Google Search console: Wat is het en waarom is het misschien wel de belangrijkste Google Tool?

Je bent vast bekend met Google Analytics en Google Tag Manager, maar Google Search Console is toch een tool die niet altijd vers in het geheugen zit. De reden hiervoor is niet vreemd. Je bent als online ondernemer natuurlijk veel bezig met je resultaten in Google analytics. Hoe kun je jouw traffic verhogen? Waar gaat het fout in je conversiepaden? Dat soort dingen. Daarnaast zul je vast wel eens met je ontwikkelingspartner een belangrijk stukje code in GTM moeten installeren. Zoals een Facebook Pixel, of een UA tag.

Hoewel de reden niet vreemd blijkt, is het toch gek dat Google Search Console vaak wordt “vergeten”. Het is namelijk misschien wel de belangrijkste tool in je “Google gereedschapskist”. Google Search Console gaat namelijk over de cruciale indexering van je website of webshop. Het staat bij ons op kantoor ook wel bekend als de “EHBO doos voor websites”. Is er iets goed mis met hoe Google omgaat met je website of webshop? Dan kun je dit achterhalen in GSC!

In dit artikel vertellen we je meer over deze handige tool en hoe je het “installeert” voor je website of webshop.

Wat is Google Search Console?

Google Search C0nsole (GSC) is eigenlijk een soort verzameling van verschillende gratis tools en rapportages.  Deze maken het mogelijk om de om de indexering van je website of webshop te kunnen monitoren en beheren. Of in andere woorden, het geeft je controle over “hoe” je gevonden wordt door Google. Door gebruik te maken van Google Search console wordt het optimaliseren van je website een stuk overzichtelijker en duidelijker. Voorheen stond de search console van Google ook wel bekend als “Google Webmaster Tools”.

Ondertussen is Google Webmaster Tools opgesplitst in Google Search Console en Search Central. In Search central kun je meer leren over hoe Google websites en webshops indexeert. Het is een soort “developer’s guide”, voor zowel bouwers als marketeers. In dit artikel kijken we naar de belangrijke aspecten van Google Search Console. Ook leggen we je uit hoe je Google Search Console moet aanmaken en koppelen. We zetten alvast een aantal dingen die je met GSC kunt doen, op een rijtje:

  • Je kunt jouw website “claimen”, waardoor je officieel eigenaar bent in de ogen van Google
  • Voor webshops kun je controleren of je Parameters goed zijn geïndexeerd
  • Ook kun je jouw sitemaps indienen, zodat Google weet welke pagina’s geïndexeerd moeten worden
  • Verder kun je ook precies zien welke pagina’s wel- en niet geïndexeerd worden en waarom
  • Daarnaast kun je met GSC eens kritisch naar de performance van je website of webshop kijken

Google Search Console aanmaken

Het eerste wat je nodig hebt is een Google account, we gaan er in dit geval van uit dat je deze al hebt. Nadat je bent ingelogd op je Google account ga je naar Google Search Console.

Je zult zien dat je hier een website toe moet voegen. Voer de domeinnaam in en klik op “Doorgaan”. Nu dien je een verificatie uit te voeren om gebruik te kunnen maken van de search console. Deze verificatie kan op verschillende manieren worden gedaan. Het makkelijkst is om dit te doen via een DNS record. Kopieer het aangegeven TXT record en voeg deze toe aan het DNS beheer van jouw domeinnaam. Dit is nodig om het eigendom van de opgegeven domeinnaam te bevestigen. Hierdoor weet Google dus dat jij de rechtmatige eigenaar bent van de website of webshop in kwestie.

Het is belangrijk om je website of webshop te claimen met Google Search Console, omdat het je de machtiging en toestemming geeft om wijzigingen aan te brengen in je indexatie. Wanneer je bijvoorbeeld een slechte backlink krijgt van een spamsite, dan kun je deze met Google Search Console disavowen. Wanneer je geen eigenaar bent, dan kun je hier geen enkele aanpassingen in maken.

Alternatieve mogelijkheden om Search Console te installeren

Mocht het niet lukken om een TXT record toe te voegen aan de DNS van jouw domeinnaam dan is het mogelijk om op andere manieren te verifiëren:

  • Met behulp van een HTML bestand
  • Voeg een HTML tag toe aan de homepage van je webshop
  • Met behulp van je Google Analytics account
  • Met behulp van je Google Tag Manager account

Wanneer je een Google Analytics account hebt geïnstalleerd via hetzelfde Google Account, dan kun je vrijwel automatisch je website claimen. Wanneer je met een HTML bestand wilt werken, dan moet je deze door je developer laten toevoegen. Ditzelfde geldt voor een HTML tag, deze moet in dit geval hardcoded in de code worden toegevoegd. Tot slot, is een makkelijkere manier om dit simpelweg via Google Tag Manager te implementeren.

Aan de slag met Google Search Console

Nu de verificatie is gelukt kan je aan de slag met de searching console van Google. Aan de linkerkant in het menu zie je onderstaande zaken staan:

Overzicht

Deze pagina bevat in één oogopslag rapportages over de prestaties van jouw webshop. Deze pagina biedt inzichten in de belangrijkste statistieken en laat foutmeldingen zien over jouw website of webshop.

Prestaties

Deze pagina laat je statistieken zien die je inzicht geven over hoe jouw webshop wordt weergegeven in de zoekresultaten in Google. Hier zie je hoe vaak jouw zoekresultaten worden aangeklikt, hoe vaak deze worden getoond, wat de gemiddelde CTR is en wat de gemiddelde positie in Google is. Onwijs handig, wanneer je benieuwd bent naar jouw Google performance. Dit kun je dus ook goed toepassen wanneer je SEO experimenten wilt gaan uitvoeren.

URL-inspectie

Met de URL-inspectie is het mogelijk om informatie op te vragen over een URL van de webshop. Deze informatie geeft aan of de URL geïndexeerd is en of dit überhaupt wel mogelijk is. De URL-inspectie toont hoe de URL door Google wordt gezien. Stel je voor dat je een pagina volledig hebt aangepast, dan kan je met behulp van “Indexering opvragen” ervoor zorgen dat Google de pagina opnieuw gaat bekijken. Dan weet je direct of alles nog in orde is.

Dekking

Wil je weten wat de status van indexatie is van de webshop of website? Dan is de pagina “Dekking” de juiste pagina. Op deze pagina zie je vier mogelijke meldingen:

  • Fout, pagina’s die niet geïndexeerd kunnen worden en de uitleg hierover
  • Geldig met waarschuwing, pagina’s waar iets mis mee is maar wel geïndexeerd zijn
  • Geldig, alle geïndexeerde pagina’s zonder fouten
  • Uitgesloten, pagina’s die niet te indexeren zijn

Sitemaps

Een sitemap is eigenlijk een handleiding over jouw website die het makkelijker maakt voor Google om de website te indexeren. Deze sitemap kun je op deze pagina indienen, dit kan je doen door de URL toe te voegen waar deze sitemap te vinden is.

Verwijderingen

Deze pagina maakt het mogelijk om pagina’s uit de zoekresultaten te verwijderen. Het kan voorkomen dat pagina’s ongewenst ranken in de zoekresultaten, deze tool maakt het mogelijk om dit op te lossen.

Paginafunctionaliteit

Op deze pagina heb je een makkelijk overzicht met betrekking tot de pagina’s van de webshop. De search console geeft hier pagina’s met fouten (bijvoorbeeld https problemen) aan wat het makkelijker maakt om dit snel op te lossen.

Site-vitaliteit

Site-vitaliteit test hoe snel en stabiel pagina’s worden geladen voor gebruikers. URL’s kunnen hier de status “goed”, “verbetering nodig” of “slecht” krijgen. Als pagina’s erg traag zijn zal de score van een pagina verslechteren. Om dit te voorkomen kan je rekening houden met onderstaande zaken:

  • Zorg dat je pagina niet groter is dan 500kb
  • Zorg ervoor dat alles boven de “fold” als eerste wordt geladen
  • Beperk de hoeveelheid javascript op je pagina

Gebruiksgemak op mobiele apparaten

Deze pagina geeft je inzichten over de prestaties van de website op mobiele apparaten. De volgende informatie is hier terug te vinden:

  • Fout, de pagina is niet geschikt voor mobiele apparaten
  • Geldig, De pagina is geschikt voor mobiele apparaten

Als er fouten optreden zullen hier ook details over worden gegeven. Tegelijkertijd zie je ook welke URL’s last hebben van een specifieke fout zodat het makkelijk wordt gemaakt om deze fouten op te lossen.

google search console tips

Google Search Console tips

Om je alvast wat verder te helpen met je Google Search Console toepassingen, hebben we een aantal handige tips voor je opgesteld. Het systeem lijkt namelijk op het eerste gezicht redelijk “basis” qua opties. Echter kun je er in de praktijk vaak meer uit halen dan je zou verwachten. Laten we dus een kijkje nemen naar een aantal handige toepassingen die je kunt gebruiken om jouw indexering te verbeteren met Google Search Console.

Tip 1: Kijk verder dan de cijfers

Er is een hoop informatie uit de search console te halen maar probeer hier ook mee aan de slag te gaan. Heb je bijvoorbeeld een CTR van 5% op een pagina met laag zoekvolume en een CTR van 1% op een pagina met een hoog zoekvolume? Ga dan aan de slag met de eerste, daar zit nog steeds zoekvolume en de kans dat je met een pagina als deze hoger scoort in de resultaten is groter dan met een pagina waar je op een hoog zoekvolume zit.

Tip 2: Zorg voor een mobiel vriendelijke website

Het aantal mobiele sessies overstijgt vaak de sessies die via desktop plaats vinden. Toch is het vaak zichtbaar dat een website is ontwikkeld voor desktop en later pas voor mobiele gebruikers. Gebruik de search console dan ook om zo snel mogelijk alle problemen voor mobiel te verhelpen. In Google Search Console kun je de mobiele performance details bekijken die door Google verzameld worden. Op basis hiervan kun je in overleg met je developer kijken naar mogelijke quick wins ter voordeel van je conversie!

Tip 3: Backlinks disavowen

Wanneer je een backlinkanalyse laat uitvoeren, dan kun je ontdekken of je er schadelijke domeinen refereren naar jouw website of webshop. Dit kan negatieve gevolgen hebben voor je autoriteit binnen Google, waardoor je indexering kan verslechteren. Hierdoor dalen je de resultaten van je pagina’s in de SERP. Met Google Search Console kun je met 1 klik, alle gevonden schadelijke backlinks “disavowen”. Je exporteert de backlinks in een .txt bestand en upload ze via de disavow tool. Vervolgens gaat Google aan de slag om de backlinks te verwijderen.