Goede domeinnaam kiezen

Het belang en de realisatie van een goede domeinnaam

Het bedenken en realiseren van een effectieve domeinnaam die past bij je onderneming is een belangrijke taak die door velen wordt onderschat. De vraag is dan ook; wat zijn de stappen die je moet nemen om een effectieve domeinnaam te realiseren? En, waarom is een juiste domeinnaam eigenlijk zo belangrijk? In dit artikel beantwoorden wij deze vragen gestructureerd en duidelijk zodat je doeltreffend te werk gaat bij het realiseren van je domeinnamen.

goede domeinnaam kiezen

Waarom is een sterke domeinnaam zo belangrijk?

De voornaamste reden voor het beheren van een website is verkeer genereren en omzetten in conversie. Daarom moet het verkeer op je website geoptimaliseerd worden en moet je gebruik maken van elk soort middel die het verkeer zou kunnen verhogen. Des te meer verkeer betekent natuurlijk een hogere kans op conversie. De realisatie van een effectieve domeinnaam is daar een groot onderdeel van en dient als versterking van de online positie van jouw website of webshop.

De toegevoegde waarde van een juiste domeinnaam is daarom ook erg rijk. Zo verhoog je met een juist ontworpen domeinnaam niet alleen de vindbaarheid -maar ook de retentie van een website bij de bezoekers. De domeinnaam is het reclamebord voor je video; je moet er immers mee adverteren om bezoekers te genereren. Daarom is het belangrijk dat er veel aandacht wordt besteedt aan de ontwikkeling van een effectieve en passende domeinnaam. Dat is namelijk hetgeen wat je bezoekers daadwerkelijk naar de website brengt. Een goed bedachte domeinnaam kan het verschil maken tussen een website die verdwijnt in de massa van het internet en een succesvolle website die veel bezoekers genereert. De domeinnaam is namelijk de eerste indruk die je bezoekers krijgen tijdens het bezoeken van de website.

goede domeinnaam voor bedrijf

Een goede domeinnaam is een sterke vertegenwoordiging van je merk

Een domeinnaam is de ultieme vertegenwoordiging van je merk. Het is de terminal waardoor potentiële klanten bij jouw merk en producten belanden. Een effectieve domeinnaam kan daarom ook de waarde van je merk substantieel verhogen en versterken. Niet te vergeten is het feit dat een effectieve domeinnaam in combinatie met een mooie en sterke website; de professionaliteit van je bedrijf verhogen. (Potentiële) klanten zien een sterke domeinnaam en een mooie website als een teken van vertrouwen, creativiteit, succes en competentie. Het is dus een zeer makkelijke stap om te scoren bij je klanten, zelfs als je nog niet eens een website hebt gebouwd.

goede domeinnaam kopen

Kopen en leasen van een goede domeinnaam

Een domeinnaam realiseren begint bij het bemachtigen van het domein zelf. De grootste misconceptie bij het bemachtigen van een domeinnaam is het feit dat men gelooft na aanschaf volledig in het bezit te zijn van een desbetreffend domein. Echter, niets is minder waar. Het is per definitie nooit mogelijk om een domeinnaam te “kopen”. Een domeinnaam moet je huren na de aanschaf van een licentie; om de domeinnaam te gebruiken volgens de regels van de desbetreffende registrar. Zolang de jaarlijkse kosten voor de licentie worden betaald mag er gebruik worden gemaakt van de domeinnaam. Een registrar is een hostingprovider voor domeinnamen; hier worden deze “verkocht” en geleased. Bij leasen maak je gebruik van een domeinnaam van iemand anders. In vele instanties betreft ‘leasen’ zeer waardevolle domeinnamen die bedrijven niet direct kunnen aanschaffen. In deze gevallen wordt de domeinnaam vaak in termijnen betaald.

effectieve domeinnaam kiezen

Een effectieve domeinnaam ontwikkelen

Het bepalen van een domeinnaam hangt af van het desbetreffende doel van de aanschaf. Je kunt bijvoorbeeld een domeinnaam kopen voor je bedrijf; maar in speciale gevallen ook als investering. Bedenk  bijvoorbeeld een (beschikbaar) domein waarvan je vermoed dat deze in waarde gaat stijgen; dan kun je deze kopen als toekomstinvestering. Er zijn veel dingen die een goede domeinnaam afscheiden van een slechte. Hieronder geven we een paar handige tips voor het kiezen van je domeinnaam. Zo ben je verzekerd van een goede domeinnaam en kun je aan de slag met je website.

.NL of .Com?

Is uw website voornamelijk actief in eigen land (en omstreken); kies dan voor een .NL, .BE of .UK extensie bij je domeinnaam. Heb je plannen voor internationale doeleinden? In dit geval kun je het beste kiezen voor een .COM extensie.

Vorm van de domeinnaam

Bedenk in wat voor vorm je een domeinnaam wilt aanschaffen. Een domein in enkelvoudsvorm zoals ‘Bloem.nl’ is bijvoorbeeld effectief voor een merk; maar de meervoudsvorm ‘bloemen.nl’ is meer geschikt voor een website over bloemen. Dit betekent wederom dat de waarde van de domeinnaam afhankelijk is van de doelstelling die je zelf zet. Denk hier daarom goed over na voordat je een lijst met domeinnamen gaat aanschaffen.

De Radiotest

Een effectieve methode voor het testen van de potentie van een domeinnaam is ‘de radiotest’. Stel jezelf een radiocommercial voor waarin jouw domeinnaam te horen is. Als de luisteraars onmiddellijk weten hoe de domeinnaam gespeld moet worden dan is de naam geslaagd. Het belang van de radiotest is niet alleen de retentie van een domeinnaam, maar ook het voorkomen van verwarring bij bezoekers. Of nog belangrijker: voorkomen dat potentiële bezoekers niet bij de concurrent terechtkomen.

Lengte en volgorde

Probeer je domeinnaam zo kort mogelijk te houden. Een korte domeinnaam is meer waard dan eentje met meer tekst. Ben je heel toevallig financiële dienstverlener dan is de website: ‘lenen.nl’ meer waard dan ‘ikwilgeldlenen.nl’. Behalve als dit specifiek deel uitmaakt van je marketingstrategie. Daarnaast is de volgorde van zoekwoorden binnen een domeinnaam ook belangrijk. Dit lijkt vanzelfsprekend, maar blijkt in praktijk vaak niet nageleefd te worden. ‘goedkopevlucht.nl’ is bijvoorbeeld effectiever dan ‘vluchtgoedkoop.nl’.

Speciale tekens

Probeer in alle gevallen zoveel mogelijk vreemde tekens te vermijden. Websites met streepjes of punten zijn vaak minder effectief dan korte en bondige domeinnamen. Desalniettemin blijft men vaak gebruik maken van streepjes en punten. Dit ziet er wellicht in de browser visueel goed uit; maar zorgt in werkelijkheid voor een slechte score uit de radiotest. Daarnaast zijn vreemde tekens in de ogen van zoekmachines foute boel. Het is namelijk erg slecht voor de zoekmachinevriendelijkheid van de website omdat het op spam kan duiden. Houd de domeinnaam dus simpel om retentie en effectiviteit te optimaliseren.

“Hacks”

Een veel gemaakte fout is de implementatie van domeinnaam “hacks”. Dit wil zeggen dat de domeinnaam alleen maar werkt met de bijbehorende extensie. Bijvoorbeeld: “lunchpakk.et”. Dit type domeinnamen slagen nooit voor de radio test en hebben altijd extra uitleg nodig. Deze extra tijd is al teveel om retentie te behouden waardoor een potentiële bezoeker sneller geneigd is naar een concurrent te stappen. Daarom heeft dit dus uitsluitend zin als het bij je marketingstrategie hoort. Wij raden in ieder geval aan om weg te blijven van zogeheten hacks.

creatieve domeinnaam

Uiteindelijk hangt alles af van je eigen creativiteit! Laat jezelf gewoon gaan!

Uiteraard is creativiteit bij de realisatie van je domeinnaam ook erg belangrijk; in sommige gevallen is dit zelfs prioriteit. Humor in een domeinnaam is altijd een handige retentieversterker. Helaas is de kans groot dat je bedrijf niet echt een humoristische naam heeft; althans, daar gaan we vanuit. Als dat namelijk wel zo is dan zit je gebakken! Maar voornamelijk zijn bedrijfsnamen tamelijk serieus. Dus moet je op andere manieren creativiteit toepassen. Behalve als je dit natuurlijk doet met een specifieke marketingstrategie in je achterhoofd. Het is helemaal an jou!

Effectieve creatieve domeinnamen gaan vaak samen met een jingle te horen op de televisie of radio. Een voorbeeld hiervan is: ikwilvanmijnautoaf.nl. Hoewel deze domeinnaam eigenlijk te lang zou zijn voor effectiviteit; is hij vooralsnog erg effectief omdat de bijbehorende jingle retentie optimaliseert. De domeinnaam blijft hangen in het geheugen van iedereen die de jingle hoort. Let wel op het feit dat bij dit type domeinnamen altijd veel onderzoek komt kijken en dat de implementatie niet goedkoop is. Conclusie: denk goed na voordat je een domeinnaam koopt. Zorg dat je voor alle bovenstaande onderdelen een effectieve reden hebt.

Veel succes met je nieuwe domeinnaam! Nu kun je een website of webshop gaan ontwikkelen! Neem hiervoor vandaag nog contact met ons op en ontvang een vrijblijvende offerte!