Google star rating: De volledige uitleg!

Is het je ooit opgevallen dat in Google sommige websites een ‘star rating’ onder hun URL hebben staan? De star rating is een gemiddelde beoordeling van bezoekers Dit kan extra vertrouwen creëren bij mensen die jouw keywords Googelen. Dat lijdt tot meer clicks.

Een Google star rating heeft echter geen invloed op je Google page ranking maar fungeert dus voornamelijk als middel om bezoekers te overtuigen van jouw producten of kennis. Echter is de kans aanwezig dat in de toekomst de Star Rating wel invloed gaat hebben op je pagina rank/ SEO. Er werd namelijk in 2015 aangekondigd dat dit invloed zou hebben. Tot op heden is dit nog niet het geval.

Een star rating krijg je niet gemakkelijk. Daarnaast krijgen bezoekers een slechte rating ook te zien, waardoor veel bedrijven er alsnog voor kiezen om de rating achterwege te laten. Je moet namelijk zelf bij Google aangeven dat je een rating systeem hebt voordat deze worden toegevoegd aan jouw snippet. Review sterren zijn een voorbeeld van ‘rich snippets’.

Hiermee worden de zoekresultaten verrijkt met meer content. Inhoudelijk goede rich snippets zullen er dus voor zorgen dat een bezoeker sneller op jouw pagina klikt dan op een andere. De star rating wordt ook wel ‘review snippet’ genoemd. De star rating wordt uitgedrukt door middel van sterren, waarbij het maximaal haalbare 5 sterren is.

Nieuwsgierig?

Ontdekken hoe wij jouw expertise binnen je vakgebied gebruiken met onze kennis in marketing en development om jouw doelstellingen te behalen?

rich snippets

Hoe krijg ik een Google Star Rating?

Je kan een rating aan je snippet aanbrengen voor vijf soorten content types. Namelijk:

  • Je bedrijf (denk aan pagina’s van je website)
  • Films
  • Boeken
  • Muziek
  • Producten
  • Adwords advertenties

Er zijn verschillende manieren om de review snippet toe te voegen aan een pagina. WordPress heeft namelijk een plugin ontwikkeld die je hierbij helpt. Deze plugin heet ‘kk star rating’.

Door middel van deze plug-in kan je automatisch de rating toevoegen aan categorieën zoals: reguliere pagina’s, berichten, archieven of aan de homepage. Daarnaast kan je er ook voor kiezen om ze één voor één handmatig toe te voegen, dat handig kan zijn wanneer je bijvoorbeeld op het ene blog wel een rating wil hebben maar op het andere niet.

wordpress rating

Daarnaast kan je ook een code in HTML plaatsen op iedere pagina waar je een star rating op wil hebben. Het betreft de volgende code:

<div class=”hreview”><span class=”item”> <span class=”fn”>Product naam</span>
</span> Review door <span class=”reviewer”>Jacko</span> op <span class=”dtreviewed”>2016-03-07
</span> Beoordeling: <span class=”rating”>5</span></div>

Vul hier de product naam, datum, review en rating goed in. Dit moet per pagina worden aangepast. Om te controleren of je de Star rating goed hebt aangebracht kan je een test doen via de Data testing tool van Google.

Waar komen de beoordelingen vandaan?

Je Google Star Rating wordt op verschillende manieren beïnvloed. Google maakt onderscheid in de verschillende reviewbronnen, maar deze zorgen samen wel voor één rating. De verschillende bronnen zijn:

  • Google klantenreviews: een gratis programma van Google dat in opdracht van adverteerders reacties over aankopen verzamelt.
  • Rating op basis van verzamelde statistische gegevens: uitgevoerd onderzoek door Google naar winkelervaringen.
  • Beoordelingen van Google Consumentenonderzoeken: een marktonderzoek platform dat gebruikt wordt om gegevens te verzamelen voor bepaalde domeinen/ bedrijven.
  • Winkelreviews voor je winkeldomein: Ratings/ reacties vanuit verschillende onafhankelijke reviewwebsites.
  • (indien je producten verkoopt) Stellaservice: Een analyse die je verzend-, retourprocessen en dienstverlening meet.

Om de rating daadwerkelijk zichtbaar te krijgen heb je minimaal één review nodig. Voorheen was dit nog minimaal drie reviews, echter is dat sinds begin dit jaar aangepast. Je kan dus geen star rating te zien krijgen waarin 0 sterren zijn ingekleurd. Google maakt gebruik van een ranking algoritme waardoor het voor kan komen dat een website die in totaal 8 ratings heeft, die allemaal 5 sterren zijn, lager gerankt wordt dan een website met 50 ratings waarvan er 45 de maximale beoordeling hebben. Google hecht namelijk veel waarde aan de hoeveelheid reviews. Een laag aantal betekent voor Google dat de rating niet betrouwbaar is waardoor je dus niet de maximale star rating van 5 sterren haalt.

Local ratings

Google kent ook nog een tweede manier om een star rating toe te voegen namelijk via local ratings. Deze worden weergeven onder de ‘maps’ tab wanneer iemand een zoekopdracht invoert op Google. De ratings hiervoor kunnen worden verzameld via het gratis programma van Google: ‘My business’. Door bijvoorbeeld te Googelen op ‘restaurant’ krijg je resultaten die dicht bij jouw huidige locatie in de buurt zijn. Het plaatje hieronder geeft dit duidelijk weer.

star rating