Tips en strategieën voor meer kwalitatieve Facebook likes. Je hebt je Facebook pagina opgezet en je bent klaar om fans aan te trekken… Maar waarom liked niemand jouw pagina? Dat is een veel voorkomende uitdaging waar bedrijven tegenaan lopen wanneer ze Facebook gebruiken om de markt op te gaan. Het goede nieuws is dat er bepaalde bewezen tips en strategieën zijn die je kunnen helpen om meer kwalitatieve, interactief Facebook likes aan te trekken.

De eerste stap is om Facebook te leren begrijpen en waarom dit belangrijk is voor jouw bedrijf. Facebook is jouw start platform. Het is de plek waar je begint met de interactie met jouw potentiële en bestaande klanten. Het is de basis voor jouw community. Je bouwt hier relaties op en dit is de plek waar mensen jou leren kennen, liken en vertrouwen. En dat is ontzettend waardevol.

Klanten kopen van merken die ze kennen én vertrouwen

Het begint dus allemaal met het verkrijgen van dat vertrouwen. En Facebook likes aantrekken die oprecht geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf, kunnen jou hiermee helpen. Waarom? Omdat het eigenlijk gewoon om de aantallen draait. Hoe meer trouwe Facebook likes je hebt gegenereerd, des te hoger jouw kansen zijn om gezien en gehoord te worden binnen Facebook. Als er meer fans zijn die jouw posts liken, jouw content delen en interactief deelnemen op jouw pagina, dan genereer je automatisch meer zichtbaarheid en aandacht binnen Facebook. Het is de ultieme mond-tot-mond reclame. Je wil graag zo veel mogelijk enthousiaste fans die over jou praten. Facebook kan daarvoor zorgen!

Een ander voordeel om meer Facebook likes te genereren is het sociale bewijs dat je krijgt. Dit is een term die je vaak hoort in de social media marketing community en het betekent eigenlijk simpel gezegd, wanneer iemand naar jouw Facebook pagina komt en ziet dat jij een paar duizend fans (of meer!) hebt, dan denken zij, ‘’Ok, dit is een echt bedrijf. Als ze zien dat jij interactie hebt met jouw fans, vragen beantwoordt en kwalitatieve informatie verstrekt, dan weten zij ook dat je betrokken bent met en toegewijd bent aan de community. Zij denken dan, ‘’Dit is een community waar ik deel van wil uitmaken’’.
Die mond-tot-mond-reclame werkt ook erg goed. Mensen willen fans worden van de pagina’s die hun vrienden liken. Hoe meer fans je hebt, des te meer fans kun je krijgen omdat anderen zien dat hun vrienden jou liken.

Maar hoe begin je met het opbouwen van Facebook likes

Allereerst, er is geen geheime formule om meer Facebook likes aan te trekken. Je hebt waarschijnlijk vele strategieën gehoord om meer fans te genereren. Allerlei strategieën die zeker werken en waarschijnlijk sommige die niet werken. Desondanks dat er geen echte geheimen zijn om meer fans aan te trekken, zijn er toch slimme strategieën die ervoor zorgen dat het nieuws verspreid wordt over jouw pagina. Je kunt bijvoorbeeld jouw pagina URL in je e-mail handtekening zetten. We sturen allemaal minstens een dozijn e-mails per week. Dus elke keer als je e-mailt, waarom zou je dan niet je Facebook pagina URL in jouw e-mail handtekening zetten om wat meer aandacht te genereren?

Ook kun je het op je visitekaartje te zetten, link daarnaar vanaf jouw persoonlijke Facebook profiel en gebruik je huidige e-mail lijst om mensen over jouw pagina te informeren. Maar onthoud wel dat je je meer moet doen dan er alleen opzetten ‘’Hey, like mijn pagina!’’. Je moet de mensen een echte reden geven om dit te doen. Het is bijvoorbeeld mogelijk om een wedstrijd of give-away te organiseren of zeg bijvoorbeeld, ‘’Iedereen die binnen de komende twee weken een fan wordt van mijn pagina krijgt een speciale kortingscode’’. Wat dit dan ook mag zijn het geeft mensen een stimulans om jouw pagina te liken.

Onderstaand een top 3 om kwalitatieve Facebook likes naar jouw pagina aan te trekken

Strategie #1: De Facebook Like Box

De Facebook Like Box is een simpele tool die essentieel is voor jouw fan-opbouw campagne. Met het toevoegen van een Like Box aan jouw website, creëer je een nieuw pad voor mensen om jou te vinden. De mensen die jouw website bezoeken lezen waarschijnlijk jouw pagina’s en blogs, luisteren naar jouw podcasts en vinden andere info die jij post leuk. Ze consumeren jouw content al en de Like Box maakt het heel makkelijk voor hen om, door middel van één box aan te klikken, jou direct te volgen op Facebook.
Dit zijn de redenen waarom je een Like Box aan je website moet toevoegen:

  • Jouw website bezoeker is al een fan van jouw website en zullen jou naar alle waarschijnlijkheid ook volgen op Facebook.
  • Het is makkelijk te implementeren en is één van de meest effectieve manieren om een kwalitatieve fan community met meer Facebook likes op te bouwen.
  • De Like Box zorgt ervoor dat je meer fans krijgt, maar zal NIET je bestaande website verkeer verplaatsen naar Facebook. Dus je raakt geen website bezoekers kwijt.

Vergeet ook niet dat je heel creatief kunt zijn met de Like Box en het op andere plaatsen op jouw website kunt zetten. Zoals op de Bedankt-pagina of nadat iemand zich inschrijft voor één van jouw webinars of jouw E-book download.
De Facebook Like Box werkt buiten Facebook om zodat je meer Facebook likes  kunt genereren. Maar laten we nu ook eens kijken naar een methode binnenin Facebook om meer likes te krijgen.

Strategie #2: Richt op Potentiële fans met Facebook Advertenties

Facebook advertenties zijn een andere manier om meer fans naar jouw pagina te krijgen. Je kunt een advertentie creëren dat binnenin Facebook zal rondgaan om mensen uit te nodigen om jouw pagina te liken. Dit is een ontzettende effectieve methode om meer Facebook likes te genereren en je kunt het specifiek afstemmen op jouw budget en doelgroep. Ongeacht of je nou een budget van 5 of 50 Euro per dag te besteden hebt, je kunt altijd een optie kiezen die werkt voor jou en continue door blijven gaan met nieuwe fans binnenhalen.

Beide voorbeelden hierboven zijn ‘Pagina Post Advertenties’ die gericht zijn op non-fans in het nieuwsoverzicht. Pagina Post Advertenties zijn in eerste instantie status updates die je op jouw pagina post en die dan een advertentie worden. En nog beter, als non-fans deze advertenties zien, dan verschijnt de like-knop in de advertentie.

Dit zijn de redenen waarom ‘Facebook Pagina Post Advertenties’ gericht op non-fans zo goed werken:

  • Al in te zetten met een relatief laag budget.
  • ‘Pagina Post Advertenties’ hebben een Like-, deel en reageer knop in de advertenties waardoor het meer lijkt op een status update dan op promotionele post.
  • Wanneer je Like advertenties’ gebruikt, dan stijgt de zichtbaarheid van en aandacht voor jouw pagina, je bereik en impact ontzettend snel.

Laten we nu kijken naar de volgende strategie.

Strategie #3: Verhoog je interactie

Als laatste, één van de meest belangrijke manieren om nieuwe Facebook likes aan te trekken, is het verhogen van jouw interactieve deelname. Waarom zou iemand op een pagina van een merk willen blijven waar er niet wordt teruggepraat of mee wordt gedaan in de conversatie? Je wil ook je interactieve deelname verhogen omdat het een relatie opbouwt met jouw volgers en ervoor zorgt dat het klanten worden.
Zo zorgt interactieve deelname ervoor dat je meer Facebook likes aantrekt:
Eén van de meest voorkomende redenen dat mensen moeite hebben om meer Facebook likes te genereren, is omdat ze geen interactie hebben op hun Facebook-pagina. Als je zelf niet deelneemt, dan wordt je niet gezien op het nieuwsoverzicht en dat is waar alles gebeurt op Facebook. Als mensen over jou praten op Facebook (jouw posts liken, reageren op en jouw content delen), dan zal jouw zichtbaarheid organisch toenemen (dit betekent dat je niet hoeft te betalen voor de interactie, het gebeurt op een natuurlijke manier). Als jouw zichtbaarheid toeneemt, neemt ook jouw hoeveelheid Facebook likes toe.
Hier moet je 100% geven om autoriteit op te bouwen. Beantwoord vragen, stel vragen, doe interactief mee op een manier die mensen niet op andere Facebook-pagina’s krijgen. Zorg dat jij de autoriteit en expert bent waar mensen graag heengaan met alles. Op deze manier komen niet alleen deze mensen elke keer terug naar jouw pagina, maar ze zullen jou ook aanbevelen bij hun vrienden en daardoor krijg je nog meer Facebook likes.
Een manier om gigantische deelname te krijgen is door jouw fans om feedback en inzichten te vragen.

Mocht je een unieke advertentiecampagne willen of gewoon hulp bij het vinden van nieuwe Facebook likes of meer interactie, laat het ons weten!

Erik Lambrechts
Klik & Steen

info@klikensteen.nl
www.facebook.com/klikensteen