WordPress trends in 2021: wat wordt belangrijk dit jaar?

‘Snel’ is in 2021 het kernwoord van WordPress websites. Snelle websites, sneller editen en snelle ontwikkelingen!  Want als er een CMS is dat altijd up-do-date is met de nieuwste ontwikkelingen, dan is het WordPress wel. Dankzij de enorme community die zich achter WordPress schaart, zijn er altijd programmeurs hard aan het werk om ervoor te zorgen dat jouw website voorop loopt op de digitale trends. Er zijn dan ook in 2021 weer veelbelovende WordPress trends gespot! Misschien zijn sommigen je al opgevallen, zoals de nieuwste WordPress-editor of trends in webdesign. We zetten alle nieuwste ontwikkelingen voor je op een rijtje.

Mobile first trend houdt aan én groeit binnen WordPress trends

Waar we 10 jaar geleden nog snake speelden op een flip-phone, bestaat nu 63% van het internetverkeer via de mobiele telefoon. 83% van de jongeren tussen de 12 en 15 heeft zelfs een eigen smartphone! Dit betekent natuurlijk drastische veranderingen in het ontwerpen van een website. In 2020 werd al duidelijk dat de smartphone een steeds grotere rol begon te spelen bij webdesign met de ‘mobile first’ WordPress trend. Bij deze ontwikkeling worden mobiele telefoons vooropgesteld in het ontwikkelen van een website. Het is van hoofdbelang dat de site responsive is, en dus niet alleen maar op de desktop goed functioneert. Veel bedrijven creëren speciale content, zoals banners, voor mobiel en voor desktop websites. Zo ben je ervan verzekerd dat je op beide platforms een prachtige website laat zien. Het is daarnaast enorm belangrijk om ervoor te zorgen dat de content van je website zich altijd kan aanpassen aan de vorm waarin hij wordt geopend.

Wat is Mobile first?

Mobile First indexing‘ is wanneer een Google de mobiele versie voornamelijk gebruikt om de ranking en indexering te bepalen. Deze trend is ontstaan door het feit dat mobiele gebruikers momenteel het grootste aandeel in internetgebruikers is. Wanneer je dus een mobiele versie van je website hebt, dan moet je zorgen dat je deze ook wel degelijk optimaliseert voor mobiele gebruikers. Sinds 1 juli 2019 handhaaft Google MFI namelijk voor alle nieuwe websites. Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar zorg dat je de mobiele versie van je website zorgvuldig naloopt. Gelukkig zijn er ontelbaar veel WordPress designs die responsive en dynamisch ontwikkeld zijn. Je hoeft je dan geen zorgen te maken over deze nieuwe WordPress trend.

Nieuwsgierig?

Jouw website of webshop laten optimaliseren voor mobiel gebruik? Ontvang nu gratis advies!

WordPress trends pop ups

Pop-ups be gone!

Wie vindt het fijn wanneer je een website bezoekt en binnen de eerste 5 seconden wordt de gehele pagina overgenomen door een enorme pop-up? Niemand. Pop-ups zijn altijd veelgebruikt geweest in het ontwerpen van een website met conversie als doel, maar inmiddels heeft er een ‘overkill’ plaatsgevonden. Door de vele popups is de gebruiker dit element gaan zien als een vervelende verstoring van de ervaring op de website. Veel gebruikers klikken de website zelfs weg wanneer er een pop-up verschijnt die als ‘agressief’ wordt ervaren! In plaats van pop-ups wordt er nu gebruik gemaakt van de iets zachtaardigere ‘floaters’ of sticky elements.

Met WordPress heb je keuze uit vele plugins die gebruiksvriendelijk “pop-ups” voor je kan implementeren. Het mooie van deze WordPress trend is dat pop-ups niet alleen meer gebruikt worden voor reclame. Het woord “pop-up” heeft namelijk al snel een negatieve connotatie. Echter kun je met floaters en pop-ups veel handige dingen doen op je WordPress website of webshop zoals:

  • Handige informatie verzamelen over de ervaring van je gebruikers
  • Acties en promoties aanbieden
  • Upsells/ cross-sells en 1-click-upsells aanbieden
  • Gebruikers kennis laten maken met nieuwe content
  • Gepersonaliseerde adviezen aanbieden

De mogelijkheden zijn vrijwel eindeloos. De uitwerking ligt namelijk volledig aan de soort website of webshop die jij beheert. De uitwerking van de plugins zijn afhankelijk van welk doel jij wil bereiken. De flexibiliteit van dit aspect is daarom ook een groot voordeel. In andere woorden, een plugin die voor A gebouwd is, kan soms ook voor B, C en D gebruikt worden.

Social media integratie

Waar zouden we tegenwoordig nog zijn zonder social media? Er wordt massaal content gedeeld op social media profielen. Er zitten anno 2020 ruim 6,7 biljoen mensen op social media, waarvan Facebook nog steeds het meest populaire platform is. Al dat geshare en gelike wordt door veel bedrijven al ingezet in de vorm van social media marketing, maar je kunt het ook integreren op je website. Zo zijn de bekende social media buttons al lang een ding, maar de interactie tussen website en social media een stapje verder. Je kunt bijvoorbeeld kant-en-klare tweets op je website zetten, over je bedrijf of product, die de gebruiker met één klik op de knop vanuit zijn of haar eigen account kan tweeten. Maar je kunt ook een stukje social media naar je WordPress website toe halen door social media posts naar je website te integreren. Als je als bedrijf actief bent op social media is het in 2019 niet meer optioneel, maar een must om dit in je WordPress website te integreren!

micro interacties

Micro-interacties

Micro-interacties zijn, zoals de naam al weggeeft, minuscule interacties tussen de website en de gebruiker.  Deze interacties kunnen van alles zijn. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om een laadbalkje te laten zien wanneer een gebruiker content op je website laadt, of om afbeeldingen in de menubalk te laten verschijnen wanneer je gebruiker eroverheen hovert. Deze effecten worden ‘interacties’ genoemd omdat ze feedback aan de gebruiker geven nadat ze een bepaalde handeling hebben uitgevoerd. In het geval van bijvoorbeeld een laadbalkje, hou je de gebruiker ook geduldig wanneer ze op nieuwe content moeten wachten. Deze kleine interacties zorgen voor een betere user experience, wat op zijn beurt weer positief bijdraagt aan je conversieratio.

Videoheaders

Er wordt verwacht dat binnen twee jaar ongeveer 80% van het internetverkeer uit video zal bestaan. Daar moeten Websites zich natuurlijk op aanpassen! Gelukkig heeft WordPress een enorme community aan programmeurs die door middel van het open source karakter van deze CMS voorop lopen in de ontwikkeling van video in websites. We hebben het vorig jaar al voorspeld, en ja hoor: het gebruik van videoheaders is in 2020 één van de hardst groeiende WordPress trends. Deze groei wordt mogelijk gemaakt omdat WordPress zich constant blijft ontwikkelen om het gebruik van videoheaders optimaal te maken. Je kunt je videobanners in WordPress laten ‘loopen’, wat betekent dat dezelfde video zich constant blijft afspelen. Zo blijft je banner mooi functioneren, hoe lang je gebruiker ook op de pagina blijft.

vr en ar

AR en VR technologie

Als videoheaders nog niet vooruitstrevend genoeg zijn, kun je met WordPress in je handjes knijpen. Dit CMS support namelijk ook VR en AR-technologie! Dit wordt steeds vaker gebruikt op websites, en is dan ook één van de meest vooruitstrevende WordPress trends. Voor sommige bedrijven betekent dit dat ze beter dan ooit hun product aan de gebruikers van hun WordPress website kunnen laten zien. Voor online marketeers is deze ontwikkeling ook enorm interessant. Je kunt nu namelijk ook 360°-foto’s of video’s op je website uploaden, waarmee de gebruikers zich door geweldige visuals kunnen navigeren. De opmars van AR- en VR technologie heeft veel te maken met het groeiende gebruik van smartphones. De camera van een smartphone komt namelijk enorm handig uit bij het gebruik van AR-elementen in je website!

WordPress 5

De grootste ontwikkeling binnen WordPress trends in 2019, is toch wel WordPress zelf. Het afgelopen jaar is WordPress 5 vrijgegeven, wat een grote impact heeft op het ontwerpen van je website. Het heeft namelijk de ‘Gutenberg’-editor geïntroduceerd, waarmee je nóg eenvoudiger de content van je website kan beheren middels ‘drag-and-drop’ blokken. Je kan dus enorm gemakkelijk tekst, afbeeldingen of, jawel: video(headers) toevoegen aan je website zonder dat je uitgebreide kennis van programmeren nodig hebt. Hoewel deze ontwikkeling veel versimpelt, heeft het ook commentaar gekregen vanuit de community. Het betekent namelijk dat enorm veel plugins moeten worden herzien om te functioneren op de Gutenberg-editor. Bovendien is het natuurlijk even overschakelen voor de ervaren webdesign. Er zijn echter al enorm veel ontwikkelingen en nieuwe thema’s mogelijk gemaakt door deze nieuwe versie, en (bijna) alle grote plugins zijn inmiddels ‘Gutenberg-friendly’.

Woocommerce

WooCommerce webshop trends

Het is niet voor niets dat Klik & Steen, naast Magento webshops, ook WooCommerce webshops aanbiedt. Het fijne aan een WordPress website is namelijk dat je erg gemakkelijk een webshop in je site kan integreren. Omdat WooCommerce ook open source software is, zijn er net als bij WordPress altijd programmeurs bezig met het optimaliseren van deze WordPress plugin. De grootste WooCommerce trend in 2021 hebben we eerder benoemd: dat is namelijk optimalisatie voor mobiel gebruik. We surfen namelijk niet alleen massaal op het internet met onze smartphones, we doen er ook een groot deel van onze aankopen mee. Het is daarom in 2020 van uiterst belang dat je WooCommerce webshop responsive is! Bovendien worden  WooCommerce webshops steeds persoonlijker. Door het gebruik van automatische vertalingen en het tracken van de persoonlijke gebruikservaring van de klant, kun je met een WooCommerce webshop een unieke koopervaring bieden.