Hoe bereidt je bedrijf zich voor op Facebook Timeline? Facebook heeft intussen al enige tijd het nieuwe uiterlijk beschikbaar gemaakt voor gebruiker maar komt nu met ‘Timeline voor merken’. Iedereen gaat verplicht op 30 maart over naar de nieuwe pagina. Je hebt dus nog even de tijd om het nieuwe uiterlijk te ontdekken en je pagina rustig aan te passen voor de definitieve overstap.

Hieronder zijn een aantal manieren te vinden hoe bedrijven zich kunnen voorbereiden op Timeline zonder gelijk alles wat ze intussen over Facebook hebben geleerd over boord te gooien.

Analyseer, verbeter of creëer een social media strategie

Het uiterlijk van je pagina gaat veranderen zodra Timeline is geactiveerd, dat is wat we weten. Maar Facebook zelf en het doel ervan binnen social media is zeker niet veranderd. Facebook is en blijft een communicatiemiddel. Voor bedrijven is het een manier om wederzijdse communicatie te stimuleren tussen je bedrijf en het publiek. Ook al veranderd het uiterlijk, de mogelijkheden blijven hetzelfde. Vanuit een designers perspectief zullen de pagina’s aangenamer zijn om naar te kijken, maar de mogelijkheden zijn hetzelfde of zelf beter.

Als je op dit moment werkt met een social media strategie die effectief is gebleken, blijf die dan volgen. Als de strategie verbeterd moet worden is het nu een goed moment om te kijken wat wel goed werkt, wat daadwerkelijk verbeterd moet worden en hoe je daarin Timeline kan gebruiken. Als je nog geen strategie hebt op het gebied van social media, dan wordt het tijd om goed na te denken waarom je überhaupt een Facebook pagina hebt.

Denk na over je timeline

Eén van de leukste mogelijkheden van Timeline is de grote afbeelding bovenaan de pagina. Facebook legt grote nadruk op die afbeelding en bedrijven kunnen het gebruiken als een manier om een statement te maken of een duidelijke boodschap over te brengen. Bedrijven kunnen deze feature optimaal benutten door de afbeelding regelmatig te veranderen, bijvoorbeeld door reclame te maken voor een wekelijkse aanbieding of een reden te geven waarom mensen de pagina leuk moeten vinden. De mogelijkheden zijn oneindig dus begin maar vast met na te denken over wat je wilt dat mensen zien als ze jouw pagina bezoeken.

Verzamel de geschiedenis van je bedrijf

Met Timeline is het mogelijk voor bedrijven om belangrijke gebeurtenissen kenbaar te maken die nog voor het Facebook tijdperk zijn gebeurd. Spit door het verleden van je bedrijf en markeer mijlpalen in Facebook zoals de datum waarop het bedrijf is begonnen, de eerste klanten, de verhuizing naar een anders pand, het toevoegen van nieuwe services of het vergroten van je personeelsbestand. Fans vinden het leuk om te zien dat bedrijven een persoonlijke touch toevoegen aan hun pagina en iedereen houdt van een mooi verhaal over het ontstaan van een bedrijf. Gebruik deze mogelijkheid om het verhaal van jouw bedrijf te vertellen op een persoonlijke manier, vanaf het ontstaan tot hoe het nu gaat.

Tijd voor een grote schoonmaak

Nu is een goed moment om je Facebook pagina onder de loep te nemen en de mensen die daarbij betrokken zijn. Kijk naar de beheerders van de pagina, zijn ze allemaal noodzakelijk? Update je informatie, voeg foto’s en video’s toe en zorg ervoor dat je huidige locatie te zien is. Een van de mogelijkheden van Timeline is het toevoegen van een kaart, dus zorg ervoor dat je daar goed vindbaar op bent.

Relax, everything will be OK

Facebook hecht veel waarde aan de functionaliteit en het gebruik van third-party apps, zoals bijvoorbeeld sweepstakes, contests en landing tabs, waardoor deze dus ook gewoon zullen blijven bestaan. Onthoudt dat je fans je pagina nog steeds dagelijks zullen blijven bezoeken omdat ze er vanuit gaan dat ze elke dag dezelfde hoeveelheid nieuwe informatie te zien krijgen. Na alle geruchten die verspreid zijn over de nieuwe pagina’s, blijken ze beter dan ooit!

Hulp nodig?
Klik & Steen helpt je graag met de overgang naar Facebook Timeline.

Erik Lambrechts
Klik & Steen

info@klikensteen.nl
www.facebook.com/klikensteen