Oude website vernieuwen?

Je oude website vernieuwen? In dit artikel ga je lezen hoe je in 3 makkelijke stappen de transitie gaat maken!

(Daarnaast lees je alle tips and tricks die je moet kennen om deze stappen zo efficiënt, goedkoop en slim mogelijk te laten verlopen.)

 

Stap 1. De bezoeker is belangrijker dan de website zelf

Veel mensen denken dat de eerste stap van het website vernieuwen begint bij het kiezen van een CMS of het herschrijven van je content; maar niets is minder waar. Jouw bezoekers zijn de belangrijkste kern van het vernieuwen van je oude website. Dit zijn immers de mensen die ervoor zorgen dat je in de eerste plaats een website beheert. Daarom is het van uiterst belang dat je eerst terugkijkt naar het middelpunt van je website; je bezoekers.

  1. Wat willen jouw bezoekers nu echt?

Ten eerste is het van uiterst belang om te bepalen waarom mensen jouw website moeten bezoeken, als je dit niet juist bepaalt gaat alles mis! Het kernwoord hierbij is: Gebruikerservaring. Wat is de ervaring die je je bezoekers wilt meegeven? Wil je dat ze comfortabel achterover kunnen gaan zitten en vloeiend genieten van je content? Of wil je dat ze op het puntje van hun stoel zitten en constant actief en enthousiast door je website vliegen? Bij het bepalen van de juiste gebruikerservaring is het belangrijk om niet alleen te kijken naar wat JIJ wilt dat je bezoekers doen. Je moet vooral gaan denken over wat je bezoekers graag WILLEN zien. Als je weet wat je bezoekers willen zien (en hoe ze het willen zien), dan kun je dat in jouw voordeel gebruiken door je structuur, content en functionaliteiten hiernaar te optimaliseren. Begin dus altijd bij het gevoel en de ervaring van je bezoekers!

2.  Je oude website is goud waard! Gooi hem niet zomaar weg!

Gooi je oude website niet zomaar weg zonder er naar terug te kijken! Je oude website zit vol cruciale informatie om je nieuwe website te optimaliseren. In de backend van je oude website kun je namelijk alles zien wat er goed of fout ging. Gebruik bijvoorbeeld Google analytics om te kijken op welke pagina’s jouw bezoekers niet lang blijven; of juist de tijd nemen om je content volledig uit te pluizen. Onderzoek volledig wat het gedrag van jouw bezoekers is per pagina van je oude website. Probeer te onderzoeken waarom het op de ene pagina zo goed gaat en op de ander minder goed. Ligt het aan je content? Zit je structuur misschien niet goed in elkaar? Of doet de pagina het misschien wel helemaal niet?Let bij website vernieuwen op de waarde van je oude site!

Dit zijn voorbeelden van belangrijke dingen die je volledig moet gaan bekijken. Zet je jezelf eens in de schoenen van je bezoeker. Als je deze informatie combineert met de kennis van de gebruikerservaring van jouw bezoekers; dan kan je een perfect plan van aanpak gaan maken en zo de fouten van je oude website voorkomen. Op deze manier gebruik je de backend informatie van je oude website om je nieuwe website te optimaliseren.

  1. User Flow

Bij het woord Flow denk je snel aan ‘beweging’ of ‘water’. En dit is eigenlijk precies wat user flow inhoudt. Je moet jouw website zien als een rivierbank en je bezoekers als het water dat hier doorheen stroomt. Het water in een kaarsrechte rivierbank heeft geen obstakels; hier kan het water zonder problemen doorheen stromen. Maar als er grote stenen of scherpe bochten in de rivierbank zitten dan heeft het water moeite om vloeiend door de bank te stromen en ontstaan er golven die de gehele rivier kapotmaken. Bij het ontwerpen van je nieuwe website moet je ervoor zorgen dat je bezoekers vloeiend door je pagina’s en content lopen. Als er obstakels in je webpagina’s zitten dan creëert dit ongemak voor je bezoekers en zorgt er misschien wel voor dat ze je pagina verlaten.

Als je je website hebt ontworpen; ga dan alles na. Van homepagina tot contactformulier. Klik op alles, vul de formulieren in, test alle functionaliteiten, kortom: check ALLES en voorkom dat er obstakels in je pagina’s zitten die ongemak voor je bezoekers kunnen creëren. Als er iets ook maar een beetje “vreemd” voelt; verander het dan! Alles moet perfect verlopen. Zo zorg je ervoor dat jouw klanten als een kaarsrechte rivier vloeiend van jouw website gebruik kunnen maken en optimaliseer je gebruikerservaring.

Gebruikerstest uitvoeren

Een gebruikerstest (of: User Experience test) is het testen van het volledige gebruik van jouw website. Dit betekent dat je een Persona creëert voor elk soort (potentiële) bezoeker van jouw website. Een persona is een fictieve vertegenwoordiging van echte mensen die je speciaal ontwerpt voor een test-simulatie. In dit geval ga je een testsimulatie op je website uitvoeren. Je laat je verschillende persona’s alle pagina’s van jouw website bezoeken en testen, exact zoals deze persona’s dit in het echt zouden doen. Dit is erg belangrijk omdat jij en je developer precies weten waar jullie moeten zijn om bepaalde informatie te achterhalen op je website; omdat jullie deze zelf hebben ontwikkeld. Het simuleren van gebruikers zorgt er dus ook voor dat je je gebruikers zowel niet onderschat als overschat.

Bij een website vernieuwen hoort je persona

Tijdens deze simulaties kun je alle foutjes in je website opsporen en verbeteren. Daarnaast weet je op deze manier precies waar de “ongemakkelijke” pagina’s en pagina-onderdelen liggen en kun je deze optimaliseren voor je gebruikers. Zo ben je ervan verzekerd dat je bezoekers comfortabel gebruik kunnen maken van je pagina’s en alle functionaliteiten. Een andere manier om hetzelfde resultaat te bereiken is door middel van het uitnodigen van mensen uit je doelgroep. Het inschakelen van een echte gebruiker is nog altijd beter dan een simulatie uitvoeren bij een gebruikerstest. Geen machine verslaat hierbij de echte smaak, oriëntatie en naïviteit van een mens. Tot slot is het belangrijk dat je ook hier meerdere “persona’s” onder de arm neemt om zo de verschillende soorten gebruikers te vertegenwoordigen.

Stap 2.  Structuur: de backbone van elke website

De daadwerkelijke structuur van je vernieuwde website gaat bepalen hoe jouw website eruit gaat zien,  wat de functionaliteiten gaan worden en welk Content Management Systeem je daarvoor nodig gaat hebben. Hier ga je al de kennis die je nu over je bezoekers hebt opgedaan toepassen om een passende website te ontwikkelen.

Content herschrijven

Bij het vernieuwen van je oude website moet je goed nagaan of je huidige content nog wel relevant, gestructureerd, mooi en fijn om te lezen is. De kans is groot dat er veel content overbodig is geworden; je vernieuwt je website natuurlijk niet voor niks. Maar voordat je de typemachine uit de kast haalt en volledig opnieuw begint met het schrijven van content; ga eerst alles zorgvuldig na. Recyclen van content heeft veel positieve effecten op je nieuwe website.

Ten eerste brengt het jou weer volledig op de hoogte van alle content die je voorheen geschreven hebt en daarnaast brengt het je op nieuwe ideeën. Uiteraard bespaar je ook veel tijd en geld door content te recyclen; maar het is ook belangrijk dat je niet laks bent in het schrijven van je nieuwe website. Onderzoek zorgvuldige welke delen content je wel en niet nodig hebt voor je nieuwe website; probeer te bepalen wat je kunt samenvoegen, of misschien wel splitsen. Kortom: om efficiënt je website te vernieuwen is het van groot belang dat je al je content nagaat voordat je nieuwe content schrijft.  

Huisstijl up to date?

Het uiterlijk van je vernieuwde website moet een bepaald gevoel overbrengen naar je gebruikers. Het bepalen van een juiste en vooral effectieve huisstijl is daarom van uiterst belang bij de transitie naar je nieuwe website. Begin je compleet opnieuw? Of ga je het oude thema hergebruiken. Voordat je hier aan begint moet je je eerst verdiepen in wat je bezoeker het liefste wilt zien. Hier komt een stukje onderzoek en basispsychologie aan te pas. Zo zijn er bijvoorbeeld bepaalde kleuren die mensen aantrekken en afschrikken bij verschillende onderwerpen. De kleur blauw gebruiken in een website over eten is bijvoorbeeld iets wat mensen afschrikt omdat je brein het associeert met iets giftigs.

Is je design nog up-to-date na het website vernieuwen?

Zo zijn er talloze bewezen feiten die je kunnen helpen bij het ontwerpen van je website. Je bezoeker van top tot teen kennen is de kern bij dit proces. Als je weet wat jouw bezoekers graag zien met betrekking tot het uiterlijk van je website dan kun je je vernieuwde website hier volledig optimaliseren. De smaak van de samenleving verandert met de ontwikkeling van de maatschappij; houd dus de actuele trends goed in de gaten. Wat trekt jouw doelgroep aan? Hoe kan je dit toepassen op je website? Tot slot; hoe kun je dit koppelen aan je bestaande huisstijl of hoe vorm je dit naar een compleet nieuwe huisstijl? Als je dit onder de knie hebt, dan voelen je bezoekers zich altijd thuis op je website.

301-redirects

Een 301-redirect stuurt iemand die een oude URL probeert te zoeken naar een nieuwe URL. Omdat je je website gaat vernieuwen is het natuurlijk van uiterst belang dat je bezoekers niet meer op je oude website terechtkomen die niet meer functioneert. Een 301-redirect vertelt zoekmachines dat een oude URL doorgelinkt moet worden naar een nieuwe URL. Daarnaast heeft een 301-redirect nog meer voordelen:

  •         -De SEO ranking die je oude pagina heeft opgebouwd wordt grotendeels meegenomen naar je nieuwe pagina
  •         -Het versnelt de tijd dat zoekmachines je oude links verwijderen
  •         -De niet-functionele links naar je oude website verdwijnen

301-redirects kun je ook gebruiken op je huidige website als je bijvoorbeeld een artikel herschreven hebt en hiervoor een nieuwe pagina gemaakt hebt. Je kan dan door middel van een 301-redirect de vernieuwde pagina voorop zetten; zo verlies je wederom niet volledig de waarde van het oude artikel. Daarom is het gebruik van 301-redirects onmiskenbaar bij het vernieuwen van je website.

CMS kiezen

Een Content Management System (CMS) is een platform waarop je jouw website gaat bouwen en beheren. Je moet een CMS kiezen dat bij jouw website past, elk CMS heeft namelijk een verschillende structuur en andere functionaliteiten voor specifieke soorten websites. Het kiezen van een CMS is onder te verdelen in 2 stappen:Structuur is belangrijk bij website vernieuwen.

  1. De eerste stap bij het kiezen van een CMS is het beslissen wat voor soort website je wilt gaan bouwen. Wil je een web-log; dan is WordPress waarschijnlijk jouw beste keus. Maar wil je een webshop laten ontwikkelen, dan past Magento misschien beter bij je.
  2. Als je al een idee hebt welke soorten CMS bij jouw website zouden passen dan moet je gaan beslissen welke functionaliteiten jouw website moet gaan hebben. Een CMS heeft vaak een groot aantal standaard plug-ins of extensies  die de functionaliteiten van jouw website uitbreiden. Daarnaast biedt een CMS meestal de mogelijkheid om speciale Plug-ins of extensies te laten maken. Jij moet dus gaan bepalen welk CMS het beste bij jouw ontwerp past en de mogelijkheid biedt om jouw gewenste functionaliteiten te kunnen toepassen.

Als je hebt bepaald wat voor website je wilt ontwikkelen en in kaart hebt gebracht welke functionaliteiten je vernieuwde website allemaal nodig heeft, ben je klaar om een passend CMS te kiezen.

Responsiveness

Als je content vernieuwd is, je 301-redirects zijn in orde, je ontwerp is af en je hebt een CMS gekozen dan is het belangrijk dat je website ook daadwerkelijk zichtbaar is op alle gewenste apparaten. Men denkt vaak dat je je website moet optimaliseren voor ALLE apparaten, hoewel dit absoluut ideaal is, kan het soms een verspilling van tijd en investering zijn. Ook hier geldt: ken je bezoekers! De Responsiveness van je website hangt af van het type website dat je gaat bouwen en het type bezoeker die hier gebruik van maakt. In dit geval moet je nagaan met welke apparaten je bezoekers je website willen gaan bezoeken. In de meeste gevallen zullen dit alle mogelijke apparaten zijn; maar soms is het belangrijk om een bepaald soort apparaat niet beschikbaar te maken omdat deze overbodig is. Kortom: om je het gebruik van je vernieuwde website te optimaliseren is het van groot belang dat je bepaalt welke apparaten je bezoekers gebruiken om deze te bezoeken

Stap 3. SEO, niet weggooien maar meenemen!

Search Engine Optimization (SEO) is het optimaliseren van een website aan de hand van de criteria van zoekmachines. Bij de transitie van het vernieuwen van je website zijn er een aantal dingen waar je rekening mee moet houden met betrekking tot SEO:

  1. Wat zijn je best presterende keywords en hoe gebruik je deze op je vernieuwde website?
  2. Welke pagina’s werden het meest bezocht en waarom?
  3. Wat zou je beter kunnen doen en hoe ga je dit aanpakken?
  4. Zorg dat je pagina’s responsive zijn
  5. Blij je website analyseren met betrekking tot SEO
  6. Blijf altijd up-to-date; Zoekmachines veranderen de manieren waarop ze waarderen (Ranken) regelmatig. Zorg dus dat je op de hoogte blijft van de recente ontwikkelingen om zo de SEO topper te blijven.

Je hebt nu alle tools om effectief en efficiënt je website te verhuizen! Mocht je vragen hebben aan de hand van dit artikel, neem dan contact met ons op!

Veel succes met de verhuizing!

Website verhuizen bij klik & Steen? Dat kan! Klik hier  voor meer informatie.