Verkopen op Amazon: Amazon webwinkel Nederland

Het is officieel! Amazon heeft haar anker uitgegooid in Nederland en opent haar deuren voor Nederlandse verkopers. Vreemd genoeg is deze grote gebeurtenis niet echt van de daken geschreeuwd. Er zijn inderdaad wat nieuwsartikelen geplaatst, maar ook hierin is niet veel duidelijkheid te vinden. Daarom vonden wij het hoog tijd om de details van deze vernieuwing te delen! Verkopen op Amazon met een Nederlandse webwinkel, hoe zit het met Bol.com, wat zijn de verschillen van huidige partnerprogramma’s, hoe verloopt de aanmeldprocedure, welke voordelen heeft Amazon allemaal? Kortom, we vertellen je wat de komst van Amazon te betekenen heeft voor verkopers, consumenten en andere partnerprogramma’s.

Ps. Wil je weten hoe jij jouw webshop stap voor stap aanmeldt bij Amazon? Lees dan door tot het einde! Hier geven we je een gedetailleerd stappenplan om jouw verkoop via Amazon te beginnen! 

*Dit artikel is voor het laatst geüpdatet op 01-04-2021 

Amazon Nederland: hoe ging het tot nu toe?

Als je zelf een webwinkel beheert dan heb je het vast al wel eens overwogen om de stap richting Amazon te zetten. Echter is Amazon pas net in Nederland, dus hoe deden webwinkels dat tot nu toe? Ze hebben namelijk in Nederland alleen al in 2018 een omzet van 350 miljoen Euro gedraaid, terwijl Amazon helemaal niet in Nederland beschikbaar was! Hoe kan dat?

De Amerikanen hebben een zeer strategisch spelletje gespeeld. Hun plan begon met het “invallen” van Duitsland. Hier hebben ze op dezelfde manier de markt gepenetreerd zoals het nu bij on gebeurt. Stilletjes en langzaam opbouwen totdat ze hun doel bereikt hadden. Ineens stonden ze aan het roer van de Duitse markt en wist iedereen ervan! Amazon begon zich langzaam als sporen van een schimmelnetwerk ondergronds te verspreiden. Zo zijn er ook al Nederlanders geweest die een stukje van deze truffel hebben kunnen mee eten.

Nederlandse webwinkels verkopen op Amazon, terwijl Amazon niet in Nederland was

Die €350 miljoen is niet uit de lucht komen vallen. Er zijn een aantal Nederlandse webwinkels die zich (voor het grootste deel) hebben aangemeld via de Duitse Amazon om daar hun producten te verkopen. Zo is er dus een flinke omzet voor Nederlandse webwinkels gedraaid in ons buurland. Mocht jij er niet zo vroeg bij zijn geweest, geen zorgen! De komst van Amazon in Nederland zorgt ervoor dat de toegankelijkheid voor Nederlandse webwinkels ontzettend verbeterd is vergeleken bij voorheen. Je bent misschien al partner bij Bol.com of Marktplaats, maar Amazon brengt wat mooie voordelen met zich mee die Nederlandse partners niet kunnen winnen. Voordat we de Nederlandse partijen gaan vergelijken met Amazon, nemen we eerst even een stapje terug en kijken we naar wat er de afgelopen maanden is gebeurd!

Wil jij verkopen via Amazon?

Integreer jouw webshop vandaag nog met Amazon!

 

Amazon webwinkel

Amazon: De komst van een gigant naar Nederland!

De komst van Amazon naar Nederland gaat flink wat losschudden in de E-Commerce branche van ons land. Voor nu heeft Amazon echter nog geen distributiecentrum in Nederland, ook support is nog niet beschikbaar. Er zijn wel logistieke afdelingen in Nederland (zoals in Oss) met iets minder dan 100 medewerkers. Wij verwachten dat er de komende jaren zeker wat locaties en personeel bij gaat komen! Voor nu gaat alles via het grote distributiecentrum in Mönchengladbach, Duitsland.

Het is niet vreemd dat de laatste Marketplace onderzoeken aantonen dat de Nederlandse consument nog niet echt bekend is met Amazon. Dit komt vooral omdat het aanbod in Nederland nog in een beginstadium zit. Wat wel opvalt aan de laatste onderzoeken is het feit dat de Nederlandse consument Amazon “te duur acht”. Echter is deze mening dusdanig nergens anders op gebaseerd dan aannames. De Nederlandse consument houdt zich momenteel vooral bij het “oude vertrouwde” Bol.com. Dat dit prijsverschil aanwezig is in de aannames van de Nederlandse consument is wat dat betreft geen raadsel. De diensten van Bol.com en Marktplaats zijn ondertussen de gewoonste zaak van de wereld. We wachten dus nog steeds op de grootschalige marketingcampagne van Amazon wanneer de initiële marktpenetratie voltooid is. Wanneer je een webshop beheert is het dus van groot belang dat je deze sprint aan campagnes voor bent.

De nieuwste verkoopmiddelen van Amazon in Nederland

Je zult wellicht al vaker de bijna onvoorstelbare bezorgservices van Amazon voorbij hebben zien komen. Zoals de Amazon Prime Same Day Delivery, of de geautomatiseerde Prime Air Delivery bezorg-drones en de zelf rijdende Amazon Scout bezorgkarretjes die het internet deden ontploffen. Kunnen we deze dingen in Nederland ook gaan verwachten? Only time will tell! Maar de belangrijkere vraag is, wat betekent het voor jouw webshop? Moet je nu ineens drones gaan aanschaffen en 24/7 personeel inhuren om de same-day delivery te kunnen uitvoeren? Je kunt hiervoor kiezen, maar Amazon heeft een prachtige service beschikbaar die de zorg uit de handen van de verkoper haalt. Zo komen we bij het eerste onderdeel van de ontwikkeling voor webshops: Fulfillment by Amazon.

Fulfillment by amazon

Fulfillment by Amazon

Met Fulfillment by Amazon (FBA) kun je (volgens Amazon) meer klanten bereiken met bijvoorbeeld de Prime-Verzending waar we het eerder al over hadden. Daarnaast brengt het een optie om sneller en gemakkelijker te verkopen door heel Europa. Ze trekken de focus ook vooral op deze twee pijlers:

  • Snellere verzending
  • Meer klanten bereiken

Op de website staat ook letterlijk: “Het bereiken van meer klanten betekent in het algemeen meer omzet”. Om dit feit te beseffen hoef je geen raketgeleerde te zijn. Maar of het in realiteit ook daadwerkelijk zo zal verlopen via Amazon is nog maar de vraag. De sales-cijfers tot nu toe liegen er niet om. Wij verwachten daarom ook dat Amazon een heuse knaller gaat worden in E-commerce land.

Hoe werkt Fulfillment by Amazon?

Amazon heeft een vrij gemakkelijke oplossing bedacht om je verkoop en bereik te vergroten. In plaats van dat je bij een verkoop zelf je product naar je klant verzend, verstuur je een voorraad naar Amazon. Zij regelen vervolgens de opslag, de klantenservice, de afhandeling van retourzendingen en de bezorging aan klanten. Dankzij het feit dat je producten al in het distributiecentrum van Amazon liggen, kunnen ze de snelheid van Prime realiseren en je producten gemakkelijk aan heel Europa aanbieden.

Hoe worden mijn producten zichtbaarder?

Amazon prime Badge

Het is natuurlijk makkelijk gezegd dat je producten zichtbaarder worden voor het Europese publiek, maar hoe werkt dat nu echt? Amazon geeft een aantal redenen waarom FBA meer bereik creëert bij de consument. Zo kunnen je producten bijvoorbeeld een Prime Badge krijgen als je met FBA werkt. De algoritmes van Amazon’s aanbod zorgen er vervolgens voor dat je producten bovenaan in het productaanbod komen. Het lijkt een beetje op Google Shopping met een gouden randje. Dit randje komt vooral omdat de consument dankzij de badge ook weet dat het product razendsnel en super veilig verzonden wordt.

De Amazon Buy Box

Amazon Buy box

Amazon werkt ook met een principe dat de Buy Box wordt genoemd. Zoals je ziet in de afbeelding hierboven is de Amazon Buy Box een stukje “E-commerce vastgoed” op de verkooppagina. Het komt er op neer dat wanneer verschillende aanbieders hetzelfde product aanbieden, er een wedstrijd start. Wie deze wedstrijd wint mag de aanbieder in de Buy Box zijn. Wanneer je gebruik maakt van FBA, dan heb je een grotere kans om in de Buy Box te komen. Uiteindelijk gaat het vooral om de cijfers van je verkoop en productviews als je de Buy Box wilt winnen. Toch staat Amazon erop dat FBA partners eerder in de Buy Box terecht komen. Let op: 82% van de verkoop op Amazon wordt behaald via de Buy Box. Dit is nog een reden om ze snel mogelijk aan te sluiten bij Amazon. Hoe eerder je bij het feestje bent, hoe meer je voorloopt op je toekomstige concurrenten, hoe meer kans je hebt om in de Buy Box te komen!

De Fulfillment by Amazon Badge

Het regent hippe badges by Amazon, want naast de Prime Badge kun je nog een plakplaatje voor je producten verdienen. Deze badge vertelt consumenten dat je product wordt verwerkt met FBA. Hierdoor wordt naast de Prime snelheid, ook verzekerd dat bezorging, klantenservice en retourzendingen uitstekend behandeld worden. Al met al, flinke verkoopvoorsprongen op je concurrentie (volgens Amazon).

Wat doet Amazon voor je als je FBA gebruikt?

Amazon toont trots haar quote: “FBA doet het zware werk”. Maar wat is nu precies dit zware werk wat jij niet meer hoeft te doen met FBA? We zetten de belangrijkste dingen even op een rijtje.

  • Jij stuurt je producten naar 1 fulfillmentcentrum van Amazon, maar je maakt gebruik van alle Europese Marketplaces van Amazon
  • Je betaalt de lokale fulfillmentkosten terwijl je in elk land gebruik maakt van Prime bezorging
  • Jij verkoopt je producten, Amazon bezorgd ze
  • Amazon regelt 24/7 klantenservice
  • Etikettering met Amazon streepjescodes (optioneel)
  • Voorbereidingsservice: tapen, verpakken, beschermen en aparte behandeling voor speciale producten (optioneel)
  • Ook biedt Amazon een cadeauverpakkingsservice aan (optioneel)
verkopen op amazon Nederland

In 3 stappen verkopen op Amazon, volgens Amazon

Vooral zowel consumenten als aanbieders heeft Amazon het vrij simpel gehouden om gebruik te maken van haar diensten. Zo geeft Amazon zelf voor aanbieders een vast 3-stappen plan om te volgen. De drie stappen die Amazon geeft zijn volgens ons niet duidelijk of gedetailleerd genoeg. Verderop in dit artikel leggen we je daarom precies stap-voor-stap uit hoe je dit zelf kunt doen, inclusief registratie.

1. Wat ga je verkopen?

Allereerst kun je kiezen uit 20 verschillende productcategorieën. Je vraagt jezelf misschien af: “20? Dat lijkt me vrij weinig!”. Dat komt omdat de 20 categorieën voor iedereen beschikbaar is, ook voor consumenten die 2e hands spullen verkopen. Voor een professionele verkoper (webshops etc.) zijn er rond 24 categorieën met veel vertakkingen. Voor sommige van deze categorieën moet je zelfs toestemming vragen om er op te mogen aanbieden.

2. Een Verkoopplan kiezen (In andere woorden: Wat kost het?)

Amazon biedt 2 verkoopplannen aan waardoor ze de mogelijkheid en vrijheid geven om maar een enkel product te verkopen, of duizenden. Dit onderscheid wordt gemaakt in een maandelijks bedrag versus een kostenpost per verkocht artikel. Voor het professionele abonnement betaal je €39,- per maand. Individuele verkopers (zoals consumenten die tweedehands producten verkopen, of kleinere shops met minder voorraad) betalen €0,99 per verkocht product. Dit lijkt allemaal erg gunstig, maar ook Amazon heeft kleine lettertjes, daarom gaan we zometeen dieper in op de kosten van verkopen op Amazon.

3. Lijsten maken na registratie

Vervolgens zijn de stappen simpel. Je maakt een account aan op Seller Central en je kunt starten met het aanmaken van je productlijsten. Seller Central is het centrale platform waar je jouw producten en verkoop beheert. Voor grote shops kun je ook gemakkelijk koppelingen maken voor je marketing automation, zoals met Channable (hier over straks meer).

Wat kost verkopen via Amazon?

Zoals je nu al weet moet je als professionele verkoper €39,- per maand betalen om te mogen verkopen via een Amazon webwinkel. Als individu betaal je €0,90 per product. Maar ook Amazon heeft kleine lettertjes! Zo zijn we het centraal kostenoverzicht van de verkoper tegengekomen. Dat document hoef jij niet meer te lezen, want dat hebben wij al voor je gedaan! We zetten de kosten voor je op een rijtje zodat je uiteindelijk een realistisch totaalplaatje hebt van alle kosten waar je tegenaan loopt om te kunnen verkopen via Amazon.

Wat zijn Verwijzingsvergoedingen?

Verkopers betalen verwijzingsvergoedingen voor elk product dat verkocht wordt via Amazon. Hoewel de naam ietwat verwarrend kan zijn omdat de gedachten eventueel afdwalen richting referenties of affiliates, is het vrij simpel. Amazon hangt namelijk hun abonnementskosten van €39,- aan een hoge boom, maar over de verwijsvergoedingen wordt niet graag gesproken. De verwijzingsvergoedingen zijn een percentueel aandeel dat Amazon int per verkocht product. Dus naast je abonnement moet je ook nog een fee betalen per verkocht product, op basis van de verkoopprijs. Deze fee verschilt per productcategorie. De totale grap in dit systeem is dat je altijd een minimale doorverwijzingsfee moet betalen. Bijvoorbeeld: verkoop je een flamingopen voor €0,20; dan betaal je nog steeds €0,30 per product. In deze tabel kun je precies zijn hoeveel procent verwijzingsvergoeding moet betalen per productcategorie:

Amazon verwijzingsvergoedingen

Verkoopcommissie voor mediaproducten

Verkoop je media-gerelateerde producten? Ka-ching! Dan ben je weer aan de beurt! Over mediaproducten betaal je namelijk nog een extra verkoopcommissie. Deze commissies zijn Per product als volgt:

  • Boeken: €1,01
  • Muziek: €0,81
  • DVD en video: €0,81
  • Videogames/consoles/toebehoren: €0,81

Waar deze bedragen precies op zijn gebaseerd, Joost mag het weten. Joost, laat je even een reactie achter? Wij zijn namelijk erg benieuwd!

Extra kosten voor het verkopen van grote hoeveelheden

Dit is een kostenpost die we allemaal wel zouden willen hebben! Deze kostenpost komt namelijk pas om de hoek kijken als je meer dan 2 miljoen niet-media-SKU’s* per maand verkoopt. Het is een beetje hetzelfde als wanneer je zoveel zoveel cadeautjes zou krijgen voor je verjaardag dat je moe wordt van het uitpakken. Het is een luxe-probleem waar toch veel E-commerce partijen tegenaan lopen. Hoewel we hier een grapje over maken, kunnen ook de kosten bij grote hoeveelheden flink oplopen. De aangestelde prijs is €0,0004 per actieve niet-media-SKU. Wanneer je dus in een maand 1o miljoen niet-media-SKU’s verkoopt, dan is de rekensom als volgt:

10.000.000 – 2.000.000= 8.000.000 X €0,0004 = €3200,- (dat zijn dus toch bijna 10 mega opblaasflamingo’s)

*Wat is een SKU?

“SKU” staat voor “Stock Keeping Unit”. Een stock keeping unit is een identificatie code voor een winkel of een product. Dit is vaak een (bar)code die machines kunnen lezen om je winkel of product te identificeren. Kortom: Het is en code waarmee je jouw producten kunt tracken voor voorraad.

Dikke tip: als je gaat verkopen via Amazon, verzin dan je eigen SKU’s met een logica die je kunt onthouden. Wanneer je de regels hiervoor namelijk invoert, kun je deze niet meer veranderen.

Administratiekosten bij terugbetaling (bijvoorbeeld bij retourzendingen)

Ook bij retourzendingen verdient Amazon een klein beetje. Wanneer je klant niet tevreden is met je product en deze wil retourneren, gebeurt er het volgende. Amazon betaalt je het bedrag van je product terug, inclusief de verwijzingskosten die je hiervoor hebt betaald. Vervolgens moet je 20% van de verwijzingsvergoeding aan Amazon betalen als administratiekosten. Dit klinkt wat verwarrend, dus we verduidelijken het met een voorbeeld:

Als je een product van €10,- moet terugbetalen die in de categorie van 15% verwijzingsvergoeding zit, dan is je verwijzingsvergoeding: 10 X 15% = €1,50. Vervolgens zijn je administratiekosten bij terugbetalen: 20% X €1,50 = €0,30

bol vs amazon

Verschillen tussen Amazon en huidige Nederlandse verkoopsites

Nu we alle details over de Amazon webwinkel op een rijtje hebben gezet gaan we de Amerikaanse partij op de proef stellen. Hoe presteert deze gigant ten opzichte van Bol.com en Marktplaats? We kijken per verkoopsite naar de voor- en nadelen van zowel de site zelf als die van Amazon. De uiteindelijke winnaar is compleet afhankelijk van jouw webshop en producten. Als online ondernemer kun je zelf het beste inschatten of Amazon de nieuwe plek voor jouw producten wordt! Je moet niet vergeten dat wanneer je een speler wilt zijn bij Amazon, dat je nu het veld moet oplopen! Op deze manier ben je jouw concurrentie voor en maak je een grotere kans op het vergroten van jouw bereik en verkoop!

Bol.com vs Amazon

Europees aanbod

Dit is natuurlijk de strijd der strijden. In dit beginstadium is de betere speler op de markt vrij duidelijk: Bol.com! Amazon heeft nog niet genoeg tijd gehad om verkopers te genereren, ze zijn immers pas net begonnen! Echter liegen de cijfers er niet om! De verkoopaantallen die Nederlandse aanbieders tot nu toe in het buitenland hebben gegenereerd (€350 miljoen in 2018) laten ons al zien hoeveel potentie Amazon heeft voor Nederlandse aanbieders. Een groot voordeel dat Amazon met zich meeneemt is daarom ook het grote Europese bereik. Hier wint Bol.com het namelijk niet van! Dit maakt voor de Nederlandse consument niet zoveel uit, voor nu is Bol namelijk altijd de eerste keuze. Maar voor de verkoper maakt het Europese aanbod zeker een groot verschil!

Bol.com Select vs Amazon Prime Membership

Amazon Prime Abonnement

Bol.com probeert de snelle leveringsmogelijkheden van Amazon al een tijdje na te bootsen. Zo kun je als Select member bij Bol voor €10,- per jaar genieten van razendsnelle bezorging, waaronder bezorging op dezelfde dag, ’s avonds en in het weekend! Ook maak je gebruik van gratis retournering en speciale kortingsacties voor leden. Echter is ook hier het verschil erg duidelijk, voor zowel verkoper als consument. Nederland is uuuh…klein. Heel klein, vergeleken bij de rest van Europa. Bol.com moet nu al veel moeite doen om same-day delivery mogelijk te maken en dat voor onze kleine lage landen. Doe je een bestelling, dan beginnen ze te rennen in Waalwijk om je product zo snel mogelijk af te leveren. Hoewel dit voor Nederlandse begrippen vrijwel uniek is, kun je dit met Amazon dus door heel Europa krijgen. Ook het idee van  hippe snufjes als drones en zelf-rijdende bezorgwagentjes kan voor een consument al een reden zijn om voor Amazon te kiezen.

Nooit meer het huis uit met Prime

De Amazon variant van Select is Amazon Prime. Hoewel deze dienst een stuk duurder is, heeft Prime aanzienlijk meer te bieden voor de prijs van een Netflix abonnement. Wat ze bij Amazon onwijs goed hebben gedaan is een totaalaanbod gecreëerd van “on-demand-services”. De filosofie is dat je met Amazon Prime je huis niet meer hoeft te verlaten, de echte “American Dream”. Net zoals dat on-demand streaming services ervoor zorgen dat je niet meer hoeft te wachten op reclames, maar NU alle afleveringen van New Girl kunt kijken, hoef je ook niet meer te wachten op lange bezorgtijden. Maar het gaat nog veel verder dan alleen dat! En dat allemaal in 1 pakket! Er zitten veel opties bij het Prime abonnement van Amazon, we zetten ze even op een rijtje:*

  • De Prime Video streaming service
  • Gratis 1-dag bezorging
  • Onbeperkt muziek streamen (yup, ook Spotify wordt aan de kant gezet)
  • Gratis “binnen 2 uur” boodschappen bezorging
  • Onbeperkt boeken lezen
  • Gratis bezorging op dezelfde dag

*Momenteel is in Nederland enkel het Amazon Prime abonnement beschikbaar voor de streamingservices. Echter kunnen we de “ver-Amerikanisering” van Nederland met behulp van Amazon zeker verwachten.

De Nederlandse Consument

Als je online ondernemer bent dan begrijp je dat gebruiksvriendelijkheid en engagement onwijs belangrijk zijn voor je verkoop. Het vlak waar Bol daarom ook de prijs pakt is de kennis en het vertrouwen van de Nederlandse consument. We gaven eerder al aan dat Nederlanders denken dat Amazon te duur is, terwijl het in werkelijkheid zelfs vaak goedkoper is door de vele aanbieders. Maar Bol.com wint de harten van de Nederlandse consument al jaren! De customer engagement met de Nederlandse consument is en blijft een specialiteit van Bol waar niemand aan kan peilen. Vooral het social media team van Bol is buitengewoon goed! De reactietijd van elke opmerking op social media is vaak slechts een paar minuten! Daarnaast kennen ze hun doelgroep zeer goed! De reacties van Bol zijn snel, grappig, gevat, maar toch vriendelijk!

Bol.com: serviceverlening van de hoogste klasse

Ook de reclamecampagnes van Bol blijven viral gaan! Zowel video’s als simpele afbeelding-posts zijn stuk voor stuk hilarisch! Ze weten precies hoe ze de Nederlandse consument moeten prikkelen. Ze gaan mee met trends, memes, feestdagen en Nederlandse Nuchterheid. Maar wat niet iedereen weet is dat Bol nog een stapje verder gaat dan alleen openbaar plaatsen. Wanneer je namelijk een klacht hebt bij Bol.com wordt je vriendelijk geholpen door een (Nederlands-sprekende) medewerker waarvan je als consument merkt dat hij/zij er alles aan doet om niet alleen je probleem op te lossen, maar daadwerkelijk een korte en leuke dialoog met je aan te gaan. Nadat het probleem is opgelost, kun je de volgende dag zelfs een cadeautje met een persoonlijke boodschap in de bus verwachten! Zowel de boodschap als het cadeautje zijn gebaseerd op het gesprek!

bol socials

Conclusie

Klanttevredenheid van een hoger niveau! Bol.com is niet alleen een webwinkel voor Nederlanders, maar een begrip in online communities en een “persoonlijkheid” die de consument goed laat voelen! Amazon heeft (nog) geen Nederlandse klantenservice, laat staan campagnes of engagement op het level van Bol. De vergaarde kennis van Nederlanders (dankzij de big data verzameling van Ahold) is een puntje waar Amazon waarschijnlijk nooit aan zal kunnen tippen. Echter is niks zeker, Amazon heeft natuurlijk veel meer middelen om dit toch te bereiken. Of ze de harten van de Nederlandse consument gaan veroveren? Dat is nooit zeker! Het blijft een webshop. Hoeveel leuke acties en memes Bol ook maakt, de prijzen en praktische voordelen van Amazon kunnen het verschil gaan uitmaken.

Sinds januari 2021 zien we echter steeds meer branding advertenties voorbij komen van Amazon Nederland. Het is duidelijk dat Jeff Bezos eerst is gaan testen in Nederland, om te kijken hoe de market erop zou reageren. Terwijl ik deze update schrijf, is de layout van Amazon nog enigszins aangepast aan de gebruikers. Echter is een Amazon account aanmaken nog steeds een vrij ingewikkeld proces. Een Amazon zakelijk account heeft nog steeds haken en ogen, maar gelukkig weten wij hoe je die moet omzeilen.

Amazon vs Marktplaats

Amazon vs Marktplaats

Zoals je inmiddels weet kunnen ook individuelen zich aanmelden om te verkopen via Amazon. Dit betekent dat Amazon ook fungeert als een soort nieuwe Marktplaats voor consumenten. Ook hier kunnen we een verschuiving van gebruik gaan verwachten. De vergelijkingen zijn hier echter wel een stuk makkelijker te plaatsen, dus kunnen we de belangrijkste verschillen tussen Marktplaats en Amazon in een kort lijstje samenvatten:

  • Als individu ben je bij Amazon beperkt tot een 20-tal productcategorieën, bij Marktplaats kun je verkopen wat je wilt
  • Marktplaats kampt de laatste tijd van vervuiling door veel gevallen van oplichting, dit laat Amazon in een helder licht zien
  • Marktplaats is afhankelijk van de praktische mogelijkheden en eerlijkheid van haar gebruikers, Amazon heeft betere vangnetten in plaats gesteld
  • Ook de verzendmogelijkheden zijn bij Amazon sneller, beter en betrouwbaarder

Kortom: hoewel Marktplaats een vast begrip is onder de Nederlandse consument, zal de komst van Amazon een grote deur aan mogelijkheden openen. Wanneer een individu zich namelijk aanmeldt om te verkopen bij Amazon heeft hij/zij niet alleen meer reach (Europees), maar de consument is ook beter beschermd tegen oplichting.

Met Amazon niet meer afhankelijk op oer-Hollands vertrouwen

Het grote nadeel van Marktplaats is de hoeveelheid risico’s die de verkoper met zich meedragen. Dit geldt natuurlijk niet voor webwinkels die verkopen/adverteren via marktplaats omdat de betaling gelijk wordt verwerkt. Maar de individuele verkoper van Marktplaats kan altijd pech hebben. We kennen de situatie allemaal! Je heb je zaterdag vrijgemaakt omdat je koper “ergens in de middag” langs zal komen. Je zit toch heel de dag een beetje ongemakkelijk, omdat de desbetreffende vreemde elk moment kan aanbellen.

Wachten, wachten, wachten, maar nog steeds geen deurbel. Niet alleen had je heel de middag lekker de deur uit kunnen gaan, je limited edition Donald Duck verzameling die je zou verkopen staat ook nog steeds stof te happen. Naast het niet op komen dagen van kopers gebeurt er nog veel meer. Zo zijn er veel kopers die op het moment van aankomst de gemaakte afspraak willen veranderen. Of je hebt net een super bod gekregen waardoor andere kandidaten afhaken, om vervolgens te zien dat het bod weer wordt ingetrokken. Amazon maakt korte metten met al deze moeilijkheid omdat alle bestellingen via Amazon gaan. Geen gedoe met kopersonzekerheid, maar gewoon simpele verkoop. Niks meer, niks minder.

Gaat Marktplaats dan verdwijnen?

Marktplaats is net als Bol een begrip onder de Nederlanders. Geen paniek, je hoeft je Marktplaats producten en advertenties dus nog niet te schrappen. Het feit dat er een fee per product betaald moet worden zal genoeg verkopende consumenten weghouden van de Amazon webwinkel. Ook een stukje bekendheid is iets waar Amazon nog steeds op achter loopt. Iedereen weet dat je als consument kunt verkopen op Marktplaats, maar hoeveel mensen weten dat Amazon hier ook voor geschikt is? Exact, naar onze schatting ook niet veel! Marktplaats blijft dus een makkelijke plek voor de verkoop van goederen.  Hierdoor blijft er altijd een vraag en aanbod naar producten op Marktplaats. Adverteren en verkopen op Marktplaats blijft dus een slimme zet voor de Nederlandse markt.

verkopen op Amazon

Verkopen op Amazon in 6 Stappen

Nu de basisinformatie over Amazon en de vergelijkingen met de huidige opties aan bod zijn gekomen, geven we je een kort stappenplan om zelf aan de slag te gaan om je producten te verkopen via Amazon. We hebben de volledige integratie verdeeld onder vijf simpele stappen. Uiteindelijk is het beginnen met verkopen niet het moeilijkste onderdeel, sterker nog het gaat gemakkelijker dan de manieren die je eventueel gewend bent met andere partijen. Echter is het uiteindelijk succesvol verkopen op Amazon net zo’n uitdaging als via andere kanalen.

Echter opent Amazon zoals je nu weet een onwijs grote deur aan mogelijkheden. Je verkoopstrategie is daarom essentieel om daadwerkelijk conversie te genereren, daarnaast moet je zo snel mogelijk beginnen om je concurrentie voor te zijn! Naast het abonnement van €39,- maak je pas extra kosten zodra je producten verkoopt. Het kan dus nooit kwaad om de stap voor de zekerheid te nemen. Je kunt beter je concurrentie voor zijn, dan achter de feiten aanlopen.

Stap 1: Je Seller Central account aanmaken

Uiteraard moet je eerst een korte registratie doorlopen om je aan te sluiten bij het Amazon netwerk. Of je nu een webshop runt, of als individu wat producten wil verkopen; je moet eerst een account aanmaken. Om te beginnen moet je naar deze link gaan: services.amazon.com. Daar klik je op “begin met verkopen” en volg je de stappen die het programma aan je vraagt. We lopen de stappen kort door.

Je Amazon account aanmaken

Amazon account

Allereerst moet je een Amazon account aanmaken, dat is allemaal niet zo spannend! Vul hier eerst je eigen naam in, je bedrijfsgegevens komen straks pas. Dit is niet alleen belangrijk voor de belastingdetails voor zometeen, maar je hebt nu ook een Amazon account waar je zelf producten mee kunt kopen! Nu is dus ook je kans om Amazon zelf eerst als consument te ervaren voordat je beslist om via het platform te verkopen. Nogmaals, wees er vooralsnog snel bij om je concurrentie voor te zijn!

Email Verificatie

Amazon email verificatie
Amazon verificatie

Vervolgens moet je jouw account per mail verifiëren. Het is belangrijk dat je de code die je via de mail krijg goed bewaard en vooral niet deelt met anderen zoals ik hier doe. Uiteraard is de code die je hier ziet niet de echte code die bij mijn account hoort. Deze code is enkel als voorbeeld bedoeld, en voor de oplettenden onder ons, ook voor een lach. Deze foto staat er tussen omdat je, zoals je ziet, waarschijnlijk even moet kijken in de spambox van je email. Omdat er een verificatiecode verstuurd wordt, kan het voor komen dat je mailserver de email blokkeert.

Overige gegevens invullen

Amazon registratie

Zoals je ziet in de bovenstaande foto heb je voor de volgende stappen een creditcard en een mobiele telefoon nodig. Geen paniek, ze schrijven niet gelijk je jaarcontract af. Ze hebben deze gegevens nodig om jouw identiteit te verifiëren. De stappen spreken voor zich!

Registratie amazon

Voor de laatste stappen van het registratieproces moet je simpelweg je persoonlijke en zakelijke informatie invullen. Hier kunnen we je verder niet bij helpen omdat, enfin, het hier om jouw informatie gaat. Mocht het voorkomen dat je toch moeite hebt met je registratie, neem dan contact met ons op.

Gefeliciteerd! Je hebt nu een Amazon Selling Account! Ons advies is om hier gelijk Amazon FBA aan toe te voegen. Dat kan via de de Fulfillment by Amazon registratiepagina. Het is verstandig om dit alvast te regelen voordat je verder gaat met je product listing.

Kom je niet door het registratieproces heen?

Wij kunnen je helpen bij een succesvolle Amazon registratie! Begin vandaag nog met jouw Amazon integratie!

 

Stap 2: EAN codes kopen en ASIN codes aanmaken

Om je producten via een Amazon zakelijk account te verkopen, heb je EAN codes nodig. Deze codes staan ook wel bekend als GTIN codes, of zoals je ze waarschijnlijk kent: “Barcodes”. “EAN code” staat voor “Europese artikel nummering”. Door je producten te registreren met een EAN snapt Amazon direct wat de aspecten van je producten zijn. EAN codes kopen is vrij simpel. Je kunt jouw producten registreren met een EAN code via organisaties zoals GS1. Hier koop je een codepakket met de gewenste hoeveelheid EAN codes. Vervolgens maak je een nieuwe code aan voor elk product en vul je hier de volgende dingen in:

  1. Merk
  2. Land en/of regio van verkoop
  3. Artikelbeschrijving
  4. Productclassificatie
  5. Netto Inhoud
  6. Is het een consumentenproduct of zakelijke verkoop?

Dit hoeft je echter alleen te doen wanneer je jouw eigen producten gaat verkopen. Als je bestaande producten wilt verkopen, dan kun je profiteren van de EAN’s die hiervoor al zijn aangemaakt. Wil je weten of er al een EAN voor bestaat? Log dan in op je Seller Central account en ga naar je catalogus.

amazon producten toevoegen

Vervolgens kun je in het zoekveld bestaande producten opzoeken op basis van:

  • Productnaam
  • Productbeschrijving
  • EAN (GTIN)
  • ASIN
  • of een ISBN
Producten catalogus Amazon

Stap 2.5: Amazon merkregistratie bij het Amazon brand registry

Bij Amazon aanmelden als verkoper is niet ingewikkeld. Maar soms moet je een extra stap doorlopen. Deze stap is optioneel wanneer je jouw eigen producten gaat verkopen via Amazon. Je kunt namelijk je eigen ASIN codes krijgen, door je aan te sluiten bij het Amazon Brand Registry. “ASIN” staat voor “Amazon Standard Identification Number”. Het is een soort EAN code dei van Amazon zelf is. Om je te kunnen registreren bij het Amazon Brand Registry moet je echter wel het een en ander doen. Je moet namelijk jouw merk registreren bij een officieel merkregistratie bureau. In Nederland en de rest van de BeNeLux, kan dit bij het BOIP.

Merk registreren bij BOIP

Eerst moet je weten wat voor soort merk je hebt. De BOIP identificeert 1o verschillende soorten merken. Het soort merk dat je hebt is afhankelijk van hoe deze eruit ziet, uit wat voor elementen deze bestaat en zelfs in welke vorm deze bestaat (zo kun je bijvoorbeeld een holografisch merk maken vastleggen). Om je een voorbeeld te geven van hoe dit in zijn werk gaat, hebben wij een nieuw merk gelanceerd en deze bij de BOIP geregistreerd. Dit is in sommige gevallen cruciaal voor een Amazon webwinkel. Op het onderstaande formulier zie je precies wat de details van registratie inhouden en wat de kosten van een merkregistratie bij het BOIP zijn.

boip merkregistratie amazon

Stap 3: Product listings maken

Producten 1 voor 1 toevoegen

De volgende stap is het uploaden van jouw producten naar Amazon zodat ze ook daadwerkelijk verkocht kunnen worden. Dit kan handmatig, in bulk of met IMS (Inventory Management Software) gekoppeld aan de Amazon API. Laten we eerst kijken naar het handmatig uploaden van je product listing. Hiervoor moet je eerst naar je Seller Central omgeving gaan (waar je bent gebleven na de registratie). Daar klik je op de volgende onderdelen:

Inventory –> Add a product –> List a New Product

Vervolgens moet je de categorie kiezen die het beste bij je product past. Nadat je de categorie gekozen hebt, kun je direct alle “vitale” informatie over je product invullen. Wat erg belangrijk is voor zowel je ranking in Amazon, als voor je verkoop, is het gebruiken van duidelijke foto’s. Amazon heeft duidelijke eisen vastgelegd voor het gebruik van productfoto’s. Ook is er een ‘product listing guidelines‘ document opgesteld die je kunt volgen. Door deze documenten aan te houden weet je zeker dat je producten geaccepteerd worden.

Amazon Bulk Product listing

Wanneer je een professional account hebt aangemaakt (wat nodig is als je als webshop producten wilt verkopen via Amazon), dan kun je jouw producten ook handmatig in bulk uploaden. Wanneer je namelijk veel producten wilt verkopen via Amazon, kun je in de tussentijd je product net zo goed op de fiets naar Duitsland brengen in plaats van alles één voor één toevoegen. Om je producten in bulk toe te voegen klik je op de volgende stappen:

Inventory –> Add products via Upload –> Upload your inventory file –>kies je file type

Om je producten in bulk te uploaden moet je een Product inventory file template gebruiken dat bij jouw producten past. Het is niets meer dan een Microsoft Excel sheet met alle data over jouw producten. Omdat er natuurlijk veel verschillende soorten producten op Amazon beschikbaar zijn met elk veel verschillende attributen, zijn er verschillende templates. Hiervoor moet je eerst een inventory file template aanmaken via de create your inventory file template‘ pagina. Wil je meer weten over de verschillende soorten inventory templates en welke eventueel bij jouw producten past? Neem dan een kijkje op de ‘Choose your inventory file template‘ pagina. Nadat je jouw template hebt aangemaakt en je producten hebt ingeladen, is het 1 druk op de knop in Sellar Central et voilla, je producten staan op Amazon!

Verkopen op Amazon met Channelmanagers

Uiteraard kost het onwijs veel tijd als je alle producten handmatig moet invoeren. Ook de bulk-invoer van Amazon kost toch redelijk veel tijd, vooral als je jouw gehele voorraad wilt gaan aanbieden op Amazon. Gelukkig zijn er ook handige tools beschikbaar die je kunt integreren met de API van Amazon. We nemen hier 3 verschillende Channelmanagers als voorbeeld. Zo kunnen we je de mogelijkheden van een dergelijke koppeling laten zien! Dit gaat namelijk een stuk verder dan enkel je producten uploaden! De drie Channelmanagers die we uitlichten zijn:

  1. Channable
  2. Productflow
  3. Channelengine

Channable is een voorbeeld van vele applicaties waar je jouw producten mee kunt beheren. Het is een willekeurig voorbeeld dat we gebruiken om meer duidelijkheid te geven over het automatisch uploaden van je producten. Mocht je liever wat duidelijkheid willen over het gebruik van een andere applicatie, neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden. Wij maken hier dus geen reclame voor Channable, hoewel ze ons natuurlijk altijd op een biertje mogen trakteren voor deze gratis mention!

Verkopen op Amazon met Channable

Channable is de meest eenvoudige tool van de drie. Het is een Channelmanager die de koppeling ligt tussen Amazon en je productfeed. Heel veel meer kun je er niet mee. Ben je op zoek naar een simpele tool om je productfeed in te laden in marketplaces? Dan is Channable iets voor jou!Zoals we al aangaven kun je meer dan alleen je producten beschikbaar maken op Amazon met Channable. Channable is namelijk een zeer handige tool om je producten bij te houden, te adverteren en te verbinden met platformen. Mocht je toch nog willen aanbieden op Bol.com en Marktplaats naast Amazon, dan kan dit allemaal met programma’s als Channable.  Een kleine greep uit de mogelijkheden:

  • Datafeed Manager: Hiermee kun je adverteren op meer dan 2500 vergelijksites, affiliatesites en marktplaatsen
  • SEA tool: Advertenties, campagnes en adgroups aanmaken en beheren
  • Koppelingen met Marktplaatsen zoals Amazon
  • Orderconnecties: je orderconnecties synchroniseren met je eCommerce platform
  • Google Analytics koppeling
  • Verbinden met platforms met extra plugins

Producten op Amazon zetten met Channable

  1. Maak een Channable account aan
  2. Importeer je bronfeed
  3. Maak de koppeling met Amazon
  4. Verdeel je producten in Categorieën
  5. Maak business rules aan
  6. Bou je product listings (aan de hand van de guidelines)
  7. Verzend je producten naar Amazon

Dit zijn de stappen die je “in a nutshell” moet nemen om met Channable aan de slag te gaan! Op de Amazon pagina van Channable zul je een iets gedetailleerdere uitleg vinden van het gehele proces.

Verkopen op Amazon met Productflow

ProductFlow is een nieuw soort “hybride” channelmanager. Je kunt dit systeem namelijk niet alleen gebruiken om je productfeed te koppelen aan marketplaces, je kunt namelijk ook je producten optimaliseren en bijhouden. Het is dus tegelijkertijd ook een soort PIM systeem. Ben je op zoek naar een toegankelijke alles-in-1 oplossing om te verkopen op Amazon? Dan is ProductFlow een ideale oplossing. Met ProductFlow kun je zelfs verkopen op marketplaces wanneer je geen webshop hebt. Je koppelt je productfeed aan het systeem en het systeem koppelt alles richting marketplaces zoals Amazon.

  1. Maak een account aan bij ProductFlow
  2. Lever een productfeed aan
  3. Koppel het systeem aan Amazon
  4. Vul de juiste contentinstellingen in voor Amazon
  5. Verkopen maar!

Ook dit is een zeer globale uitleg. Wil je graag meer weten over de mogelijkheden van ProductFlow, lees dan meer in ons artikel over verkopen op Marketplaces.

Verkopen op Amazon met Channelengine

Heb je een grote webshop met veel producten en ben je van plan om in veel verschillende landen op veel verschillende marketplaces te verkopen? Dan is Channelengine een geschikte optie. Dit is het zwaarste systeem van de drie en iets moeilijker in gebruik. Desalniettemin kun je erg veel bereiken met Amazon business via dit systeem. Aangezien dit een meer variabel systeem is, kun je meer lezen over Channable in ons verkopen op Marketplaces artikel.

Stap 4: Producten versturen

Om je voorraad naar een fulfillment centrum van Amazon te sturen kun je niet simpelweg alles in een doos doen, de doos aan Pieter Post en zijn poes Smoes geven en in je handen klappen omdat je klaar bent voor de dag. Je moet namelijk een “Shipping plan” maken voor Amazon. In je Shipping plan staat de volgende informatie

  • De producten die je naar Amazon wilt sturen
  • De hoeveelheid voorraad per product
  • De verzendmethode en verzendprovider
  • En of je zelf je voorraad wilt labelen, of dit door Amazon wilt laten doen

Een shipping plan maken

Je kunt als eerst een shipping plan in bulk maken. Dit gaat op een soortgelijke manier als je product inventory upload, namelijk met een simpele Excel sheet. Hiervoor kun je gemakkelijk een shipping plan template downloaden bij Amazon. Je kunt ook je shipping plan aanmaken binnen de inventarisatie omgeving van je producten. Hiervoor moet je eerst je producten selecteren:

  1. Selecteer elk product dat je wilt verzenden. Kies dan send/replenish inventory uit “action on selected” uit  het drop down menu
  2. Op de send/replenish inventory pagina, kies uit 1 van de volgende 2 opties:
    1. Een nieuw shipping plan maken
    2. Producten toevoegen aan een bestaand shipping plan
  3. Bevestig het adres van waar je jouw producten gaat verzenden (dit zal hoogstwaarschijnlijk je opslaglocatie, distributiecentrum of huisadres zijn).
  4. Bevestig de manier van verpakking van je producten. “Individual products” zijn producten die in verschillende condities en hoeveelheden worden verzonden. “Case-packed products” zijn meerdere hoeveelheden van hetzelfde product in dezelfde verpakte hoeveelheid.
  5. Klik op continue to shipping plan

Product verzenden in 6 stappen

Nadat je hebt aangegeven welke producten je gaat verzenden, kun je de hoeveelheid instellen. Dat is tevens de eerste stap van het verzenden. We noemen de stappen kort even op. Op de pagina Send/ replenish inventory to Amazon” kun je meer informatie vinden over hoe je deze stappen moet uitvoeren.

  1. Hoeveelheid producten instellen
  2. Producten voorbereiden voor FBA verzending
  3. Producten Labelen
  4. Verzending controleren
  5. Verzending voorbereiden
  6. Samenvatting van de verzending ontvangen

Voor een uitgebreide uitleg over hoe je een verzending maakt kun je How to create a shipment bekijken van Amazon.

Stap 5: Amazon Ranking genereren

Nu je jouw producten op Amazon te koop aangeboden hebt, is het belangrijk dat deze ook gevonden worden door de consument. Zoals je inmiddels weet is de ranking van jouw product afhankelijk van een aantal criteria, waaronder bijvoorbeeld de Amazon Badges. Gelukkig is Amazon zeer open over hoe ze alle producten ranken. Ze geven aan dat vooral de verkoop en reviews van een bepaalde aanbieder de ranking bepalen. Jezelf aansluiten bij alle Amazon extra’s zet er enkel een klein toefje bovenop. Daarom is het belangrijk dat je aan de slag gaat om jouw producten aan de man te brengen! Hiervoor is het verstandig om te gaan adverteren, zowel via Amazon zelf, als andere platformen die relevant zijn voor jouw product.

Reviews genereren voor hogere Amazon Ranking

Zoals we al aangaven is het belangrijk dat je goede reviews krijgt op Amazon. Echter doet niet elke koper dit, wat ook niet erg is, want daardoor zien de Amazon algoritmes dat de reviews echt zijn. Echter is het wel belangrijk om er alles aan te doen om de reviews te genereren. Een leuke manier om dit te doen is om je klanten te belonen met kortingen of extra’s wanneer ze een review achter laten op Amazon. Vraag ook vooral NIET om een positieve review, maar simpelweg een review.

Wanneer een klant een slechte review achterlaat, wil je natuurlijk wel weten wat je kunt doen om de ervaring te verbeteren. Als mensen positieve reviews achter laten terwijl ze een negatieve ervaring hebben gehad, dan is dit natuurlijk een bom die in de toekomst gaat ontploffen. Ontvang dus hogere ranking door je klanten te belonen wanneer ze een review achter laten! Daarnaast verhoog je de kans op een extra conversie, omdat je ze een korting geeft! Je slaat dus 2 vliegen met 1 klap.

Stap 6: Analyseren en Optimaliseren

Nu je al je gewenste producten beschikbaar hebt gemaakt op Amazon, is het belangrijk dat je jouw resultaten inzichtelijk maakt. Het is daarom ook verstandig om zoveel mogelijk details te rapporteren. Zo kun je namelijk na een periode van verkoop de resultaten analyseren en hier op inspelen. Wanneer je bijvoorbeeld merkt dat een bepaald product beter verkoopt dan een soortgelijk product met een ander attribuut, dan kun je gaan onderzoeken hoe dit precies komt. Vervolgens kun je actie ondernemen om je verkoop te optimaliseren aan de hand van je resultaten.

Als je data hebt verzameld en conclusies hebt gemaakt dan is het tijd om je uitkomsten te testen. Hoe meer producten je hebt, hoe waardevoller de data! Wanneer je namelijk veel data verzameld kun je makkelijker conclusies trekken over wat wel en niet werkt. Uiteindelijk is alles dus afhankelijk van een sterke strategie. Op deze manier komen we dus ook bij het einde van deze lijst en eigenlijk weer terug bij het begin! De strategie van A tot Z is namelijk wat jouw succes op Amazon gaat maken!

Verkopen op Amazon tips

Tot slot geven we nog een paar tips en inzichten die verkopen op Amazon NL een stuk makkelijker gaan maken. We updaten dit artikel regelmatig met nieuwe inzichten, punten en Amazon tips om de laatste ontwikkelingen voor te zijn. We hebben bijvoorbeeld gemerkt dat mensen veel moeite hebben met het registreren van een Amazon zakelijk account. Daarnaast is er nog veel onduidelijkheid over adverteren op Amazon en Amazon FBA. Gaandeweg zullen we deze lijst met tips blijvend aanvullen.

  • Amazon Variation Themes zijn een punt van frustratie. Kijk goed naar de verschillende variaties van jouw product en zorg dat je de richtlijnen van Amazon variation themes blijft volgen wanneer je de variaties aanmaakt.
  • EAN codes kopen is voor veel mensen “eng” omdat het onomkeerbaar lijkt. Echter kun je veel van de ingevulde data nog aanpassen. Wees dus niet bang wanneer je een verkeerd gewicht invult.
  • Een GTIN voor elk product is niet altijd nodig. Je kunt namelijk een GTIN exemption aanvragen wanneer je dat wilt.

Conclusie: Een groeiende Marketplace met veel potentie!

Allereerst wil ik je even bedanken voor het lezen van dit artikel! Het was een flinke pil, maar ik hoop dat ik zo de huidige omstandigheden en manieren van verkopen bij Amazon goed verduidelijk hebt. Ben je van boven naar beneden gescrold en is dit één van de eerste dingen die je gelezen hebt, ook prima! In dat geval kan ik me voorstellen dat je misschien geen tijd hebt om alles te lezen, maar wil je gewoon verkopen op Amazon! Daarvoor kun je gewoon contact met ons opnemen! Amazon zal in februari van 2020 worden gelanceerd in Nederland. Desalniettemin kun je al wel alle voorbereidingsstappen treffen om je concurrentie alvast een stapje voor te zijn!

Voor nu hoop ik in ieder geval dat je wat aan de bovenstaande informatie hebt gehad! Gelukkig is er nog meer licht aan de horizon! Aangezien Amazon naar Nederland komt, wil je er natuurlijk als eerste bij zijn! Bij Klik & Steen kunnen we je deze snelheid geven! Wees je concurrentie dus voor en wees voorbereid voor de grootschalige Amazon lancering in Nederland!

Download de gratis Amazon checklist!

Wil jij verkopen op Amazon maar weet je nog niet wat er allemaal bij komt kijken? Download de gratis checklist!

Victor Norbart

Over Victor Norbart

Victor is eindverantwoordelijk voor alle Online Marketing werkzaamheden van en voor Klik & Steen. Van SEO en SEA tot funnels en business intelligence, (online) marketing is zijn vak en content zijn passie! Victor kan je helpen om de doelstellingen van jouw website of webshop te bereiken. Ben je benieuwd naar mogelijkheden voor jouw onderneming? Neem dan nu contact op en ontdek hoe Victor jouw kennis omzet in een succesvolle strategie!