Conversie Optimalisatie

Een website of webshop staat nooit stil, zelfs niet als deze net opgeleverd is. Hoe prachtig je design ook is en hoe veel onderzoek je ook hebt gedaan; mensen blijven onvoorspelbaar. Hierdoor is het van groot belang dat je de effectiviteit van je pagina’s blijft testen om je conversie te optimaliseren. Zonder te testen wat écht goed werkt, weet je ook nooit of je betere resultaten misloopt. Conversie optimalisatie is onmiskenbaar voor elke website of webshop!

Daarnaast is conversie optimalisatie een kleine moeite, sterker nog; wij vertellen je in 3 korte stappen hoe jij de conversie van jouw website of webshop kunt optimaliseren. Blijf ook lezen tot het einde, want daar geven we je een handige infographic die jouw conversie met wel 100% kan verhogen!

Deze klanten gingen je voor:

Wat is conversie?

Laten we beginnen met de basis: Wat is conversie? Waarschijnlijk heb je dit woord vaak horen vallen bij je developer of veel voorbij zien komen op internet. De definitie van conversie is erg interessant, dit komt door het feit dat jij ZELF bepaalt wat het betekent! Gek hè? Hoe werkt conversie dan precies? Normaliter wordt conversie aangegeven als het “resultaat” uit jouw website of webshop. Dit kan bij een webshop dus het aantal verkopen zijn en bij een website bijvoorbeeld het aantal contactaanvragen. Als iemand een contactaanvraag heeft gedaan, dan heb je “een conversie” behaald. Dit is de meest basale uitleg.

Conversieoptimalisatie betekenis

Conversie optimalisatie definitie voor pro’s!

Wat kunnen we nu precies doen met die conversies? Een succesvol conversie optimalisatie proces begint als je daadwerkelijk je resultaat verduidelijkt. “Een conversie” als contactaanvraag noteren en niet verder kijken is prima als je dat zelf genoeg acht, maar we kunnen beter! We moeten namelijk kijken naar het gehele plaatje van je website of webshop. Om te weten wat die “ene conversie” nu écht waard is, moeten we de gehele bezoekersaantallen meenemen in onze ‘berekening’. Dit noemen we het “conversieratio”.

Conversieratio

Wanneer je jouw bezoekersaantallen betrekt in de formule; kun je de performance van je website secuur meten. Dit kun je zowel doen voor de gehele website, als voor individuele pagina’s. De reden dat je dit niet alleen voor de gehele website maar ook voor individuele pagina’s moet uitvoeren; is zodat je de effectiviteit van deze pagina’s kunt testen en vergelijken. Sterker nog, het is zelfs mogelijk om 2 versies van dezelfde pagina te testen, maar hier komen we straks op. De formule om het conversieratio te berekenen is vrij gemakkelijk. Het conversieratio van een website of pagina is:

Conversieratio formule

Het verschil tussen harde en zachte conversie

Conversie wordt gewoonlijk aangeduid in twee verschillende vormen: “harde conversie” en “zachte conversie”. De verwoording verklapt zelf al een beetje wat ze betekenen. Met een harde conversie wordt een conversie bedoeld waar jouw bedrijf direct resultaat uit krijgt. Dit betekent bij een webshop bijvoorbeeld de online verkoop van een product. Bij een bedrijfswebsite is een ‘harde conversie’ wat moeilijker te behalen, maar het is wel mogelijk. Dit is bijvoorbeeld bij het geval dat een bezoeker zich online inschrijft voor een abonnement. Zachte conversie is wanneer je wel contact hebt gelegd met een potentiële klant, maar nog niks verkocht hebt. Dit is bijvoorbeeld het geval bij een contact- of offerteaanvraag.

De makkelijke definitie van harde conversie versus zachte conversie is simpelweg het verschil tussen een klant en een lead. Een harde conversie creëert direct een klant en een zachte conversie creëert een lead.

conversie optimalisatie

Waarom Conversie Optimalisatie?

Als beste kenner binnen jouw branche en bedrijfsvoering weet je natuurlijk als geen ander wat voor content je bezoekers willen zien. Dit is helemaal waar! Echter is de reden dat we conversie optimalisatie uitvoeren niet (alleen) omdat de content misschien niet goed is; maar de manier waarop de content wordt geconsumeerd wellicht beter kan. Als dit op het eerste gezicht vreemd klinkt, geen zorgen, dat is het niet!

Conversie verhogen voor elk type gebruiker

Het zit namelijk zo, een gebruiker op een webpagina is onvoorspelbaar. Dit komt omdat elk individueel mens anders reageert op de prikkels die hij/zij op het scherm ziet. De één leest je gehele pagina zorgvuldig en klikt op elke knop of link en de ander scant enkel oppervlakkig de tekst om wat kernwoorden te lezen. Daarnaast gedragen mensen uit verschillende doelgroepen zich ook verschillend. Elke pagina op je website of webshop moet hiervoor ingedeeld zijn.

Elke bezoeker moet op zijn eigen gewenste manier door de pagina begeleid worden. Dus de tekst moet interessant en goed leesbaar zijn voor de lange lezers en het design moet er goed uit zien voor de oppervlakkige lezers. Daarnaast moeten alle bezoekers begeleid worden naar het conversiepunt (meestal onderaan) de pagina.

conversieoptimalisatie voordelen

6 Voordelen van conversieoptimalisatie

Nu we weten “waarom” conversieoptimalisatie onmiskenbaar is voor elke soort website of webshop, brengen we nog wat directe voordelen in beeld. Wij weten als geen ander dat de dringende vraag altijd het volgende is: “Wat levert het mij op?”. We zetten de belangrijkste voordelen even voor je op een rijtje.

1. Je omzet zal omhoog gaan! Dit is natuurlijk het belangrijkste voordeel en tevens het meest voor de hand liggend. Je zult meer gaan verdienen door conversieoptimalisatie uit te voeren. Dit komt door het feit dat na de conversie optimalisatie; elke gebruiker beter gestuurd wordt naar het conversiepunt. De kans dat een bezoeker overgaat tot conversie stijgt simpelweg. Dit is cruciaal om de volledige potentie uit je website of webshop te halen.

2. Je leert je doelgroep beter kennen. Conversieoptimalisatie wordt mogelijk gemaakt door uitgebreid onderzoek. Deze onderzoeken duiken vooral diep in het gedrag van je bezoekers. Doordat je het gedrag van je bezoekers onderzoekt tegen de content op je website zul je steeds beter gaan begrijpen wat elke soort gebruiker graag voor content wil ervaren.

3. Je komt altijd voor verrassingen te staan! Omdat mensen zo onvoorspelbaar zijn, zul je vrijwel altijd dingen ontdekken waar je waarschijnlijk nooit over hebt nagedacht. Gebruikersanalyses geven een inzicht van hoe je bezoekers zich gedragen. De resultaten uit deze analyses zullen je nieuwe inzichten tonen die je in je voordeel kunt gebruiken.

4. Je blijft je website exponentieel verbeteren. Zoals we in het begin al aangaven is je website nog niet klaar wanneer deze opgeleverd wordt. Er moet namelijk constant conversie optimalisatie uitgevoerd worden zodat je nooit stopt met verbeteren. Door je tests te blijven uitvoeren, zullen de resultaten uit je website of webshop blijven stijgen.

5. De vindbaarheid van je website zal stijgen. Doordat je constant blijft verbeteren gaan zoekmachines opmerken dat je resultaten stijgen. Hierdoor wordt jouw website of webshop steeds hoger in de zoekresultaten getest. Hierdoor krijg je meer bezoekers en stijgt je kans op conversie. Hierdoor stijgt je website uiteindelijk definitief in de zoekresultaten en behaal je betere resultaten door je verbeterde vindbaarheid.

6. Elke stap die je zet is doordacht en alle resultaten zijn meetbaar. Omdat alle acties die ondernomen worden tijdens een conversieoptimalisatie proces uit onderzoek ontstaan, voer je altijd statistiek-onderbouwde verbeteringen uit. Daarnaast, omdat je maar 1 verbetering per optimalisatie uitvoert, blijven alle resultaten meetbaar. Zo weten we precies wat er goed of fout gaat tijdens het optimalisatieproces. Op deze manier kunnen we altijd gericht optimaliseren en zetten we doordachte, onderbouwde stappen.

Conversie optimalisatie uitleg

Hoe werkt conversieoptimalisatie?

Dat conversie optimalisatie niet kan ontbreken bij een succesvolle website of webshop is nu zeker duidelijk. Maar hoe voeren we het precies uit? En welke tools gebruiken we hier precies voor? Laten we eerst beginnen met de universele methodes voordat we duiken in de verschillende tools. Zo weet je precies wat een tool zou moeten kunnen doen voordat je ze bekijkt of misschien zelfs gaat gebruiken.

Net zoals bij alle andere toepassingen op je website of webshop, is het belangrijk dat je met voldoende kennis in het diepe springt. We blijven menselijk. Dit is de reden dat we kastjes in elkaar zetten zonder de gebruiksaanwijzing te raadplegen; “Die hebben we niet nodig!”. Uiteindelijk zit je kastje in elkaar, maar houd je toch een aantal schroeven en bouten over, waardoor het hele ding na een jaar gebruik al in elkaar stort. Bij conversieoptimalisatie is het dus écht belangrijk dat je eerst rustig de tijd neemt om je te verdiepen in alle details, voordat je ermee aan de slag gaat! Doe je dit niet, dan ga je cruciale fouten maken die veel geld kosten.

A/B testen

Een van de belangrijkste methodes die we gebruiken om conversieoptimalisatie uit te voeren is A/B testen. Zoals de naam het al zegt, testen we 1 onderdeel tegen het andere. Het makkelijkste is om dit even uit te leggen met een voorbeeld. Stel, je hebt een contactpagina op je website. Deze pagina is de conversiepagina waarmee je al je klanten genereert. Echter merk je dat er, hoewel er veel traffic op de pagina komt, er maar weinig conversie plaatsvindt. Na wat metingen en opnames merk je dat mensen hun informatie maar voor de helft invullen voordat ze de pagina verlaten zonder het formulier te versturen. Dit zou kunnen betekenen dat je invulformulier te lang is.

Op basis van deze hypothese ontwerp je de A/B test. Dus, je kopieert de pagina en verkort het invulformulier. Vervolgens zet je beide pagina’s online en laat je 50% van je bezoekers naar de ene pagina leiden en 50% naar de andere. Als je merkt dat de conversies stijgen, top! Je hebt de oorzaak gevonden. Je gaat dan verder met de nieuwe versie van de pagina en houd deze in de gaten. Zijn je resultaten niet verbeterd of zelfs gedaald? Dan is er klaarblijkelijk iets anders aan de hand. Je gaat weer terug naar je oude pagina en stelt een nieuwe hypothese en ontwerpt een nieuw experiment. Dit kun je in principe eindeloos herhalen.

LET OP! De belangrijkste regel van A/B testing is dat je maar 1 aanpassing per test uitvoert. Als je namelijk meerdere aanpassingen uitvoert, weet je niet waardoor de verslechtering of verbetering komt.

Tools voor A/B testing

Voor WordPress gebruikers zijn de volgende tools handig voor het uitvoeren van A/B tests:

Voor Magento Gebruikers zijn de volgende tools handig voor het uitvoeren van A/B tests:

Multivariate testing

Om nog een stapje verder te gaan dan A/B tests, kunnen we ook multivariate testing uitvoeren. Het lijkt een klein beetje op A/B test, echter gebruik je hier in plaats van 1 variabel, meerdere variabelen. Waarom gaven we zojuist dan aan dat er maar 1 verandering getest mag worden? Geen zorgen, die statement blijft staan. Met Multivariate testing voeren we meerdere tests uit met verschillende “enkele” variabelen. Dit klinkt erg verwarrend, daarom kunnen we je het beter uitleggen met een illustratie:

verschil tussen ab en multivariate

Tools voor multivariate testing

Voor WordPress gebruikers zijn de volgende tools handig voor het uitvoeren van multivariate tests:

Voor Magento Gebruikers zijn de volgende tools handig voor het uitvoeren van multivariate tests:

Hotjar: Dé conversie optimalisatie tool

Hierboven hebben we een aantal aspecten en tools voor het uitvoeren van conversieoptimalisatie gegeven. De belangrijkste tool hebben we bewaard tot het laatst omdat deze tool erg divers is en veel nieuwe aspecten met zich meebrengt. Hotjar is een toepassing die zowel voor WordPres of voor Magento gebruikt kan worden. We zetten de belangrijkste aspecten van Hotjar voor je op een rijtje:

Heatmaps

Met de Heatmaps van Hotjar kun je precies zien op welke plaatsen van een pagina de bezoekers het meest te vinden zijn. Hotjar registreert het gebruik van alle gebruikers op een pagina naar keuze voor een bepaalde periode en brengt het gebruik in kaart. De Heatmaps laten zien tot hoe ver je gebruikers door de pagina scrollen en waar geklikt wordt (ook voor mobiel en tablet). De plekken op de pagina waar de bezoekers het meeste te vinden zijn en/of het vaakst op klikken; worden in de Heatmap aangegeven met een donkerdere kleur (Zie afbeelding).

Hotjar Heatmaps

Een Heatmap is erg handig omdat je zo kunt zien of je gebruikers zich wel bevinden op de juiste plaats op je pagina. Wanneer je namelijk merkt dat de concentratie gebruikers niet bij je conversieknop zit, dan wordt het misschien tijd om wat aan te passen en een A/B test uit te voeren. Heatmaps van Hotjar zijn een goed begin om je conversieoptimalisatie van gang te laten gaan!

Gebruikers opnemen met Mouse Tracking

Een andere handige functie die Hotjar met zich meeneemt is Mouse Tracking. Je kunt hiermee bij een pagina naar keuze, je bezoekers realtime opnemen. Vanaf het moment dat ze de pagina openen totdat ze deze sluiten, wordt een opname gemaakt. Je kunt vervolgens zien waar de gebruiker zijn muis allemaal naartoe sleept en waar geklikt wordt.

Hotjar recording

Het handige hieraan is dat je realtime kunt meten of je website wel efficiënt is ingericht. Als de gebruikers namelijk massaal proberen te klikken op iets wat niet klikbaar is, dan is er klaarblijkelijk iets verkeerd ingericht. Dit soort situaties zorgen voor een slechte gebruikerservaring en verlagen de conversiekans.

Enquêtes

Hotjar is ook een perfecte tool om je gebruikers direct te vragen wat je eventueel beter zou kunnen doen aan de website. Een poll (enquête) is 1 van de beste manieren om echt te weten te komen wat je gebruikers vinden van je website of pagina. Je kunt zelf instellen wat je in de poll wilt vragen van je gebruikers en dit kun je natuurlijk baseren op voorgaand onderzoek. Zo kun je de hypotheses die je hebt opgesteld, direct testen.

Hotjar poll

Je kunt de poll zelfs instellen om de gebruiker te vragen wat er beter kan aan de pagina wanneer hij/zij deze sluit. Zo kun je, zelfs als je gebruiker de website al verlaat, nog snel vragen waarom! Je kunt directe vragen stellen zoals: “Hoe kunnen wij jouw ervaring verbeteren? Vertel het ons!”. Ook kun je er incentives tegenover zetten zoals een korting wanneer ze de poll invullen. Natuurlijk kun je ook simpelweg om een rating vragen; alles is mogelijk!

Conversie optimalisatie in 3 stappen Infographic

Of je nu een website of webshop beheert, conversie optimalisatie kan snel, effectief en goedkoop in 3 stappen plaatsvinden. We hebben een handige infographic voor je gemaakt waarin de 3 kernstappen van conversieoptimalisatie worden getoond. Deze infographic kun je gebruiken als geheugensteun tijdens het conversieoptimalisatie proces. Kom je er niet uit, heb je een vraag of heb je hulp nodig? Neem dan contact met ons op! 1 van onze Online Marketing specialisten kan je dan helpen met het gehele proces!

Conversieoptimalisatie

Neem nu Contact met ons op en begin vandaag nog met jouw Conversie Optimalisatie traject!

“Ik was vooral erg verrast na de eerste test! Ik had nooit verwacht dat ik door zo’n kleine en stomme fout zoveel verkoop misliep terwijl ik al 20 jaar in het vak zit! Ik kan iedereen een traject voor optimalisatie aanbevelen, ja!”

IMG_1670

MEER WETEN? IK HELP JE!

Neem contact op en ontvang vrijblijvend advies.
076-2600214

* Wat kan je verwachten als je op deze knop drukt:

  • 10+ jaar ervaring met WordPress
  • Van plug-in tot maatwerk oplossingen
  • Ervaren Marketing experts
  • Heldere eerstelijns support