Sinds Facebook Co-Founder en CEO Mark Zuckerberg aangekondigd heeft bezig te zijn met een zoekmachine is de nieuwsgierigheid groot met wat hij gaat komen. Het antwoord is Facebook graph search. Een tool die websearch combineert met informatie van je Facebook vrienden. Een zoekfunctie zal Facebook gebruikers de mogelijkheid geven om te zien wat je vrienden leuk vinden of aanbevelen.

De zoekfunctie zal bestaan uit 3 hoofdcategorieën:

– Foto’s (Welke foto’s vinden vrienden leuk)
– Mensen (Via hun interesses en profiel informatie)
– Plaatsen (b.v. locaties en activiteiten die je vrienden leuk vinden)
Je kan b.v. zoeken op vrienden die in Duitsland wonen en van skiën houden, restaurants die je vrienden leuk vinden, een tandarts in de buurt waar je vrienden goede ervaringen mee hebben. Ieder zoekresultaat wordt gebaseerd op de connectie en interactie met je eerste en tweedelijns vrienden. Dit zorgt er niet alleen voor dat je zoekresultaten relevant zijn, maar resultaten zullen ook als betrouwbaarder gezien gaan worden t.o.v. andere review sites, zoals Yelp. Dit omdat de resultaten direct voortkomen uit je vrienden en kennissen. Facebook zal de zoekresultaten sorteren op het aantal likes of op de mate van interactie met een gekozen persoon, plaats of bedrijf. Je zou kunnen zeggen dat het een combinatie wordt van een datingsite, Tripadvisor, yelp en je Facebook nieuwsfeed.

Wat betekent dit voor je bedrijf op Facebook?

Engagement blijft belangrijk
Graph search is gebaseerd op interesses, ervaringen en content die jij of je vrienden geliked hebben, interessant vinden of gedeeld hebben. Dit zou dus betekenen dat bedrijven die succesvol zijn op Facebook met veel likes en reacties meer in de zoekresultaten zullen voorkomen dan bedrijven met minder interactie. Dit is geen rocket science, maar het laat wel zien dat het loont om je Facebook community uit te bouwen en niet onbelangrijk te onderhouden.

Positieve ervaringen
De zoekresultaten zullen (zoals ze zeggen) gelimiteerd worden aan je eerste en tweedelijns connecties. Dit zijn mensen die je kent, die je vertrouwd, en vrienden van mensen die je kent en vertrouwd. Als er bedrijven of instellingen in je zoekresultaten verschijnen die door vrienden aangeprezen worden zal dit een zeer waardevolle mening zijn t.o.v. een review van een onbekende. Hierdoor wordt het voor bedrijven nog belangrijker om open en eerlijk te communiceren.
Graph search komt er aan. Op dit moment is het in Amerika nog in Beta en het zal waarschijnlijk gelanceerd worden met een beperkt aantal zoekmogelijkheden. Bereid je nu alvast voor op een goede stabiele en waardevolle band met je Facebook fans en zodra het in Nederland beschikbaar is kan je er direct van profiteren.

Wil je een professionele Facebook pagina of wil je meer informatie over Facebook en de mogelijkheden? Neem dan nu contact op met ons.

Erik Lambrechts
Klik & Steen

info@klikensteen.nl
www.facebook.com/klikensteen