Adverteren op YouTube gebeurt met Google Adwords, doordat Youtube onderdeel is van Google. Het voordeel hiervan is dat er gericht op zoekwoorden (of termen) en categorieën kan worden geadverteerd. Binnen Google Adwords kun je adverteren op YouTube door de optie ‘TrueView’. De advertentievormen binnen YouTube heten eveneens ‘TrueView’. Er zijn twee betaalmiddelen voor adverteren op YouTube, je betaalt wanneer gebruikers op de advertentievideo klikken, of als de gebruiker langer dan 30 seconden naar de advertentie kijkt. Wanneer gebruikers korter dan 30 seconden (of hoe lang je advertentie precies duurt) kijken, hoef je niet te betalen. De twee betaalvormen worden ook wel, Cost per View (CPV) en Click to Play (CTP), genoemd.

Het adverteren op YouTube kent drie mogelijkheden:

In-stream video advertentie
In-search advertenties
In-display advertenties

In-stream video advertentie
De TrueView In-stream advertenties zijn de advertenties die worden getoond voordat de video die je wilt bekijken getoond wordt. Deze advertentie duurt maximaal 30 seconden, maar kan ook korter duren. Na 5 seconden kunnen gebruikers de advertentie wegklikken. Pas wanneer de advertentie in zijn geheel wordt afgekeken door de gebruiker, hoef je te betalen. Het voordeel hiervan is, dat de groep mensen die de advertentie niet willen zien, deze over het algemeen na 5 seconden wegklikken en je hiervoor dus niet hoeft te betalen.

In-search advertenties
De TrueView In-search advertenties lijken op de Search Engine Advertenties (SEA) van Google, deze advertenties zullen bovenaan de zoekopdracht (afhankelijk van de zoekwoorden waarop gezocht wordt en de zoektermen die je hebt opgegeven) getoond worden. Je hoeft alleen te betalen voor deze advertentie als gebruikers op je advertentie klikken, de zogeheten ‘Click to Play’ methode.

In-display advertenties
De TrueView In-display advertenties zijn de laatste advertentievorm voor adverteren op Youtube. Deze advertentievorm wordt aan de rechterkant van het scherm weergegeven bij de desktop versie als er een video getoond wordt. De advertentie zal bovenaan de lijst verschijnen met de tekst ‘aanbevolen’. Onder marketeers is deze vorm minder geliefd dan de overige twee vormen, doordat de video die gebruikers op dat moment aan het bezichtigen zijn of net hebben gedaan, vaak de video is waarop gezocht is. Hierdoor zullen er minder views zijn en relevante gebruikers opleveren dan de bovenstaande advertentievormen. Er wordt bij de TrueView In-display advertenties tevens gerekend volgens het Click to Play principe.

Targeting
Bij het opzetten van een (video) advertentie is het zeer belangrijk dat de advertentie zo specifiek mogelijk wordt getarget, om zo relevante gebruikers aan te spreken. Op YouTube kunnen de advertenties worden getarget op één of meerdere specificaties:

  • Demografische kenmerken, als leeftijd en geslacht
  • Geografische kenmerken
  • Interessegebieden
  • Thema’s
  • Zoekwoorden

Waarom adverteren op YouTube?

  • Je betaalt pas als de video/advertentie  is bekeken
  • YouTube heeft een heel groot bereik waardoor uw filmpje vaak bekeken wordt
  • Videocampagnes hebben gemiddeld een hogere CTR naar de website (0,14%) dan de bannercampagne (0,09%)  (Bron: MaxLead)
  • Videocampagne levert gemiddeld 5% meer conversie op! (Bron: MaxLead)

Wil je beginnen met adverteren op YouTube? Neem dan vrijblijvend contact op. Wij adviseren je graag. Omdat we het leuk vinden!

Sanne van der Laan
Klik & Steen

info@klikensteen.nl
www.facebook.com/klikensteen