Zoekwoorden onderzoek

Hoogstwaarschijnlijk ben jij zojuist op deze pagina belandt omdat je in Google een term hebt ingetypt met iets over zoekwoorden onderzoeken, SEO of andere analytische online marketingmiddelen. Maar hoe komt het nu dat je dan ook daadwerkelijk onze pagina in die resultaten ziet? Waarom staat hij nu zo hoog? Of juist zo laag? De kernvraag luidt ook eigenlijk, “Hoe kun je jouw vindbaarheid verbeteren in Google door middel van je sterkste wapen: SEO content?”. Het antwoord hierop is simpel, de uitwerking is zeer ingewikkeld. In dit artikel leggen we je uit wat een zoekwoorden onderzoek is, hoe het onderzoek werkt en vooral hoe je deze als tool moet gebruiken.

Zoekwoorden onderzoeken bij Klik & Steen

Bij Klik & Steen maken we de meest uitgebreide Zoekwoorden onderzoeken van Nederland. Wij zijn namelijk volledig transparant in onze werkwijze en vooral de reden achter die werkwijze. Omdat er namelijk veel onduidelijkheid bestaat over hoe SEO werkt, wordt je al vaak een zoekwoordonderzoek onder je neus geduwd waar je niet zoveel aan hebt. Het vervelende is al helemaal als je erachter komt dat de persoon die het onderzoek gemaakt heeft er maar een half uurtje over heeft gedaan. De realiteit is helaas dat je nu eenmaal veel tijd moet investeren in het maken van een steengoed zoekwoorden onderzoek. Het moet meer zijn dan een woordenlijst van +-300 woorden en gaat veel verder dan alleen zoekvolumes en CPC. Het onderzoek moet als dynamische tool dienen waar je jaren mee verder kunt en daadwerkelijk resultaat behaald!

Met een uitgebreid zoekwoordonderzoek krijg je inzicht over waar jij kunt scoren in de zoekwereld van jouw branche. Ben je benieuwd hoe goed jouw huidige pagina’s scoren in de zoekresultaten? Omdat we bijna jarig zijn kan je nu gratis de score van je huidige pagina’s aanvragen (+ je krijgt inzicht over op welke zoekwoorden je scoort in de zoekresultaten). Het kost enkel 2 minuten van je tijd! Je hoeft niet te bellen of te mailen, je hoeft enkel op de onderstaande knop te drukken en je krijgt een gratis uitgebreid rapport van ons!

Ontvang de gratis analyse!

Wat is een Zoekwoordonderzoek?

Elke website wordt ontwikkeld met een bepaald doel in gedachte. Een webshop bestaat bijvoorbeeld om producten te verkopen en een bedrijfswebsite om informatie te bieden aan (toekomstige) klanten die contact moeten aanvragen. Er bestaat een veel voorkomende misconceptie dat wanneer men een website bouwt; dat bezoekers automatisch volgen. Een zoekwoorden onderzoek is een document waarin de zoekwereld binnen de relevante branche van jouw website is geanalyseerd. Dit document dient vervolgens als dynamische tool waarmee je jouw SEO contentstrategie effectief en succesvol kunt vormgeven.

Er wordt vaak gedacht dat Google de bezoekers automatisch (lees: “magisch”) naar een website stuurt, de seconde dat deze online gezet wordt. Uiteraard is dit niet het geval omdat je een bepaalde positie in zoekresultaten behaalt met je pagina’s. Maar wat zijn dat nu eigenlijk precies? Zoekresultaten? En hoe scoor je hier goed in met je website?

Hoe werken zoekresultaten?

In het geval van zoekresultaten moet je jezelf altijd even in de schoenen zetten van een potentiële klant. Om het begrip van deze training enigszins te bevorderen, maken we voor het gemak even gebruik van de befaamde Klik & Steen “voorbeeldtool”: de Roze Flamingo. Stel: je hebt een webshop waarmee je gigantische roze opblaasflamingo’s verkoopt. Door de website alleen online te zetten, komen er nog geen bezoekers op je pagina’s via zoekmachines. Het doel van online marketing is simpel gezegd: “de zoekmachines vertellen waar jouw website over gaat zodat deze makkelijker geïndexeerd kan worden”. Zoals je al weet doen we dit door de website zoekmachinevriendelijk te maken door gebruik te maken van relevante zoekwoorden.

In dit geval bijvoorbeeld: “roze opblaasflamingo”. Wanneer je dit woord op de juiste manier gebruikt op je website (dus optimaliseert en vervolgens verwerkt in je content), dan merken de zoekmachines dit op tijdens het crawlen*. Vervolgens verschijnt jouw website in de zoekresultaten wanneer iemand zoekt op de term: “Roze flamingo”. Alleen zijn we er nu nog niet helemaal. Want wie zegt dat er wel mensen zijn die zoeken op die term? Als niemand op die term zoekt, bereik je er ook niks mee door deze te verwerken op je website. Uiteraard zijn er nog veel meer factoren waar we rekening mee moeten houden, daar duiken we in deze training dieper op in!

*Zoekmachines maken gebruik van een soort “robots” die de content van elke pagina op elke website scannen, lezen en vervolgens “indexeren”. Deze robotjes heten ‘Crawlers’, omdat ze de pagina’s dus “crawlen”.

Zoekwoorden

Hoe werken zoekwoorden

Zoekwoorden zijn te onderverdelen in veel verschillende herkenbare factoren. Met deze factoren kunnen we beslissen of het de moeite waard is om deze te gebruiken in onze online marketingstrategie en het schrijven van content. Onthoud, bij Klik & Steen staat SEO ook voor Slimme Efficiënte Optimalisatie. Daarom moeten we op zoek gaan naar zoektermen die een positief effect kunnen hebben op onze positie in de zoekresultaten. Voordat we dat kunnen doen, moet je begrijpen wat de kenmerken van een zoekwoord kunnen zijn.

Zoekwoordlengte

Wat is het en waarom is het belangrijk?
Een zoekwoord kan worden onderverdeeld in 3 soorten lengtes:

  • Short-tail (1 woord)
  • Medium-tail (2-3 woorden)
  • Long-tail (4+ woorden)

Bijvoorbeeld:

  • Short tail:         “Flamingo”
  • Medium-tail:    “Roze Flamingo”
  • Long-tail:          “Roze opblaasflamingo voor in zwembad”

Waarom de lengte van een zoekwoord zo belangrijk is, moeten we even kijken naar de volgende grafiek.

Long-tail short-tail zoekwoorden

De staarten van zoekwoorden

De bovenstaande grafiek laat de correlatie zien tussen zoekwoordlengte, conversiekans, zoekvolume, CPC en Concurrentie. Wanneer je wederom vanuit het perspectief van een zoeker kijkt, kun je beter begrijpen waarom mensen zoeken met een bepaald doel en waarom er op het zoekwoord met de ene lengte, meer of minder zoekvolume zit dan op een zoekwoord met een andere lengte. Je moet het zo zien, hoe langer het zoekwoord, hoe lager het zoekvolume. Dit komt simpelweg door het feit dat men het meeste zoekt naar korte zoekwoorden.

Echter moet je onthouden dat wanneer een individu zoekt op een kort zoekwoord, de kans erg groot is dat ze dit doen zonder koopintentie (wat dit precies is komen we zo op). De reden dat de conversiekans kleiner is bij hoger zoekvolume (en dus kortere zoekwoorden), is omdat er naast erg veel concurrentie; niet echt gezocht wordt met een specifiek doel. Het woord ‘Flamingo’ kan gebruikt worden door een zoeker om simpelweg een foto van een flamingo te zien, of misschien wel om de definitie van het woord te achterhalen, ga zo maar door.

Flamingo’s verkopen met zoekwoorden!

Omdat het korte woord zo veel verschillende doelen kan hebben, zit er veel volume en concurrentie op. Het is dus moeilijker om bij een kort woord hoger te scoren in de zoekresultaten. Hoe langer en specifieker het zoekwoord wordt, hoe lager het zoekvolume. Dit komt omdat je nu target op specifieke zoekdoelen. Dit betekent ook, dat de kans op conversie hoger wordt. De mensen die zoeken met langere zoekwoorden, zoeken met een specifieker doel, waar jij op kunt anticiperen.

Als jij grote opblaasflamingo’s verkoopt op je webshop, heb je een grotere kans dat een zoeker een product afneemt wanneer ze de term: “Roze opblaasflamingo voor zwembad” gebruiken, in plaats van enkel de term ‘flamingo’. Naast het feit dat mensen specifieker zoeken, profiteer je ook nog eens van het feit dat er minder concurrentie op langere zoekwoorden zit. Hierdoor wordt het makkelijker om te scoren in de zoekresultaten. Win-win dus. Bij het kiezen van je zoekwoorden moet je dus een afweging maken tussen het zoekvolume en de concurrentie. De volgende stap is koopintentie.

koopintentie zoekwoorden

Koopintentie

Wanneer het zoekvolume en de zoekresultaat-concurrentie duidelijk is, moeten we bepalen of een zoekterm koopintentie heeft. Hiermee vergoten we de kans op conversie. Een gebruiker die zoekt met het woord: “Flamingo kopen” zal een grotere kans op koopintentie hebben dan een gebruiker die zoekt op “Flamingo”. Binnen koopintentie zoektermen heb je 3 types die wij als volgt duidelijk maken: Ja, Misschien of Nee. Oftewel: sowieso koopintentie, misschien koopintentie en geen koopintentie. Hoe je deze soorten uit elkaar houdt is een kwestie van zelf de semantiek van het woord in te schatten.

Ja (koopintentie)
Dit zijn zoekwoorden waarvan je zeker weet dat een gebruiker deze intypt om een aankoop te doen. Denk hierbij aan: “Flamingo kopen” en bijvoorbeeld “Flamingo huren”. Nogmaals, om te bepalen of een zoekwoord echt koopintentie of niet heeft, moet je zelf een inschatting maken. Deze zoekwoorden zijn vaak erg gewild bij concurrenten. Hierdoor kan het zijn dat er op koopintentie zoekwoorden veel concurrentie op organisch gebied en op Ad gebied (komen we straks op) zit. De heilige graal is dus eigenlijk: Een long tail zoekwoord, met veel zoekvolume en weinig concurrentie dat ook nog koopintentie heeft.

Misschien (Misschien koopintentie)
Het kan ook zijn dat er twijfel ontstaat of een zoekwoord wel of geen koopintentie heeft. Bij dit soort termen moet je denken aan: “Flamingo proberen”, “Flamingo vergelijken”, “Goedkope Flamingo” en bijvoorbeeld: “Beste kwaliteit flamingo”. Bij deze zoektermen is nog niet expliciet duidelijk of de zoeker op een missie is om een flamingo te kopen. Het is aan jou om content aan te bieden die de zoeker overtuigt om voor jouw website te kiezen en jouw dienst/product af te nemen.

Nee (Geen koopintentie)
Dit zijn algemene termen waarvan je zeker bent dat er geen koopintentie in gedachte is bij het zoeken. In deze termen zitten geen enkele vormen van motivatie tot conversie. Dit zijn woorden als: “Flamingo”, “Roze Flamingo”, “Flamingo betekenis” etc.

In kort: koopintentie en inschatten
Je bent zelf de beste kenner van jouw branche. Elke soort bedrijfsvoering kan namelijk en andere interpretatie hebben voor koopintentie per zoekwoord. Daarom moet je goed nadenken of het zoekwoord koopintentie heeft binnen jouw eigen branche.

Het feit dat een woord geen koopintentie heeft, betekent nog niet dat we er niks mee kunnen. Zoekwoorden met veel volume, weinig concurrentie en geen koopintentie kunnen we gebruiken om content mee te creëren die traffic binnenhaalt naar je website. En zoals je weet, zorg je er hiermee indirect voor dat jouw website in autoriteit stijgt. Hiermee stijgt de content die gericht is op koopintentie woorden ook in de zoekresultaten. Alle beetjes helpen mee dus! Slimme, Efficiënte, Optimalisatie!

Type zoekwoord

Om onderscheid tussen de zoekwoorden verdelen we deze ook nog onder een aantal categorieën:

Algemeen
Dit zijn zoekwoorden die volledig algemeen zijn opgebouwd. Voorbeelden hiervan zijn: “Opblaasband”, “Zwembad” en “Roze”.

Product
Productwoorden zijn zoekwoorden die bestaan uit producten. Denk hierbij dat dit ook zoektermen kunnen zijn van producten die je niet zelf verkoopt. Dit geeft je een inzicht van de soort producten waar mensen naar op zoek zijn. Voorbeelden hiervan zijn: “Roze opblaasflamingo”, “Grote opblaasflamingo” en dus ook “blauwe opblaasautoband”.

Lokaal
Een lokaal zoekwoord is elk zoekwoord waarin een lokatie is verwerkt. Een voorbeelden hiervan zijn: “Opblaasflamingo Breda”, “Amsterdam”, en bijvoorbeeld “Opblaasflamingo Duitsland”

Concurrent
Een concurrent zoekwoord is een term waarin een concurrent is verwerkt.

In kort: zoekwoordsoorten combineren
Uiteraard kunnen de bovenstaande categorieën ook in combinatie voorkomen in een zoekwoord. Bijvoorbeeld de zoekterm: “Opblaasflamingo concurrent BV Breda” valt onder de drie categorieën: product, lokaal en concurrent. Het is overigens nooit een goed idee om proberen te scoren op de naam van je concurrent. Dit is zelfs zeer slecht voor je vindbaarheid en kan in sommige gevallen leiden tot een penalty van Google. Hierdoor kan het voorkomen dat je helemaal niet meer vindbaar bent!

Opbouw van het zoekwoorden onderzoek

Nu we de basis van zoekwoorden hebben besproken, kunnen we dieper duiken in de structuur en opbouw van het zoekwoorden onderzoek zelf. Hierin worden ook de onderdelen die we hierboven nog even hebben opengelaten, beantwoordt. We gaan stapsgewijs elk deel van ons uitgebreide zoekwoordonderzoek af en leggen je uit wat elk onderdeel precies inhoudt en waarom we dit onderzoeken. Hoewel je nog even moet wachten op je zoekwoordonderzoek, leggen we je alvast uit wat er straks allemaal in te vinden is. Hierdoor ben je straks gelijk voorbereid wanneer het onderzoek is voltooid.

Wil jij ook het meest uitgebreide en best scorende zoekwoorden onderzoek van Nederland? Krijg dan nu alvast inzicht over de score van je huidige zoekwoorden in de zoekresultaten! Omdat we bijna jarig zijn geven we dit gratis weg! Druk op de onderstaande knop om nu gratis de huidige score van je zoekwoorden te ontdekken! Doe je dit nu, dan ontvang je gratis advies over de opbouw van je zoekwoordonderzoek!

Ontdek jouw huidige score!

Algemeen Zoekwoorden onderzoek tabblad

Het eerste wat je ziet wanneer je het zoekwoordonderzoek opent is wellicht een beetje overweldigend. Honderden regels met tekst, hier en daar een groene markering en onwijs veel cijfers. Laat je vooral niet intimideren door de grote hoeveelheid data. Stapsgewijs leggen we de details aan je uit!

Zoekwoord
Dit rijtje spreekt natuurlijk voor zich. Hierin staan alle zoekwoorden die ook maar iets te maken zouden kunnen hebben met jouw website. Wij maken gebruik van speciale tools die al deze zoekwoorden voor jou opsporen. Dit gebeurt echter niet met 1 druk op de knop. Het kost veel tijd om achter de juiste zoekwoorden te komen omdat je (nog) menselijke input nodig hebt om de juiste keuzes te maken. Zoekwoorden filteren blijft een proces dat zich richt op semantiek en daarvoor heb je een schakel nodig die uit kan gaan van intuïtie.

Deze schakel zijn wij! Veel online marketeers stoppen echter wel na die ene druk op de knop. Op die manier loop je erg veel potentiële conversie mis. Wij nemen de extra stappen die nodig zijn om jouw conversie zo efficiënt mogelijk te optimaliseren. Daarom blijft ons onderzoek niet bij 1 tabblad, maar doen duiken we diep in de stof om jou de beste resultaten te geven. Op deze manier kunnen wij trots zeggen dat wij het meest uitgebreide, dynamische en tevens meest effectieve zoekwoorden onderzoek maken van Nederland!

Gemiddelde zoekvolume NL
Dit spreekt vrij voor zich. We meten het zoekvolume van alle zoekwoorden over een bepaalde tijd en pakken hier een maandelijks gemiddelde van. Zo weet je dus hoeveel mensen er maandelijks zoeken naar een bepaald zoekwoord.

In kort: zoekwoorden en trends
Bij sommige zoekwoorden moet je rekening houden dat niet elke maand het zoekvolume bij het gemiddelde komt. Dit gebeurt vooral bij zoekwoorden die periodiek actief zijn, of populair worden door een trend. Denk hierbij bijvoorbeeld aan zoekwoorden die iets te maken hebben met feestdagen, seizoenen, verkiezingen of spontane wereldgebeurtenissen.

CPC in USD
‘CPC’ staat voor “cost per click”, ofwel: ‘kosten per klik’. CPC is een veel gebruikte term binnen online marketing. Simpelweg betekent CPC, de prijs die een adverteerder betaald per klik op zijn advertentie. Dus stel: ik maak een advertentie op het zoekwoord “Opblaasflamingo kopen” dan moet ik elke keer als een gebruiker op die link klikt, een bepaald bedrag bepalen. Hoe hoger het zoekvolume of de koopintentie, hoe hoger dit bedrag gewoonlijk uitkomt. Echter hoeft het zoekvolume niet per se effect te hebben op de CPC.

De grootste invloeden op CPC zijn vooral de hoeveelheid andere adverteerders, de kwaliteit van advertenties van de concurrentie en vooral het budget van de concurrentie. Het soort woord geeft je enkel een richting van hoe hoog de CPC zou kunnen zijn. Je kunt een aanname maken dat een koopintentie zoekwoord een hogere CPC heeft dan een algemeen zoekwoord. De CPC wordt hier weergeven in Amerikaanse Dollars.

AdWords competitie

AdWords competitie
De Adwords competitie betekent simpelweg hoeveel concurrenten al adverteren op dit zoekwoord. Hoe meer concurrentie, hoe meer van de bovenstaande advertenties getoond zullen worden. Dit betekent dat wanneer dit getal erg hoog is, dat de kans groot is dat het zoekwoord koopintentie heeft. Daarnaast kan het betekenen dat het moeilijker is om boven de rest uit te steken.

Competitie Niveau
Het competitieniveau is een belangrijk getal. Dit getal geeft namelijk een schattig van hoe moeilijk het is om te kunnen scoren in de zoekresultaten van een zoekwoord op basis van de sterkte van de linkprofielen van de topscorers in de zoekresultaten. Wanneer dit getal laag is, is de kans groter dat je kunt scoren in de zoekresultaten.

Koopintentie
Dit kopje ken je ondertussen. Hier geven we aan wanneer een zoekwoord koopintentie heeft of niet. Denk aan termen met woorden als “kopen”, “aanvragen”, “Laten maken” etc.

Type zoekwoord
Ook de verschillende types van zoekwoorden heb je geleerd. In dit kopje geven we aan onder welke categorie(en) het zoekwoord valt

Notities
Tot slot blijft er een ruimte over waar wij notities in kunnen zetten. Hierin geven we per zoekwoord aan of het wel de moeite waard is om er iets mee te ondernemen, of geven we alvast een schattend advies over wat we met het zoekwoord kunnen doen.

In kort: markeringen en filteren
In onze uitgebreide zoekwoorden onderzoeken zul je allerlei markeringen tegenkomen. Groene markeringen voor zoekwoorden waar je makkelijk op kunt scoren, blauwe voor de echte top tien knallers en paarse die mogelijk zelfs als cornerstone content gemaakt kunnen worden voor een contentsilo.

Contentsilo’s

De volgende tabbladen van het zoekwoordonderzoek zijn de zogeheten contentsilo’s. We hebben een aantal zoekwoorden uit het preliminaire onderzoek gekozen die potentie hebben om te scoren. Vanuit deze woorden bouwen we een afgesloten lijst (vandaar de naam: “silo”) op, om nóg meer suggesties te krijgen voorbij het basisonderzoek. Hier gaan we dus óók verder dan de “druk op de knop”. Hierdoor vinden we de woorden waar we contentstrategieën mee kunnen opbouwen die bestaan uit contentstukken die elkaar aanvullen en versterken.

De zoekwoorden in de contentsilo’s zijn gesorteerd op semantiek. De reden hiervoor is zodat we in onze contentstrategie in een eventueel vervolgtraject hiermee aan de slag kunnen. Alle zoekwoorden hebben iets met elkaar te maken, maar contextueel vallen ze net iets meer onder een specifieke categorie. Hiermee maken we artikelen die elkaar ondersteunen, aanvullen en linkjuice voor elkaar genereren. Win-win-win.

Contentsilo

Score huidige zoekwoorden

Als je geluk hebt gehad, dan heb je dit onderdeel al eerder ontvangen! We hebben het daarom ook al in de vorige training behandeld, maar laten we je geheugen nog even kort opfrissen! Op dit tabblad worden alle pagina’s in je sitemap in kaart gebracht per individueel zoekwoord. Je ziet hier op welke zoekwoorden met zoekvolume je in de top 10 van de zoekresultaten scoort (groen). Verder zie je de zoekwoorden met zoekvolume waarmee je in de top 50 van de zoekresultaten scoort (blauw), de top 100 (geel) en boven de 101 (rood). Tot slot geven we ook aan welke pagina’s geschreven zijn met zoekwoorden die absoluut geen zoekvolume hebben (grijs).

Zoekwoorden top 10

In dit tabblad geven we een suggestie van zoekwoorden in de vorm van 2 lijstjes van top 10. De eerste lijst met zoekwoorden die je ziet, zijn gefocust op het genereren van traffic. Dit is dus een verzameling van de beste zoekwoorden die niet per sé koopintentie hebben, maar waar de kans wel groot is dat we ermee kunnen scoren. Dit zijn dus zoekwoorden waar we bijvoorbeeld artikelen mee kunnen graan schrijven die traffic kunnen gaan genereren.

Het tweede top-10 lijstje zijn zoekwoorden die meer richting de koopintentie gaan. Je zult vast wel gemerkt hebben dat er hierdoor waarschijnlijk ook een vrij groot verschil zit tussen de zoekvolumes van de twee top tien lijstjes. Dat komt omdat de woorden die meer koopintentie hebben ook een grote kans hebben om meer concurrentie te hebben. Om de beste resultaten te bereiken hebben we hier dus de zoekwoorden met (eventuele) koopintentie geselecteerd waar we de grootste kans van slagen mee hebben. Deze woorden zijn bijvoorbeeld een goede basis om landingspagina’s mee te maken.

In kort: verschil tussen een artikel en een landingspagina
In principe is een artikel altijd een landingspagina, maar een landingspagina is niet altijd een artikel. Een artikel is vooral een informatief contentstuk dat gemaakt is om traffic te genereren, bijvoorbeeld zoals een blog artikel. Vaak wordt een artikel afgesloten met een contactbutton o.i.d waardoor er toch conversie mee wordt gegenereerd. Een landingspagina daarentegen hoeft geen artikel te zijn. Landingspagina’s worden gebruikt om de harde conversie binnen te halen.

Deze pagina’s zijn volledig geoptimaliseerd voor zoekmachines, worden versterkt met backlinking en proberen zoveel mogelijk te stijgen in zoekmachines. Een landingspagina kan bijvoorbeeld ook een aanbiedingspagina, klein stukje informatie of een invulformulier zijn. Landingspagina’s worden daarom vooral gebruikt met koopintentie zoekwoorden. Uiteraard kan het ook geen kwaad om koopintentie zoekwoorden te gebruiken voor artikelen; mits dit de strategie versterkt.

SERP concurrentie analyse

‘SERP’ is een afkorting van ‘Search Engine Results Page’, ofwel: zoekresultaten pagina’s. In de SERP concurrentie analyse kijken we naar het concurrentieniveau op de SERP’s van de 2 top 10 lijstjes. Je ziet op deze pagina allerlei termen voorbij komen zoals: DA, PA, CF, DF & RD. Deze metrics vergelijk je met je concurrentie in de SERP om de kans te berekenen die je maakt om daadwerkelijk beter te scoren in de zoekresultaten. Laten we kort kijken naar wat deze termen betekenen.

Domain Authority (D/A) en Page Authority (P/A)

Deze twee indicatoren geven de “autoriteit” van je website aan. Voordat we hier dieper in kunnen duiken moeten we eerst kijken wat autoriteit precies is. Simpel gezegd is de autoriteit van een website, hoe “sterk” een website is op het gebied van vindbaarheid. Dit wordt ook wel “rankability” genoemd. Hoe hoger deze score, hoe hoger de kans dat de website beter scoort in de zoekresultaten. Deze autoriteitsscore wordt verdeeld onder 2 verschillende pijlers: domein- en pagina autoriteit. De domeinautoriteit (D/A) geeft de algehele autoriteitsscore van een website weer. De pagina autoriteit (P/A) geeft de autoriteitsscore van een specifieke pagina weer (in dit geval de homepage). Je kunt autoriteitsscores beschouwen als een soort brede indicator van hoe goed de website scoort op alle onderdelen waar zoekmachines rekening mee houden. Dit betekent niet dat een website met een hogere autoriteitsscore ook altijd beter scoort dan een website met een lagere score. De relevantie van de website kan bijvoorbeeld belangrijker zijn.

Desalniettemin geeft de autoriteitsscore een goede indicatie van de kans dat een website goed scoort in de zoekresultaten. Het doel is daarom ook dat deze scores door onze werkzaamheden gestegen zijn in het volgende traject. De belangrijkste reden waarom we deze scores bijhouden is niet alleen om te zien hoe jouw website momenteel scoort, maar vooral omdat we straks met de resultaten uit het zoekwoordonderzoek, vergelijkingen kunnen gaan maken met concurrenten. Als we jouw autoriteitsscores vergelijken met die van een andere website die concurreert op een bepaald zoekwoord, dan kunnen we onze strategie daarop aanpassen.

Trust Flow (TF) en Citation flow (CF)

Deze twee indicatoren laten de hoeveelheid en gezondheid van het huidige linkprofiel zien. De ‘Citation flow’ van een website; geeft aan hoeveel verwijzingen (links) er daadwerkelijk aanwezig zijn (kwantiteit). Het is een score uit 100, dus het geeft een relatief beeld van het huidige linkprofiel. Het is de bedoeling dat deze score zo hoog mogelijk wordt; want dat betekent dat er veel verwijzingen naar jouw website of webshop gaan. MAAR LET WEL; dit hoge getal heeft alleen waarde wanneer de ‘Trust Flow’ ook hoog is. Trust Flow is ook een relatieve score uit 100 die laat zien hoe “betrouwbaar” het linkprofiel is (kwaliteit).

De betrouwbaarheid van het profiel hangt af van meerdere factoren. Er wordt vooral gekeken naar de autoriteit van de websites binnen het linkprofiel. Hoe hoger de autoriteit, hoe hoger de Trust Flow. Er wordt ook gekeken naar relevantie. Dit noemen we ‘Topical Trust Flow’. Zoekmachines kijken tegenwoordig erg naar relevantie. Wanneer je zelf een schoenenverkoper bent; is een backlink van een schoenen-vergelijk site, meer waard dan een backlink van een ijswinkel. Nogmaals, het versimpelde doel van Online Marketing is het ‘vertellen’ tegen zoekmachines waar jouw website over gaat, zodat de juiste bezoekers ernaartoe geleid kunnen worden. Hoe makkelijker je het maakt voor de zoekmachines om hierover conclusies te trekken, hoe hoger de kans dat je stijgt in de zoekresultaten. Je vindbaarheid wordt verbeterd

Reffering domains (RD)

Vervolgens geven we aan hoeveel “referring domains” backlinks maken naar jouw website. Een referring domain (RD) is een simpelweg een website die een verwijzing maakt naar jouw site. Het is belangrijk om het verschil te laten zien tussen de totale backlinks en de totale referring domains. Als je namelijk erg veel backlinks hebt, maar tegelijkertijd erg weinig referring domains, dan betekent dit dat je veel links van enkele websites krijgt. De zoekmachine-crawlers kunnen grote hoeveelheden links van een enkele website registreren als spam. Vooral wanneer de referring domains een lage autoriteitsscore hebben.

Backlinks

Een backlink is een verwijzing van een andere website naar die van jou. Deze links kunnen gemaakt worden in de vorm van
  • Tekstverwijzingen zoals dit,
  • Een klikbare link in een afbeelding zoals dit:

Afbeelding link

  • Een link in een invulformulier zoals een reactie op een blog,
  •  en in een frame (een link die jouw website in een apart frame opent)

Zoekwoorden top 10 vertaald naar concurrentie

Wat je precies op deze pagina ziet, is van elk zoekwoord uit de 2 top 10’s een concurrentie analyse van de top 5 resultaten uit de SERP’s. Dat wilt zeggen dat wanneer bijvoorbeeld in de top 10, het zoekwoord: “Roze Flamingo” staat, dat we kijken naar de top 5 zoekresultaten op dit zoekwoord. De pagina’s van de top 5 zoekresultaten analyseren we op DA, PA. CF, TF en RD. Vervolgens geven we aan op welke zoekresultaten deze concurrent ook daadwerkelijk concurreert. Als je meerdere zoekwoorden ziet staan in deze kolom, dan betekent het dat je deze concurrent vaker gaat tegenkomen in de concurrentielijst.

Een concurrent die concurreert op veel zoekwoorden moet je goed in de gaten houden, als we deze verslaan dan vang je ook meerdere flamingo’s met 1 klap! Door je eigen scores te vergelijken met die van de concurrenten kun je een inschatting maken van hoe groot de kans is dat je beter scoort in de zoekresultaten.  Uiteraard begint een nieuwe pagina met een PA, CF, TF & RD van vrijwel 0; dus het heeft tijd en moeite nodig voordat we de concurrentie echt van de troon afslaan! Geduld is een schone zaak!

De enige manier om echt de kracht van een zoekwoorden onderzoek te ontdekken is door het te ervaren!

Zoals je ziet moet een zoekwoordonderzoek meer zijn dan enkel een spreadsheetje met een paar honderd woorden. Een zoekwoorden onderzoek moet van eerste pagina tot laatste pagina, als dynamische tool gebruikt kunnen worden. Elke pagina wordt verder gefilterd op jouw mogelijke kansen op het gebied van SEO. Ben jij nu benieuwd naar hoe een ECHT zoekwoorden onderzoek er uit ziet? Neem dan contact met ons op! Daarnaast loopt onze verjaardagsactie nog steeds, dus we zeggen het nog voor de laatste keer:

Ontdek nu gratis de huidige score van de zoekwoorden die je gebruikt op jouw website! Dit is normaal een belangrijk onderdeel van het meest uitgebreide zoekwoorden onderzoek van Nederland en jij krijgt deze gratis van ons! Vraag deze nu aan en ontvang ook nog eens gratis advies voor jouw eigen zoekwoorden onderzoek!

Ik wil weten hoe ik scoor!

Tot slot: een mooie quote om dit uitgebreide artikel mee af te sluiten
Je hebt zojuist een HELEBOEL informatie gelezen. Echter doet zelfs dit artikel de ware grootte van een effectief zoekwoordonderzoek nog geen deugd. Een zoekwoorden onderzoek moet je onverwachts verbluffen als je het ziet! Dus pas als je meemaakt hoeveel handige data jouw contentstrategie daadwerkelijk nodig heeft om resultaat te boeken, zul je pas begrijpen wat een ECHT zoekwoorden onderzoek is.

We beëindigen dit uitgebreide artikel daarom ook met een quote van Nobelprijswinnaar Niels Bohr, die eigenlijk net zo toepasselijk is voor een zoekwoorden onderzoek van Klik & Steen, als voor atoomfysica:

“Anyone who is not shocked by the quantum theory does not understand it!”