Online Zichtbaarheid: Hoe word ik online gevonden?

Als ondernemer weet je vast als geen ander dat het van uiterst belang is dat je online gevonden wordt. Voor velen is deze race om de eerste plek in Google nog steeds een raadsel. Geziene het feit dat je dit artikel leest, is de kans groot dat je moeite hebt om jezelf in deze race te mengen, laat staan om hem te winnen. In dit artikel vertellen we je de belangrijkste onderdelen waar je rekening mee moet houden wanneer je jouw online zichtbaarheid wilt verbeteren.

SEO begint al voordat je website gebouwd wordt

Een grote misstap die veel websitebeheerders maken is de ontwikkeling van de website in “hapklare blokken” te laten doen. In andere woorden: “Eerst bouw ik de website, dán ga ik beginnen met Adwords, dán ga ik artikelen schrijven, enzovoorts”. Dit is een gedachtegang die niet alleen veel tijd kost, maar ook voor veel onnodige kosten zorgt. Je online marketing strategie moet al bepaald worden terwijl je in de conceptfase van je website zit. Op deze manier wordt je website ontwikkeld en ingericht voor het beste resultaat. Er wordt in dat geval vanaf het begin gekeken naar wat je doelen zijn, hoe we die gaan behalen en wat we ervoor nodig hebben. Efficiëntie en resultaat; de gouden combinatie!

Nieuwsgierig?

Wil jij weten hoe wij jouw website op een efficiënte en effectieve manier zichtbaar maken aan de juiste doelgroep, met het juiste bericht op de juiste tijd?

Online marketing start

SEO: Verder dan de basis

Zoals we al aangaven duiken we in dit artikel wat verder in op SEO dan de gewoonlijke on-page SEO aanpassingen zoals ALT teksten en META data. Vaak wordt er door de meesten niet verder gekeken dan on-page SEO. Dit is absoluut geen raar feit, omdat de SEO die verder gaat veel technische en gespecialiseerde kennis vereist. Dit is informatie die je niet zo 1-2-3 leert in een cursus of in Youtube filmpjes. Een ander aspect hiervan is dat de SEO “ground rules” ook constant veranderen. Laten we eerst even kijken naar waarom dat gebeurt en wat er zowel veranderd.

Google is niet zo’n grote vriend als je zou verwachten

Als we aan je zouden vragen om jouw mening over Google in het kort te omschrijven, dan zal dit veelal positief zijn. Een slim bedrijf, toegankelijk, behulpzaam en erg handig! Deze dingen zijn zeker waar! Echter is Google in de wereld van SEO een grote, al dan niet de grootste vijand. Dit komt omdat Google natuurlijk gewoon een onderneming is die geld moet verdienen. Naast dat ze websites indexeren en jou helpen om iets te vinden, verdienen ze geld met AdWords. Omdat ze zoveel mogelijk geld willen verdienen, proberen ze er alles aan te doen om je geld uit te laten geven aan AdWords. Hierdoor wordt SEO door de jaren heen steeds moeilijker zodat je bijna geforceerd bent om te investeren in een AdWords budget om in de SERP te scoren.

Natuurlijk is het nog iets ingewikkelder en uitgebreider dan dat. Maar het komt er uiteindelijk wel op neer. Een andere reden dat zoekalgoritmes veranderen is omdat Google natuurlijk constant aan het optimaliseren is. Het grappige hier is dat Google de regels bepaalt, puur en alleen omdat Google dit wil. Er staat nergens in de wet dat Black Hat SEO* illegaal is. Maar Google is het er niet mee eens, dus krijg je een penalty als ze erachter komen dat je er gebruik van maakt. Google heeft een monopoly, dus we moeten allemaal ja en amen zeggen en simpelweg de regels accepteren omdat we anders helemaal niet meer gevonden worden. Gelukkig zijn er nog een aantal interessante manieren om toch nog ietwat creatief om te gaan met SEO, hier gaan we je een aantal manieren van laten zien.

*Black Hat SEO is proberen je website hoger te laten ranken in de SERP door direct tegen de regels van Google in te gaan.

Backlinking

Wat gaat dan tegen de regels van Google in?

We vonden het belangrijk om hier nog even een kort lijstje samen te stellen van dingen die je absoluut niet moet doen om Google “boos” te maken waardoor je een penalty kan krijgen. Een penalty kan in sommige gevallen namelijk betekenen dat je website helemaal niet meer te vinden is in Google. Wil je geen penalty riskeren, doe de volgende dingen dan NIET:

  • Automatische content generatie (Google wil alleen origineel gegenereerde content omdat automatische content vaak onzin is en niet wat gebruikers willen zien)
  • Cloaking (Een pagina laten indexeren onder een bepaald onderwerp, terwijl je vervolgens andere content aanbiedt die niks te maken heeft met dat onderwerp)
  • Dubbele content genereren (Kopiëren en plakken van waar dan ook)
  • Linkjes of text verstoppen (door bijvoorbeeld de text dezelfde kleur te maken als de achtergrond van de pagina)
  • Artikels spinnen (Plagiaat plegen door een artikel te stelen en deze aan te passen zodat het lijkt dat jij het geschreven hebt)
  • Links manipuleren (links ruilen, kopen, verkopen, kortom: geen organische linkgeneratie)
  • Anti SEO tegen je concurrenten uitvoeren (zoals slechte linknetwerken bouwen en deze refereren naar je concurrent)

Ben je benieuwd wat alle regels zijn waar je jouw SEO taktiek aan moet houden? Lees dan de Google Webmaster guidelines.

Gevonden worden in Google

Beter gevonden worden in Google: 5 tips die je misschien nog niet wist

Nu we weten wat we “in a nutshell” absoluut niet moeten doen, kijken we naar de dingen die je juist wel kan doen om online beter gevonden te worden. We pakken 5 manieren om beter te scoren in de SERP die wat extra moeite en creativiteit vergen, maar het zeker de moeite waard zijn.

Tip 1. Doe een uitgebreide concurrentieanalyse voor elk zoekwoord dat je wilt toepassen in je contentstrategie

Alles begint bij een uitgebreid zoekwoordonderzoek, dat is duidelijk. Dit is de kern van je gehele contentstrategie op het gebied van SEO. Heb je nog geen zoekwoordonderzoek, dan moet je daar eerst beginnen. Uit het zoekwoordonderzoek beslis je op welke termen je wilt gaan richten om je SEO op te krikken. Hier komen termen uit die op de juiste analytische dat uitkomen naar jouw strategie (Volume, DA, PA, Ads competitie etc.). Hier komt meestal een rangschikking uit met een top lijstje aan termen. Deze termen lijken op het eerste gezicht de beste keuze: genoeg volume, een mooie niche en tamelijk weinig concurrentie.

Vervolgens kan het in de praktijk toch niet zo goed scoren als je had verwacht? Hoe komt dit nu? Dit komt omdat een goed zoekwoordonderzoek een stapje verder moet gaan. Zodra je ranglijst met je top zoekwoorden is gegenereerd is het van groot belang dat je de SERP concurrentie bekijkt. En met name de top 5 – 10 resultaten die naar boven komen. Meet de volgende scores van deze concurrenten en vergelijk ze met jouw eigen scores op dat niveau: DA, PA, CF, TF en een kort backlinkprofiel. Tot slot kijk je hoe “relevant” de desbetreffende pagina is aan het zoekwoord. Scoort jouw gemiddelde pagina beter dan de concurrentie? Dan maak je kans! Zo niet, dan is het misschien slim om eerst te proberen te scoren op long-tail zoekwoorden.

Tip 2. Bouw contentsilos

Een belangrijk onderdeel van online beter gevonden te worden is het bouwen van contentsilos op basis van je zoekwoordonderzoek. Dit is iets wat je samen met je online marketingspecialist in elkaar moet zetten, want het vergt erg veel diepgaand onderzoek. We zullen in kort uitleggen wat een silo precies inhoudt. Een contentsilo is onderdeel van een zoekwoordstrategie waarin je short-tail zoekwoorden (korte zoekwoorden met veel volume en concurrentie) laat scoren door middel van veel content te bouwen met long-tail zoekwoorden (lange zoekwoorden met minder volume maar ook minder concurrentie).

Als ondernemer met een website heb je vast al eens achter je oren gekrabd, kijkend naar de topposities van je concurrentie op een heel belangrijk zoekwoord. Hoe doen ze dat toch? Een sterke contentsilo is hier vaak de beginnende basis van. Stel: je verkoopt opblaasflamingo’s voor in het zwembad; dan is de zoekterm “Flamingo” te algemeen, heeft teveel zoekvolume en teveel concurrentie. De kans op conversie is erg klein. Maar, een zoekwoord als “Roze opblaasflamingo voor zwembad” is al een stuk specifieker en toevallig precies jouw specialiteit. Het verschil tussen short-tail en long-tail zoekwoorden ziet er zo uit:

Long-tail short-tail zoekwoorden

Dus je bouwt een contentsilo om het korte zoekwoord wat veel volume en concurrentie heeft (in dit geval: “Roze opblaasflamingo”). Je maakt een lijst van zoekwoorden die wat langer zijn en minder concurrentie hebben en bouwt daar artikelen en pagina’s voor. Vervolgens maak je een cornerstone content stuk van je hoofdzoekwoord (wat dat is vertellen we in de volgende tip) en link je alle onderliggende artikelen naar het hoofdzoekwoord. Je scoort makkelijker op de long-tail zoekwoorden en omdat je ze doorlinkt naar je short-tail zoekwoord versterk je jouw positie. Deze silostructuur zul je zien in de handige infographic verder in dit artikel!

Tip 3. Maak cornerstone content

Het bouwen van cornerstone content is het moment waar alle bovenstaande dingen bij elkaar komen. Hierboven gaven we al aan dat cornerstone content de basis kan zijn voor je contentsilo. De definitie is als volgt. Het allerbelangrijkste van online gevonden worden is de kwaliteit van je content. “Content is king” wordt er ook wel gezegd. Hoe beter je content, hoe meer tevreden je bezoekers. Hierdoor blijven ze langer op je pagina, klikken ze door en delen ze je content. Zoekmachines registreren dit en wanneer jouw content het beter doet dan concurrerende content dan zul je vanzelf bovenaan komen te staan in de SERP.

Maar hoe schrijf je cornerstone content dan precies? De naam zegt het al een beetje “cornerstone content”, het is een “hoeksteen” binnen een belangrijke categorie van je website. Er zijn een aantal cruciale pijlers die je cornerstone content moet volgen:

  • Het moet (het liefst) informatieve content zijn. Een verkoop/conversiepagina heeft geen zin. Dit komt omdat je dan een hogere kans hebt dat bezoekers niet alleen daadwerkelijk actief op zoek gaan naar het antwoord wat jij in je contentstuk geeft op hun vraag, maar ook dat ze zo lang mogelijk op de pagina blijven (en doorlezen tot het einde)
  • De pagina moet volledig SEO-proof zijn. Geen enkele SEO stap mag vergeten worden
  • Het moet het “ultieme” content stuk zijn binnen een belangrijke categorie van je website. Het beste op niet alleen jouw website, maar ook beter dan je concurrentie
  • Het stuk moet lang zijn. Je moet contentstuk zo lang mogelijk proberen te maken zonder de aandacht van je lezers kwijt te raken. Hoe langer ze op je pagina blijven, hoe beter je scoort
  • Zowel de interne als externe linkstructuur van de pagina moet perfect zijn
  • Het hoeft niet per sé een artikel te zijn. Je kunt bijvoorbeeld ook van een tool of een video een cornerstone content maken. Het is wel belangrijk dat je vervolgens een lang contentstuk schrijft op die pagina die de tool of video toelicht

Om je dit allemaal wat beter uit te leggen hebben we een handige infographic voor je gemaakt die het hele proces van de bovenstaande 3 stappen, simpel uitlegt.

Cornerstone content infographic

Tip 4. Bouw een sterk backlinkprofiel op

Een backlink is een linkverwijzing van een andere website naar een pagina op jouw website. Wanneer je zo’n link genereert krijg je zogenaamde “linkjuice” mee naar jouw pagina. Dit wil zeggen dat een stukje van de “kracht” van de verwijzende website met jouw pagina wordt gedeeld. Als je een backlink krijgt van een website met een hoge autoriteit van een pagina met veel bezoekers, dan kan dit een groot positief effect hebben op jouw online vindbaarheid. Let wel: andersom is geldt hetzelfde. Wanneer je een link ontvangt van een website met een lage- of slechte autoriteit of bijvoorbeeld een website met spam, dan kan dit betekenen dat jouw vindbaarheid daalt. Houd dit dus in de gaten.

Maar hoe genereer je nu dan backlinks? Als je gaat Googlen kom je al gauw bij bedrijven waar je backlinks kunt kopen of ruilen. Zoals je weet van dit artikel is dat in vrijwel alle gevallen geen goed idee. De beste manier om ze te genereren is het maken van supercontent die waar mensen graag naar willen linken. Een voorbeeld hiervan is een artikel schrijven met een infographic zoals hierboven. Het is een leuke en makkelijke manier om mensen naar jouw website te laten linken. Content is king! Maar eerst is het belangrijk om te kijken of je huidige linkprofiel geen schadelijke of zelfs gevaarlijke links bevat.

Tip 5. De vicieuze cirkel van kwaliteit en vindbaarheid

Je vraagt je vast af wat de daadwerkelijke kwaliteit te maken heeft met hoe vindbaar je bent. Om dit te begrijpen moeten we even een stapje terug nemen en kijken naar de uiteindelijke reden waarom we überhaupt een website bouwen. In dit geval gaat het dan niet over het genereren van omzet. Het gaat erom dat je de website bouwt voor de bezoekers, zij gaan immers gebruik maken van de site en zorgen ervoor dat je jouw online doelen behaald. Het beginpunt van de reis naar vindbaarheid is daarom altijd: Gebruikservaring. Zoekmachines meten namelijk constant het gedrag van gebruikers op je website. Hoe lang ze en pagina bezoeken, waar ze naar doorklikken en waar ze vertrekken. Als de zoekmachine merkt dat de gebruiker tevreden is (door lange gebruikstijden, veel doorklikken etc.) dan zal je website beter geïndexeerd worden.

Daarom is het belangrijk om de volgende term in gedachten te houden: “User first, search engine second”. Als je namelijk je website volledig inricht voor zoekmachines, dan krijg je misschien wel veel bezoekers. Deze bezoekers zullen vervolgens totaal niet doorgaan tot conversie omdat de gebruikservaring slecht is. Hierdoor zak je weer in de SERP (Search Engine Ranking Position). Dit is die vicieuze cirkel. Eerst de gebruiker, dan de zoekmachine!

Conclusie: De sleutel naar vindbaarheid is kennis, ervaring en een sterke partner!

Zoals je ziet zijn er een heleboel punten waar je aandacht aan moet besteden als je de vindbaarheid van jouw website wilt verbeteren. En wanneer je een onderdeel afgerond hebt en aan iets nieuws bent begonnen, zie je dat je dat eerste onderdeel ook weer aandacht moet geven. Kortom, het is een doorlopend proces. De onderdelen in dit artikel laten enkel de oppervlakte zien van alle stappen die je moet nemen om niet alleen vindbaar te zijn, maar ook daadwerkelijk resultaten te behalen met die vindbaarheid. Want onthoud: Je kunt misschien wel bovenaan staan in Google, maar als niemand op die SERP komt, dan heb je er ook niks aan!

Vindbaarheid genereren is een spel dat veel voordelen kan hebben wanneer je het goed speelt. Wanneer je er echter zonder de nodige kennis of ervaring mee begint, dan kan het alleen maar voor problemen zorgen. Je hebt dus een expert nodig die niet alleen een expert op het gebied van vindbaarheid is, maar vooral ook de achterliggende techniek. Met een Next-Level WordPress website sla je 2 vliegen in 1 klap. Je hebt niet alleen een website waar resultaat en efficiëntie centraal staat, maar je begint al met vindbaarheid vóór dat de website is gebouwd. Het beste resultaat haal je uit een slimme en dynamische website. Een Next-Level website!

SEO is een belangrijk onderdeel van het behalen van lange termijn doelen. Uiteraard is het belangrijk om te beginnen met korte-termijn conversie-generatie. Wil jij weten hoe onze methoden bijdragen aan jouw bedrijfsgroei. Neem dan nu CONTACT op!