Online marketing wordt voor marketeers steeds belangrijker. Vooral aan social media marketing en online advertising wordt een groot deel van het budget besteed. Maar welk medium is nou het effectiefst en levert de meeste conversie op? Uit zowel onderzoek naar lead generation als het Nationale E-mail Benchmark 2013, is gebleken dat e-mailmarketing de effectiefste manier van online marketing is.  E-mailmarketing levert gemiddeld 3% conversie op, terwijl online advertising als Google Adwords, gemiddeld 2% conversie oplevert en social media slechts 1%. McKinsey & Co geven zelfs aan dat e-mailmarketing 40% effectiever is dan social media, voor directe leads of sales. Dit komt, doordat de boodschap, mits de e-mail geopend is, op dat moment de volledige aandacht heeft van de ontvanger. De ontvanger wordt vaak doorgestuurd naar een speciaal ontwikkelde landingspagina vanuit de nieuwsbrief of e-mailcampagne. Hoe beter je de landingspagina en e-mailcampagne personaliseert, hoe hoger de conversie.

Wanneer is de beste tijd voor het verzenden van de e-mailcampagne

De meeste campagnes worden volgens het Nationale E-mail Benchmark rapport verstuurd op donderdag (22%) en vrijdag (19%). Terwijl op zaterdag (3%) en zondag (4%) de minste e-mailcampagnes worden verstuurd. Juist voor de B2C-marketeers biedt dit kansen. De consument is in het weekend vrij en heeft dus meer tijd om de e-mail te lezen.

De meest voorkomende tijd (80%) voor het versturen van een e-mailcampagne is tussen 9:00 en 17:59 uur. Tussen 21:00 en 23:59 uur worden de minste e-mails verstuurd, namelijk slechts 1,8%. Ook dit biedt kansen voor de B2C-marketeers, rond deze tijd zijn consumenten ook thuis of vrij en hebben wellicht meer tijd om de e-mail te lezen.

Wat zijn de gemiddelde klik percentages

Het gemiddelde openingspercentage van de e-mailcampagnes of nieuwsbrieven is 32,9% volgens het Nationale E-mail Benchmark rapport. Echter schommelt dit per branche. Benieuwd naar wat het openingspercentage is binnen jouw branche? Kijk dan even in het Nationale E-mail Benchmarkrapport. Het gemiddelde klikpercentage  schommelt per branche tussen de 5,16% en 12,92%. Het ‘Click to Open’ percentage is het unieke aantal kliks gedeeld door het unieke aantal opens. Gemiddeld is dit 21,4%.

Beste verzenddag en tijdstip voor e-mailmarketing

De e-mailcampagnes die op zaterdag worden verstuurd hebben het beste openingspercentage van 34,2%. Echter, het klik percentage is op vrijdag het hoogst (8,25%). De campagnes die worden verstuurd tussen de 21:00 en 23:59 uur scoren op zowel de openings-, klik en klik-to-open percentage het hoogste.

Wil je graag meer informatie over e-mailmarketing? Neem dan contact met ons op:

Erik Lambrechts
Klik & Steen

info@klikensteen.nl
www.facebook.com/klikensteen