Aan de slag met Tag Manager
Om aan de slag te gaan met Google Tag Manager hoef je maar eenmalig een code te plaatsen op de pagina’s van je website. Alle losse tags van bijvoorbeeld Google Analytics, Adwords, Adservers en overige netwerken kunnen van de website verwijderd worden en toegevoegd worden aan de container van de Google Tag Manager.
Wat is een tag?
Een tag is een stukje code (vaak Javascript of HTML), en hebben als doel om gemakkelijk data te verzamelen en uit te wisselen. Tags zijn voor bezoekers van een website niet zichtbaar, zodat de gebruikservaring er niet onder lijdt. het is dus een code die samenwerkt met een extern meetprogramma zoals Google Analytics.
Testen
Google Tag Manager bevat een ingebouwde debug omgeving, waarmee op een veilige wijze updates en debugs uitgevoerd kunnen worden. Bij iedere wijziging die doorgevoerd wordt, creëert Google Tag Manager een nieuwe versie. De oude versie zal gearchiveerd worden. Mocht de wijziging toch niet voldoen aan je wensen dan kan er op deze manier snel weer worden teruggeschakeld naar een oudere versie.
Waarom Google Tag Manager?
Bij de vraag “Wat is Google Tag Manager?” denk je uiteraard allereerst aan de voordelen. Maar aan Google Tag Manager zitten zowel voor- als nadelen. Google Tag Manager is een stap in de goede richting wat betreft tag-management maar het is niet perfect.
Voordelen zijn o.a.:
- Goede tool voor basis tagmanagement
- Gratis
- Eenvoudig in gebruik
- Nieuwe tags kunnen snel worden geplaatst
- Bestaande tags kunnen gemakkelijk worden aangepast
- Pagina’s zullen over het algemeen sneller laden
- Gemakkelijk om oude versies terug te halen
- Tags kunnen snel worden in- /uitgeschakeld nadat ze zijn toegebracht aan de website.