Dacht jij dat het internet een grote luchtbel was? Of vond jij e-mail maar onnodig? Tegenwoordig zijn deze middelen niet meer weg te denken. Zo ook social media marketing. Waar de grote bedrijven al goed op weg zijn, zijn er nog veel bedrijven die nu beginnen met social media marketing. Toch zijn er nog een aantal misverstanden met betrekking tot social media die eerst uit de weg geruimd moeten worden.

Misverstand 1: Social media marketing is gratis

Ja en nee. Het is inderdaad zo dat je gratis een profiel aan kunt maken op alle grote platformen als Facebook, youtube, Twitter, Foursquare, Pinterest, Google+ en Tumblr. Echter moet er wel tijd gestoken worden in de ontwikkeling van het platform en de implementatie van een social media strategie.

Een goede social media strategie bestaat o.a. uit het toewijzen van verantwoordelijkheden aan betrokken medewerkers, het maken van kwalitatieve content, het bijhouden van nieuwe ontwikkelingen, relaties onderhouden, KPI opstellen, resultaten meten etc. Social media moet worden gezaaid, geteeld, geplukt en gesnoeid, gevormd en hervormt worden om het hoogst mogelijke resultaat te behalen. Dit kost tijd en tijd is geld.

Misverstand 2: Ik vraag mijn buurmeisje om mijn social media te beheren, zij is handig met internet

Tuurlijk, het kan een goed idee zijn om een jong iemand aan te nemen die weet hoe het werkt. Hoe maak je een profiel aan, een paar tips over hoe je welk platform kan gebruiken, en hoe je zoekt naar informatie binnen deze platformen. Maar hierna is het jouw verantwoordelijkheid om je identiteit en boodschap van je bedrijf over te brengen. Uiteindelijk leid je een bedrijf en geen schoolvoorstelling.

Je social media marketing plan moet net zo zorgvuldig opgebouwd zijn als al je andere marketing activiteiten. Geef dus niet zomaar de verantwoordelijkheid van je social media uit handen aan je buurmeisje die bij je dochter in de klas zit maar meet nauwkeurig alle berichten die binnen social media over jouw bedrijf of merk worden gezegd en reageer waar nodig.

Misverstand 3: Als ik me bezig ga houden met social media marketing zullen de negatieve berichten mijn marketing boodschap overschaduwen

Of je nu social media gebruikt of niet, mensen praten toch wel over de ervaringen die ze hebben met jouw bedrijf. Het aanwezig zijn binnen de diverse social media platformen geeft je toegang tot wat er gezegd wordt en biedt je de mogelijkheid om op negatieve berichten te reageren om zo je klant (en andere die dit bericht mogelijk gelezen hebben) terug te winnen. De manier waarop je klachten afhandelt kan bepalend zijn voor je klanttevredenheid.

Misverstand 4: Ik heb een Facebook pagina gebouwd en daarom ben ik een social media marketeer

Facebook is een van de grootste platformen binnen social media maar er zijn nog vele andere platformen waar je klanten samenkomen. Wanneer je bepaald hebt welke platformen voor jouw geschikt zijn begint het werk pas.

Social media marketing op Facebook of ergens anders is niet alleen het instellen en klaar. Het vraagt commitment, geduld, tijd en strategie om de beste platformen voor jouw bedrijf te bepalen. Blijf voortdurend in contact en ontwikkel een bedrijfsgerichte relatie met je klanten.

Misverstand 5: Het kopen van “likes” en “volgers” zal mijn bedrijf helpen groeien

Sorry, maar dit werkt helaas niet. Eigenlijk zorgt het kopen van social media cijfers alleen voor een vermindering in je portemonnee.

Hetzelfde is een nieuwsbrief sturen naar een lijst met mensen die je niet kent. Deze nieuwsbrief is al verwijderd voordat deze aankomt, ongeacht de grote van je bestand. Veel beter kan je volgers opbouwen door het delen van relevante content, interessant nieuws en zo af en toe een marketing gerelateerde boodschap.

Weet jij nog een ander misverstand over social media? Laat het weten via www.facebook.com/klikensteen of stuur een bericht via www.twitter.com/klikensteen. Mailen kan natuurlijk ook nog via het contactformulier

Erik Lambrechts
Klik & Steen

info@klikensteen.nl
www.facebook.com/klikensteen