In 2012 lanceerde Google een nieuwe tool: de Google Tag Manager. Maar wat is Google Tag Manager? In dit artikel lees je het uitgebreid. Met deze tool kun je zelf eenvoudig tags plaatsen op je website en deze vervolgens aanpassen en beheren. Wil je weten hoe je Google Tag Manager moet installeren? Lees dan ons artikel over Google Tag Manager Installeren. Tags zijn kleine websitecode fragmenten waarmee je:

  • Verkeer en bezoekersgedrag kunt meten.
  • Inzicht kan krijgen in het effect van online advertenties en sociale kanalen.
  • Re-marketing en doelgroeptargeting kan gebruiken.
  • Je website kunt testen en verbeteren

Wat is Google Tag Manager?

Om aan de slag te gaan met Google Tag Manager hoef je maar eenmalig een code te plaatsen op de pagina’s van je website. Alle losse tags van bijvoorbeeld Google Analytics, Adwords, Adservers en overige netwerken kunnen van de website verwijderd worden en toegevoegd worden aan de container van de Google Tag Manager.

alles in een

Wat is een tag?

Een tag is een stukje code (vaak Javascript of HTML), en hebben als doel om gemakkelijk data te verzamelen en uit te wisselen. Tags zijn voor bezoekers van een website niet zichtbaar, zodat de gebruikservaring er niet onder lijdt. het is dus een code die samenwerkt met een extern meetprogramma zoals Google Analytics.

Testen

Google Tag Manager bevat een ingebouwde debug omgeving, waarmee op een veilige wijze updates en debugs uitgevoerd kunnen worden. Bij iedere wijziging  die doorgevoerd wordt, creëert Google Tag Manager een nieuwe versie. De oude versie zal gearchiveerd worden. Mocht de wijziging toch niet voldoen aan je wensen dan kan er op deze manier snel weer worden teruggeschakeld naar een oudere versie.

Waarom Google Tag Manager?

Bij de vraag “Wat is Google Tag Manager?” denk je uiteraard allereerst aan de voordelen. Maar aan Google Tag Manager zitten zowel voor- als nadelen. Google Tag Manager is een stap in de goede richting wat betreft tag-management maar het is niet perfect.

Voordelen zijn o.a.:

  • Goede tool voor basis tagmanagement
  • Gratis
  • Eenvoudig in gebruik
  • Nieuwe tags kunnen snel worden geplaatst
  • Bestaande tags kunnen gemakkelijk worden aangepast
  • Pagina’s zullen over het algemeen sneller laden
  • Gemakkelijk om oude versies terug te halen
  • Tags kunnen snel worden in- /uitgeschakeld nadat ze zijn toegebracht aan de website.

VoorbeeldtagsNadelen zijn o.a.:

  • Er is geen persoonlijke (hulp) service
  • Tags die variabelen bevatten worden niet ondersteund (consumentenonderzoek, online chat etc.)
  • Google Tag Manager heeft een hoge foutgevoeligheid: een verkeerde tag kan al je codes beïnvloeden.
  • Geen controle over in welke volgorde de tags geplaatst moeten worden.

Handige tips

  • Geef de juiste mensen toegang. Google Tag Manager is een krachtige tool die wanneer die verkeerd wordt gebruikt kan je hele website ontregelen en zullen bepaalde functionaliteiten niet meer werken. Google Tag Manager biedt de mogelijkheid om gebruikers toe te voegen en deze minder rechten te geven (bijvoorbeeld om alleen te lezen), zodat iedereen die er baat bij heeft wel in de tool kan.
  • Maak gebruik van folders. Een account kan in de loop van de tijd veel groeien waardoor je gemakkelijk het overzicht van alle geïnstalleerde tags kan verliezen. Google Tag Manager biedt de mogelijkheid om alles in categorie folders te plaatsen om ten alle tijden. De indeling van de folders kan je volledig zelf indelen, denk aan types (Google Analytics, Google Adwords etc.) of afdelingen binnen het bedrijf.
  • Maak gebruik van een duidelijke naamgeving. Net als bij de vorige tip is het belangrijk om een goede structuur aan te brengen in de naamgeving van je tags omdat je anders het overzicht kwijt gaat raakt en het moeilijk wordt om bepaalde tags terug te vinden. Dit kan je bijvoorbeeld doen door het producttype toe te voegen aan je tags (GA voor Analytics of voeg specifieke pagina’s toe.)
  • Breng een duidelijke structuur aan in je tagmanager account. Google Tag Manager bestaat uit accounts, tags en containers. De basisstructuur hierbij is bijna gelijk aan die van Google Analytics. Het is aan te raden om per organisatie een account te gebruiken en per website een container zodat je ten alle tijden weet waar je moet zoeken om je tags terug te vinden.

Hopelijk kan jij nu ook aan de slag met Google Tag Manager! Heb je toch nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op.