De grootste conversie killers

Het behalen van een conversie kan lastig zijn aangezien consumenten vandaag de dag veel eisen hebben. Het zou echter jammer zijn dat je conversie killers op je website of webshop hebt, zonder dat je dit in de gaten hebt. In dit blog zetten we de grootste conversie killers op een rijtje.

Vaak wordt gedacht dat een conversie gelijk staat aan verkoop. Een conversie kan echter ook gelijk staan aan een aanmelding voor een nieuwsbrief of het invullen van een contactformulier. Deze conversies kunnen uiteindelijk weer leiden tot het realiseren van een verkoop. Wanneer je je website of webshop analyseert met Google Analytics, dan kun je deze conversies zelf instellen en in de gaten houden.

Om het succes van een website of webshop te meten wordt o.a. gebruik gemaakt van het conversiepercentage. Het hebben van een laag conversiepercentage hoeft niet perse een slecht teken te zijn.

Je conversiepercentage hangt namelijk ook af van het soort product dat je verkoopt. Wanneer je bijvoorbeeld batterijen verkoopt dan zal je conversiepercentage waarschijnlijk hoger liggen dan wanneer je laptops verkoopt. Dit komt omdat mensen bij het kopen van een laptop vaak meer tijd nemen om te oriënteren.

Nieuwsgierig?

Benieuwd naar hoe wij bij al onze klanten succesvol conversie optimalisatie uitvoeren?

Vermijd de volgende conversie killers zodat deze je conversiepercentage in ieder geval niet kunnen beïnvloeden:

Call To Action overload

Een Call To Action kan verschillende dingen zijn; zo kan het bijvoorbeeld een social media ‘Like’ button of een ‘Bestel’ button zijn. Elke website en webshop heeft een doel en je wilt bezoekers hier niet van afleiden. Toch wordt dit nog vaak gedaan. Wanneer een pagina een ‘Bestel’ knop, een opt in voor de nieuwsbrief en ook nog social media deel buttons heeft, dan zijn er zoveel acties mogelijk waardoor het originele doel niet meer duidelijk is voor de bezoeker.

Dit heet ook wel een Call To Action overload. Een CTA overload kan als gevolg hebben dat bezoekers de webshop verlaten. Zorg er dus voor dat je CTA duidelijk is en dat bezoekers niet afgeleid worden (Melaugh, 2016).

Tekst over afbeelding

Als je tekst over deze afbeelding heen wilt plaatsen, zorg dan dat de tekst goed te lezen is. Je kunt in dit geval ook een doorzichtige zwarte overlay over de afbeelding heen leggen zodat je tekst goed te lezen is. Uiteraard moet je er ook voor zorgen dat de afbeeldingen op je website de juiste resolutie hebben.

Onduidelijk check-out proces

Een onoverzichtelijk en onduidelijk check-out proces, verhoogt de kans dat je bezoekers afhaken. In 2015 verliet gemiddeld 67,35% van de webwinkel bezoekers het afrekenproces (Baymard Institute, 2015).

Wanneer een bezoeker in de checkout te maken krijgt met hoge bezorgingskosten, dan is er een grote kans dat deze het afrekenproces afbreekt. Het eerder vermelden van informatie zoals levertijd en bezorgkosten op je webshop geeft je bezoekers meer duidelijkheid en leidt tot minder frustratie in het checkout proces.

De meest gegeven redenen voor het verlaten van een checkout zijn als volgt: onverwachte kosten, account aanmaken, en bezorgd over veiligheid van betaling (Kissmetrics, n.d.). Let er dus op dat je je bezoekers de kans geeft om snel en veilig af te rekenen. Het is daarbij ook belangrijk dat je kiest voor een checkout die bij jouw doelgroep en webshop past.

 Onprofessioneel design

Het design van je website is erg belangrijk om meteen een goede indruk te geven aan je bezoekers. Een onprofessioneel webdesign wordt vaak als onbetrouwbaar gezien. Zorg er dus voor dat je website of webshop een moderne en unieke uitstraling heeft.

Maak op je website of webshop gebruik van kleurenpsychologie: gebruik kleuren die bij de doelstelling van je website passen. Gebruik A/B testen om te kijken welke kleuren zorgen voor de meeste conversie.

Om ervoor te zorgen dat je helemaal betrouwbaar overkomt, kun je ervoor kiezen om je website/webshop te beveiligen met een SSL certificaat.

Lange laadtijd

Last but not least: een lange laadtijd is een van de grootste conversie killers. Voor elke seconde dat een bezoeker moet wachten, daalt de conversie met 7% (000, n.d). Het kiezen van een goede en snelle hosting partij kan zeker helpen bij het versnellen van je laadtijd, maar je moet er wel voor zorgen dat de basis van je website goed in elkaar zit.

Om je conversie te optimaliseren kun je gebruik maken van deze tips. Blijf gebruik maken van A/B testen om je website of webshop te verbeteren, er is natuurlijk altijd ruimte voor verbetering.