Google Analytics is een software programma dat is ontwikkeld door Google welke gebruikt kan worden om alle activiteiten op, van en naar je website te meten en analyseren. Met Google Analytics wordt bijvoorbeeld inzichtelijk waar je bezoekers vandaan komen, welke pagina’s zij bezoeken, hoelang zij op deze pagina’s blijven en via welke pagina’s de bezoekers je website verlaten. Alles is meetbaar!

Veel mensen weten wel wat je door middel van Google Analytics allemaal kan meten maar kunnen deze informatie niet goed omzetten naar concrete verbeteracties voor hun website. Om het optimale resultaat met Google Analytics te halen is inzicht in het programma noodzakelijk. Wanneer duidelijk is wat je allemaal kan meten, kan je hiervoor verbeteracties bedenken om de performance van je website te verbeteren.

Hoe installeer je Google Analytics?

Google Analytics is een gratis software programma en dus voor iedereen met een website toegankelijk. Het enige dat je nodig hebt is een Google account. Het installeren van Google Analytics is over het algemeen erg eenvoudig. Maar om het nog makkelijker voor je te maken hebben wij een stappenplan opgesteld:

Stap 1: Maak een Google Account aan

Stap 2: Meldt je aan bij Google Analytics door naar https://analytics.google.com/ te gaan en rechts op ‘aanmelden’ te klikken.

Stap 3: Vul de gegevens van je website en contact gegevens in

Stap 4: Voeg de tracking-ID code toe aan je website.

Dit is een voorbeeld van de trackingcode voor de algemene sitetag (gtag.js) voor deze property. Kopieer de code en plak deze als eerste item in het <HEAD>-gedeelte van elke webpagina die je wilt bijhouden. Omdat het niet heel praktisch is om per pagina de tracking-ID aan te brengen raden wij aan om Google Tag Manager te gebruiken. Dit is een gratis tool ontworpen door Google om tags (zoals Analytics of Adwords) aan je website toe te voegen. Op deze manier meet Analytics meteen alle pagina’s.

Stap 5: Controleer of de code goed is aangebracht. Dit doe je simpelweg door wanneer je nu naar Google Analytics  gaat op ‘controleren’ te klikken.

Stap 6: Je bent klaar om te meten!

Het dashboard

Het Dashboard van Google Analytics bestaat uit 5 hoofd categorieën óf rapporten zoals Google Analytics deze noemt.

Realtime: Deze categorie laat een overzicht zien van wat er op dit moment allemaal op jouw website gebeurt. Je kunt zien hoeveel bezoekers er momenteel op jouw website zijn en welke pagina’s zij bezoeken. Daarnaast wordt ook inzichtelijk waar deze bezoekers vandaan komen en hoelang zij zich op de desbetreffende pagina bevinden.

Doelgroep: Bij de categorie doelgroep kan je aanvullende informatie vinden over de bezoekers over een bepaalde periode. De periode is zelf te bepalen en in te stellen. Door middel van een IP-adres wordt gekeken of bezoekers terugkerend zijn of dat zij de website voor de eerste keer bezoeken. Verder laat deze categorie veel gemiddeldes zien zoals een bouncepercentage, gemiddelde sessieduur, en het gemiddeld aantal sessies per bezoeker. Omdat dit gemiddeldes zijn kunnen via deze gegevens gemakkelijk concrete marketing doelstellingen worden opgesteld.

Acquisitie: Bij dit rapport wordt duidelijk waar je bezoekers vandaan komen. Typen zij direct jouw website URL in of komen zij via een zoekmachine, een ‘referral’ van een andere website of één van je sociale media kanalen? Deze informatie kan worden gekoppeld aan bijvoorbeeld het aantal sessies. Als blijkt dat bezoekers die op jouw website komen door middel van social media kanalen veel korter blijven dan bezoekers die komen via één van de andere traffic kanalen, kan je dus nagaan of de boodschap die je verkondigd op social media wel goed is. Het kan voorkomen dat de klant een vertekend beeld krijgt Op deze manier kunnen knelpunten worden geanalyseerd en kan er concreet een oplossing worden bedacht.

Gedrag: Deze categorie brengt het gedrag van bezoekers op een website in beeld. Hier wordt duidelijk via welke pagina zij op de website komen en op welke pagina zij de website verlaten. Verder wordt inzichtelijk hoelang bezoekers op iedere pagina blijven, en je hier een overzicht van de laadtijd van je pagina’s op verschillende browsers te zien. Wanneer je een zoekfunctie op je website hebt meet Google Analytics ook op wat voor zoektermen de bezoekers zoeken. Als een bepaalde zoekterm vaak voorkomt kan hier gericht actie op worden ondernomen door bijvoorbeeld meer content over dit onderwerp te plaatsen op je website. Lees hieronder wat je nog meer met de gegevens uit de categorie ‘gedrag’ kan halen.

Conversies: In Google Analytics kunnen doelen worden ingevoerd. Een doel kan bijvoorbeeld zijn: De klant moet contact op willen nemen. Door middel van contactformulieren of orders kan door Google Analytics worden gemeten hoe vaak deze doelstellingen zijn behaald. Conversie is een erg breed begrip en betekend voor iedere onderneming  iets anders. De ene onderneming heeft als doelstelling zoveel mogelijk producten verkopen terwijl de andere onderneming juist zoveel mogelijk contactgegevens wil verzamelen. Voorbeelden van conversiedoelen die Google Analytics kan meten zijn:

  • Contact aanvraag
  • Downloads
  • Aanmelding van een nieuwsbrief
  • Aankoop product/ dienst
  • Het achterlaten van gegevens
  • Tijdsduur van bezoek op een bepaalde pagina
  • Offerte aanvraag

Traffic

Google Analytics meet van alle traffic die je website bezoekt waar deze vandaan komt. Het programma kent een hoop verschillende traffic kanalen. Deze zijn o.a.

  • Organic search: Dit zijn bezoekers die via verschillende zoekmachines op je website terecht komen.
  • Social: Dit zijn bezoekers die via verschillende social media kanalen naar je website komen.
  • Referral: Dit zijn bezoekers die afkomstig zijn van een andere website die naar jou doorverwijzen.
  • Direct: Dit zijn bezoekers die direct je website URL intypen.
  • E-mail: Deze bezoekers komen op je website na het sturen van een e-mail.

Deze kanalen worden door Google Analytics opgedeeld in verschillende ‘sub-kanalen’ hierdoor krijg je een duidelijker beeld over waar je traffic nou echt vandaan komt. Achter deze informatie kom je door simpelweg op de naam van het desbetreffende traffic kanaal te klikken. Een voorbeeld van deze ‘sub-kanalen’ zie je hieronder.

Aan al deze kanalen moet voortdurend aandacht worden besteed om een consistente stroom van traffic te kunnen creëren. Bij traffic kanalen die goed lopen moet er worden gekeken of er nog vergelijkbare mogelijkheden zijn om het nog beter te laten lopen (denk aan het gebruiken van een extra social media platform). En bij kanalen die minder goed gaan moet gekeken worden  wat anders kan, om het wel goed te laten lopen. (Misschien geef je via social media niet de goede boodschap af waardoor bezoekers niet naar je website komen.

Verbeteren van een website

Om tot concrete verbeteracties te kunnen komen voor je website moet eerst gekeken worden naar welke gegevens nou knelpunten kunnen zijn om hier vervolgens een marketingdoelstelling voor op te stellen.

Gegevens die over het algemeen veel vragen oproepen bij nieuwe gebruikers zijn:

Een bouncepercentage geeft het percentage bezoeken aan die niet meer dan 1 pagina bekijken. Wanneer het bouncepercentage hoog is wil dit vaak zeggen dat de boodschap die je verkondigd op bijvoorbeeld een zoekmachine niet overeen komt met de content op je website, waardoor de bezoeker de website snel verlaat.

Echter is een hoog bouncepercentage niet altijd slecht. Wanneer bezoekers bijvoorbeeld naar contact gegevens van een onderneming zoeken in een zoekmachine zullen zij vaak direct op de gewenste pagina uitkomen om deze vervolgens ook weer onmiddellijk te verlaten omdat hij zijn gewenste antwoord heeft gevonden. Hierom is het belangrijk dat het bouncepercentage per pagina wordt geanalyseerd. Sommige webpagina’s zijn gefocust op een ‘call-to-action’ waardoor een hoog percentage geen probleem is. ‘Call-to-actions’ kunnen bijvoorbeeld zijn: Klikken op een ad of banner, telefonisch contact opnemen of contact opnemen via een contactformulier die aanwezig is op de website.

Wanneer een webpagina als doel heeft om informatie te verschaffen wil je eigenlijk dat deze bezoeker zoveel mogelijk doorklikt en zolang mogelijk op de website blijft. Een hoog bouncepercentage is op deze pagina’s dus wel problematisch en daar moet een passende oplossing voor worden bedacht. Manieren om het bouncepercentage te kunnen verlagen zijn bijvoorbeeld:

  • Verwerk links naar andere pagina’s in je tekst.
  • Verwerk een ‘call-to-action’ knop aan het einde van je content met ‘lees ook…’ of ‘bekijk ook…’
  • Verbeter je content, wanneer er content van hoge kwaliteit aanwezig is op je webpagina’s zullen bezoekers sneller geïnteresseerd raken. Zij zullen de indruk krijgen dat jij echt verstand hebt van wat je zegt, waardoor zij sneller doorklikken naar een volgende pagina.
  • Voeg een zoekfunctie toe aan je website. Wanneer bezoekers niet de gewenste informatie vinden in het aangeklikte artikel kunnen zij in een zoekfunctie nog een poging doen tot gewenste informatie. Zonder zoekfunctie zullen deze mensen je website sneller verlaten voor een andere website.

Het tijd op een pagina tabblad geeft weer hoelang een bezoeker op een pagina zit. Over het algemeen wil je dat dit zo lang mogelijk is. Lang bezoek staat vaak gelijk aan interesse. Deze bezoekers zullen ook eerder geneigd zijn om over te gaan tot aanvraag of aankoop. Er zijn een aantal tips om bezoekers langer op je website te houden:

  • Zorg voor een goede navigatie op je website.
  • Zorg voor een helder en mooi design van je webpagina’s.
  • Gebruik een juiste opmaak die aansluit bij jouw imago voor de webpagina’s.
  • Zorg ervoor dat de website ‘responsive’ is voor alle internetapparaten.
  • Voeg relevante video’s toe aan je website.
  • Schrijf langere artikelen maar zorg wel voor een goede en relevante inhoud.

Google Analytics maakt ook nog onderscheid tussen gebruikers en sessies. Een bezoeker kan meerdere sessies hebben, daarom is het bezoekers aantal altijd minder of gelijk aan sessies. Een sessie wordt in Google Analytics gemeten in een tijdsperiode van 30 minuten wanneer deze 30 minuten over zijn maar de bezoeker nog steeds actief is op je pagina of na een tijdje terugkeert start een nieuwe sessie. Google Analytics meet d.m.v. cookies of bezoekers uniek zijn.

Ten slotte zorg voor een snelle laadtijd van je pagina’s; een trage website is de grootste ergernis van de hedendaagse internet gebruiker. In onze whitepaper staat via een handig stappenplan uitgelegd hoe je de snelheid van je webpagina’s kan verbeteren.

 

Wil je meer weten over Google Analytics? Neem dan gerust contact met ons op!