Google Analytics 4 vs. Universal analytics: de voordelen, verschillen en toepassingen

Sinds de komst van Google Analytics 4, merken wij veel verwarring over de verschillen van het ‘oude vertrouwde’ Universal Analytics en het nieuwste systeem. Bij een oppervlakkige doorloop concludeert men vaak: “Ik heb UA ingesteld en dat werkt prima. Ik zie ook niet zo snel verschillen tussen de 2 systemen, behalve een andere layout”. Echter is niets minder waar. Daarnaast is dit artikel niet alleen bedoeld voor mensen die GA4 nog niet gebruiken, maar juist ook voor ondernemers, analisten en marketeers die GA4 al wél geïmplementeerd hebben.

Het klopt dat Google niet veel moeite heeft gedaan om haar klanten te motiveren om over te stappen naar GA4. Vandaar is de bovenstaande beredenering geen verrassing voor ons. Desalniettemin heeft GA4 naar onze mening wel degelijk een aanzienlijke superioriteit ten opzichte van UA.

In dit artikel duiken we in de stof om jou te informeren over waarom UA niet meer van deze tijd is en waarom je zo snel mogelijk tóch moet overstappen naar GA4. We kijken niet alleen naar de verschillen en voordelen, maar we eindigen het artikel ook met een overzicht van hoe je GA4 kunt toepassen om daadwerkelijk betere online resultaten kunt genereren. Wanneer je GA4 dus al gebruikt, vertellen we je hier wat je er allemaal écht mee kan bereiken. Actiepunten die niet zo vanzelfsprekend zijn wanneer je GA4 opent, maar die wel zorgen tot een beter resultaat.

Liever ‘hands-on’ ontdekken hoe GA4 jouw resultaten kunnen verbeteren? Neem dan contact op en wij laten je direct verbeterpunten zien binnen je huidige data.

De voordelen van Google Analytics 4, ten opzichte van Universal analytics

We beginnen met de meest logische bevindingen, namelijk de algemene voordelen van het nieuwe GA4. Dit gaat voornamelijk de mogelijkheden van data-weergave, analyse en collectie. Hoe deze data verwerkt kan worden om resultaten te verbeteren zoals dit niet bij UA kan, behandelen we in hoofdstuk 3.

Complete verbetering van het datacollectie-model

Ten eerste heeft GA4 een verbeterd datamodel. Dit ligt vooral aan het verschil van hoe data verzameld en verwerkt wordt, ten opzichte van UA. Binnen UA werd data namelijk verzameld op basis van ‘sessies’. Waarin sessies worden gekenmerkt als groepen van gebruikersinteracties met je website of webshop. Binnen deze interacties kan een gebruiker dus gekoppeld worden aan paginaweergaven, events en E-commerce events.

Binnen de wijze waarop het datamodel van UA is ingericht, ben je beperkt tot de vooraf-gedefinieerde categorieën, labels en acties die Google beschikbaar heeft gemaakt. Wanneer een pageview, e-commerce actie (e.g. aankoop), of ander event gemeten werd in UA, werd deze enkel gemeten met de vooraf-bepaalde data in de categorieën, labels en acties. Een pageview, was dus enkel een telling van de bezichtiging van de pagina.

Bij GA4 wordt data verzameld op basis van events en parameters. Dit betekent dat elke interactie wordt bijgehouden als event. Hierdoor zijn we niet meer beperkt tot de vooraf-vastgelegde drie datacollectiepunten (categorieën, labels en acties). Aangezien GA4 elke actie telt als event, kunnen we met parameters vrijwel alle mogelijke data meesturen. Zo zie je bij een pageview event, niet alleen dat ‘iemand de pagina bezocht heeft’; maar kunnen we de gehele datalaag meenemen. Zo zien we bijvoorbeeld of deze persoon bepaalde producten in het winkelwagentje heeft, wat deze precies doet op de pagina of zelfs custom toepassingen.

We tonen het verschil in een voorbeeld:

ua vs ga4

Doelen instellen in UA is veranderd in event -en conversiemeting

Een groot voordeel van deze nieuwe manier van datacollectie, is dat het veel makkelijker is om specifieke doelen te meten. In UA moest men eerst in GTM een specifiek event aanmaken en deze koppelen aan een trigger. Dit werd weer gekoppeld aan een categorie, label en actie. Vervolgens moest men in UA, dezelfde toepassingen instellen in de settings. Wanneer een trigger werd erkend en hierdoor de tag werd afgevuurd en deze overeen kwam met de instellingen van UA, dan kwam er een teller bij in het overzicht.

Dit alles was en blijft zeer onoverzichtelijk. Daarnaast is deze ‘oude’ manier van e-commerce tracking en doelen meting, zeer error-gevoelig. Als je al een wat actievere website of middelgrote webshop had, dan was het vrijwel onmogelijk om een gestructureerde manier van metingen op te zetten dankzij de label, categorie, actie structuur.

Aangezien we in GA4 enkel werken met events die parameters met zich meedragen, kunnen we letterlijk alles wat de datalaag laat zien, meten in Google Analytics 4. Elke event wordt automatisch als een soort ‘doel’ bijgehouden. Heb je een heel belangrijk doel? Geen probleem, dan kun je het met 1 klik op de knop instellen als conversie. Geen gedoe meer met het matchen van categorieën, labels en acties tussen Tag Manager en Universal Analytics. Het systeem is zodanig slimmer geworden dat het bijna allemaal automatisch gaat.

doelen in universal analytics
GA4 datalaag variabelen
GA4 events

Aangezien we in GA4 dus alleen nog maar met events werken en niet met pageviews, transacties of andere definities; zorgt dit voor een gestroomlijnde manier van datacollectie -en verwerking. Plus, wat je maar kunt bedenken, kun je instellen om te meten.

GA4 werkt met datastreams: mobiele apps nu ook makkelijk te koppelen

Nog een groot voordeel van GA4 is dat Google het mogelijk heeft gemaakt om vrij gemakkelijk data te verzamelen voor een mobiele app. Je kunt een datastream (lees: connectie) tussen GA4 en websites leggen, alsmede met je mobiele app. Door de naadloze integratie kun je deze gemakkelijk koppelen met Firebase.

Door GA4 te koppelen met je mobiele app kun je de volgende punten meten:

  • De hoeveelheid, afkomst en karakteristieken van je gebruikers
  • Acties van gebruikers meten
  • In-app betalingen en omzet meten
  • Custom rapporten instellen
  • Gebruikerspaden visualiseren
  • Groepsgedrag ontdekken door je gebruikersgroepen te segmenteren
  • Je GA4 data integreren met andere analytics data

Zo kun je data zoals cross-device en cross-platform makkelijker analyseren en rapporteren. Ook kun je hier je data combineren met de data uit andere tools (Ads, Facebook, custom sources etc.). Verder kun je zelfs ‘cross-domain tracking’ toepassen, waarbij je een lijst aan verschillende domeinen kunt instellen om te tracken binnen 1 rapportage. De nieuwe ‘User ID’ zorgt voor een naadloze werking voor cross-platform en cross device tracking. Ook kun je met GA4 gemakkelijk custom ‘dashboards’ instellen door middel van eigen rapportages of visualiseringen:

Custom GA4

Cookieless tracking

Nog een voordeel van GA4 is dat er veel geanalyseerd en verwerkt wordt door middel van machine learning. Dit is belangrijk, aangezien de online wereld verschuift naar een wereld zonder cookies. Zelfs wanneer een groot deel van je gehele datasample de cookies niet accepteert, leert GA4 automatisch op basis van het gedrag van de algemene gebruikers.

Hierdoor kan GA4 zelfs data invullen voor gebruikers die niet akkoord zijn gegaan met de cookiemelding, -of gebruik maken van anonieme browsers. Ook worden automatisch de IP-adressen van gebruikers geanonimiseerd in GA4. Dit principe van ‘cookieless tracking’ is de toekomst; waar GA4 al klaar voor is!

GA4 focust op de User Journey en costumer life cycle

Dankzij het verschuiven van de manier waarop online marketing wordt toegepast om resultaten te verbeteren, is ook de volledige inrichting en insteek van data-weergave en rapportage veranderd. UA stond voornamelijk centraal voor het bekijken van de koude data. Dat wil zeggen dat de wat meer ‘primitieve’ wijze van rapportage werd toegepast.

GA4 legt meer nadruk op het in kaart brengen van de User journey en de customer life cycle. De User Journey wordt inzichtelijker, omdat GA4 metingen maakt tussen verschillende platformen. Wanneer een gebruiker dus je website én app bezoekt, dan wordt deze data gecombineerd (met behulp van het customer of user-id).

Het hele platform is eigenlijk al een handige visualisering van hoe jouw online funnel (customer life cycle) resultaten genereert. Dit is al terug te zien in de verschillen tussen rapportage:

UA vs GA4
GA4 Funnel

Een ander voordeel van deze nieuwe dataweergave is dat Google het gehele platform versimpeld heeft. Omdat veel van de datacollecties en verwerkingen zijn geautomatiseerd, is het platform makkelijker in gebruik en minder ingewikkeld om te begrijpen.

Google analytics 4 maakt gebruik van voorspellende analytische data

Deze nieuwe mogelijkheid is bijna magisch wanneer je dit gaat vergelijken met UA. Omdat Google AI machine learning wordt toegepast in GA4, worden er veel datasets automatisch ingevuld met adviezen. Door deze voorspellende data kun je gebruikers ontdekken die een hogere kans maken op conversie.

Dit zijn de (huidige) verschillende manieren van voorspellende dataverwerking door Google AI machine learning:

  • Aankoopkans: de kans dat een recente gebruiker een aankoop doet in de aankomende week
  • Churn/ Attrition rate kans: De kans dat een recente gebruiker een week lang niet actief is
  • Omzetvoorspelling: De voorspelde omzet voor de komende maand

Dataverwerking met BigQuery voor grote webshops

Voor grotere webshops is er nog een hele handige optie vrijgemaakt. GA4 heeft het namelijk mogelijk (en gratis) gemaakt om te koppelen met BigQuery. Bij UA kon dit alleen voor betaalde gebruikers van GA360.

BigQuery maakt het mogelijk om zeer grote en ingewikkelde datasets te beheren, analyseren en verwerken. Je maakt gemakkelijk queries van je datasets en je kunt hier zelfs ingebouwde functies gebruiken als machine learning, waardoor je jouw datasets automatisch kunt laten analyseren en verwerken. BigQuery zorgt ervoor dat je de data uit GA4 kunt extraheren en geeft je vervolgens de mogelijkheid om deze data te analyseren zonder dat er enige sampling aan te pas komt.

Google analytics data maakt namelijk altijd gebruik van sample data (i.e. conclusies en inferenties worden gemaakt op basis van een sample vertegenwoordiging van een populatie.) Met de connectie tussen BigQuery en GA4 kun je gebruik maken van de volledige populatie van data. Hierdoor is je data dus altijd 100% accuraat, aangezien geen enkele gebruiker wordt weggelaten uit je sample. Total population sampling wordt hierdoor dus mogelijk.

Nadelen van GA4

De nadelen van Google Analytics 4

Uiteraard kan niet alles perfect zijn. Ga4 is hier geen uitzondering van. Echter komen de nadelen van GA4 ten opzichte van UA niet in de buurt van de bovengenoemde voordelen. Natuurlijk is dit geen schok, aangezien het een ‘vernieuwde’ versie is van eenzelfde platform. De meeste ‘nadelen’ zijn daarom ook afkomstig van het feit dat je moet overstappen. Desalniettemin zetten we ze voor je op een rijtje.

Je kunt historische data niet meeverhuizen

Wanneer je overstapt van UA naar GA4, dan kun je helaas geen historische data meenemen. Je begint als het ware ‘opnieuw’. Dit komt voornamelijk omdat er een nieuwe wijze van datacollectie -en verweking wordt toegepast. Wél kun je in sommige gevallen UA-events laten uitlezen door GA4.

Leercurve en instellingen voor nieuwe gebruikers

Misschien heb je Universal Analytics pas net een beetje onder de knieën. Dat kan het extra zuur maken wanneer je wéér met een nieuw systeem moet gaan leren werken. Gelukkig lijken veel dingen nog steeds op de oude weergave, echter zorgen de nieuwe layout en de nieuwe opties ervoor dat je tóch op onderzoek moet uitgaan om deze nieuwe functies te leren begrijpen.

Daarnaast loop je uiteraard ook nog tegen het feit aan dat GA4 opnieuw geïnstalleerd moet worden. Dit instellen zelf is nooit een ’té moeilijke’ activiteit, echter moet je dus ook weer opnieuw je e-commerce tracking, conversietracking en custom definities opnieuw instellen. Om dit nog een tikje moeilijker te maken, gaat dit ook nog eens op een compleet andere manier dan bij UA.

In het geval van E-commerce tracking, doelen instellen en custom definitietracking is GA4 aanzienlijk efficiënter ingericht. Als jouw GA4 specialist eenmaal zijn schouders eronder zet, dan verzamel je voor altijd de meest verrijkte data van deze generatie. Heb je een webshop en wil je jouw aankopen meten met GA4? Neem dan contact op.

ga4 resultaten

Online resultaten verbeteren met GA4

Om te laten zien waarom het voor iedereen verstandig is om over te stappen naar GA4, laten we in dit hoofdstuk een korte lijst aan bulletpoints zien die uitleggen hoe we GA4 gebruiken om de huidige resultaten te verbeteren. Hier ligt de nadruk dus ook op het feit dat elk van deze punten niet alleen beter gemeten wordt in GA4 dan in UA, maar er word in alle gevallen zelfs meer data verzameld. Sterker nog, in veel van de gevallen binnen de onderstaande punten, kan het resultaat enkel bereikt worden met GA4.

Hoe pas je GA4 toe om meer winst te maken?

  • Door het event-based-data collectiemodel is de data van elk afgevuurd event verrijkt met de bijbehorende parameters. Deze data kunnen we gebruiken om op gebruikersniveau, de conversiepaden van je website of webshop te verbeteren. Zelfs wanneer een gebruiker een pagina bekijkt, weten we precies wat voor acties deze heeft uitgevoerd voordat hij/zij de pagina bezoekt. Deze informatie kunnen we gebruiken om gebruikers beter te sturen naar een gewenste conversie (bijvoorbeeld door de juiste content op een veel-bezochte vervolgpagina te plaatsen)

  • Dankzij de event parameters is er nu geen limiet meer voor het meten van gewenste onderdelen/doelen/aankopen/gedrag etc. We kunnen hierdoor namelijk letterlijk alles meten wat we in de datalaag zetten en dit vertalen naar GA4. Dit is voornamelijk belangrijk voor webshops met unieke producten, of websites met ‘aparte’ conversiedoelen. Wil je weten hoeveel mensen een bepaald productattribuut kiezen? Ben je benieuwd naar hoe ver mensen een video bekijken voor ze een conversieactie starten? Dit kunnen we nu allemaal meten en vervolgens toepassen om de conversiepaden te optimaliseren.

  • Omdat GA4 een focus heeft op de user journey, kunnen we nu ook de resultaten van de webshop/website optimaliseren op basis van hoe je online funnel is ingericht. We kunnen nu vrij ‘gemakkelijk’ ontdekken aan welke knoppen we moeten draaien om het uiteindelijke resultaat te verbeteren. Dit is standaard bij GA4, maar niet bij UA. Het intuïtieve design van de layout van GA4 zorgt voor een stapsgewijze optimalisatieprocedure. Door A ter verbeteren, stijgen B,C en D. Door B te verbeteren, stijgen C en D; en vice versa. Kortom, je ontdekt de bottlenecks van je online funnel dankzij GA4, wat zorgt voor quick wins gebaseerd op data.

  • Dankzij de voorspellende functies van GA4 kunnen we, nog vóórdat een periode gaat plaatsvinden, gemakkelijker optimaliseren. De historische data wordt namelijk gebruikt om de toekomstige data in te vullen. Dit gebeurt op microniveau. Dat wil zeggen dat we opvallende punten tegenkomen die hoger -of lager uitvallen dan verwacht. Hierdoor kunnen we op tijd ingrijpen wanneer iets fout dreigt te gaan, of wanneer een kans om de hoek komt kijken.

  • Universal analytics begint elke dag verder achter te lopen. GA4 blijft updaten en verbeteren, waar UA geen aanpassingen meer ontvangt. Hierdoor is GA4 future proof; en UA niet. Onderdelen als Cookieless tracking zijn daar duidelijke voorbeelden van. Hoe meer nieuwe functionaliteiten, hoe groter de transitie naar GA4 gaat zijn. Daarom is het verstandig om nu al over te stappen en UA en GA4 desnoods nog even naast elkaar te gebruiken. Zo kun je geleidelijk het systeem leren kennen, zonder data mis te lopen. Want let’s face it, Universal Analytics is verouderd en gaat binnen de kortste keren verdwijnen. Stap daarom nu nog over en bespaar jezelf veel hoofdpijn in de toekomst!

ga4 vs ua

Conclusie

Wij begrijpen goed dat het vervelend kan zijn om over te moeten stappen naar een nieuw systeem wanneer je nèt alles goed hebt staan, of wellicht pas net UA een beetje onder de knie hebt. Desalniettemin is dit een gevalletje “kill your darlings”. Het gaat uiteindelijk altijd om de doelstellingen, resultaten of omzet die je wilt behalen.

De rekensom is niet erg ingewikkeld. Met GA4 kun je simpelweg meer data verzamelen en deze data wordt zodanig op een andere manier verzameld, dat het platform deze data beter kan verwerken. Door deze nieuwe manier van collectie en verwerking krijg je simpelweg betere inzichten en adviezen om jouw traffic, gebruikservaring en uiteindelijke conversie kunt verbeteren.

Je kunt beter nu overstappen naar GA4, zodat je een geleidelijke transitie kunt volgen

We hebben het al eerder in dit artikel benoemd. Zelfs als heb je meerdere websites/webshops en ben je zeer gehecht aan UA; het kan geen kwaad om te starten met 1 shop térwijl je UA ernaast laat draaien. Snel zul je merken dat de manier van datacollectie, dataverwerking en de algehele bruikbaarheid van het platform; je sneller, makkelijker en duidelijker zullen helpen naar effectieve verbeterpunten.

Dus waar wacht je nog op? Wij zorgen ervoor dat alles goed staat ingesteld en geven je een duidelijke rondleiding door het systeem. Alles wat jij moet doen is achterover leunen en de data zien binnenstromen. Nog steeds niet overtuigd? Laat ons je dan adviseren wat je met deze data kunt doen om direct je online resultaten te verbeteren. Onze data analisten kijken op plekken waar onverwachte verbeterpunten schuilgaan. Ontdek daarom vandaag nog de mogelijkheden van Google Analytics 4 via de onderstaande link!

Nog niet overgestapt naar GA4?

Heb jij GA4 al correct ingesteld om de juiste data te verzamelen en verwerken? Wij kunnen je in de meeste gevallen al in een paar uur op weg helpen om direct nieuwe en waardevolle inzichten te genereren. Vraag nu vrijblijvend meer informatie aan!