Wat is je product of dienst?
Deze vraag lijkt op het eerste gezicht een makkelijk antwoord te hebben. Desalniettemin heeft de gemiddelde ondernemer geen duidelijke product of dienstdefinitie. Daarnaast is het werkelijke resultaat waar de klant naar op zoek is ook niet altijd even duidelijk. Waarom moet jouw doelgroep met jou in zee gaan? Wat maakt JOUW product of dienst zo sterk, onmiskenbaar, lekker, mooi, straf, snel, doeltreffend, uniek of sexy? En het belangrijkste van allemaal: Wat is het resultaat voor de klant?
Wij hadden voorheen meer dan 30 losse “diensten” online staan. “Een zoekwoordonderzoek”, “WordPress Hosting”, “Conversie optimalisatie”, noem maar op. Allemaal losse onderdelen die eigenlijk samen moeten werken om het gewenste resultaat te behalen. Uiteindelijk zijn al deze losse diensten, in veel gevallen niet het resultaat wat een bedrijf zoekt. Uiteraard is dit afhankelijk van de fase van het koopproces waarin een potentiële klant zich bevindt.
De focus ligt nu meer op de uitkomst en minder op het product
Door meer op de uitkomst te zitten en minder op het product, proberen we in een eerdere fase van het koopproces, relevant te zijn voor een koper. Als we de koper in een eerder fase kunnen triggeren om tot een “call to action” over te gaan, dan kunnen we vervolgens uitleggen hoe wij precies de klant gaan helpen. We vertellen welke specifieke producten of diensten voor deze specifieke klant nodig zijn om het gewenste doel te bereiken. Dit is een groot verschil.
Een klant kan wellicht denken dat een zoekwoordonderzoek de dienst is die hij nodig heeft, maar als we samen met de klant zijn doelstellingen bespreken, kan hier wellicht een andere uitkomst uit komen. Wil dit zeggen dat je al je oude en specifieke pagina’s weg moet gooien? Nee zeker niet, deze kan je goed gebruikten als ingang (landingspagina). Hierover later meer.