Facebook heeft bekend gemaakt in een platform roadmap voor developers, dat vanaf april dit jaar de API instellingen voor de Facebook advertenties veranderd worden.
Eén van de grootste veranderingen zal zijn dat de sponsored stories verdwijnen. Tevens zullen er verschillende veranderingen worden doorgevoerd met betrekking op de demografische en geografische targeting opties. In dit blog lees je meer over de veranderingen die Facebook voor april heeft gepland.

De sponsored stories zullen verdwijnen

De sponsored stories zijn één van de meest winstgevende advertentiemogelijkheden op Facebook, doordat het bestaat uit een sociale context. Het is nu mogelijk om Facebook advertenties te maken, die laten zien dat vrienden een pagina hebben geliked, een spel hebben gespeeld of een reactie hebben geplaatst. Met de nieuwe aanpassingen van Facebook verdwijnen de sponsored stories  echter blijft de sociale context wel. De sociale context van sponsored stories is dat gebruikers kunnen zien dat vrienden een interactie hebben gehad met een bedrijf of merk. Voorheen moest een marketeer specifiek sponsored stories  inkopen naast de reguliere advertenties, maar dit hoeft in april niet meer. Vanaf april zullen de Facebook advertenties automatisch worden voorzien van een sociale context. Het aanmaken van advertenties wordt hierdoor een stuk eenvoudiger en het aantal verschillende advertenties neemt hierdoor af.

Facebook kent zeven verschillende advertentiemogelijkheden, waarvan er drie zeer populair zijn.Waar we eerder uit de drie meest populaire Facebook advertenties konden kiezen (Page Post Like Sponsored Story/ Page Post Comment Sponsored Story/Page Post Ad), kunnen we straks nog maar uit één advertentie mogelijkheid kiezen, maar wel standaard met sociale context.

Targeting voor Facebook advertenties zal veranderen

Facebook omschrijft in de platform roadmap dat ze veranderingen aanbrengen in de interesse targeting, geografische targeting en demografische targeting. De targeting zal vanaf april onder verdeelt worden in vier hoofdgroepen: locatie, demografische kenmerken, interesse en gedrag.

Interesse targeting

In de interesse targeting veranderen twee dingen;

Targeting op een specifieke doelgroep

Wanneer nu een Facebook advertentie gemaakt wordt, getarget op ‘ouders’, ‘fotografie’ en ‘kinderen’ binnen een bepaalde categorie, betekent dit dat er getarget wordt op, of ouders, of fotografie, of kinderen. Dit zal met de nieuwe aanpassingen van Facebook veranderen, waarbij getarget zal worden op ouders die kinderen hebben en interesse hebben in fotografie.

Precieze interesses

Daarnaast maken we nu nog gebruik van precieze interessegroepen en de bredere categorieën, vanaf april is er nog maar één mogelijkheid. Nu kunnen we targeten op het WK (mensen met interactie op de Facebook pagina van het WK) en #WK (mensen die iets over het WK posten). Vanaf april kan er getarget worden op het WK waarbij op beide elementen getarget wordt. Doordat er geen onderscheid meer wordt gemaakt tussen de twee elementen, zou dit voor marketeers gemakkelijker zijn om de hele doelgroep aan te spreken.

Geografische targeting

De belangrijkste wijziging op het gebied van geografische targeting is, dat vanaf april bepaalde locaties kunnen worden uitgesloten in advertenties. Tevens is de initiële targeting op land niet meer nodig. Er hoeft vanaf april dus niet meer getarget te worden op Nederland en vervolgens op bijvoorbeeld Breda. Zo is het ook mogelijk om straks verschillende steden in verschillende landen te targeten in één campagne.

Demografische targeting

De demografische targeting opties worden vanaf april uitgebreid, zo kan er op werkplek, opleiding of functie getarget worden, op relatiestatus en er zal getarget kunnen worden op ‘life events’. Marketeers kunnen hierdoor vanaf april targeten op gebruikers die, bijvoorbeeld 1 maand geleden een nieuwe auto hebben gekocht of die net vrijgezel zijn geworden.

Wil je graag meer informatie over de wijzigingen van de Facebook advertenties? Heb je hulp nodig bij het inrichten van je social media accounts of ben je op zoek naar een social media strategie? Wij helpen je graag, omdat we het leuk vinden. Neem nu contact op via:

Sanne van der Laan
Klik & Steen

info@klikensteen.nl
www.facebook.com/klikensteen