Wat kan je met Facebook apps bereiken? Facebook apps zijn een groot onderdeel van Facebook. Miljoenen mensen maken gebruik van Facebook apps en ze kunnen op veel verschillende manieren worden opgezet. Eerst moet je als organisatie na gaan denken wat je wilt bereiken met een Facebook app. Het kan je organisatie veel opleveren, mits je het goed doet. Er zijn vijf populaire acties beschikbaar waarmee je meer interactie en likes kunt genereren onder je fans.

Prijs weggeven

Deze manier van Facebook apps maken wordt het meest gebruikt om meer likes te genereren. Je laat nieuwe mensen je pagina eerst liken voordat ze aan de actie kunnen deelnemen (fan only content). Als iemand de pagina heeft geliked en heeft meegedaan aan de actie, volgt er meestal een optie dat je de actie  kan delen met je vrienden (friend refferal). Dit kan zorgen voor een sneeuwbal-effect. Als je een actie opzet zorg er dan voor dat deze actie relevant is voor je bedrijf. Als je fietsen verkoopt, moet je geen televisie weggeven. Ook is het belangrijk om niet teveel drempels in Facebook apps te zetten, want dit kan de actie nadelig beïnvloeden. Als iemand moet invullen waar hij/zij woont, telefoonnummer, geslacht etcetera, kan iemand snel afhaken. Houd het simpel en vraag enkel relevante info.

Foto upload wedstrijd (user-generated)

Een foto upload wedstrijd is ook een hele goede manier om meer interactie met fans te hebben.
Zo kunnen je zij een eigen creatieve draai geven aan de georganiseerde wedstrijd. Klik & Steen heeft voor Philips Avent Myanmar een Facebook pagina gelanceerd. Het begon met een fotowedstrijd begin september en dat heeft geresulteerd in meer dan 8500 likes in één  maand en er is veel interactie tussen de fans. De actie hield in dat je een foto van het meest blije moment van je baby kon uploaden en d.m.v. stemmen kan de winnaar een prijzenpakket winnen. Door ervoor te zorgen dat fans actief meedoen met de actie en vrienden erbij betrekken, kan je wedstrijd viraal gaan wat ook voor meer bereik zorgt.

Codes met korting

Een actie waarbij een code of coupon centraal staat, is het meest geschikt voor retail en webshops. Met deze code of coupon kunnen je fans korting krijgen bij jouw winkel of webshop. Door ervoor te zorgen dat de code pas beschikbaar wordt als je de pagina hebt geliked, wordt het bereik weer groter.

Je stem laten horen ( quiz, polls, foto’s )

Als je bijvoorbeeld nieuwe producten wilt lanceren, maar je weet nog niet zeker welke, dan kan je het aan je fans vragen. Je vraagt expliciet de mening van je fans en zorgt op die manier direct voor  meer interactie. Het product met de meeste stemmen kan je dan lanceren. Geef een prijs voor het product met de meeste stemmen en verloot die aan je fans. Dit is een teken dat je echt naar je fans luistert en zal resulteren in meer interactie op je Facebook pagina.

Actie voor je fans

Een actie is een goede manier om te laten zien dat je je fans waardeerd. Nadat je een mijlpijl hebt bereikt is dat een uitgelezen moment om een actie te beginnen. Als jouw pagina 1.000 of 10.000 likes heeft gehaald, geef je een cadeau weg aan je trouwe fans. Of je geeft exclusieve content weg die ze nergens anders kunnen krijgen behalve op jouw Facebook pagina zoals liedjes, exclusieve plaatjes of filmpjes .

Grote bedrijven werken ook veel met Facebook apps

Er zijn weinig bedrijven die niet actief op Facebook zijn (met een app).
Omdat het bekend is dat grote bedrijven veel meer interactie met hun fans hebben, werken de apps op veel grootschaliger niveau. Naast de standaard Facebook tabs die zijn onderverdeeld in foto’s, videos en aantal likes, hebben de grote bedrijven uiteraard nog veel meer apps.
Veel bedrijven hebben extra Facebook apps zoals: algemene voorwaarden app, ‘store-locator’ app, nieuwsbrieven app, promotie apps.
Dus door gebruik te maken van Facebook apps zullen je fans vaker kijken op je Facebook pagina en meer waardering hebben voor je merk of product

Laatste nieuws

Sinds 27 augustus 2013 heeft Facebook zijn richtlijnen versoepelt m.b.t. promoties.
Er gelden nu nog maar 3 regels waar alle bedrijven zich aan moeten houden:

1. Facebook heeft niets te maken met de actie welke je als bedrijf promoot en dat behoort in de disclaimer te staan.
2. Informatie die verschaft wordt is voor je eigen bedrijf en niet voor Facebook.
3. In een actie mag je niet vermelden dat fans zichzelf taggen in foto’s om kans te maken op een prijs.

Een belangrijke versoepeling is dat bedrijven nu promoties/acties in een ‘normale posts’ mogen plaatsen. Dit kon eerst niet omdat dit via een app moest. Het ‘like & win’ principe is nu toegestaan voor alle bedrijven die promoties of acties houden op Facebook. Nu kan je likes en reacties toevoegen als geldige deelname voor de actie. Dit wordt voornamelijk gebruikt om je ‘Edgerank op Facebook te verhogen en zorgt voor meer interactie op je Facebook pagina. Het nadeel hiervan is dat je Facebook pagina zelf géén extra likes oplevert omdat iedereen op je bericht reageert en liked, maar niet de pagina zelf. Ook is de mogelijkheid om een aanbieding op je Facebook pagina te plaatsen recentelijk aangepast, in het verleden had een Facebook pagina minimaal 400 likes nodig en dit is nu terug gebracht naar 100 likes zodat de kleinere pagina’s ook leuke aanbiedingen aan hun fans kunnen aanbieden.

Tien interessante tips waarom je Facebook apps moet maken  

  • Je kan makkelijk e-mailadressen verzamelen door middel van inschrijfformulieren.
  • Met een app kan je contact leggen met fans buiten Facebook.
  • Je kan makkelijk je fans betrekken door ze te laten stemmen, video’s uploaden en meer…
  • Acties zijn beter meetbaar door Google analytics ondersteuning.
  • Facebook apps zien er professioneler uit en kan je merk constant naar voren laten komen.
  • Opengraph functie zorgt voor groter bereik. Persoon doet mee aan de app, dus al zijn/haar vrienden zien dat hij/zij meedoet.
  • Door een extra optie kan je de actie delen op je prikbord wat ook weer groter bereik heeft.
  • Met Facebook apps heb je meer controle over de actie en minder kans op valsspelers.
  • Facebook apps worden door fans niet als spam gezien.
  • Facebook apps zorgt voor een algehele stijging van het aantal likes, doordat dat mensen de pagina in veel gevallen eerst moeten liken om mee te doen.

De keuze ligt dus bij jou, maar wil je advies of wil je meer informatie over Facebook apps?
Neem dan nu contact op via:

Jori Helberg
Klik & Steen

info@klikensteen.nl
www.facebook.com/klikensteen