Een nieuwe website bouwen: Het volledige proces van A tot Z!

Als web developer krijgen we de vraag erg vaak: wat komt er allemaal kijken bij de bouw van een nieuwe website? Het antwoord op deze vraag wordt helaas vaak onderschat. Een website die doelstellingen moet behalen, vergt meer tijd en moeite dan men zou verwachten. Daarom hebben we in dit artikel een prachtig voorbeeld om deze vraag duidelijk te beantwoorden. Namelijk: Onze eigen nieuwe website!

Hoe is onze nieuwe website gebouwd: Een kijkje achter de schermen van een web developer

Het plan stond al een tijdje om weer een nieuwe en frisse website voor onszelf te bouwen. De oude website was inmiddels precies 3 jaar oud en naar onze mening aan vervanging toe. Onze voornaamste reden om een nieuwe website te bouwen was om onze diensten beter over te brengen aan onze doelgroep. Waar we voorheen veel op productniveau communiceerden, ligt de focus nu meer op de eindoplossing!

Bij de nieuwe website wilden we alles optimaliseren!

Naast een nieuwe boodschap en een aantal nieuwe diensten, wilden we “all out” gaan met deze nieuwe website. Zo hebben we onszelf uitgedaagd om onder andere de volgende onderdelen uit te voeren:

  • De nieuwe website werd ontwikkeld met volledig geoptimaliseerde conversiepaden
  • We hebben alle bestaande content gecontroleerd op relevantie en staat. Vervolgens hebben we deze gefilterd en van oude content, een nieuwe, winnende contentstrategie gemaakt
  • De linkstructuur is volledig geoptimaliseerd
  • Ook is de website sneller dan ooit tevoren en zijn we nog eens door de hoeveelheid functies, tags en andere “onnodige” code gelopen.

Ja, ook bij een web development bureau gebeurt dit :). In dit blog nemen wij je mee door het proces van wat wij precies hebben gedaan om van onze eigen nieuwe website, een boegbeeld te maken met alle kenmerken van een website die doelstellingen behaald. Daarnaast hebben we een handige checklist gemaakt van punten waar je aan moet denken voor, tijdens en na de bouw van de website, zodat je niets vergeet en de kans op foutjes zo klein mogelijk is.

Ben je dus van plan om een nieuwe website te (laten) ontwikkelen? In dit blog krijg je een rondleiding door de “ontwikkelreis” van een web developer. All out, volledig geoptimaliseerd, supersnel en nog belangrijker: Conversie genererend!

Web development checklist

Wil jij een handig overzicht met punten die je niet moet vergeten bij het ontwikkelen van een nieuwe website?

Stap 1: Inzicht & data

Zoals elk traject, begin je bij de cijfers, inzicht en data. Omdat we al jaren non-stop data verzamelen, kunnen we dit natuurlijk ideaal gebruiken als basis voor een nieuwe website. Daarnaast geven onze inzichten altijd mogelijkheden voor verbetering, optimalisatie en hogere resultaten. Daarnaast hebben we ook hulp van buitenaf gekregen! Soms geeft een frisse kijk van een derde partij namelijk prachtige inzichten.

Het begin: Adviesgesprekken

Tijdens een van de vele advies- en coaching gesprekken met Edwin Schaap (bedankt Edwin!) hebben we gesproken over ons bedrijf Klik & Steen. We hebben het gehad over:

  • Wat onze plannen en ambities zijn
  • Wat ons product precies is
  • En hoe een buitenstaander hier precies naar kijkt

Door kritische vragen van een topondernemer, die vaak confronterend, leuk en altijd leerzaam zijn, hebben wij erg veel geleerd over onszelf en onze organisatie. Deze kennis hebben we meegenomen in onze vervolgsessies voor een nieuwe website.

Wie is je doelgroep?

Tijdens verschillende interne gesprekken met collega’s en externe gesprekken met andere ondernemers, hebben we wederom goed gekeken naar onze doelgroep.

  • Wie is je doelgroep?
  • Wat drijft deze doelgroep?
  • Wat wil deze doelgroep bereiken?
  • Waar is de doelgroep actief?
  • En wat zijn de triggers die deze doelgroep laten beslissen om met jou in zee te gaan?

De antwoorden op deze vragen houd je de rest van het proces in je achterhoofd om tijdens iedere beslissing je weer af te vragen “is dit wat onze doelgroep wil zien of doen?” Bij de bouw van een nieuwe website is dit meer dan cruciaal. Je maakt de website immers voor de gebruikers, jouw doelgroep.

Wat is je product of dienst?

Deze vraag lijkt op het eerste gezicht een makkelijk antwoord te hebben. Desalniettemin heeft de gemiddelde ondernemer geen duidelijke product of dienstdefinitie. Daarnaast is het werkelijke resultaat waar de klant naar op zoek is ook niet altijd even duidelijk. Waarom moet jouw doelgroep met jou in zee gaan? Wat maakt JOUW product of dienst zo sterk, onmiskenbaar, lekker, mooi, straf, snel, doeltreffend, uniek of sexy? En het belangrijkste van allemaal: Wat is het resultaat voor de klant?

Wij hadden voorheen meer dan 30 losse “diensten” online staan. “Een zoekwoordonderzoek”, “WordPress Hosting”, “Conversie optimalisatie”, noem maar op. Allemaal losse onderdelen die eigenlijk samen moeten werken om het gewenste resultaat te behalen. Uiteindelijk zijn al deze losse diensten, in veel gevallen niet het resultaat wat een bedrijf zoekt. Uiteraard is dit afhankelijk van de fase van het koopproces waarin een potentiële klant zich bevindt.

De focus ligt nu meer op de uitkomst en minder op het product

Door meer op de uitkomst te zitten en minder op het product, proberen we in een eerdere fase van het koopproces, relevant te zijn voor een koper. Als we de koper in een eerder fase kunnen triggeren om tot een “call to action” over te gaan, dan kunnen we vervolgens uitleggen hoe wij precies de klant gaan helpen. We vertellen welke specifieke producten of diensten voor deze specifieke klant nodig zijn om het gewenste doel te bereiken. Dit is een groot verschil.

Een klant kan wellicht denken dat een zoekwoordonderzoek de dienst is die hij nodig heeft, maar als we samen met de klant zijn doelstellingen bespreken, kan hier wellicht een andere uitkomst uit komen. Wil dit zeggen dat je al je oude en specifieke pagina’s weg moet gooien? Nee zeker niet, deze kan je goed gebruikten als ingang (landingspagina). Hierover later meer.

Doelstellingen bepalen

Nadat je jouw producten en diensten duidelijk hebt geformuleerd, is het belangrijk om je doelstellingen onder de loep te nemen. WAT WIL JE BEREIKEN met je nieuwe website en tot WELKE ACTIE moeten de bezoekers overgaan wanneer ze je website bezoeken?

Wij willen zo veel mogelijk relevante traffic naar onze website lijden. Daarnaast willen we dat deze traffic contact opneemt of hun gegevens achterlaten. Je website doelstellingen lijden waarschijnlijk altijd naar een bovenliggende doelstelling. Zo willen wij een omzet van X behalen in 2021. Als je deze omzet terugvertaald naar het aantal producten of diensten die je moet verkopen om deze doelstelling te behalen dan ben je weer een stap verder.

Als je bijvoorbeeld 100 nieuwe klanten wilt genereren met je nieuwe website, dan zou je dit terug kunnen rekenen naar leads en bezoekers. Zo weet je uiteindelijk precies wat een advertentie, klik, bezoek, MQL (marketing qualified lead) en een SQL (sales qualified lead) mag en kan kosten, om tot je uiteindelijke doelstelling te komen. Voor deze berekening kijk je naar je huidige data (conversie percentage, MQL/SQL percentage en SQL/klant percentage). Mocht je deze data niet hebben, dan kan je werken met bekende benchmarks waardoor je in ieder geval kan sturen op ieder punt binnen de marketing en sales funnel.

Data analyse

Wanneer je al meerdere websites hebt gehad , dan is het naast het inzichtelijk maken van de bovenstaande data, zeer belangrijk om te kijken naar de performance van je huidige pagina’s. Bovenstaand hebben we het kort gehad over de nieuwe diensten en producten die eerder in het koopproces potentiële klanten aanspreken.

Oude pagina’s hebben nog steeds waarde!

Maar wat doe je met de relevante en meest populaire pagina’s die hier niet op ingericht zijn? Deze genereren ook traffic en deze hebben tot nu toe omzet opgeleverd. Hiervoor hebben wij goed gekeken in Google Analytics gecombineerd met KWfinder en SEMrush om te achterhalen welke pagina’s een “hoge” positie in Google hebben en welke veel traffic genereren. Door deze data te combineren kun je bepalen welke pagina’s je wel en niet moet behouden.

Daarnaast moet je na gaan denken over hoe deze pagina’s binnen je nieuwe funnels passen. Waar een oude dienstenpagina voorheen diende als eindpunt van de funnel, kan deze wellicht nu bijdragen aan het begin van de funnel met wat kleine aanpassingen.

Maak een volledige lijst met alle “oude” url’s en bewaar deze goed, dit komt later van pas wanneer je 301-redirects gaat instellen. Breng daarnaast je huidige zoekposities in kaart, zodat je na livegang kan monitoren of deze posities verslechterd of verbeterd zijn. Uiteraard gaan we er vanuit, dat een nieuwere, snellere, geoptimaliseerde website zorgt voor betere posities dan voorheen. Hier later meer over.

conceptsessie nieuwe website

Stap 2: Conceptsessies

Wanneer je product, doelgroep en doelstellingen bepaald zijn, kijken we naar de verdere invulling van de website. Wat krijgt een potentiële bezoeker te zien en op welk moment? Hoe kunnen we je doelgroep verder opsplitsen in bezoekers? In een conceptsessie vertalen we de verschillende producten en diensten naar funnels.

Wat krijgt een bezoeker op welk moment binnen de funnel voorgeschoteld en met welke reden? Dit hebben we al deels besproken bij de doelstellingen, maar nu gaan we deze doelstellingen vertalen naar het design van de website. Daarnaast is het ook belangrijk om tijdens de conceptsessie rekening te houden met je interne linkstructuur. Wat zijn je belangrijkste pagina’s en hoe zijn de URL’s geformatteerd?

Marketing en sales funnels

Wat zijn je belangrijkste producten en waar ga je deze plaatsen op je website? Veel bedrijven zijn geneigd om alles op de homepage te willen vertellen. Echter moet je eerst goed nadenken over de psyche van je bezoekers. Hier is al veel over geschreven en daarom gaan we er in dit blog niet te diep op in. Een voorbeeld van een methode die wij graag toepassen is de MBTI methode. De MBTI methode onderscheid 4 soorten bezoekers:

  • Competitief
  • Spontaan
  • Methodisch
  • Humanistisch

Iedere soort bezoeker gedraagt zich anders op een website. Een competitieve bezoekers beslist snel en rationeel, gebaseerd op feiten en de waarde voor zijn bedrijf. Een spontane bezoeker maakt een snelle beslissing op basis van emotie. Een methodische bezoeker is geïnteresseerd in feiten maar wel van het gehele proces, zo gedetailleerd mogelijk. De humanistische bezoeker neemt zijn tijd en wil graag veel details maar wel meer gebaseerd op emotie.

Ze bezoeken alle 4 jouw nieuwe website, maar hoe houd je ze ook allemaal tevreden?

Elke van de 4 types zullen je website bezoeken en ze willen ieder andere soort content zien. Elk type is ook een potentiële klant. Dus hoe kun je met al deze 4 verschillende bezoekers rekening houden? Zo zijn USP lijstjes en een zoekveld, geschikt voor de competitieve bezoeker.

Een humanistische bezoeker ziet graag mensen terug op de site en kijkt meer naar reviews of interactie. Kortom, er zijn eindeloze voorbeelden van hoe je elke bezoeker tevreden kunt houden. Om deze tevredenheid te verzekeren bij jouw specifieke doelgroep, ontwikkelen we hiervoor wireframes. Hiermee tekenen we zodanig de conversiepaden van jouw bezoekers uit, zodat ze rekening houden met elke soort bezoeker.

Content

De content die je wilt laten zien aan de verschillende soort bezoekers moet uiteraard geschreven worden. In veel gevallen van de bouw van een nieuwe website gebeurt dit vaak bij oplevering van de site. “Oeps! We moeten nog content schrijven en vullen!” Wanneer je dit efficiënt kunt faciliteren is dat geen probleem. Echter is het altijd beter om vooraf al goed nagedacht te hebben over wat je precies gaat vertellen zodat je hier tijdens het proces al verder aan kunt werken.

Zo ben je voorbereid en hoeft er tijdens het bouwen geen “dummy” content geplaatst te worden. Houd er rekening mee dat de content voor 80% bepalend is voor het succes en uiterlijk van de website, start hier dus op tijd mee, en neem dit serieus. Doe grondig onderzoek naar de “taal” van je doelgroep en zet je schouders eronder!

design nieuwe website

Stap 3: Design

Het design van je website is van groot belang bij het overtuigproces van je conversiepad. Dit is niks nieuws. Desalniettemin ontwikkelen de meningen en gradaties van gebruikservaringen met de jaren door. Meningen veranderen, trends komen en gaan, relevant en vernieuwend zijn is de sleutel. Daarom hebben wij grondig onderzoek gedaan naar welke soorten designs in onze branche “succesvol” zijn.

Wireframes

Als je content en de posities van deze content bepaald zijn in je conceptsessies, dan is het tijd om dit te vertalen naar wireframes. Een wireframe is zoals de naam zegt “Een uitgewerkte pagina gebaseerd op lijnen”. In een wireframe worden de posities van je content en functies bepaald. Daarnaast is dit ook een goed moment om na te denken over je Call to actions (CTA).

Waar wil je dat een bezoeker op klikt? En wat wil je dat een bezoeker op je website doet? Al deze verschillende pagina’s en buttons teken je uit in de wireframes. De reden waarom je niet direct gaat kleuren of met foto’s en illustraties aan de slag gaat, is omdat je niet afgeleid wil worden van de essentie en het doel waar de website om draait. Namelijk: de conversie! Een mooi sausje (het visuele design) komt later.

Design van je nieuwe website

Over het design van de website kan je uiteraard een compleet blog schrijven, maar in dit artikel vertellen we je hoe wij ons design op een unieke wijze hebben ontwikkeld. In plaats van met 1 designer te werken, hebben wij er namelijk voor gekozen om een wedstrijd te organiseren. We hebben onze 5 belangrijkste wireframes aangeleverd en aangegeven wat we wel en niet graag terug willen zien in een design.

Nadat we een briefing hadden geformuleerd, konden designers meedoen aan de wedstrijd door 1 of meer pagina’s te ontwerpen.  Dit mochten zij doen op de manier die zij passend vonden voor ons bedrijf. Uiteindelijk hebben we 35 inzendingen ontvangen en zijn we met de 3 beste designers een vervolgtraject ingegaan. In het vervolgtraject zijn ideeën verder uitgewerkt en zijn we uiteindelijk tot een winnaar gekomen. Hurray! Deze winnaar heeft alle wireframes verder ontworpen en al onze bevindingen uit stap 1, 2 en 3 verwerkt.

web development nieuwe website

Stap 4: Web development

Functioneel document

Tijdens de conceptsessies en de ontwikkeling van je wireframes is het belangrijk om alle technische eisen en wensen te noteren. Deze wensen en eisen  worden uiteindelijk geformuleerd in een functioneel document. Dit document beschrijft precies welke functies iedere pagina moet bevatten en wat deze functies moeten doen.

In ons geval konden we alle gewenste functies direct bouwen, omdat we geen extreem ingewikkelde functionaliteiten nodig hadden. Mocht je nu een grotere website met veel functionaliteiten willen ontwikkelen, dan is het ook verstandig om een onderscheiding te maken tussen, wat je zou willen hebben en wat je daadwerkelijk nodig hebt.

Wat heb je nodig en hoe wordt het beheerd?

Zo kun je starten met het bouwen van de functies en pagina’s die essentieel zijn binnen je funnel en die bijdragen aan je bedrijfsdoelstellingen en budget. In dit document kun je ook direct verschillende fases en prioriteiten benoemen. Naast de front-end functies is het net zo belangrijk om na te denken over de back-end functies.

Hoe kunnen de website, functies, koppelingen en andere toepassingen beheerd worden door de webmaster, online marketeer, content schrijver en andere betrokken binnen het team? Denk goed na over wat je op welke manier wilt beheren en waarom. Als je dit allemaal hebt uitgeschreven kan dit document tevens dienen als “roadmap” voor de doorontwikkeling en optimalisatie van je toekomstige project rondom je nieuwe website.

Open source web development

Je zou zeggen dat dit het langste en belangrijkste onderdeel is van de ontwikkeling van een nieuwe website. Echter is niets minder waar. We kunnen hier heel kort over zijn. Als je de bovenstaande voorbereidingen goed hebt getroffen, heb je de finish al bijna bereikt!

Op dat moment is het web development onderdeel namelijk alleen het technisch laten functioneren van de pagina’s en functionaliteiten die je bedacht hebt. Als het goed is komen hier niet al te veel verassingen meer uit. Uiteraard moet je bij development rekening houden met schone code, verschillende browsers, verschillende apparaten en de integraties met externe systemen .

Testen

Wanneer de functionaliteiten en pagina’s uit het functioneel document zijn gebouwd, is het van uiterst belang om alles goed te testen. Werkt alles zoals je bedacht hebt en doet alles wat het moet doen? Bij klanten verdelen wij dit in een ALFA-test (intern) en een BETA-test waarbij zowel intern als extern getest wordt.

Zo wordt de site getest op verschillende browsers, versies en apparaten. Ondanks de goede voorbereiking zul je altijd zien dat dingen net anders werken dan dat je vooraf met elkaar bedacht hebt. Zodra je door de site heen kan klikken krijg je er meer “feeling” voor en kom je in veel gevallen tot nieuwe en wellicht betere inzichten. Noteer alle aandachtspunten en los deze naar prioriteit op. Tijdens het testen kun je al beginnen met het aanmaken en vullen van de overige pagina’s.

livegang nieuwe website

Stap 5: Livegang

Nu alle pagina’s, afbeeldingen, video’s en overige content is geplaatst en getest, zijn we klaar om de site te koppelen aan de live URL. Zorg ervoor dat je op dezelfde server je testsite ontwikkeld als waarop je live site komt te staan. De reden hiervoor is om te voorkomen dat er server-gerelateerde fouten na livegang zichtbaar zijn.

Wanneer de URL is omgezet, is het belangrijk om te controleren of de test URL nog ergens staat. Met een search en replace op verschillende plekken is dit op te lossen. Naast een search & replace is het verstandig om nogmaals alle essentiële functies en pagina’s na te lopen op eventuele fouten die zijn ontstaan tijdens de live migratie.

Wanneer er geen fouten meer te vinden zijn, stel je de 301-redirects in. Je hebt in een eerdere stap al een lijst gemaakt met alle oude URL’s. Zorg ervoor dat alle URL’s die je niet meeneemt in de migratie, een 301-redirect krijgen. Check een maand nadat je alle redirects hebt ingesteld of hier “hits” op zijn geweest. Zo kun je alle 301’s die niet gebruikt worden weer verwijderen, om zo het overzicht te be houden en geen onnodige redirects instelt.

Technische optimalisatie

Na alle handmatige tests, is het tijd voor de eerste technische analyse. Wij maken gebruik van gespecialiseerde software waarmee je alle technische fouten van je website kunt achterhalen. Onderdelen die onder andere getest worden zijn:

  • 404 pagina’s
  • Afbeeldingen zonder ALT teksten
  • Missende META data
  • Snelheidsoptimalisatie mogelijkheden
  • HTTPS status van al je pagina’s (% coverage)
  • Gezondheid van je linkstructuur
  • En overige technische SEO aspecten ter optimalisatie

Snelheid

Tijdens het bouwen van de website is er al rekening gehouden met de snelheid van de website. Toch ligt hier nog een belangrijk punt na livegang. Om de snelheid van de website optimaal te krijgen, kun je de volgende performance maatregelen uitvoeren:

  • Varnish implementatie op de server
  • Cloudfare CDN implementatie
  • Javascript en CSS combining
  • Javascript en CSS minification
  • GZIP compressie
  • Afbeelding compressie
  • Pagina compressie

Tests kan je uitvoeren met Google Pagespeed Insights of GTmetrix. Hier zit echter nog wel een addertje onder het gras. Om bij de Google Pagespeed insights een zeer hoge score te krijgen (vooral bij mobiel), zijn er een aantal vrijwel onmogelijke dingen die je moet uitvoeren. Zo heeft onze nieuwe site een mobiele page speed van 40 van de 100, een slechte score zou je zeggen.

Laat je niet misleiden door Google Pagespeed Insights!

In realiteit is onze website op mobiel snel! Probeer het zelf maar eens te controleren. Uiteindelijk is het de gebruikservaring dit telt! Is de site volgens jou traag? Bij ons is de belangrijkste reden van een lagere page speed het inladen van externe maar noodzakelijke scripts zoals Google Analytics, Facebook pixel, LinkedIn pixel, Leadinfo, Active campaign en eventueel andere marketing gerelateerde scripts.

Daarnaast is lazy loading nog een optie om de site speed score te verhogen, maar dit oogt naar onze mening langzamer omdat afbeeldingen bij het laden een placeholder krijgen waardoor de gebruikerservaring minder wordt. Schakelen wij de scripts uit en lazy loading in, dan zitten we op een mobiele page speed van 80, maar helaas is dat niet realistisch en geeft Google Pagespeed insights een mooie indicatie, maar niet een hele realistische score terug.

Oude zoekwoordpositities (SEO)

Nu je zo veel tijd, moeite en geld geïnvesteerd hebt in een mooie nieuwe website, wil je natuurlijk niet dat je oude online marketing investeringen verloren gaan. Daarom is het belangrijk dat je in de voorbereidende fase je huidige zoekposities en url’s goed in kaart hebt gebracht.

Nu de site live is, je 301 redirects ingesteld zijn en wellicht oude pagina’s aangepast zijn, komt er een spannend moment. “Wat gaat Google doen?”.  In ons geval hebben we een aantal dagen een klein dipje gezien van een aantal zoekwoorden. Daarna fluctueerde het een tijdje. Maar uiteindelijk hebben de meeste zoekwoorden een betere positie dan ooit! Nu de zoekwoordposities gestabiliseerd zijn, kan de optimalisatie voortgezet worden.

Zichtbaarheid nieuwe website

Impact van de nieuwe website op zichtbaarheid en traffic

In de bovenstaande afbeelding kun je zien wat de impact van onze nieuwe website is geweest op de zichtbaarheid van onze pagina’s en onze traffic. In het eerste tabel zie je onze zichtbaarheid van pagina’s die scoren op zoekwoorden in de top 100, op de dag van de livegang. Zoals verwacht zat hier een kleine dip. Dit komt omdat Google de website opnieuw moet indexeren en even korte “in de war is”.

In het de tweede tabel zie je onze zichtbaarheid van vandaag. Ook zoals verwacht (en gehoopt) zouden onze betere linkstructuur, opgeruimde URL’s, herschreven blogs en effectievere zoekwoordstrategie, zorgen voor een betere zichtbaarheid. Tot slot zie je dit ook terugkomen in de stijging van traffic in het laatste tabel.

online marketing nieuwe website

Stap 6: Online marketing

Nu alles is afgerond en je posities in Google verbeterd zijn, gaat het spel beginnen. Komen de aannames die je in het voortraject hebt gedaan overeen met de werkelijkheid? Meten is weten! Zo ja, goed werk, ga verder met het optimaliseren van je pagina’s en traffic. Zo niet, analyseer je data en ga kijken hoe je dit zo snel mogelijk kan oplossen.

Wat zijn onderwerpen die je kunt aanpakken om met de lancering van je nieuwe website direct aan de slag te gaan om je online resultaten te verbeteren? We nemen er een aantal onder de loep.

Inzichtelijk en meetbaar maken van Call To Actions op de nieuwe website

Tijdens de lancering van onze nieuwe website, hebben we een diepe duik genomen in alle CTA’s die op onze oude website stonden. We hadden talloze aparte download, inschrijfpagina’s, scanaanvragen, contactmogelijkheden, postduiven, middeleeuwse koeriers, noem maar op! Het waren er teveel om duidelijke focus te behouden en ze stonden los van een vaste strategie.

Om hier een verbeterslag in te maken hebben we al de CTA’s bekeken en deze parallel gelegd aan de funnel van onze nieuwe website. Paste de CTA niet bij de funnel? Dan gooiden we deze weg. Ook hebben we de MQL en SQL- generatoren beperkt van wel 30 verschillende opties, naar simpelweg 4. Het resultaat? Een duizendmaal efficiënter conversiepad, met effectievere en meetbare Call to Actions.

Zoekwoordposities, potentie en nieuwe content

De structuur van onze blogs (zoals deze die je nu leest) is tot veel blijdschap van onze online Marketeer Victor, ook veranderd voor een betere leeservaring. We hebben naar de data gekeken en geluisterd naar de geluiden van onze bezoekers. De tekst is gecentreerd, beter leesbaar, in een groter font en met grotere spacing. Uiteraard hoort hier ook een mooi toekomstbeeld aan prachtige content bij.

Daarom zijn we niet alleen onze zoekwoordposities goed in de gaten aan het houden, maar hebben we ook goed nagedacht over potentiële nieuwe content die bij onze nieuwe funnel past. Content voor je juiste zoekwoorden met potentie tot traffic en conversie, waar mensen écht baat bij hebben. Dit artikel wat je nu leest is daar een onderdeel van. Het feit dat je inmiddels zo ver bent gekomen met lezen, laat het werkelijke succes van ons plan zien. Besef je dus goed, dat wanneer je een nieuwe website met nieuwe manieren van leadgeneratie gaat bouwen, dat je content mee moet veranderen.

Een revisie van backlinks voor de nieuwe website

Je bent vast bekend met het belang van backlinks voor het optimaliseren van je website-autoriteit. Het is makkelijk om ook dit onderdeel uit het oog te verliezen, omdat het een onzichtbaar feit is. Backlinks zijn lucht, onzichtbaar, uit het oog uit het hart, “fugasi”. Daarom is het belangrijk om bij een nieuwe website ook een backlink-audit uit te voeren.

Bij een backlink audit breng je al je huidige backlinks in beeld en ontdek je of je over de loop der jaren misschien wel “giftige” backlinks hebt gegenereerd. Ook zie je of je juist waardevolle bent kwijtgeraakt of hebt ontvangen. Tot slot krijg je een overzicht van domeinen waar je potentiële waardevolle backlinks kunt aanvragen. En dit is bij een nieuwe website ook erg belangrijk! Doe dus een backlink audit, krijg weer controle over je backlinks en ga aan de slag met de generatie van nieuwe, waardevolle backlinks!

De grote schoonmaak: Een overzichtelijk CRM systeem en weg met alle overbodige emails

Zoals je misschien wel inmiddels hebt ervaren, is een onderdeel van onze oude (en nieuwe) funnel: e-mail marketing. Wanneer iemand zich inschrijft voor een MQL, wordt het e-mail adres van die persoon toegevoegd aan een specifieke mailinglijst met een gepersonaliseerde e-mail automation funnel. Bij de lancering van onze nieuwe website was het ook hoog tijd om hier een grote schoonmaak te houden.

Van de tientallen e-mail automations met veel verschillende CTA’s, hebben we 80% weggegooid. De reden hiervan is omdat ze niet in lijn waren met de nieuwe, verbeterde funnel en conversiepaden. Omdat onze focus verschoven is naar een nieuwe, efficiëntere strategie, moesten ook onze e-mail funnels hier naar aangepast worden.

Omdat we natuurlijk meer dan 30 verschillende CTA’s op de oude website hadden staan, hadden we ook rond dat getal aan E-mail funnels. Door een duidelijke nieuwe funnel uit te tekenen hebben we ervoor gezorgd dat de nieuwe acquisitie aan leads, altijd terecht komt op de juiste plek, door de nieuwe paden te volgen. Dus kortom hebben we:

  • Minder “losse” en rommelige e-mail automation funnels
  • Ons beperkt tot de e-mail automations die passen bij de huidige, verbeterde strategie
  • Alles wat minder goed werkte hebben we weggegooid
  • De leads komen in een efficiëntere automation terecht
  • De CTA’s, en MQL- en SQL generatoren in de automations sluiten naadloos aan op ons vernieuwde acquisitiemodel, waardoor de kans op conversie stijgt

Wat zijn onze marketingplannen voor de nabije toekomst?

Zoals je in het begin van dit artikel hebt gelezen zijn onze development en marketing diensten genivelleerd. Beiden zijn onderdeel van hetzelfde product, met één focusdoel. Daarom zal onze toekomstige marketingstrategie en de funnel die wij hiervoor gebruiken, ook meer focus gaan leggen op het resultaat dat wij voor onze klanten kunnen genereren, namelijk: Websites en webshops die doelstellingen behalen!

Zo zijn er een hoop nieuwe middelen, strategieen en plannen die wij gaan gebruiken om onze reach en leadgeneratie te vergroten. We geven een aantal voorbeelden van onderdelen die jij ook zou kunnen gebruiken wanneer je een nieuwe website lanceert. Net als wij, kun je deze dan al voorbereiden en integreren tijdens de lancering van je nieuwe website:

  • Veel verschillende advertentie-uitingen die toch allemaal leiden naar één van de vaste nieuwe CTA’s
  • Nieuwe creatieve manieren van leadgeneratie zoals specifieke acties met tools als Leadinfo en webshop feedmanagement applicaties
  • Meer focus op nieuwe kanalen zoals verschillende socials
  • Een efficiëntere contentstrategie
  • Gebruik van andere platformen en mediums
  • En nog veel meer!

Conclusie

Zoals je ziet zijn er onwijs veel onderdelen om rekening mee te houden wanneer je een nieuwe website gaat bouwen. Met dit artikel willen we jou laten zien welke stappen wij ondernemen wanneer we dit voor een klant doen, door ons eigen proces bloot te leggen. Met dit artikel leggen we alle kaarten op tafel, zodat jij kunt zien dat wij er daadwerkelijk alles aan doen om jouw doelstellingen te behalen.

We gebruiken bewezen methodiek, de nieuwste technologieën, doen gericht onderzoek en bouwen zo websites die doelstellingen behalen. Uiteraard konden we in dit artikel niet letterlijk elk specifieke puntje van de bouw vertellen. We zouden bijvoorbeeld alleen al een dubbel zo lang artikel kunnen schrijven over de BETA test fase kunnen schrijven. Zit je na dit artikel daarom nog met een brandende vraag over ons proces? Of wil jij een nieuwe website laten bouwen, maar loop je ergens tegen aan wat niet in dit artikel staat? Neem dan contact met ons op en ontvang gratis advies over hoe wij jouw doelstellingen behalen!