk groter dan Bol, omdat ze rekening houden met het internationale publiek

Nadelen

  • Wanneer je internationaal gaat verkopen met een generiek product is de kans groot dat je veel concurrentie gaat tegenkomen. Hierdoor is het al snel nodig om te investeren in een overkoepelend marketingplan voor lange termijn om je verkoop een succes te maken.
  • De regels om de Buy Box te winnen blijven constant veranderen. Vandaar is het moeilijk om de nummer 1 te blijven. Amazon probeert je te pushen naar het afnemen van zoveel mogelijk van hun diensten door je te belonen met hogere posities of Buy Box plaatsen wanneer je dit doet.
  • Wanneer je internationaal gaat spelen met FBA is het verstandig om een fiscaal jurist in te schakelen om je BTW regels waterdicht te maken. Het is vaker voorgekomen dat online ondernemers internationale belastingdiensten op hun dak hebben gekregen door het onjuist regelen van de BTW, met catastrofale gevolgen van dien.

Specifiek voor deze Amazon

Voordelen

  • Er is geen twijfel over mogelijk, de internationale mogelijkheden van Amazon zijn ongekend. Door hierop mee te liften, inclusief hun naamsbekendheid, kun je grote slagen maken.
  • Amazon blijft ontwikkelen en Jeff Bezos wil de wereld veroveren. Wanneer je nu actie onderneemt en je gaat registreren op Amazon, ben je jouw concurrenten voor en kun je jouw toppositie bemachtigen voordat zij dit doen.
  • Amazon is een zeer innovatief bedrijf. Hierdoor kun je meer mogelijkheden voor bezorging, betaling, fulfillment, advertenties en communicatie gaan verwachten. Denk bijvoorbeeld aan de AI drones en karretjes die autonoom pakketjes bezorgen via bijvoorbeeld Prime Air.

Nadelen

  • Voor de Nederlandse markt moet je geduld hebben. De ontwikkeling zit nog in de kinderschoenen en het kan even duren voordat Amazon zich aanpast aan de eisen van de Nederlandse consument
  • Er is geen mogelijkheid om iemand van een klantenservice te bellen wanneer je registratie of verkoop misloopt. Daarom is het door de bureaucratische natuur van Amazon bijna verplicht om een partij in te schakelen die verstand heeft van het systeem.
aliexpress

3. Aliexpress (Alibaba)

Je bent vast bekend met Aliexpress. De Chinese gigant Alibaba heeft zich ondertussen ver uitgebreid buiten Azië. Ook de Nederlandse consument begint zich te beseffen dat er niet alleen namaakproducten of regelrechte troep via deze marketplace wordt verkocht. Sterker nog, er zijn genoeg slimmeriken die ondertussen dropshipment helemaal doorhebben. Ze zoeken de afbeelding van jouw product op via Google Image Search en vinden jouw product zo terug voor de inkoopprijs van Alibaba.

Maar heeft het als Nederlandse verkoper wel zin om via Aliexpress te verkopen? En wat zijn nu eigenlijk precies alle voor-en nadelen? Verkoop je enkel B2C producten? Dan ben je aan het juiste adres bij Aliexpress. Verkoop je B2B, dan kun je aankloppen bij Alibaba. We zetten de voor-en nadelen van de B2c variant Aliexpress voor je op een rijtje.

Gebruiksvriendelijkheid

Voordelen

  • We gaven je zojuist al de vergelijking van Amazon met Aliexpress. Het is geen geheim dat de inrichting van Aliexpress veel mensen doet denken aan iets schadelijks voor hun computer. Desalniettemin beginnen ook steeds meer consumenten producten te kopen via Ali. De mobiele app is bijvoorbeeld al een stuk gelikter dan die van Amazon. Ook de website van Aliexpress wint het op veel vlakken van Amazon, geziene er meer aandacht is besteedt aan conversieoptimalisatie. Ook zou men verwachten dat Amazon in een beter jasje gestoken zou zijn. Bij Aliexpress is er enkel sprake van verrassing wanneer men ontdekt dat het gebruiksvriendelijker is dan verwacht.
  • Voor de consument is het onwijs handig dat je geschillen kunt openen met een verkoper. Ben je niet tevreden? Duurt je bestelling te lang? Door een geschil te openen heb je razendsnel antwoord, een nieuw product of je geld terug!
  • Je bent niet gelimiteerd aan specifieke productcategorieën. Je kunt letterlijk alles verkopen via Alibaba, zolang je het gehele verkoopproces maar kunt faciliteren.
  • Inschrijven om te verkopen via Aliexpress is zeer gemakkelijk! Het gehele proces is binnen 48 uur geregeld

Nadelen

  • Voor veel Nederlandse consumenten komt Aliexpress onbetrouwbaar over
  • Niet alle vertalingen zijn goed doorgevoerd
  • Je producten worden aangeboden op een webshop waar vrijwel alles wordt verkocht. Dus ook producten die wellicht twijfelachtige herkomst of natuur hebben.
  • Je bent gebonden aan strikte service eisen. Wanneer je jouw klantenservice niet op orde hebt en slechte recensies krijgt, kun je niet opboksen tegen de concurrentie

Bereik

Voordelen

  • Qua bereik is het netwerk van Aliexpress de echte uitspringer. Je kunt het grootste E-commerce netwerk ter wereld gebruiken. Een marketplace met een groter publiek bestaat er niet
  • Ook hier is de kans groot dat je geen tot weinig concurrentie hebt wanneer je generieke Nederlandse producten verkoopt
  • Je kunt je focussen op de breedste internationalisering in de E-commerce wereld

Nadelen

  • Hoewel je de meest diverse landen kunt targetten met Aliexpress, zul je toch het meeste richting landen in Azië scoren. Hiervoor moeten je productaanbod en prijzen geschikt zijn
  • Als je plan is om de Nederlandse markt te veroveren, dan is Aliexpress nog niet het beste kanaal
  • Heb je zeer generieke producten of koop je zelf in via China? Dan kun je het vergeten om te scoren via Aliexpress

Wat is nu een geschikt product voor Aliexpress?

Zoals wij naar Aliexpress keren om goedkope producten te kopen voor lage kwaliteit, hebben veel inwoners van Aziatische landen, moeite om echte producten te kopen van Europese kwaliteit voor een lage prijs. Dit geldt vooral voor de elektronicawereld. Wanneer je Europese elektronica voor een tamelijk lage prijs kunt verkopen, is dit een hit voor de Aziatische consument.

Ook unieke Nederlandse (of andere specifieke Europese hebbedingetjes) kunnen in de smaak vallen op Aliexpress. Het kanaal heeft in ieder geval veel potentie! Helaas niet voor elk soort product!

Kosten en betaalmogelijkheden

Voordelen

  • Aliexpress heeft ook alle mogelijke betaalmiddelen tot haar beschikking. Sterker nog, het gaat zelfs verder dan dat. Ze ondersteunen 38 betaalmiddelen, waarvan ook een aantal waar je waarschijnlijk nog nooit van hebt gehoord
  • Je kunt gratis je shop opzetten! Je betaalt enkel een commissie per product tussen de 5-8% afhankelijk van de categorie
  • Je krijgt direct uitbetaald per product wanneer de klant de order heeft geconfirmeerd

Nadelen

  • Het leven in Azië ziet er anders uit dan hier in Nederland. Met dure producten ga je het waarschijnlijk moeilijk krijgen op Aliexpress
  • Verkoop je iets uit Azië? Dan ga je verdrinken in de concurrentie
  • Je moet bereid zijn om de hoge retoureisen van Aziatische landen te kunnen naleven. Anders krijg je slechte reviews en verdwijn je onderin de resultaten

Specifiek voor Aliexpress

Voordelen

  • Je kunt op Aliexpress een vrijwel ongelimiteerd klantenbestand opbouwen
  • Als je in de smaak valt bij de gebruikers van Aliexpress, kun je viraal gaan op een platform dat meer gebruikers heeft dan je kunt bedenken
  • Internationaal verkopen is nog nooit zo makkelijk geweest
  • Zoals ze in Azië producten verkopen die wij niet kennen, is dit andersom ook zo. Vandaar kun je met een product wat hier vrij normaal is, een niche raken in Azië.

Nadelen

  • Omdat de wetten omtrent intellectueel eigendom in Aziatische landen (met name China) heel anders zijn dan hier, kan het voorkomen dat wanneer jouw unieke product populair wordt op Aliexpress, dat je binnen no time namaakvarianten ziet ontstaan.
  • Ook de BTW regels verschillen erg binnen landen waar Aliexpress verkoopt. Dit kan ook voor problemen zorgen wanneer je dit niet goed regelt.
  • De communicatie tussen online ondernemer, marketplace en klant kan erg verwarrend zijn door de cultuurverschillen
  • Ook fulfillment kan een zeer grote uitdaging zijn

Welke marketplace past bij mij?

Ontdek welke marketplace de meeste potentie heeft voor jouw product

Wat zijn overige “derden” verkoopmogelijkheden of “Semi” marktplaatsen?

Naast de bovenstaande marktplaatsen zijn er nog een heleboel andere kanalen waar je mee kunt koppelen om jouw verkoop uit te breiden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan platformen waar je kunt adverteren, of die affiliateprogramma’s aanbieden. In een verzamelterm hebben we het hier over “derden”. Omdat deze kanalen vaak worden geassocieerd met marketplaces, zetten we de kanalen waarmee je gemakkelijk jouw webshop kunt koppelen op een rijtje.

marketplace koppelen met derden

De voor- en nadelen van koppelen met derden

Waar “vroeger” steeds meer consumenten en bedrijven hun zoektocht naar een nieuw product starten op Google, zien we steeds meer een verschuiving naar andere platformen. Steeds meer aankopen zowel BtoB als BtoC starten op een marktplaats en eindigen op diezelfde marktplaats.

Dan hebben we het niet perse over marktplaats.nl maar over populaire platformen zoals Bol, Amazon en Ebay die tegenwoordig niet alleen producten uit eigen voorraad verkopen, maar ook producten van derden aanbieden. Waar vroeger voornamelijk je positie voor een bepaald zoekwoord in Google bepalend was voor je “nieuwe” traffic naar je eigen webshop, zijn dat nu steeds meer de marktplaatsen en andere “derden” platformen.

De concurrentiestrijd binnen deze platformen is nog vrij “nieuw”, en daardoor liggen hier nog veel kansen. Maar vergis je niet, denk goed na voordat je start over welke strategie past bij jouw product, bedrijf en doelstellingen.

Voordelen

  • Je vergroot je bereik aanzienlijk door producten aan te bieden op de populaire en grote platformen. Bereik (nieuwe) potentiële klanten daar waar ze het liefste kopen
  • Je maakt gebruik van de e-commerce expertise van de grote jongens. Conversie is king bij deze platformen. Dagelijks zijn conversie-specialisten bezig met data analyse, a/b testen en aanpassingen aan de productpagina’s, winkelwagen en check-out om een zo hoog mogelijke conversie te behalen. Ook van jouw producten
  • Veel leveranciers, merkeigenaren en webshops hebben hun marktplaats-strategie nog niet op orde, hier kan je van profiteren door er vroeg bij te zijn
  • In tegenstelling tot betalen per klik of view, betaal je bij marktplaatsen per verkoop en/of in commissie. Je weet vooraf wat de kosten zijn bij een succesvolle order. Bij andere platformen is het meestal een CPC model.
  • Maak gebruik van “inserts” bij het verzenden van je product. Op deze manier kan je marketing materiaal van je eigen kanaal of merk toevoegen aan het product. Denk bijvoorbeeld aan een visitekaartje, of een actiecode die naar je webshop verwijst! Zo kun je een klant die eerder bij Bol.com bestelde, overtuigen om dit in het vervolg direct bij je eigen webshop te doen. Verzend je producten direct vanuit het magazijn van de marktplaats (bijvoorbeeld Amazon), dan is dit niet mogelijk.

Nadelen

  • Hoe zijn je marges? Vaak rekenen derden platformen een vast bedrag per verkoop, een commissie over de bruto omzet of CPC. Bij Bol.com is dit de vaste commissie tussen de €0,20 en €2,48 afhankelijk van de verkoopprijs en categorie waarin je product valt. Daarbij berekenen ze nog een commissie tussen de 5% en 13,3% afhankelijk van de categorie.
  • Wat wil je weten van je klanten? Steeds meer platformen geven inzicht in data van verkochte producten, maar deze data is altijd minder dan de data die je zelf verzameld. Data die vaak gedeeld wordt is: hoe vaak je artikel bekeken wordt, hoe je prijsstelling is t.o.v. de concurrentie en wat je conversiepercentage is. Dit is in vergelijking met je eigen data, meer op klant en marketing niveau, zeer beperkt
  • Waar marktplaatsen vroeger je “grote” concurrent waren, willen ze nu je vriend zijn en jouw de mogelijkheid bieden om gebruik te maken van hun platform, bereik, kennis en kunde. Let wel op, de meeste marktplaatsen zijn ook nog steeds je concurrent. Dit is uiteraard niet voor iedere productgroep het geval, maar hou er rekening mee, dat deze bedrijven voornamelijk het beste voor hebben met hunzelf, en niet jouw bedrijf
  • Wanneer je ook gaat proberen te concurreren met de marktplaatsen, op het platform zelf; ga je 99% van de tijd in strijd met de regels. Wanneer je bijvoorbeeld jouw webshop vermeldt bij een van je producten op Amazon, dan kun je een straf verwachten. Bij overige platformen moet je vooral rekening houden met de regels voor de ads die je draait.
Webshop koppelen met marketplaces

Hoe verkoop ik mijn producten op Marktplaatsen?

We komen nu aan bij het praktische deel van dit artikel. Hetgeen waar je waarschijnlijk het meeste aan hebt, vooral wanneer je al weet op welke marketplaces je wilt gaan verkopen. We gaan namelijk kijken naar hoe je jouw producten nu precies kunt gaan aanbieden op een marketplace. Hiervoor zijn een aantal praktische onderdelen van groot belang. We gaan ze stuk voor stuk af.

Webshop koppelen met een marketplace

Voordat je eenmaal een enkel kanaal gekoppeld hebt ben je al een flinke tijd verder, laat staan wanneer je meerdere kanalen wilt gebruiken. Daarnaast zijn er veel dingen die je moet overwegen voordat je kunt gaan verkopen op andere kanalen. Gelukkig zijn er veel tools die dit proces makkelijker en effectiever maken. Daarom laten we je zien wat je in gedachten moet houden wanneer je een Channelmanager kiest en geven we je een overzicht van de verschillende opties. Maar eerst, een totaaloplossing!

Productflow als Pim systeem én Marketplace integrator

Normaliter kun je de producten van je webshop met een PIM systeem beheren. Daarnaast kun je vervolgens met een Channelmanager (hier in het volgende hoofdstuk meer over) de data van deze producten optimaliseren, beheren en naar marketplaces verzenden. Onze partner Productflow heeft hier een nieuwe en meer efficiënte oplossing voor bedacht. Zij bieden namelijk een Pim Systeem met een Marketplace integrator in 1 platform aan. Een unieke manier om beide werelden met elkaar te combineren. Zo uniek zelfs, dat deze oplossing nog nergens anders bestaat!

Voor wat extra duidelijkheid, geven we je hier een aantal excerpten uit de details van Productflow:

“Het ProductFlow PIM systeem heeft de buitenwereld naar binnen gehaald. Wat houdt dit concreet in?
Wat je ook op welk verkoopkanaal aanbiedt, in ProductFlow wordt direct zichtbaar welke velden een verkoopkanaal over jouw product wilt ontvangen. Dus of je nou je producten op een marketplace zoals Bol.com of Amazon aanbiedt, of op je eigen webshop; de velden die per verkoopkanaal worden uitgevraagd zijn direct zichtbaar bij je producten en kun je ook direct invullen.
Bovendien hergebruikt ProductFlow automatisch content voor ieder verkoopkanaal. Beheer dus eenmalig productinformatie en bepaal zelf waar je het product wilt aanbieden. Kortom, jij hoeft je alleen maar bezig te houden met je eigen producten en niet met hoe de buitenwereld deze productinformatie wilt ontvangen. Wel zo efficiënt!”

 

Een unieke manier om Marketplaces te integreren

Voor online ondernemers in E-commerce is Productflow een passende oplossing om twee vliegen in 1 klap te slaan. Deze onderneming heeft de afgelopen jaren goed gekeken naar de ontwikkelingen in de markt en hebben hier (naar onze mening) zeer goed op ingespeeld. In plaats van dat je meer tijd en moeite moet steken in onboarding, ontwikkeling en integratie van verschillende systemen, beheer je alles vanuit 1 centraal systeem. Het bespaart niet alleen tijd, aangezien de unieke manier van contentbeheer de optimalisatie van productaanbod op Marketplaces verbeterd.

“Wij hebben een PIM platform ontwikkeld waarin alle datamodellen (in te vullen categorieën, velden incl. attributen) van de marketplaces volledig zijn geïntegreerd en content direct hergebruikt wordt voor de aangesloten marketplaces. Dit zodat er niet meer met de verschillende templates gewerkt hoeft te werken en u dus veel sneller kunt opschalen alsook de content tot op detailniveau (!) kunt beheren en optimaliseren. Ook omvat ons platform de volledige Order en Offer (Voorraad, Prijzen en Proposities) beheer!”

Kortom, Productflow is een ideale keuze wanneer je op zoek bent naar een geïntegreerde oplossing voor zowel een PIM als een Marketplace integrator. Wil je meer informatie over Productflow en ben je benieuwd of dit systeem bij jouw online doelstellingen past? Neem dan contact met ons op en ontvang vrijblijvend advies over het gebruik en de voordelen van onze partner Productflow.

Productfeeds marketplaces

Productfeeds: de lijflijn van je producten

Een productfeed is eigenlijk een verzameling van productdata die bedoeld is om producten van plaats A naar plaats B te krijgen. Dit klinkt simpel, maar het is wel zeer belangrijk. Wanneer je wilt verkopen op een marktplaats, dan moet deze marktplaats kunnen “communiceren” met jouw databron (bijvoorbeeld je webshop). De datafeed “vertelt” tegen de marktplaats wat de specificaties van jouw product zijn, zodat dit op de verkooppagina kan worden gelaten zien.

Een platform die jouw productfeed gebruikt (een marktplaats, affiliate of advertentieplatform), kijkt o.a. naar de kwaliteit van je feed om te bepalen wanneer ze jouw producten weergeven of die van een concurrent. Een meer complete productfeed, kan het winnen van een minder complete feed.

Wat staat er in een productfeed?

In de meeste gevallen geven de platformen aan waar je productfeed aan moet voldoen. Mis je een onderdeel van data-allocatie? Dan wordt je feed niet geaccepteerd. Zorg er dus voor dat je goed onderzoek doet naar wat er allemaal in jouw specifieke feed moet staan. Dit is dus compleet afhankelijk van het platform, maar er zijn binnen de verschillende marktplaatsen veel overeenkomsten. Een aantal voorbeelden zijn:

  • EAN
  • GTIN
  • SKU
  • Producttitel
  • Beschrijving
  • Afbeelding-URL
  • Prijs
  • Beschikbaarheid

Feedmanagement

Het woord zegt het eigenlijk al. “Feedmanagement” is het bijhouden van jouw productfeed. Hier komt namelijk altijd beheer en onderhoud bij kijken. Feedmanagement is vaak in de vorm van een tool die tussen jouw data en die van de derde partijen zit.

Wat deze partijen doen in de basis, is het bepalen welke informatie vanuit je productfeed naar welke derde partijen gestuurd mag worden. Op deze manier kan je efficiënt je producten pushen naar meerdere wederverkopers met maar 1 productfeed upload.

Een feedmanagementtool (Channelmanager) maakt een wereld van verschil

Normaliter zou je dus alleen een koppeling hebben met bijvoorbeeld Google Shopping. Jouw webshop verzendt dus jouw productdata, naar Google. Een feedmanagement tool gaat tussen jouw shop en Google zitten. Met deze tool kun je alles gemakkelijk beheren en optimaliseren. Of dit nu naar en marketplace of een derde partij wilt sturen, alles is mogelijk!

Wanneer je vervolgens via een ander kanaal dan Google shopping wilt verkopen, dan gaat dat gemakkelijk via dezelfde tool. In de andere gevallen had je weer een compleet nieuwe feed moeten aanmaken en maar hopen dat de data gelijk loopt.

Hoe werkt feedmanagement?

Feedmanagement is meer dan alleen een tool die je helpt om producten van A naar B te krijgen. Tools als Channable en ChannelEngine zijn voorbeelden van dit soort bedrijven. Deze bedrijven helpen je om je producten naar de gewenste platformen te sturen, maar ook eventuele orders van de platformen weer terug naar je webshop of ERP systeem. Daarnaast helpen deze tools om de kwaliteit van je feed te verbeteren. Ook kun je prijsregels implementeren waardoor je vaker de buy box wint (functie van Channel Engine).

Feedmanagement tools zijn dus ook ideaal om jouw verkoop te verbeteren. Zo kun je ze gebruiken om te optimaliseren op content, prijsstelling, productaanbod en zelfs ter vergelijking met je concurrenten. Maar het grootste voordeel van feedmanagement tools is dat het je simpelweg veel tijd (en geld) gaat besparen. Vooral als je op verschillende kanalen wilt verkopen.

marketplace channelmanagers

Starten met Channelmanagers: wat heb je nodig en hoe kies je de juiste?

Om te kunnen starten heb je uiteraard producten nodig. Daarbij is het belangrijk om te bepalen welk systeem leidend is voor je productinformatie. Is dit je webshop, je ERP systeem, je PIM systeem, je administratie? Daarnaast moet je bedenken wat de feed gaat doen? Stuurt deze alleen je producten weg naar advertentiesites waarbij de order op je eigen platform plaatsvindt? Of stuur je je producten naar een marktplaats waarbij de order op de betreffende marktplaats plaatsvindt en waarbij dus de order ook teruggestuurd dient te worden naar je orderverwerking systeem?

Dit is in veel gevallen je webshop, maar kan uiteraard ook een ERP of administratiesysteem zijn. Vanuit je leidende systeem maak je een koppeling met de gekozen feedmanager. In je feedmanager ga je bepalen naar welke platformen je welke informatie wil verzenden. Zie het als een soort old-school “doorverbinder” die bij de telefooncentrale werkt. Jij (de webshop) belt de centrale op en vertelt wie je wilt bellen (de marketplace) aan de “operator” (de feedmanagement tool). De operator verbindt je vervolgens door met de juiste persoon. Et voilla, de verbinding is gemaakt.

Een passende Channelmanager kiezen in 7 stappen voor marketplace verkoop

Er zijn een aantal dingen waar je rekening mee moet houden wanneer je en feedmanagement tool gaat kiezen. Elke webshop is anders, elk product is anders en elk platform is anders. Daarom is het vinden van een ideale balans tussen de criteria van groot belang, zolang je het terugkoppelt naar je eigen situatie. We zetten de belangrijkste criteria voor je op een rijtje.

1. Bestaande connecties en plug-ins

Zoals boven staat aangegeven moet jouw productdatabase gekoppeld worden aan de feedmanagement tool. Kijk dus goed of jouw gekozen feedmanager een plug-in of koppeling heeft gelegd met jouw (e-commerce) systeem. Als dit is gebeurd, kijk dan ook goed wat deze koppeling precies kan en doet. Daarnaast is het verstandig om te bekijken hoe je de productfeeds kunt aanleveren. Met een spreadsheet (CSV of XML), via een URL of via een FTP server.

In sommige gevallen zal het niet mogelijk zijn om met je huidige systeem te kunnen koppelen met een marketplace. In dit geval moet er een API gebouwd worden om de 2 systemen met elkaar te laten communiceren. Tegenwoordig zijn er gelukkig genoeg bestaande oplossingen die de volledige bouw van een nieuwe koppeling overbodig maken.

2. Marktplaats management

Wat biedt een feed management tool allemaal aan om je te helpen bij het correct koppelen/uploaden van je gewensten producten bij een marktplaats? Iedere marktplaats zoals bijvoorbeeld Bol.com en Amazon hebben andere regels en configuraties. Hierdoor kan het tijdrovend zijn om je producten correct te plaatsen. Hier komt een goede feedmanagement tool van pas. Deze kan je vertellen wat je precies moet veranderen en wel en niet moet doen om je producten te uploaden.

Desalniettemin zijn jouw wensen uiteindelijk leidend voor welk systeem je gaat kiezen. Elke feedmanagement tool heeft zo zijn eigen voordelen. De ene is beter in het optimaliseren van content op Amazon en de ander is een razendsnelle prijsvechter. Welke het beste past bij jou, is afhankelijk van je producten, onderneming en verkoopstructuur.

3. Gebruiksvriendelijkheid

Goede software moet gebruiksvriendelijk en intuïtief werken. Dit zorgt ervoor dat je op een snelle en efficiënte manier de verschillende toepassingen kunt ontdekken, waardoor je de meeste waarde uit je investering kunt halen. Daarnaast is de support en bereikbaarheid uiteraard van groot belang.

Elke tool heeft zo haar eigen voorwaarden. Ook de gebruiksvriendelijkheid heeft flinke verschillen. Zo is ChannelEngine iets moeilijker in gebruik, maar kan je ook aanzienlijk veel verschillende kanalen koppelen. Plus, de optimalisatiemogelijkheden zijn ook uitgebreider dan de andere tools. Channable daarentegen, is zowel zeer makkelijk om te koppelen, als in gebruik. Plug & Play!

4. Snelheid en het aantal producten

Bekijk goed hoeveel producten je wilt verwerken via een feedmanagement tool en hoe vaak je producten veranderen. Sommige feedmanagement tools updaten binnen een uur, maar andere binnen een dag. Daarnaast kan er verschil zitten in de hoeveelheid producten die er per keer aangepast en gepushed kunnen worden.

Uiteraard valt er gelukkig altijd te kijken naar uitbreiding van je oplossing. Wanneer je bijvoorbeeld andere criteria zou willen behouden aan je feed, dan kun je dit bespreken met de feedmanager. Bij Klik & Steen hebben we het volgende motto: “Alles is mogelijk, maar vraag je af of het bij je doelstellingen past!”

5. Kosten

Wat kost een feedmanagement tool en wat zijn de mogelijkheden? Inmiddels zijn er veel verschillende aanbieders op de markt met verschillende business modellen. In veel gevallen is het SaaS (software as a service), maar sommige feedmanagement tools rekenen nog een % van de omzet over de producten die via de feed lopen.

Uiteraard klinkt het altijd een beetje “stekend” wanneer je “% van de omzet” hoort. Echter is dit in de meeste gevallen juist gunstig. De feedmanagement tools hebben namelijk hetzelfde doel als jij en dat is: “Zo veel mogelijk producten verkopen!”. Ze zullen hier dan ook alles aan doen om je te helpen met je verkoop! Zolang het in je marge past, is dit eigenlijk alleen maar een positieve eigenschap. Win-win!

6. Wat gebeurt er met je voorraad?

Het up-to-date houden van je voorraad is van groot belang. Kun je jouw voorraad niet gemakkelijk of snel aanvullen? Dan zal verkopen via Amazon bijvoorbeeld al wat moeilijker worden. Ook bij feedmanagement tools zijn de details van je voorraadbeheer belangrijk. Die moeten namelijk wel kunnen communiceren met elkaar. Zoals we al aangaven is een API bouwen al een oplossing wanneer dit niet kan.

Echter moet je rekening houden met de kanalen waarop je gaat verkopen. Ook onderwerpen als de retouropties van je voorraad en algemene voorwaarden zijn belangrijk om te communiceren met de feedmanagement tool (en het verkoopkanaal). Maar je voorraad is vooral belangrijk bij het kiezen van een tool, wanneer je veel verschillende producten verkoopt en wanneer deze van verschillende bronnen komt. Ben je een dropshipper? Heb je exclusieve producten met lange levertijden? Je moet overal rekening mee houden.

7. Wat is je marge en hoe wordt de prijs bepaald?

Uiteindelijk komen we bij het belangrijkste punt, namelijk je marge. Passen de kosten van je tool binnen je marge? Daarbovenop, gaat dit ten koste van een schappelijke prijs? De perfecte balans zorgt voor een ideale verkoopstrategie. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je het ene product met wat verlies moet verkopen, simpelweg om een lucratiever product met meer winst te verkopen.

Wanneer je een balans kunt vinden tussen je feedmanagement tool, je prijsstrategie, je productuitingen én je kanalen, dan verkoop je succesvol met derde partijen. De balans, zorgt voor de winst! En wij kunnen jou daar bij helpen!

Marketplace strategie

Alles komt neer op een sterke marketplace strategie!

Als het goed is heb je nu een breed idee van wat er precies allemaal komt kijken bij verkopen via Marketplaces. Uiteraard is dit pas het tipje van de ijsberg, echter zou ik een heel boek kunnen schrijven over dit onderwerp en dan nog niet klaar zijn met alle kleine details. Daarom komt alles neer op het juist structureren van je huidige strategie.

Eigenlijk kies je zelf geen marketplace of andere derden om je producten aan te bieden. Met “natte vingerwerk” ga je geld verliezen. Deze keuze moet je laten maken door de volgende aspecten:

  • Je producten
  • Je doelgroep
  • Je Marges
  • De structuur van je webshop
  • Jouw relevante data

Op basis van de bovenstaande onderwerpen kunnen wij al vrij snel een duidelijk beeld geven van welke stappen en keuzes jij zou moeten maken om succesvol en winstgevend te kunnen verkopen via marketplaces of derden. Omdat wij zo zeker van onze kennis en ervaring zijn, geven we je dit advies zelfs voor niks! Volledig vrijblijvend! Klinkt het als muziek in jouw oren? Dan stellen we een plan voor je op!

Een marketplace plan

Dit is waar het hele bovenstaande artikel op neerkomt. Zonder een heldere strategie kom je nergens! Je moet alle variabele mogelijkheden en keuzes combineren om een strategie te ontwikkelen die naadloos aansluit aan jouw huidige webshop funnel. Wij zijn specialisten op het gebied van marketplaces en funnelbouw. Dus waar wacht je nog op? Wil je jouw verkoopstrategie “slimmer” maken? Bel ons dan! 😉

Welke marketplace past bij mij?

Ontdek welke marketplace de meeste potentie heeft voor jouw product

Victor Norbart

Over Victor Norbart

Victor is eindverantwoordelijk voor alle Online Marketing werkzaamheden van en voor Klik & Steen. Van SEO en SEA tot funnels en business intelligence, (online) marketing is zijn vak en content zijn passie! Victor kan je helpen om de doelstellingen van jouw website of webshop te bereiken. Ben je benieuwd naar mogelijkheden voor jouw onderneming? Neem dan nu contact op en ontdek hoe Victor jouw kennis omzet in een succesvolle strategie!