YouTube komt met een aantal verbeteringen voor de makers van video’s. Tijdens VidCon heeft YouTube enkele nieuwe features aangekondigd, zoals een nieuwe app voor Android en de mogelijkheid voor crowdfunding. Bij crowdfunding wordt het voor de fans van YouTube-kanalen mogelijk om geld te doneren aan deze kanalen. Wanneer de optie om financiële steun te geven aan een YouTube-kanaal wordt toegevoegd is nog niet duidelijk, maar een aantal videokanalen zijn de functionaliteit al aan het testen.

YouTube Fan Funding

De optie om geld te doneren zal de ‘YouTube Fan Funding functie’ gaan heten. Deze functie wordt eerst uitgetest in de Verenigde Staten, Mexico, Japan en Australië. YouTube-gebruikers in deze landen zijn hiermee in staat om donaties te schenken aan bepaalde kanalen. Matthew Glotzbach en Oliver Heckmann, beiden werkzaam bij Youtube, zeggen over de nieuwe YouTube Fan Funding functie het volgende: ‘Fans will be able to contribute money to support your channel at any time for any reason’. Met de introductie van deze nieuwe functie wordt YouTube een bedreiging voor crowdfunding diensten zoals Kickstarter en Indiegogo. Echter geeft YouTube aan de opzet van de functie anders te willen gaan doen dan bij Kickstarter en Indiegogo. Op YouTube hoeft namelijk geen concreet project met een financieel doel te worden aangemaakt om geld op te halen. YouTube-gebruikers kunnen op elk willekeurig moment, om wat voor reden dan ook, een financiële bijdrage leveren.

YouTube Creator Studio

Naast de crowdfunding functie heeft YouTube ook een Adroid app aangekondigd voor YouTube-gebruikers, genaamd YouTube Creator Studio. Met de nieuwe app kunnen de makers van video’s hun prestaties kunnen bijhouden, statistieken inzien en kunnen video’s worden beheerd. De app is al beschikbaar voor Android en komt de komende weken ook uit voor iOS.

Snellere video’s met 60 frames per seconden

Het uploaden van gameplay op videosites heeft de afgelopen tijd een vlucht genomen. Hierdoor heeft YouTube de snelheid van video’s aangepast die oploopt tot 60 seconden per frame. Dit is vooral handig voor video’s van games, aangezien videogame-beelden van bijvoorbeeld PlayStation 4 en Xbox One, vaak in 60 fps draaien. Video’s van games zijn hot, blijkt mede uit het enorme succes van Twitch, dat maandelijks miljoenen kijkers trekt. YouTube geeft het volgende aan in hun blog: ‘Your video game footage with crazy high frame rates will soon look as awesome on YouTube as it does when you’re playing, when we launch support for 48 and even 60 frames per second in the coming months.’

Benieuwd naar het totale overzicht van alle nieuwe features? Het volledige overzicht van alle nieuwe YouTube-functies is te lezen op de blog van YouTube.

Wil je meer informatie over hoe je als bedrijf YouTube kan inzetten of adverteren op YouTube? Laat het ons weten!

Erik Lambrechts
Klik & Steen

info@klikensteen.nl
www.facebook.com/klikensteen