PIM systeem

PIM Systeem koppelen aan een Magento webshop

Je kunt het beheer van je Magento webwinkel een stuk makkelijker maken door verschillende software te integreren. Een PIM systeem integratie is een mooi voorbeeld daarvan. Met Product Information Management (PIM) vermijd je deze tijdvretende activiteiten. Met het enorm overzichtelijke systeem kun je informatie voor elk producttype bijhouden, met alle specifieke attributen van de producten, en zelfs afbeeldingen. De data kan in één keer naar al je systemen gestuurd worden: je webwinkel, mobiele app, sociale media, eBay en Amazon, en catalogus. Op deze manier is je productinformatie altijd en overal up-to-date en correct.

Wat Is Een PIM Systeem Koppeling?

PIM staat voor Product Information Management. Een PIM systeem zorgt ervoor dat alle productinformatie centraal in één handig datasysteem wordt beheerd. Al deze gegevens kunnen daarna met allerlei andere systemen uitgewisseld worden. Een PIM systeem is dan ook makkelijk te koppelen aan verschillende relevante interne en/of externe systemen.

Veel webwinkels hebben tegenwoordig een groot en snel veranderend productassortiment, en klanten eisen steeds vaker uitgebreidere informatie over elk product. Het kan dus enorm veel tijd van je vragen om constant alle informatie over je producten en productattributen op elk kanaal (en in elke taal) op je website te updaten. Daarnaast zijn er natuurlijk de verschillende productkenmerken de kunnen variëren, zoals kleur, grootte, en andere features. Dit kan al gauw zeer complex worden, en je zult hierdoor veel tijd kwijt zijn aan het exporteren van al je spreadsheets met productgegevens naar de verschillende kanalen.

Het handige is dat je door middel van PIM alle informatie uit je huidig informatiesysteem kan importeren, hieraan nieuwe afbeeldingen en teksten kan toevoegen en het vervolgens automatisch naar al je verkoopkanalen kan sturen. Denk aan een mobiele app, gedrukte catalogus, sociale media, of externe verkoopkanalen als Bol.com of Amazon.

PIM Integraties: De Kern Van E-commerce Succes

Tegenwoordig hebben veel webwinkel eigenaren een groot, snel veranderend productassortiment en klanten die steeds vaker uitgebreidere informatie over elk product eisen. Het kan dus behoorlijk veel tijd van je vragen om binnen je onderneming constant alle informatie op alle kanalen in elke taal te updaten.

Bij een webwinkel waarin je bijvoorbeeld kleding verkoopt, heb je te maken met identieke producten die toch onderling verschillen (kledingmaten). Dit bijhouden kan al gauw complex worden en je zult o.a. veel tijd kwijt zijn aan het exporteren van al je spreadsheets met productgegevens naar andere kanalen binnen je bedrijf.

Met Product Information Management vermijd je die tijdvretende activiteiten. Met dit overzichtelijk systeem kun je informatie van elk product(type) bijhouden, inclusief alle details en afbeeldingen. Productdata kan je met grote hoeveelheden tegelijk muteren en de updates zijn meteen overal zichtbaar.

De drie grootste voordelen van PIM op een rijtje
Om alles even wat overzichtelijker te maken volgen hier de drie allergrootste voordelen van PIM, die je leven als Magento webshop eigenaar stukken makkelijker zullen maken!

  1. Het bespaart tijd. PIM vermindert de tijd die je anders kwijt zou zijn aan administratie en voorbereidingen om je geüpdate informatie te verspreiden in je kanalen.
  2. Het bespaart geld. Doordat je met PIM zelf je grafische materiaal kan maken, en je website veel sneller met nieuwe productinformatie kunt updaten, zal je externe kosten reduceren.
  3. Je kunt klanten sneller bereiken. Met PIM kan je je productinformatie sneller publiceren, wat betekent dat je klanten dit sneller zullen zien, en je inkomsten zullen toenemen.

Nieuwsgierig?

Ben jij benieuwd wat wij voor jouw kunnen betekenen?

PIM Systemen In Magento Webshops

Door PIM te integreren in je Magento webwinkel zorg je ervoor dat je altijd consistente product content op al je verkoopkanalen hebt. Daarnaast hoef je een stuk minder tijd te besteden aan het managen van je producten. Er zijn al redelijk wat PIM systemen waar je uit kunt kiezen maar voor je Magento shop is het een goed idee om voor eentje te gaan die specifiek op Magento is gericht. Voorbeelden van PIM systemen die veel in combinatie met Magento worden gebruikt, zijn Akeneo, PIMagento, en Cobby.

 

Akeneo

Akeneo is opgezet door een aantal eCommerce specialisten, waaronder een paar ontwikkelaars die vroeger bij Magento werkten. Akeneo sluit dan ook naadloos aan bij Magento. Zowel Akeneo als Magento zijn open-source producten die voor een brede gemeenschap zorgen en mogelijk maken dat je producten continu aan de vraag van je bedrijf kunnen worden aangepast.

Akeo kan terecht een cruciaal data bestuur instrument voor je producten genoemd worden. Je hebt maximale transparantie wat betreft je data manipulaties en bent verzekerd van de beste data kwaliteit doordat het afgestemd is op bedrijfsbeleiden. Er is een gratis versie beschikbaar!

Grote data volumes zijn geen probleem
Akeneo PIM ondersteunt miljoenen producten, talloze kanalen, en onnoembare attributen en productsoorten.

Akeneo is ontworpen om naadloos aan te sluiten bij Magento
Aangezien Akeneo ontwikkeld is door een voormalig Magento CTO is het erg consistent met Magento. Het is namelijk open-source en in PHP geschreven.

Product data samenvoegen en consolideren
Je kunt je product data van de verschillende kanalen verzamelen, en de optimale content verzorgen met de minste moeite. Zowel geautomatiseerde als handmatige processen kunnen in werking treden om je te verzekeren van product data van de hoogste kwaliteit.

Gratis versie beschikbaar
Je kunt Akeneo dus gerust eerst uitproberen, zonder je zorgen te maken om de kosten

PIMagento

PIMagento maakt volop gebruik van de voordelen, eigenschappen en constante ontwikkelingen van Magento. Daarnaast voegt het de volgende dingen toe:

  1. Media-neutraal productdata management en onderhoud met PIM functies.
  2. Integratie in IT systemen met ERP, MAM of TMS systemen.
  3. Niet alleen data publicatie in webshops, maar ook automatisch in zaken als je print catalogus, prijslijsten, data formulieren en brochures.

 

Cobby

Cobby is een fijn systeem als je nog nieuw bent in de wereld van PIM systemen. Het koppelt Excel met je Magento webwinkel zodat het proces van het invoeren van producten in Magento simpeler wordt. Gebruik je momenteel de standaard importeer functie in Magento? Dan is het een goed idee om over te stappen naar Cobby om dit proces veel sneller en makkelijker te maken.

Cobby heeft wel minder functies dan bijvoorbeeld Akeneo of PIMagento, dus als je meer nodig hebt van je PIM systeem kun je beter voor een van die twee gaan.

Magento PIM Koppelen: Dé Oplossing Voor Mutaties

Veel groeiende webwinkels hebben moeite met het doorvoeren van de vele mutaties in hun Magento webshop. Het kan veel tijd kosten en is niet altijd overzichtelijk.

Door PIM te integreren met je Magento webshop los je dit probleem onmiddelijk op, doordat de mutaties in productinformatie meteen overal zichtbaar zijn. Ook kun je productdata in grote hoeveelheden muteren, in plaats van dat je het stuk voor stuk moet doen.

Met een automatische koppeling zul je verbaasd zijn hoeveel sneller dit werk gaat, en zul je al gauw zien dat het een stuk minder intimiderend is dan vroeger!

 

Wie Heeft Baat Bij Een PIM Systeem?

Het systeem is eigenlijk voor iedere webwinkel of organisatie met een grote selectie producten geschikt. Zeker als je een omnichannel-strategie hebt, zul je er veel van profiteren.

Je zal niet meer hoeven te worstelen met ingewikkelde netwerken van allerlei kanalen, verschillende versies van documenten en updates van vertalingen die allemaal door elkaar lopen.

Handig is dat je informatie uit je huidige informatiesysteem kan importeren, hieraan nieuwe afbeeldingen en teksten kan toevoegen, en het vervolgens automatisch naar al je verkoopkanalen kan sturen (Magento webwinkel, mobiele app, gedrukte catalogus, sociale media, online marketplaces, enzovoort).

Hoeveel Moet Ik Investeren Om Een PIM Systeem Te Koppelen?

De ondernemingen die Magento gebruiken verschillen onderling in de samenstelling van hun actieve softwarepakketten. Aangezien PIM met deze verschillende pakketten moet samenwerken, is de koppeling een kwestie van maatwerk; een standaard kostenplaatje is er niet.

Naast de set-up moet je bij de meeste PIM systemen een jaarlijkse license fee betalen. Die exacte prijzen kun je wel gemakkelijk op de websites van de PIM systemen vinden.

Normaal gesproken zal je ongeveer een paar weken tot een paar maanden spenderen aan programmeerwerk.

Kortom…

Aan alle webwinkel eigenaren het volgende. Met de PIM-Magento match maak je meer tijd, een betere, makkelijker geregelde webshop én meer zakelijk succes voor jezelf waar. Wij ondersteunen jou en je webwinkel graag met PIM integraties!

Klik op de onderstaande knop om een vrijblijvend gesprek aan te vragen.