Het komt weleens -of geregeld- voor dat je dagen oude posts ziet in je nieuwsoverzicht van Facebook. Posts waar je intussen al niets meer om geeft. Facebook heeft na een regen van klachten van Facebookgebruikers hierover het algoritme aangepast. Nu krijgen Facebookgebruikers een beter beeld van de actuele trending topics en krijgen ze geen ‘oude’ informatie meer te zien. In een nieuwsbericht geven software-engineers van Facebook de volgende verklaring voor Facebook’s nieuwe algoritme: “We’ve heard feedback that there are some instances where a post from a friend or a Page you are connected to is only interesting at a specific moment, for example when you are both watching the same sports game, or talking about the season premiere of a popular TV show.”

Actualiteit krijgt prioriteit

Met de aanpassing van het algoritme van het nieuwsoverzicht krijgen actuele berichten en vooral trending topics dus voorrang. Volgens de software-engineers Owens en Vickrey betekent de aanpassing dat wanneer een bedrijf of vriend van een Facebookgebruiker een bericht plaats waarvan de inhoud op dit moment populair of actueel is op Facebook, de Facebookgebruiker dit bericht hoger (en dus eerder) in het nieuwsoverzicht ziet staan. Volgens Facebook is uit tests gebleken dat posts die een populair of actueel onderwerp bevatten 6% meer engagement opleveren dan posts die dat niet hebben.

Daarnaast gaat Facebook kijken naar wanneer Facebookgebruikers interactie maken met een bericht. Als dit meteen is nadat de posts zijn geplaatst, in plaats van na een paar uur, is het bericht volgens Facebook op dat moment ‘populair’ en wordt het hoger in het nieuwsoverzicht weergegeven. Na een paar uur wordt het bericht vervolgens lager in het nieuwsoverzicht weergegeven.  De update wordt wereldwijd geleidelijk uitgerold, waardoor je binnenkort zal merken dat er minder posts zullen verschijnen van een aantal dagen geleden. Facebook’s nieuwe algoritme is dit jaar niet de eerste aanpassing, er is al een aantal grote en kleine aanpassingen geweest.

De veranderingen in het nieuwsoverzicht van 2014

In 2014 zijn er verschillende aanpassingen geweest in het nieuwsoverzicht van Facebook. Waarom? Omdat elke keer dat je inlogt op Facebook er gemiddeld 1.500 berichten voor je klaar staan, waarvan het algoritme ongeveer 20% van deze 1.500 berichten laat zien. Het is voor de gebruikerservaring  belangrijk dat deze 20% zo goed mogelijk is afgestemd op de gebruiker. Maar welke veranderingen zijn er zoal de revue gepasseerd in 2014?

Auto-Play video’s (en ads) worden vaker weergegeven
Na het redesign zijn er grotere foto’s bij gekomen
Nieuws en lopende evenementen krijgen een hogere ranking
Wanneer een bedrijf een ander bedrijf tagt in een post, wordt dat gezien door de fans van beide bedrijven. Hierdoor wordt het bereik van het bericht vergroot
‘Spammy’ links worden niet meer weergegeven
Berichten die vragen om een like, reactie of het delen van content worden geïdentificeerd als ‘slechte’ berichten en worden (bijna) niet meer weergegeven

Ondanks dat Facebook verschillende aanpassingen maakt om de gebruikerservaring te verbeteren, wordt het steeds lastiger voor bedrijven om berichten te maken die ook verschijnen in het nieuwsoverzicht van de fans.
Wil je meer informatie over hoe je het bereik kan vergroten of wil je starten met adverteren op Facebook? Neem dan contact met ons op via:

Erik Lambrechts
Klik & Steen

info@klikensteen.nl
www.facebook.com/klikensteen