Wanneer je voor je website of webshop regelmatig je data analyseert met Universal Analytics (UA; oftewel de ‘originele’ Google Analytics) zal het je niet ontgaan zijn dat er een nieuwe versie beschikbaar is, namelijk Google Analytics 4 (GA4). In dit artikel gaan we ervan uit dat je al een GA4 property hebt aangemaakt en dat je deze inmiddels bekeken hebt.

We gaan namelijk wat dieper in op de verschillende mogelijkheden van het analytische platform, geven je wat handige tips en laten je zien hoe je het meeste uit deze nieuwe weergave kunt halen.

Gratis GA4 installatie?

Mocht je nog geen GA4 property hebben, laat het ons weten en wij maken deze gratis voor je aan.

universal analytics verschillen

Wat valt gelijk op aan Google Analytics 4?

Wanneer je de GA4 property opent valt je direct op dat het overzicht heel verschillend is van het bekende overzicht van Universal Analytics. Omdat de twee dicht bij elkaar ‘lijken te liggen’ maar toch zeker erg verschillend zijn, kijken we in dit artikel ook goed naar de verschillen tussen de twee data-weergaven.

Een aantal verschillen op een rijtje

Om te beginnen zien we dat GA4 veel minder ‘standaard reports’ heeft dan Universal Analytics. Hierdoor zal je zeker in het begin op zoek zijn naar reports die er niet meer lijken te zien. Voorbeelden van standaard reports die in Universal Analytics nog beschikbaar waren, maar niet meer terug te vinden zijn in de standaard reports van GA4 zijn:

  • bounce percentage
  • pagina’s per sessie
  • en het uitstappercentage.

Dit zijn voor veel bedrijven belangrijke KPI’s en hierdoor ontstaat de vraag, “Hoe meet ik nu of mijn content aan slaat bij mijn bezoekers?” Geen zorgen, hier hebben ze in Google analytics 4 uiteraard over nagedacht. Later in dit artikel duiken we niet alleen in de verandering van je KPI inzichten, maar ook in de verbetering ervan! Voor nu willen we eerst kijken naar de reden waarom Google een nieuwe versie van Google Analytics gelanceerd heeft.

waarom GA4

Waarom Google analytics 4?

Miljoenen bedrijven wereldwijd gebruiken Google Analytics om het gedrag van hun website -en webshop bezoekers te begrijpen. Op basis van deze data dienen de online klantreis en uiteindelijk natuurlijk de resultaten verbeterd te worden. Steeds meer consumenten houden zich bezig met online vergelijken en kopenm, waardoor de concurrentie om bezoekers en klanten toeneemt.

Hierdoor is de optimalisatie van je website of webshop nog crucialer geworden. Daarnaast is er al een geruime tijd een grote verschuiving aan het plaatsvinden binnen de manier waarop consumenten online vergelijken en kopen. Dit gebeurt steeds vaker vanaf een mobiele telefoon of direct in een ‘native app’.

Een ‘native app’ wordt tegenwoordig ook gekoppeld binnen Google Analytics 4. Zo kun je een datastroom toevoegen voor je mobiele app en deze data in een dashboard combineren met je on-site data. Hierdoor versterk- en verrijk de je data als 1 geheel, zoals een online strategie zou moeten functioneren. Elk kanaal mag dan wel een “apart” kanaal zijn, echter werken ze samen om tot een en hetzelfde resultaat te komen. Door het gedrag van je gebruikers op élk kanaal in kaart te brengen en te optimaliseren, ben je op de juiste weg naar het verbeteren van je online resultaten.

Google Analytics 4 is slimmer dan haar voorgangers!

Met deze ‘consumentenverschuiving’ en de vraag naar meer online privacy voor bezoekers, was de oude versie van Google analytics niet meer geschikt. Daarom is er een intelligentere versie van Google Analytics ontwikkeld die gebouwd is op het fundament ‘web property + APP’. Daarnaast maakt GA4 gebruik van ‘machine learning’ waardoor er vanuit Google Analytics al handige en nuttige inzichten gegeven kunnen worden, gebaseerd op jouw specifieke data binnen je web en app property.

Je ontvangt geautomatiseerde meldingen wanneer trends in je data zichtbaar zijn. Dit kan je zelfs helpen met het identificeren van acties die bezoekers gaan ondernemen in de toekomst (ja dat las je goed. GA4 helpt je met het voorspellen van gebruikersgedrag). Zo kan GA4 (naar eigen zeggen) je vooraf meldingen geven van bijvoorbeeld de kansen dat een bezoekers een terugkerende aankoop gaat doen.

Google Analytics 4 kijkt in de toekomst

Google is werkzaam om additionele voorspellende data toe te voegen zoals ‘de potentiële omzet’ die je zou kunnen behalen met een bepaalde klantgroep. Dit kan je helpen om beter te kunnen bepalen welke bezoekers van welke kanalen wel en niet voor omzet zorgen. Deze inzichten zorgen uiteindelijk voor een beter resultaat.

Uiteraard heeft Google er ook voor gezorgd dat deze aanbevelingen en data goed gekoppeld zijn aan Google Adwords, het grote verdienmodel van Google, waardoor je nog meer relevante advertenties aan je potentiële doelgroep kunt tonen.

Aangezien Google natuurlijk graag wil dat zoveel mogelijk online ondernemers investeren in Adwords, is het ook geen verrassing dat hier elk jaar meer aandacht aan besteedt wordt. Echter is dit orgaan ten opzichte van de andere kanalen ook een ‘deel van het geheel’. Dus ook hier geldt, breng de data van al je traffickanalen en het resulterende gebruikersgedrag in beeld en ontwikkel je hypotheses op basis van het geheel. Dus niet op de losse onderdelen.

GA4 rapportages

De huidige beschikbare rapporten in Google Analytics 4

Om je een wat beter beeld te geven van de mogelijkheden van GA4, geven we je hier een kort overzicht van alle beschikbare rapporten. GA4 kan in het begin nogal verwarrend zijn. Met dit overzicht scheelt het jou weer uitzoekwerk en weet je onmiddellijk waar elk type rapport voor dient.

Mis je een rapport uit UA? Wil je een custom rapport ontwikkelen? Of misschien kijken naar de mogelijkheden van een dashboard waar je GA4 of UA met elkaar combineert? Neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden.

life cycle report ga4

Home

Dit rapport laat je een overzicht zien van totaal aantal gebruikers, events, conversies en omzet voor een gemeten property. Daarnaast kan je een overzicht terugvinden van de trends in betrokkenheid en andere top level informatie van je property.

Realtime

Deze weergave toont je een wereldkaart van gebruikers die op dit moment je website of app bezoeken. Het aantal gebruikers en andere details vind je onder het kaartje. Rechts boven kan je klikken op ‘moment opnamen van gebruikers weergeven’ om individuele gebruikers en hun realtime engagement met je website of app te tonen.

Acquisitie

Deze weergave geeft je meer inzicht in hoe gebruikers je website vinden. De ‘gebruikersacquisitie’ geeft inzicht in de marketing kanalen voor nieuwe bezoekers en de ‘verkeersacquisitie’ gaat verder in detail en laat je zien via welke kanalen een bezoeker binnen komt.

Betrokkenheid

Deze weergave laat je zien welke pagina’s gebruikers bezoeken op je website of in je app. Daarnaast geeft het meer inzicht in het aantal gebruikers die betrokken zijn met je website. Dit wordt ook wel gemeten in ‘gebruikersloyaliteit’ waarbij de volgende termen worden gebruikt DAG (dagelijks actieve gebruikers), WAG (wekelijks actieve gebruikers) en MAG (maandelijks actieve gebruikers).

De loyaliteit wordt vervolgens gemeten door (DAG / MAG) * 100 = x.xx%. Hoe hoger het percentage hoe meer interactie gebruikers hebben met je website of app. Een actieve gebruiker is een gebruiker die in de gemeten periode je website of app bezocht heeft en interactie heeft gehad. Een interactie kan zijn een langzame scroll, event, aankoop, download of meerdere pagina weergegeven.

Inkomsten genereren

Zoals de naam al aangeeft, vertelt dit rapport hoeveel omzet je genereert met je webshop of app als je de e-commerce tracking hebt geïnstalleerd.

Behoud

Dit overzicht laat je zien hoeveel nieuwe en terugkerende gebruikers er zijn. Daarnaast geeft dit meer inzicht in de loyaliteit met de term ‘cohort’. Cohort staat voor een groep gebruikers die tegelijkertijd op je website of app zijn gekomen. Dit kan b.v. zijn op de zelfde dag of in de zelfde week. Hoe hoger dit percentage hoe beter je website of app de binnenkomende gebruikers behoudt.

gebruiker rapportage GA4

Demografie

Dit overzicht geeft je meer details over de locatie van je bezoekers, hun geslacht, interesses, leeftijd en taal. Veel van deze gegevens worden bepaald o.b.v. Google Adwords cookies en o.b.v. gebruikers die websites bezoeken terwijl ze zijn ingelogd in hun Google account. Deze gegevens kunnen je helpen bij het verbeteren van je acquisitie strategie en het aanmaken van doelgroepen binnen Adwords.

Technologie

Dit rapport geeft je inzicht over welke apparaten, browsers en schermresoluties bezoekers gebruiken om je website of app weer te geven. Deze informatie kan je helpen om je website te optimaliseren voor de verschillende soorten technieken.

conversies en events ga4

Conversies en events

Hoeveel conversies vinden er plaats op je website of app. Je kan hiervoor gebruik maken van bestaande gebeurtenissen die al beschikbaar zijn in GA4 en die automatisch verzameld worden of je kan nieuwe events configureren om te gebruiken in je conversie overzicht.

Wanneer je op events klikt zie je vervolgens alle verschillende die gemeten worden. Elk event kan gebruikt worden om custom rapporten op te maken. De standaard events (waar je o.a. conversies van kan maken) zijn:

  • Clicks
  • File Download
  • First visit
  • Page View
  • Scroll
  • Session start

Daarnaast is het mogelijk om een grote verscheidenheid aan custom events toe te voegen via Google Analytics of via Google Tag manager om zo custom rapporten te creëren die voor jou bedrijf relevant zijn. Voorbeelden van evenementen die gemeten kunnen worden en je kunnen helpen bij het uitbreiden van je on-site inzichten zijn:

  • De frequentie en locatie van klikgedrag (intern en extern)
  • Specifieke custom conversie-events
  • Pagina laadtijden
  • Scrollgedrag
  • Het afspelen van videos
  • A/B testing
  • Doorverwijzingen
  • En eigenlijk alle custom events die je zelf zou willen meten. Is het een actie die je gebruiker op je website uitvoert? Dan kunnen wij het meten!

Benieuwd naar het instellen van specifieke custom events? Of wil je graag iets specifieks meten zoals; hoeveel mensen van een bepaald kanaal zich inschrijven voor een formulier, nieuwsbrief of actiecode? Alles is mogelijk, zo lang de gebruiker een interactie heeft met de website of webshop. Neem contact op om de mogelijkheden te ontdekken!

ontdekken GA4

Verkenningen

Binnen dit overzicht heb je de mogelijkheid om custom rapporten aan te maken met cirkeldiagrammen, staafdiagrammen, trechterweergaven en andere data visualisaties. Er staan binnen de template-galerij al een groot aantal ‘standaard’ templates die je kan gebruiken om meer inzicht te krijgen in je website doelstellingen. Zo kan je o.a. reports aanmaken voor je conversies, gebruikersgedrag, demografie of andere onderwerpen die je graag zou willen visualiseren.

Segmentoverlap

Met dit rapport kan je verschillende doelgroepen met elkaar vergelijken om te achterhalen waar overlap zit. Dit rapport kan gemaakt worden op basis van gebruikers, sessies of events.

Trechterverkenning

Met dit rapport kan je verschillende funnels in kaart brengen die je bezoekers van binnenkomst naar doel visualiseert.

Gebruikersanalyse

Met deze weergave kijk je meer in detail op gebruikersniveau en kan je gebruikers groepen aanmaken om beter te kunnen targetten.

Cohortverkenning

Welke groepen gebruikers voeren welke acties uit op je website en hoe lang doen ze hier over. Dit kan waardevolle informatie geven over wanneer een potentiële klant over gaat tot het uitvoeren van een event.

Levensduur van gebruikers

Dit rapport kan je meer inzicht geven in de levensduur van je gebruikers per kanaal. Wat is de totale waarde van je gebruikers en wat is het meest rendabele kanaal.

GA4 configureren

Doelgroepen

Binnen dit tabblad kan je doelgroepen aan aanmaken om je rapporten op te segmenteren. Daarnaast kan je deze doelgroepen ook direct gebruiken om eventuele remarketing campagnes op te zetten.

Aangepaste definities

Dit geeft je de mogelijkheid om custom informatie van je gebruikers te verzamelen. Zo kan je b.v. informatie van een CRM systeem koppelen aan informatie binnen GA4.

Debugview

Dit kan je helpen om te achterhalen of events en conversie goed staan ingesteld en goed worden gemeten in verschillende browsers en apparaten.

Beheerder

Dit is de beheer omgeving zoals die al langer gebruikt wordt in eerdere versies van Google Analytics. Hier kan je bijvoorbeeld de volgende zaken regelen of instellen:

  • Gebruikers toevoegen
  • Filters aanmaken
  • Property instellingen aanpassen
  • Gegevensstreams toevoegen en aanpassen
Hoe werkt GA4

Conclusie

Google analytics 4 is zonder twijfel een verbeterde versie van Universal analytics. Wanneer je GA4 bekijkt is het even wennen, omdat veel rapporten waar je al lange tijd aan gewend bent geweest er niet meer zijn of er anders uit zien. Zoals we al eerder aangaven, is het gebruik van websites en apps ook in sneltreinvaart veranderd en GA4 heeft hier goed op ingespeeld.

Ze hebben het makkelijker gemaakt om GA aan te passen aan de specifieke wensen van ieder bedrijf. Het goed instellen van een GA4 property kost hierdoor wellicht wat meer tijd, maar de inzichten die je er uiteindelijk uit haalt kunnen sneller waardevol zijn. Hierdoor kun je dus op dit moment nog goed aan de slag met de combinatie tussen GA4 en UA; echter is het een verstandig idee om alvast een start te maken voor een toekomstige, volledige transitie naar GA4.

Start vandaag nog met GA4!

Mocht je nog geen gebruik maken van GA4, laat het ons weten en wij maken gratis een property voor je aan.