De pepernoten liggen alweer een tijdje in de schappen, de temperatuur daalt en de dagen worden korter. Een goed moment om je webshop feestdagen-proof te maken. Wij geven je tien webshop tips om je hier goed op voor te bereiden.

Content

Het constant creëren van de juiste content op de juiste kanalen. Het is een van de belangrijkste redenen om het vertrouwen van de klant te winnen. Ben actief en speel in op de behoefte van de klant. Zorg dat je de periode voor de feestdagen extra actief bent zodat klanten je herhaaldelijk zien.

Bloggers

Neem contact op met bloggers die jouw doelgroep als volgers hebben. Laat hen jouw producten voor de feestdagen reviewen of tonen. Zij hebben vaak een leidende rol en kunnen jouw klant overhalen om het product te kopen. Bloggers doen dit vaak tegen een vergoeding of in ruil voor gratis producten. Of start je eigen blog, waarbij je op een persoonlijke manier je producten laat zien.

Contact

Zorg dat je dag en nacht bereikbaar bent. Laat duidelijk weten hoe de klant jou kan bereiken en zorg ervoor dat je direct reageert op vragen en opmerkingen. Zo geef je de klant vertrouwen en kun je de klant direct helpen bij eventuele keuzes en vragen voordat ze vertrokken zijn. In deze periode voor de feestdagen zal je het al extra druk hebben, een aantal makkelijke hulpmiddelen zijn een chatfunctie in je webshop en het doorverbinden van deze en andere notificaties naar je telefoon.

Inspiratie

Consumenten maken steeds meer gebruik van Pinterest en Instagram om inspiratie op te doen. Zorg dat je producten hier ook te zien zijn en dat je actief bent op deze kanalen. Dit biedt een online beleving en inspireert consumenten om producten te kopen.

Extra service

92% van de consumenten vergelijkt prijzen en bij 91% gaat de voorkeur uit naar de laagste prijs. Om doorslaggevend te zijn kun je een extra services aanbieden. Laat de producten ingepakt bezorgen, maak een speciale actie-code voor de feestdagen aan of bied de klant een gratis product bij een bestelling. Dit maakt jou uniek en kan de doorslag geven bij klanten om bij jouw webshop het product te kopen.

Nieuwsbrief

Maak je nieuwsbrief nu al, test hem en zet hem klaar voor de feestdagen. Je kunt hem dan half november versturen naar de klanten, een maand later stuur je nog een reminder zodat klanten de laatste cadeaus nog bij jouw webshop kunnen kopen. Zorg er wel voor dat de tijd tussen de aankoop en het verzenden groot genoeg is om op tijd te leveren.

Mobiele aankopen

Onderzoek van Google wijst uit dat 75% van de mensen die in het bezit zijn van een smartphone, wel eens aankopen doet via een smartphone. Zorg er dus voor dat je webshop geschikt is voor smartphones en dat consumenten makkelijk hun aankopen kunnen doen.

Vindbaarheid

Het is belangrijk dat consumenten je weten te vinden en dat je overal bent waar zij zijn. Zet een Adwords campagne op of een Facebook advertentie speciaal voor de feestdagen. Communiceer in de advertentie de actiecode die je speciaal voor de feestdagen aanbiedt.

Check je domeinregistratie, hosting en leveranciers

Check of je website bestemd is voor de drukte tijdens de feestdagen. Kan je website zoveel bezoeken en transacties aan? Zijn producten op voorraad en leverbaar? Dit zorgt er voor dat je optimaal gebruik kan maken van de vraag naar producten tijdens de feestdagen.

Analyseer

Zorg ervoor dat je het optimale uit deze drukke periode haalt. Analyseer bijvoorbeeld via Google Analytics hoeveel bezoekers je webshop heeft gehad, waar zij vandaan komen, hoelang zij in je webshop zijn geweest en hoeveel de gemiddelde bezoeker besteed heeft. Om telkens deze gegevens te analyseren kun je zien welke content effectief is geweest en kun je deze informatie gebruiken voor volgend jaar of als aftersales.

Wil je uitgebreid advies over het optimaliseren van uw webshop, maken van nieuwsbrieven of verbeteren van de vindbaarheid? Laat het ons weten, dat vinden we leuk!

Erik Lambrechts
Klik & Steen

info@klikensteen.nl
www.facebook.com/klikensteen