Afgelopen maand is Twitter begonnen met het openstellen van haar Analytics-dienst aan het Nederlandse publiek. Op www.analytics-twitter.com kan deze dienst geactiveerd worden. In Twitter Analytics kan gekeken worden naar hoe volgers met jouw Tweets omgaan. Twitter heeft haar analytics-dienst opgedeeld in drie verschillende onderdelen: Tweets, Volgers en Twitterkaarten.

Weergave van Tweet activiteiten

Op het beginscherm zijn alle Tweetactiviteiten van de afgelopen maand weergegeven. In een lijngrafiek wordt per dag het aantal views getoond, hiermee zie je op welke dagen berichten goed bekeken worden. Daarnaast kan er per bericht specifiek gekeken worden naar het aantal weergaves, interactie met de volger en het interactiepercentage ten opzicht van het aantal weergaves van berichten. Deze gegevens zijn van toepassing om te zien welke berichten interessant zijn bij volgers, goed bekeken worden of doorgelinkt zijn. Met deze gegevens kunnen berichten geoptimaliseerd worden om alleen content te plaatsen wat de volger interessant vindt.

Verloop van volgers

Bij dit onderdeel wordt een lijngrafiek getoond waar het aantal volgers te zien is. Er is in percentages te zien wat de interesses zijn, uit welk land mensen komen en wat het geslacht is van volgers. Met deze gegevens zie je wie je doelgroep is, wat mensen aanspreekt en welke informatie ze nog meer interessant vinden Uit deze gegevens is te concluderen wie je doelgroep is en wat deze doelgroep nog meer interessant vindt. Door deze gegevens zie je welke andere onderwerpen je ook kunt gebruiken in berichten om de interesse op te wekken en variatie te houden in berichten.

Extra mogelijkheid : Twitterkaarten

Twitterkaarten zijn berichten waarbij je de mogelijkheid krijgt om extra media toe te voegen aan Tweets. Er wordt gebruik gemaakt van 7 mediafuncties. Voor deze kaarten heeft Twitter Analytics een apart gedeelte ingericht. Hierbij kan er per bericht gekeken worden naar de URL-klikken, Installatie pogingen en Retweets. Deze gegevens geven de mogelijkheid om te meten of je Twitter kaarten aanslaan. Er zijn 7 verschillende mediafuncties:

Summary Card

Als bedrijf publiceer je elke maand een blog, deze wil je promoten doormiddel van Twitter. Hierbij kan de Summary Card (titel, afbeelding en stuk tekst) ingezet worden, deze functie geeft een voorvertoning van je blog. Via de analytics functie kun je achteraf zien wat het aantal daadwerkelijke URL-klikken zijn geweest van volgers die je volledige blog gelezen hebben.

Summary Card (Groot)

Wanneer je een blog plaatst waarbij de afbeelding de interesse opwekt wil je deze afbeelding extra in de spotlight zetten. Deze functie is gelijk aan de Summary Card maar dan met een extra grote afbeelding.

Photocard

Een simpel bericht krijgt meer aandacht door een foto. Deze functie geeft je de mogelijkheid om je bericht visueel te maken.

Gallery Card

Je bedrijf heeft zojuist haar nieuwe website gelanceerd, je wilt dit aan al je volgers duidelijk maken. De Gallery functie geeft je de mogelijkheid om met vier foto’s een impressie te geven van de nieuwe website. Hierbij kan het meten van URL-klikken en Retweets interessant zijn wanneer je wilt weten of volgers geïnteresseerd zijn in dit soort nieuwsberichten.

App Card

Een nieuwe app wordt gelanceerd en moet gepromoot worden. Met de App functie kun je volgers direct de mogelijkheid geven om deze app te downloaden. Met de analytics dienst kan daarna gemeten worden hoeveel volgers daadwerkelijk de app gedownload hebben door Twitter.

Player Card

Een reclamespot van je bedrijf wil je promoten doormiddel van Twitter, het doorklikken naar je reclamespot wordt gedaan maar niet genoeg. Door middel van de Player functie kan een volger direct de video bekijken. Hierbij is het meten interessant om te zien of je volgers daadwerkelijk door de reclamespot je product kopen.

Product Card

Er wordt een nieuw product toegevoegd aan je webshop. Door Product Cards kun je de volger gelijk de mogelijkheid geven om het product te kopen. Door analytics kun je meten of deze toepassing gebruikt door het zien van het aantal URL-klikken.

Wil je uitgebreid advies over Twitter analytics? Neem nu contact op via:

Erik Lambrechts
Klik & Steen

info@klikensteen.nl
www.facebook.com/klikensteen