Een Facebook Pixel Installeren: hoe moet dat? En wat is het eigenlijk?

Wanneer je gaat adverteren op Facebook, dan heb je in de Business Manager van vast al veel over de Facebook Pixel voorbij zien komen. Hoewel een Facebook Pixel niet per sé nodig is om advertenties te plaatsen, is het vooralsnog een sterke tool in je gereedschapskist. Normaliter geef je advertentiebudget uit om ads te tonen aan gekozen doelgroepen binnen Facebook. Hoewel je hier al vrij secuur in kunt selecteren, ben je in de meeste gevallen (afhankelijk van je strategie) toch koude leads aan het benaderen. Door de Facebook Pixel te installeren, kun je ervoor zorgen dat je mensen kan benaderen die een stuk warmer zijn!

Wat is een Facebook pixel?

Een Facebook pixel is een stuk code van Facebook die geplaatst kan worden op je website of webshop. Deze Facebook pixel zorgt ervoor dat je de bezoekers van de website of webshop kunt benaderen via Facebook advertenties. Op deze manier ben je dus eigenlijk je potentiële klanten klanten aan het “recyclen” die al te maken hebben gehad met jouw merk, bedrijf of product.

Met de gegevens die je uit de Facebook pixel haalt, kun je verschillende acties ondernemen met betrekking tot jouw online marketing strategie. Facebook retargeting is een effectieve manier van adverteren, je brengt namelijk erg gericht iets opnieuw onder de aandacht, waar iemand eerder al interesse in had. Dit zorgt ervoor dat jouw websitebezoekers keer op keer in aanraking komen met jouw producten. Daarnaast zijn er nog een aantal grote voordelen met het gebruik van een Facebook pixel. We zetten er een paar op een rijtje.

  • Het meten van conversies
  • Omzetrapporten per advertentie
  • Advertenties gericht op specifieke doelgroepen (niet alleen op basis van demografie maar ook op basis van acties die zijn ondernomen)
  • Het inzetten van de Facebook pixel is gratis
facebook bedrijfsmanager

Een bedrijfsmanager aanmaken

Om gebruik te kunnen maken van een Facebook pixel zal er eerst een Bedrijfsmanager account aangemaakt moeten worden. Bedrijfsmanager is een tool van Facebook waarmee je je bedrijf kunt beheren. Een Bedrijfsmanager account maak je als volgt aan:

  1. Ga naar de overview van de business manager
  2. Klik op “Account maken”.
  3. Voer een naam voor je bedrijf, jouw naam en je zakelijke e-mailadres in en klik op “Volgende”.
  4. Voer je bedrijfsgegevens in en klik op “Verzenden”.

In de Bedrijfsmanager kunnen vervolgens advertentieaccounts toegevoegd worden, dit doe je als volgt:

  1. Ga naar Bedrijfsinstellingen.
  2. Klik in het linkermenu op “Accounts”. Klik vervolgens op “Advertentieaccounts”.
  3. Klik op het blauwe vervolg-keuzemenu “Toevoegen”.
  4. Kies een van de volgende 3 opties: “Een advertentieaccount toevoegen”, “Toegang vragen tot een advertentieaccount” of “Nieuw advertentieaccount maken” (Afhankelijk van wat relevant is voor jouw situatie).
  5. Als je ervoor kiest om toegang aan te vragen of een advertentieaccount toe te voegen, voer je het advertentieaccount-ID in. Weet je niet precies waar je deze ID kunt vinden? Dan kun je er hier meer informatie over lezen  account-ID kunt vinden.
  6. Volg de instructies voor het selecteren van mensen en toegangsniveaus.
Facebook Pixel aanmaken

De twee manieren om een Facebook Pixel aan te maken

Je kan op 2 verschillende manieren een Facebook Pixel aanmaken. Een mogelijkheid is om op “advertentie account niveau” een pixel aan te maken. Dit is met name handig op het moment dat je meerdere webshops hebt en per advertentieaccount een webshop beheert. Een belangrijk voordeel hierbij is ook dat je Facebook pixel niet verloren gaat als je advertentie account wordt geblokkeerd.

Facebook pixel installeren: Methode 1

Log in op je advertentie account. Klik links in het menu op “Bedrijf beheren” en klik vervolgens op “Gebeurtenisbeheer”. Op de pagina die volgt klik je op “Gegevensbronnen” en klik je bij de Facebook pixel op “Aan de slag”. Kies een naam voor de pixel en voeg de URL van de website toe waarop je de pixel wilt gebruiken.

Facebook pixel installeren methode 2

Open je business manager door links in het menu op “Bedrijf beheren” te klikken waarna je op “Bedrijfsinstellingen” kunt klikken. Vervolgens klik je links in het menu onder “Gegevensbronnen” op “Pixels”. Maak een nieuwe pixel aan door bovenin op “Toevoegen” te klikken. Kies ook hier weer een naam voor de pixel en voeg de juiste URL toe.

FB event manager
web pixel
fb pixel
facebook pixel aanmaken
fb pixel code
copy pixel code

Koppel de Facebook Pixel

In beide gevallen dient de pixel gekoppeld te worden aan een beheerder en aan één of meerdere advertentieaccounts.  Om beheerders toe te voegen kan er op “Mensen toevoegen” geklikt worden, op deze manier kan een externe marketeer ook aan de slag met de pixel. Klik op “Middelen toevoegen” om de advertentieaccounts te koppelen.

Facebook pixel installeren

Facebook Pixel installeren

Om de Facebook pixel te installeren heb je twee omgevingen nodig, de “Facebook omgeving” en de “website omgeving”. Hieronder zie je de stappen die je dient te volgen in Facebook:

Installatie op de Facebook omgeving

Ga via het menu links naar “Bedrijf beheren” en vervolgens naar “Gebeurtenisbeheer” (of “Event manager”), op deze pagina kun je op “Gegevensbronnen” klikken waar je de Facebook pixel zult zien staan. Klik op de naam van de pixel om alle details van de pixel in te zien. Rechtsboven is het nu mogelijk om op “Instellen” te klikken waarna je op “Pixel installeren” kunt klikken. Vervolgens zie je 3 opties:

  • Code toevoegen met een partnerintegratie
  • Pixelcode handmatig toevoegen aan de website
  • Instructies sturen naar een ontwikkelaar

De optie die je kiest is compleet afhankelijk van hoe jij de pixel graag wilt installeren. Heb je een webpartner die de Pixel voor je kan installeren? Dan kun je de derde optie kiezen en de geleverde codes naar deze partner doorsturen. Wil je het via Google Tag Manager doen? Of toch liever handmatig in je CMS? Ook dat is geen probleem. Wij leggen beide mogelijkheden uit! We beginnen met Google Tag Manager.

Facebook Pixel installeren met Google Tag Manager

Als je gebruik maakt van Google Tag manager is het zeer eenvoudig om de Facebook pixel te installeren. Heb je de Pixel code al gekopieerd? Dan hoef je alleen nog maar onderstaande stappen te volgen:

facebook tag
  • Pas de naam “naamloze tag” aan naar “Facebook pixel”
  • Klik op “Tagconfiguratie”
  • Selecteer “Aangepaste HTML” uit de mogelijke opties
fb pixel tag
  • Plak de eerder gekopieerde code in het veld waar “HTML” staat
fb pixel gtm tag
  • Klik op “Triggers” en vervolgens op “All pages”
  • Sla de nieuwe tag op
all pages trigger fb pixel
  • Klik op “Verzenden”, “Publiceren” en vervolgens op “Doorgaan”

Nice! Je hebt nu de Pixel geïnstalleerd met GTM! 🙂

Facebook Pixel Installeren in WordPress (Handmatig)

Wil je de Facebook pixel graag handmatig installeren en geen gebruik maken van Google Tag manager dan is dat mogelijk. Let wel op, ja gaat hier aanpassingen maken in je code. Controleer dus alles secuur en grondig om ervoor te zorgen dat je niks kapot maakt. Als je de Facebook pixel code hebt aangemaakt, dan is het mogelijk om met behulp van onderstaande stappen de code te installeren:

  • Login op de admin omgeving van jouw WordPress website
  • Ga naar de “editor”
  • Klik op “Header.php” en plak de gekopieerde code in de head-sectie
pixel header
header php
  • Sla na het plakken het bestand op en je hebt de pixel geïnstalleerd via WordPress 🙂

Facebook Pixel installeren met Magento (Handmatig)

Ook met Magento kun je de Pixel Handmatig installeren. Ook hier moet je goed opletten, omdat je handmatige aanpassingen gaat maken in de code van je webshop. Wanneer je de Facebook pixel hebt aangemaakt, kun je deze installeren door de onderstaande stappen te volgen:

  • Login op de admin omgeving van jouw Magento shop
  • Ga naar “Design”, “Configuration” en klik bij de juiste storeview op “Edit”
  • Ga naar “HTML Head”, “Scripts and Style Sheets” en plak hier de code
  • Sla de wijzigingen op en gefeliciteerd, je hebt de Pixel geïnstalleerd!

Wij adviseren Magento gebruikers om de Pixel toch te installeren met Google Tag Manager. Mocht dit niet mogelijk zijn, laat de pixel dan hardcoded installeren door een ervaren Magento developer. 

Hulp Nodig?

Wil je de Facebook Pixel toch liever laten implementeren door een developer? Of maak je gebruik van Shopify of Shopware? Geen probleem, Klik & Steen heeft de pixel binnen no-time voor je geïnstalleerd! Neem nu contact op en start vandaag nog met je Facebook advertenties!