Twaalf manieren om je Facebook app te promoten met een gering budget
Je hebt net een Facebook app gemaakt voor je bedrijfspagina op Facebook. Wat nu? Hoe ga je de Facebook app effectief promoten, zodat je kan voldoen aan de eisen die je hebt gesteld voor de Facebook app? Hoe kun je ervoor zorgen dat gebruikers jouw app gebruiken en delen met hun Facebook vrienden? Hier zijn twaalf essentiële tips om met een gering budget toch het meeste uit een Facebook app te halen.

Integreer een ‘deel’ functie in de Facebook app

Zorg ervoor dat er een ‘deel’ knop in de Facebook app beschikbaar is. Door het inschakelen van een ‘deel’ knop laten gebruikers toe dat hun Facebook vrienden hun activiteit zien op de tijdlijn. Voor Facebook apps waarbij een stem functie is ingebouwd, is dit een goede manier voor gebruikers om hun eigen deelname te promoten en ervoor te zorgen dat hun vrienden helpen ze te laten winnen.

Plaats meerdere berichten over de Facebook app

Wees niet bang om je fans te herinneren dat je een app hebt. Plaats meerdere berichten over de app gedurende de dag en door de week heen. Als je bijvoorbeeld net een app hebt gelanceerd, plaats een bericht met daarin een link om mee te doen met de app. Een paar dagen later plaats je weer een bericht met  een herinnering dat gebruikers hun vrienden erbij kunnen betrekken om meer kans te maken om te winnen. Na het vorige bericht plaats je nog een bericht met daarin de aankondiging dat morgen de winnaar bekend zal worden gemaakt. Tenslotte maak je de winnaar bekend en plaats je b.v. in het bericht: ‘Heb je de wedstrijd gemist? We hebben er binnenkort weer een nieuwe actie!’

Gebruik een ‘incentive’ zodat gebruikers de Facebook app delen

Stimuleer de gebruikers van de Facebook app door middel van een deel knop. Dit kan door een verwijs functie voor je vrienden (Refer-A-Friend). Wanneer een gebruiker deelt dan kan hij of zij extra punten of stemmen verdienen waardoor er meer kans is om te winnen. Het is een win-win situatie, omdat jouw Facebook app wordt gepromoot naar een bredere doelgroep en het vergroot de kans op winnen van de gebruikers die het delen.

Laat het ook terugkomen in je nieuwsbrief

Of je nou vijftig of vijftig duizend e-mailadressen in je nieuwsbrief bestand hebt staan, stuur een e-mail naar  iedereen om te laten weten dat je een nieuwe Facebook app hebt gemaakt. Als je een app hebt gemaakt om iets weg te geven, zorg er dan voor dat je iedereen in je email lijst laat weten dat ze de Facebook app moeten bekijken voor een kans om te winnen! Als je een e-mail stuurt maak je je fans bewust van de app omdat ‘Edgerank’ ervoor zorgt dat niet al je fans op Facebook de actie zien. Voor een maximaal bereik is dit een prima manier om meer bewustheid te creëren onder je fans.

Gebruik Twitter voor persoonlijk contact

In plaats van op de algemene manier een tweet plaatsen zoals: ‘Doe mee met onze nieuwe app en maak kans om te winnen!’ moet je de volgers persoonlijk benaderen.
Tweet de volgers waarvan je denkt dat hun het snelst het nieuws van de app zullen delen met al hun volgers. Je kunt ook testen met een specifieke hashtag in een tweet in welk bericht je de app promoot. Hiermee kun je zien of mensen praten over je app.

Zorg voor een nieuwe omslagfoto voor je sociale netwerk pagina’s

Met het introduceren van een Facebook app zorg ervoor dat je een zogenaamde Call-To-Action functie in de afbeelding verwerkt. Zoals bijvoorbeeld een pijl naar de app. Eerst was dit verboden door Facebook, maar dit is enige tijd geleden opgeheven. Zorg ervoor dat er mensen je app zien en dat het goed opvalt.

Ontwerp en organiseer je Facebook app thumbnails

Ontwerp je app thumbnails in de huisstijl van de app. Zorg er ook voor dat er een Call-To-Action in de kleine afbeelding staat zoals: ‘Doe nu mee!’.  Categoriseer de apps op je pagina van belangrijk naar minder belangrijk zodat de belangrijkste apps altijd vooraan staan en in het beeld staan.

Plaats een aankondiging op je website

Pas je website aan zodat je ook de Facebook app op de website kan plaatsen. Je kan iets simpels doen zoals: design van je website aanpassen, website header aanpassen om zo je app te promoten of zelfs kan je een notificatie knop installeren die linked naar je Facebook app.

Maak een blog

Mocht je gebruik maken van een zakelijke blog, gebruik het dan als een platform om te praten over je nieuw gelanceerde app. Het is slim om in de tekst een link te plaatsen die direct doorgaat naar de app. Hierdoor ontstaat er meer bewustzijn voor de app en zal het resulteren in extra traffic voor de Facebook app.

Zorg voor extra aandacht in een persbericht

Wanneer jouw bedrijf een innoverende en vernieuwende Facebook app maakt, is dat nieuws!
Dus zorg ervoor dat je een persbericht erover maakt met nieuws van de app.
Gebruik het persbericht om te praten over je campagne en zorg daarna voor een Call-To-Action functie met een link naar je Facebook app!

Zorg ervoor dat je in je fysieke winkel aandacht besteed aan de Facebook app

Dit is een uitstekende manier om de klanten die in je fysieke winkel komen ook nog online te krijgen. Maak opvallende bordjes in de winkel en plaats een zin onderaan de bon waarin staat dat er op je Facebook pagina een nieuwe Facebook app staat.

Vraag werknemers om de Facebook app te promoten

Vraag al jouw werknemers om je Facebookpagina leuk te vinden en jouw Facebook app te delen met al hun vrienden. Een simpel voorbeeld: ‘Ik zou het leuk vinden als je mij helpt met onze app meer onder de aandacht te brengen’ kan je al een heel eind komen.

Heb je hulp nodig bij het inrichten van je Facebook app of ben je op zoek naar een Facebook app? Wij helpen je graag, omdat we het leuk vinden. Neem nu contact op via:

Jori Helberg
Klik & Steen

info@klikensteen.nl
www.facebook.com/klikensteen