In onze blog van 29 januari kon je al lezen dat de Facebook advertenties vandaag zouden gaan veranderen. De grootste veranderingen zijn de sponsored updates en de targeting opties. De sponsored updates bestonden uit verschillende vormen;

  • het liken van een pagina
  • het liken, reageren of delen van een post
  • het claimen van een
  • het bekijken van een foto of video
  • het reageren op een poll
  • het inchecken op een plaats
  • het gebruiken van een applicatie

Gesponsorde verslagen

Met de nieuwe update van Facebook zijn de verschillende vormen omgezet tot één advertentievorm. In de desktopversie werden de gesponsorde verslagen weergegeven aan de rechterkant van het scherm. Met de nieuwe update staan de Facebook advertenties voor gesponsorde verslagen nu tevens aan de rechterkant, echter zijn de afbeeldingen groter geworden. Hierdoor vallen de advertenties beter op bij de gebruikers en worden er minder advertenties getoond. Facebook heeft de nieuwe lay-out van de advertenties getest en stelt dat, met de grotere afbeeldingen, de engagement op de advertenties drie maal zo hoog waren als de oorspronkelijke gesponsorde verslagen.

De afbeeldingen die je als marketeer voorheen apart moest selecteren voor de advertenties, worden nu automatisch weergegeven. Bijvoorbeeld: Als je een geplaatst bericht wilt promoten, pakt Facebook de afbeeldingen die je al bij je oorspronkelijke bericht had, automatisch ook bij de advertentie. Uiteraard kan je er ook voor kiezen een andere afbeelding bij de advertentie te plaatsten. Bij nog niet alle gebruikers in Nederland is de nieuwe interface al te zien, maar dit wordt volgens Facebook in de komende tijd geleidelijk doorgevoerd.

Targeting opties zijn veranderd

Tevens zijn de targeting opties aangepast. Wanneer er nu op gebruikers wordt getarget die als interesse ‘webdesign’ en ‘films’ hebben, wordt er getarget op gebruikers die zowel geïnteresseerd zijn in films als in webdesign. Voorheen kon je alleen targetten op gebruikers die webdesign of films als interessegebied hadden.

Facebook heeft ook de demografische targeting opties vergemakkelijkt. Voorheen moest je, als je bijvoorbeeld alleen op Breda wilde targetten, je op Nederland en vervolgens op Breda richten. Nu hoeft dat niet meer, je kunt de advertenties op verschillende steden, in verschillende landen richten. Wil je meer weten over de veranderingen bij de targeting opties? Kijk dan even op onze blog van 29 januari.

Ben je benieuwd naar de eerste reacties van marketeers over de nieuwe advertentiestructuur? Hou dan onze Facebook in de gaten.

Wil je graag meer informatie over Facebook advertenties of het aanmaken van een Facebook bedrijvenpagina? Neem dan contact met ons op:

Erik Lambrechts
Klik & Steen

info@klikensteen.nl
www.facebook.com/klikensteen