Marketing funnels: hoe je marketing automation ontwikkelt voor online lead generation

Online marketing is vaak een ontastbaar een analytisch-ingewikkeld dier. Waar ligt de scheidingslijn tussen Online Marketing en web development? Waarom ligt er zo veel twijfel in de werkelijke effectiviteit van Online Marketing werkzaamheden? Waarom is het inzichtelijk brengen van je resultaten en data van de resultaten van je website en online marketing zo ingewikkeld? Hoe werkt een effectieve marketing automation funnel eigenlijk?

In dit artikel gaan we wat anders te werk dan de artikelen die je van ons gewend bent. Normaliter vertellen we je over de laatste bevindingen of de werking van bepaalde CMS’en. In dit artikel brengen we echter onze bevindingen in kaart omtrent de ervaringen van onze partners, klanten en onszelf, wanneer het gaat over B2B online marketing. Op basis van dit onderzoek, vertellen we je waarom veel online ondernemers online marketing op de verkeerde manier uitvoeren en hoe jij het op de juiste manier moet doen.

Inhoud artikel

Hoofdstuk 1: De online BtoB Buyer Journey

Hoofdstuk 2: Sales & Lead generation

Hoofdstuk 3: De visuele traffic funnel

Hoofdstuk 4: ROI verhogen met data

Hoofdstuk 5: Marketing Automation funnel

Hoofdstuk 6: de B2B leadmachine

Leesduur: 25-35 minuten

Hoofdstuk 1

1. Alles begint bij een sterke Buyer Journey

We zijn allemaal bekend met de customer journey fases. Deze fases typeren zich door de verschillende beslissingsstappen die een (potentiële) klant doorloopt voordat ze je product of dienst aanschaffen en uiteindelijk gaan verkondigen als advocaat. Dit is een zeer relevante en bekende marketingtool voor ondernemers. Echter is dit naar onze bevindingen een “te brede” insteek voor B2B ondernemers die hun website willen gebruiken om leads en klanten te genereren.

De customer journey fases geven niet genoeg inzicht

De customer journey wordt voornamelijk bepaald aan de hand van je relevante doelgroep. De customer journey fases die we kennen typeren zich als volgt:

Customer Journey

Met de fases van deze welbekende customer journey is in in zijn kern niks mis. Echter is het ingericht voor een zeer breed beeld van je algehele klantreis. Een B2B ondernemer die succesvol leads/klanten wilt genereren met een website, moet een specifieker beeld schetsen van wat de (potentiële) klant daadwerkelijk doet online.

Hier spreken we over een specifieke Buyer Journey die effectiever en efficiënter gericht is op online conversie. Voor veel ondernemers binnen B2B is dit momenteel niet alleen een zeer grote potentie, maar zelfs de centrale focus van leadgeneratie. We nemen een kijkje naar hoe een dergelijke buyer journey eruit ziet en waarom deze beter is ingericht dan een klassieke customer journey.

Hoe ziet een sterke Buyer Journey eruit en hoe vul je deze in?

Vaak wordt “online” enkel toegevoegd als “stukje” van de customer journey. Echter is “online” al een customer journey op zich. Dit typeren we door een buyer journey te ontwikkelen die op een logische wijze parallel loopt aan de online touchpoints die een (potentiële) klant heeft tijdens het beslistraject. Op deze manier kunnen we de klant bereiken met de juiste boodschap, op het juiste moment via het juiste platform. Dit vertaalt zich uiteindelijk naar een duidelijke B2B funnel. Hier gaan we later verder op in. Eerst nemen we een kijkje naar de B2B buyer journey.

Op basis van het welbekende Buyer Journey model van Gartner hebben wij een versie gemaakt die over online B2B gaat. Dit model betreft specifiek de buyer journey, startend van buiten de website (traffic), naar op de website (content), tot conversie (sales). Met dit model kun je een buyer journey in kaart brengen om jouw B2B website te gebruiken voor online lead generation.

Online b2b buyer journey

Elke gebruikservaring naar en op je website heeft een eigen buyer journey

Eigenlijk moet je de buyer journey zien als een tijdlijn met verschillende touchpoints (elke stap dus), die parallel loopt aan elke soort gebruikservaring naar en op je website. Elke website zou ingericht moeten zijn voor een overkoepelende buyer journey die past bij jouw doelgroep. Daarom volgt een gemiddelde website ook de 4 publieksstappen van de buyer journey. Bij elke stap bevindt het publiek zich op een verschillende plek buiten of op je website.

lead generatie

Klantfase #1: onbewust

Dit zit op de traffic kant van je website. Aangezien (potentiële) klanten zich in de onderzoekende fase van de customer journey zitten, kunnen we ze benaderen op de plaatsen waar ze hun onderzoek uitvoeren. Door de pijn die een klant ervaart, gaat hij/zij zoeken naar de herkomst hiervan door naar de symptomen te zoeken. Ze zijn op dit moment nog niet bekend met jouw website, product of onderneming. Daarom moet je jouw (potentiële) klant met content over de Pijn, Problemen en gevolgen benaderen op locaties aan de traffic generatie kant:

  • SEO
  • SEA
  • Socials
  • E-mail
  • Overige advertentieplatformen

Om het wat duidelijker te maken schetsen we het voorbeeld van webdevelopment. In deze fase van de buyer journey publieksstappen krijgt de (potentiële) klant te horen van zijn klanten dat zijn website langzaam is. Als webdeveloper is jouw specialiteit om websites sneller te maken. We geven je een voorbeeld over hoe je hierop kunt inspelen.

  • SEOHier kun je een artikel schrijven over waarom websites langzaam kunnen zijn. Hierin verwerk je relevante zoekwoorden met een hoog zoekvolume en lage concurrentie die betrekken tot de pijn, problemen en consequenties (“langzame website”, “lange time to first byte” etc.)
  • SEAHiervoor kun je een advertentie maken in Google Ads zoals: “Langzame website? Wij maken je website ultrasnel”
  • Socials: Hier zou je een video kunnen maken op Linkedin over hoe langzame websites een effect hebben op conversie
  • Email: In een e-mailcampagne kun je jouw nieuwe artikel delen met huidige klanten
  • Overig: Je plaatst een advertentie in een tijdschrift over website bouw. 

Klantfase #2: bewust geworden van het probleem

Omdat je jouw doelgroep hebt benaderd met content over waar hun pijn vandaan komt, welk probleem dit veroorzaakt en welke consequenties dit kan hebben, zijn ze zich compleet bewust van wat er aan de hand is. Op dit moment is het belangrijk dat je de (potentiële) klant ook kenbaar maakt welke oplossing hierbij past. Na bewustzijn van het probleem, begint het overtuigingsproces, althans, dat zou je zeggen. Het werkelijke overtuigingsproces begint vanaf het moment van de eerste “aanraking”. In de bewustwordingsfase overtuig je men namelijk ook met jouw kennis over dit specifieke probleem.

Wanneer je de overwegingsfase ingaat, zit je al binnen je content en je website. Daarom is de “bewustwordingsfase” aan de traffic kant van de funnel, en de overwegingsfase zit intern. Waar je in de bewustwordingsfase een bezoeker hebt binnengehaald met een advertentie over wat langzame websites doen met het resultaat van je conversie, ga je hem nu in het artikel waar de advertentie naartoe leidt, overtuigen van jouw oplossing.

Klantfase #3: bewust van de oplossing en de mogelijkheden

Dit geldt niet alleen voor artikelen. De bewustwordingsfase van de buyer journey speelt zich af op je gehele website. Een over ons pagina, je portfolio, je dienstenpagina‘s, noem maar op. Hier vertel je namelijk (naast in je blog artikelen), wat je bedrijf en merk inhoudt, wat je werkwijze is en hoe je jouw bekwaamheid bewijst met testimonials etc. Ze zijn getransformeerd naar publiek #3, ze zijn zich namelijk nu bewust van jouw oplossing. Hier vertellen jouw klanten over hoe snel je hun website hebt gemaakt, of vertel je in een handige whitepaper hoe jij websites precies versneld.

Klantfase #4: bewust geworden van jouw dienst

Omdat de bewustwordingsfase plaatsvindt op je gehele website betekent dit ook dat je elke mogelijkheid moet nemen om relevante CTA’s te verwerken. Dit is de “bewustwordingsfase” van je online Buyer Journey. Hier moet je direct inspelen op de gevoeligheid en emoties van je bezoeker. Ze weten precies dat ze jouw product nodig hebben, dus vertel ze wat ze NU moeten doen om te kunnen profiteren. Een gratis snelheidsanalyse, een intakegesprek aanvragen, of misschien simpelweg contact opnemen. Allemaal CTA’s waar je bezwaren en visies in kunt verwerken.

buyer journey toepassingen

De verschillende vormen van een buyer journey

Zoals je al een beetje hebt kunnen lezen, wordt een buyer journey op veel verschillende manieren zowel bewust- als onbewust verwerkt. We geven je een aantal voorbeelden van hoe je jouw (potentiële) klant kunt overtuigen door de buyer journey toe te passen op verschillende vormen van online communicatie. Uiteindelijk komen al deze vormen van communicatie terecht in 1 vorm: de funnel. Hier duiken we zometeen volledig in, we nemen eerst een kijkje in 3 verschillende voorbeeldtoepassingen van de buyer journey.

A. Een blog artikel of landingspagina

Zoals we al aangaven is de website in zijn geheel al een buyer journey. Je gaat van advertentie (bewustwordingsfase) naar een landingspagina (overwegingsfase) naar een CTA (beslissingsfase). Maar uiteraard gebeurt er hetzelfde binnen een (blog) artikel of een landingspagina.

Bewustwordingsfase in een artikel

Laten we bij het voorbeeld van het versnellen van de website blijven. In het begin van je artikel schrijf je een introductie waarin je over het probleem verteld. Je maakt de lezer duidelijk dat er bepaalde frustraties aanwezig zijn die een langzame website met zich meebrengen.

  • Klachten van klanten (Pijn)
  • Supersnelle concurrentensites (Pijn)
  • Website laadt langzaam bij elk gebruik (Pijn)

Vervolgens ga je dieper in op het onderwerp en leg je uit waar het probleem precies vandaan komt.

  • Te grote afbeeldingen (Probleem)
  • Geen passende hosting (Probleem)
  • Geen code geoptimaliseerd (Probleem)

Vervolgens leg je uit wat er in jouw ervaring gebeurt als je de website niet versneld:

  • Slechtere gebruikservaring (gevolg)
  • Slechte vindbaarheid (gevolg)
  • Lagere conversie (gevolg)

Overwegingsfase in een artikel of landingspagina

In dit onderdeel vertel je precies wat er moet gebeuren om de website te versnellen. Je geeft de beste oplossingen en methodes weer, maar, je geeft aan dat het een klant het maar tot een bepaald niveau kan. Het is super dat de klant er zelf mee aan de slag kan, echter voor de meest optimale snelheid, moet hij aankloppen bij de professional. Jij! Hier vertel je wie je bent, wat je beter maakt dan de rest en wat je hebt bereikt. 

Beslissingsfase in een artikel of landingspagina

Hier is het moment dat je de lezer moet “binnen halen”. Hier komt je CTA. Je vertelt dat je klant zich misschien zorgen maakt over dat het niet zeker is “hoe snel” de website precies kan worden (twijfels). Maar geen zorgen, je hebt daar een antwoord op terug, want je kunt het berekenen! Je vertelt dat wanneer jij de website versneld met jouw expertise, de klant zijn conversies met een X% aan conversie zal stijgen (Jouw werkelijke dienst). Tot slot geef je ze de optie om een gratis snelheidstest te doen, het enige wat ze moeten doen is hun website URL en e-mail adres achterlaten. Jij doet de rest (CTA). 

B. De buyer journey in een email funnel

Ook kun je de buyer journey vertalen in een e-mail automation funnel. Hier kun je de stappen in verschillende e-mails laten overkomen. Dit kun je op meerdere manieren doen.

  • Je kunt een reeks aan emails versturen, waarin per e-mail een andere fase van de buyer journey wordt verkondigd (op volgorde) met elk een aparte CTA.
  • Ook kun je in 1 email de gehele buyer journey voorbij laten komen. Dit is vaak zeer effectief in de vorm van een nieuwsbrief of een leergang.
  • Ook kun je persoonlijk-gerichte emails schrijven naar klanten waarin je de buyer journey persoonlijk op hen laat reflecteren.

C. De buyer journey in een Linkedin berichtenreeks

Wat ook een zeer effectieve manier is om lead marketing uit te voeren met de buyer journey is automated marketing met een berichtenreeks via een sociaal platform. Een voorbeeld hiervan is om op basis van je doelgroep een leadlijst op te stellen via Linkedin Sales Navigator. Vervolgend schrijf je een reeks “persoonlijke” berichten die de stappen van de buyer journey volgt. In je eerste bericht behandel je de bewustwordingsfase, in het tweede bericht de overwegingsfase, etc.

Ook kun je Linkedin automation gebruiken om enkel mensen bewust te maken van het probleem. Je benadert ze dan enkel met een reeds berichten van de bewustwordingsfase. Het eerste bericht gaat over de pijnpunten, de tweede en de derde over de problemen, etc. De reden hiervoor is om ze bewust te maken van een artikel dat je hebt geschreven over, in dit geval, het versnellen van een website. Waar je vervolgens de gehele buyer journey weer behandeld.

Marketing automation combineren tot online lead generation

Alle voorbeelden hierboven zijn uitgewerkte vormen van marketing automation. Zoals je ziet kun je de gehele buyer journey verwerken in een artikel, maar ook een geheel artikel schrijven over 1 onderdeel van de bewustwordingsfase. Hoe je dit uiteindelijk gaat vormgeven ligt volledig aan hoe je de buyer journey gaat vertalen naar funnel marketing automation. Met funnel marketing combineer je alle relevante middelen van marketing automation en online lead generation tot een funnel die conversie genereert.

Door de uitgewerkte buyer journey te bekijken, zie je vanzelf waar je jouw bezoekers op welke momenten in de fases gaat bereiken. In de bewustwordingsfase haal je ze binnen via SEO met een artikel over de pijnpunten. In de beslissingsfase converteer je de bezoeker met een sterke CTA. Op basis van deze specifieke Touchpoints gaat jouw funnel marketing strategie vanzelf een vorm krijgen. Hoe deze online marketing funnel er uit gaat zien, dat zie je in hoofdstuk 3 van dit artikel.

Van kanaal tot klant: Laat je begeleiden door traffic

Uiteindelijk komt marketing automation neer op het automatisch genereren en sturen van traffic. Laat je daarom ook eerst begeleiden door wat de traffic doet. Als je de snelweg van je bezoekers in kaart hebt gebracht, dan pas weet je hoe je nieuwe zijstraten kunt aanleggen. De buyer journey is hier een sterk begin van. Je ziet precies met welke boodschap je jouw (potentiële) klant moet bereiken, op welk moment in het beslisproces en via welk platform.

Echter moet je vooral ook uitgaan van de werkelijke data die je (potentiële) klanten achterlaten. De truc hier, is om je traffic in kaart te brengen in een visuele funnel. Wat doet je bezoeker precies? Komt hij/zij via SEO, SEA of socials op je website? Hoeveel daarvan klikken er door naar je aanbod (CTR)? Waar klikken ze op? Hoe vertaalt zich dit naar resultaat? Als je dit verhaal in kaart brengt, kun je de buyer journey ernaast leggen en bepalen waar je welke boodschap het beste kunt plaatsen. Hoe we dit doen, lees je in hoofdstuk 3.

visuele traffic funnel

2. Wanneer je de buyer journey en visuele traffic funnel niet in kaart brengt

Zoals we in het begin van dit artikel aangaven, vertellen we je hier over onze bevindingen van ons onderzoek de afgelopen maanden. Over de jaren heen hebben we veel frustraties, problemen en gevolgen gezien binnen de marketingbranche. Als je zelf al eens marketingwerkzaamheden hebt proberen (laten) uit te voeren, dan zul je jezelf vast herkennen in deze situaties.

Frustraties

  • Er wordt vaak met enige twijfel een investering gedaan in online marketing. Echter blijft vervolgens het rendement toch altijd lager dan verwacht.
  • Ook worden er in marketingtrajecten altijd grote beloftes en mooie analytics rapportages geleverd, echter krijg je nooit inzicht in hoe elk onderdeel van het marketingtraject bijdraagt aan je uiteindelijke ROI. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld het feit dat je een SEA rapport krijgt met hierin specifieke CTR, conversie en budgetinformatie staat. Echter wordt er nooit gekeken naar het gehele plaatje
  • Ook hebben we gemerkt dat de online ondernemer vaak twijfelt over de effectiviteit van marketingwerkzaamheden.

Problemen

  • De complexiteit van online marketing zorgt vaak voor onduidelijke voorspelling van resultaten. Het is een zeer specifieke tak van sport met veel verschillende meningen en informatiebronnen. Ook de tools zijn vaak in overtal en zeer ingewikkeld om mee te werken.
  • De online ondernemer weet niet/ heeft niet de juiste middelen om de ware potentie van zijn website te ontdekken. Dus het is moeilijk om in te schatten wat je nu precies kunt bereiken met een marketing traject. Kortom, je weet niet hoeveel je gaat verdienen door een campagne op te zetten.
  • Er wordt niet duidelijk gemaakt welke aspecten van de strategie precies invloed hebben op de totale ROI van je marketinginspanningen. Alle gecombineerde data wordt niet juist inzichtelijk gemaakt. In plaats daarvan, zit je met een stapel rapportages waar je eigenlijk niet zo goed van weet wat je er mee moet.

Gevolgen

  • Wat we vaak zien gebeuren is dat de online ondernemer snel ongegronde conclusies trekt wanneer de resultaten niet naar verwachting zijn. Bij gebrek aan kennis en inzicht lijkt dit een logische stap. Wanneer je geld investeert in een Ads campagne, maar hier geen resultaten uitkomen, wordt de stekker eruit getrokken. De verwijting wordt al snel gelegd richting de partij die de campagne heeft opgezet. Echter is dit vaak een onterechte conclusie. Het probleem kan bijvoorbeeld ook liggen bij het feit dat de website in kwestie niet is geoptimaliseerd voor conversie. Je kunt wel zoveel traffic naar je website sturen via advertenties, maar als niemand effectief gebruik kan maken van de pagina’s op je website, gooi je geld weg.
  • Daarnaast ben je als online ondernemer ook altijd afhankelijk van de kennis van je samenwerkende partij. “Zij” zijn de kennisleiders, jij moet volgen. Dit is immers de reden dat je een specialist inhuurt. Echter ontstaat er vaak wrijving of onzekerheid omdat je de werkelijke effectiviteit van werkzaamheden en beloftes niet kunt controleren. We horen vaak geluiden van machteloosheid of onduidelijkheid ontstaan uit dergelijke campagnes. Echter wil je graag controle! Hoe dit kan, vertellen we je in hoofdstuk 3.
  • Het grootste gevolg waar de twee bovenstaande gevolgen worden gecombineerd is de volgende. De werkelijke oorzaak van de ontoereikende resultaten wordt nooit zichtbaar gemaakt. Elke maand zie je in je rapportage hoe “geweldig” je campagnes draaien. Maar waarom zie je nog steeds geen resultaten aan het einde van de lijn? Dit komt door het feit dat je niet de juiste middelen hebt om de oorzaak van deze mindere resultaten te achterhalen. In dit artikel vertellen we je hoe je dit dus wél kunt doen.

Online lead generation voor sales leads werkt het best als je een stapje terug neemt

Wat we tijdens ons onderzoek hebben geconcludeerd is dat de grootste fout die de meeste ondernemers (onbewust) maken, alle werkzaamheden apart bekijken. Waarschijnlijk wordt er wel gekeken naar cumulatieve kosten van campagnes, of naar de cumulatieve resultaten. Oftewel, ik heb “X” in deze campagnes gestopt en mijn resultaat is “Y”. Echter haal je het meeste uit online Lead generation door een stap terug te nemen, en je gehele online aanwezigheid van een afstandje te bekijken.

Wij maken graag de vergelijking met een bedrijf. In ons geval functioneert ons bedrijf omdat we een team voor sales hebben, een team voor development, een team voor marketing en voor projectmanagement. Haal je een onderdeel weg (of een team in dit geval) dan is het resultaat aan het einde van de maand minder, omdat alle teams samenwerken als tandwielen in een machine. Online lead generation werkt hetzelfde. In plaats van dat je jouw SEO strategie apart bekijkt van je SEA strategie, moet je op een of andere manier alle online bezigheden in kaart brengen. Pas als je de gehele trafficgeneratie en conversie naar leads gaat zien als 1 grote machine, weet je waar er olie nodig is om de machine efficiënter te laten werken. Wat is de oplossing? Een B2B Lead generation machine!

De visuele traffic funnel

3. Ontwikkel een online lead generation machine door de buyer journey te koppelen aan je traffic funnel

Om de meeste waarde te halen uit je online lead generation, moet je de onderwerpen uit hoofdstuk 1 en 2 koppelen aan en transparante traffic funnel. We zijn allemaal bekend met funnelmarketing. Hoewel er kleine verschillen ontstaan tussen de uitwerking van marketing funnels, komt het altijd neer op het volgende:

“De marketingfunnel is een model dat het theoretische proces van de klant naar een aankoop beschrijft”. 

Als je een B2B website hebt, moet je deze funnel vertalen naar een online model. Een voorbeeld hiervan is onze Buyer journey uit de voorgaande hoofdstukken. Vervolgens is de truc, om een traffic funnel te ontwikkelen en de buyer journey hier op los te laten.

Hoe wordt funnel marketing vaak gebruikt?

Tijdens ons onderzoek hebben we gezien dat de meeste B2B bedrijven goed op weg zijn. Ze volgen de basis stappen van een B2B funnel op hun website. Ze hebben bijvoorbeeld een blog of een advertentiecampagne om traffic mee te genereren. Ze hebben een landingspagina om de traffic te overtuigen tot hun kennis en kunde. En ze hebben een landingspagina om de bezoeker tot een actie te laten overgaan (CTA) en deze om te zetten naar een sales lead.

Deze basis zit vrijwel altijd in een B2B gerichte website. Echter is dit basisniveau niet genoeg om de meeste potentie uit je online lead generation te halen. Eigenlijk zijn er 5 stappen die je moet ondernemen.

  1. Door de buyer journey in te vullen ontdek je waar je jouw klant moet benaderen, op welk moment en met welke boodschap (die voor dat moment in het beslistraject relevant is).
  2. Vervolgens moet je jouw traffic visueel in beeld brengen om elke bottleneck binnen je online lead generation te ontdekken. Dit doe je met een visuele traffic funnel
  3. Vervolgens combineer je de resultaten van de traffic funnel met de bevindingen van de buyer journey
  4. Je maakt aanpassingen in je website en online lead generation met de content die ontstaat uit de buyer journey. Waar maak je die aanpassingen? Dat weet je precies door te kijken naar waar je traffic funnel slecht presteert.
  5. Nu kun je oneindig opschalen door aanpassingen te maken op basis van je data en je bevindingen.

Klinkt dit ingewikkeld? Geen probleem, dat is het niet! Je moet het gewoon even zien, daarom laten we je in dit hoofdstuk met voorbeelden zien hoe dit proces precies werkt. De onderstaande afbeelding laat zien hoe, in onze bevindingen, elke gemiddelde B2B website eruit ziet qua funnel. Elke B2B website heeft deze stappen ongeveer geïntegreerd.

funnel marketing

Elke gemiddelde B2B website traffic funnel heeft deze stappen, maar ze zijn verre van optimaal

  1. Er wordt traffic gegenereerd met landingspagina’s en artikelen (SEO) en met eventueel ook Google advertenties (SEA). Daarnaast wordt er soms een nieuwsbrief of email verstuurd, waar traffic uit volgt. Ook zien we dat veel B2B bedrijven ook actief zijn met traffic generatie op socials (LI, FB, Insta tc.) en hier soms ook adverteren.
  2. De traffic wordt gestuurd naar een landingspagina of blog artikel
  3. Vervolgens wordt er een Call To Action gemaakt naar de contactpagina
  4. De bezoeker komt op de contactpagina waar vaak enkel en alleen contactinformatie op staat
  5. Hier vult de bezoeker zijn/haar informatie in
  6. De bezoeker komt op de bedankpagina terecht en ontvangt een bericht waar meestal in staat: “Bedankt voor je contactaanvraag, we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.”
  7. Het B2B salesteam pakt de contactaanvraag op en belt de nieuwe sales lead.

In onze ervaring zien we deze vorm van “traffic sturen” terug komen op vrijwel elke B2B website die niet de volledige potentie uit online lead generation haalt. Door de traffic funnel visueel in kaart te brengen, ontdek je pas hoeveel potentie je misloopt. Laten we het daarom eens vergelijken met een voorbeeld van een effectieve funnel.*

*Het volgende funnelvoorbeeld heeft nog niet alle mogelijke toegevoegde opties. We laten enkel een simpel voorbeeld zien van hoe je de traffic funnel door wat kleine aanpassingen al een stuk effectiever en efficiënter kunt maken. In hoofdstuk 4 laten we je zien welke handige tools en strategieën je kunt toepassen om je funnel effectiever en efficiënter te maken.

Marketing salesfunnel

Een traffic funnel gecombineerd met de Buyer Journey

In het bovenstaande voorbeeld zie je een wereld van verschil ten opzichte van de basisfunnel die we je hiervoor hebben laten zien. In dit nieuwe voorbeeld hebben we de traffic funnel uitgebreid met de buyer journey. Om duidelijk te maken hoe we dit precies gedaan hebben, blijven we binnen het voorbeeld van de versnelling van websites. Laten we elk punt langsgaan om te zien hoe je een dergelijke effectieve funnel in elkaar zet.

  1. We beginnen aan de traffic kant van de funnel.
    • Allereerst hebben we op basis van een zoekwoordonderzoek meerdere  relevante zoekwoorden bepaald (met zoekvolume en een lage concurrentie) die relevant zijn aan de bewustwordingsfase van de buyer journey. Deze zoekwoorden hebben we verwerkt in een blog artikel en volledig geoptimaliseerd voor zoekmachines (SEO).
    • Ook hebben we een E-mail lijst van huidige klanten die allemaal een website hebben. In onze nieuwe nieuwsbrief vertellen we over hoe we een blog artikel hebben geschreven over het belang van websitesnelheid.
    • Aan de hand van onze buyer journey hebben we geconcludeerd dat onze doelgroep voornamelijk op Linkedin te vinden is en niet op andere socials. Daarom hebben we een post op Linkedin geplaatst over ons artikel en op deze post hebben we een promotie draaien.
  2. De traffic leidt naar ons uitgebreide artikel over het belang van websitesnelheid. Zoals je weet is ook in dit artikel zelf, de gehele Buyer Journey van onze doelgroep verwerkt. Je vind hier de bewustwordingsfase, overwegingsfase en beslissingsfase terug.
  3. In het blog artikel staat een Call To Action naar een handige whitepaper die wij hebben geschreven over hoe je zelf een WordPress website kunt versnellen.
  4. De bezoeker komt op een leadformulier terecht waar hij/zij de download van de whitepaper kan aanvragen
  5. Om deze whitepaper te kunnen downloaden, moet de bezoeker zijn/haar informatie achterlaten omdat we de PDF per mail versturen.
  6. Nadat de bezoeker zijn/haar informatie heeft achtergelaten, komt hij/zij op een bedankpagina. Hier wordt nogmaals op basis van de Buyer Journey, aandacht gelegd op de beslissingsfase. Daarom wordt een extra CTA gemaakt naar de snelheidscheck (9B)
  7. Nadat de bezoekers hun informatie hebben achtergelaten, komen ze in een e-mail automation funnel terecht. Deze begint met een introductie email met hierin de link naar de whitepaper PDF downloadpagina
  8. De bezoeker kan vervolgens op de downloadpagina de whitepaper PDF downloaden

Op dit moment splitst de marketing funnel, omdat we de bezoeker van zoveel mogelijk kanten willen bereiken.

9A. De bezoeker ontvangt en leest de PDF. Optioneel: hierin zou je ook nog aan het einde een CTA kunnen maken naar de gratis snelheidscheck. Maar aangezien de bezoeker al zo ver is gekomen, is de conversiekans naar een contactaanvraag groot. Daarom hebben we direct een CTA naar een contactmoment gemaakt.

10A. Op dit moment neemt de sales lead contact met jou op. Zo niet, dan moet jouw sales team aan de slag om deze warme lead te gaan benaderen om de website snelheidsoptimalisatie te verkopen.

9B. Vanuit de PDF downloadpagina (8) en de bedankpagina van de aanvraag (6) wordt een CTA gemaakt naar een gratis website snelheidscheck gemaakt. Een analyse van hoe snel je website is en hoe deze sneller gemaakt kan worden.

10B. De bezoeker zit nu ook in een emailfunnel. Zoals we eerder al hebben aangegeven, kun je deze per email inrichten aan de hand van de buyer journey. In dit voorbeeld hebben we in mail 2: de bewustwordingsfase verwerkt, in mail 3: de overwegingsfase en in mail 4: de beslissingsfase. Elke email heeft een CTA met een link naar de gratis website snelheidcheck.

11B. De bezoeker komt op een landingspagina waar je vertelt over de gratis snelheidscheck. Ook dit is in lijn met je buyer journey omdat je ze op het juiste moment in het beslisproces zitten. Momenteel zit de bezoeker namelijk in klantfase 3 van de buyer journey. De snelheidscheck zit dus aan de beslissingsfase kant van de buyer journey en dient om de bezoeker te overtuigen van jouw kennis en kunde.

12B. De bezoeker geeft aan over welke website het gaat en vult extra informatie in. Hiermee kun je al dieper gaan kijken naar wat je hem verder allemaal kunt aanbieden of welke informatie relevant is voor deze specifieke klant zodat je hem beter kunt overtuigen.

13B. De informatie komt bij je binnen via een formulier.

14B. Je stuurt de rapportage van de snelheidsanalyse naar de klant toe. Hiermee is de klant alle fases van de buyer journey doorlopen. Aan het einde van de analyse geef je een sterke CTA over het feit dat zijn/haar website versneld moet worden en dat ze NU contact moeten opnemen om het beste resultaat of de beste deal te ontvangen.

15B. De klant neemt contact met je op om zijn/haar website te laten versnellen. Doen ze dit niet, dan moet jouw sales team er achter aan om deze warme lead zo snel mogelijk binnen te halen.

ROI verhogen met data

4. Er mist nog iets: Het geheim van online lead generation is sturen op basis van data

Het is prachtig om te zien dat je een mooie funnel op basis van de buyer journey hebt ontwikkeld. Je genereert traffic, begeleid deze door je funnel (en daardoor ook door de voorbedachte buyer journey) en deze converteer je tot klant. Echter gaven we in het begin ook aan dat je moet sturen op basis van harde data. Dit is het meest ingewikkelde van een sterke strategie, omdat je alle relevante data uit veel verschillende en ingewikkelde bronnen moet halen. Vervolgens moet je data van aparte marketinginspanningen met elkaar gaan vergelijken en juiste berekeningen maken.

Daarom gaan we in dit hoofdstuk kijken hoe alle puzzelstukjes bij elkaar komen. We laten je zien hoe je aanstuurt op basis van data en niet op onderbuikgevoel.  In hoofdstuk 6 vertellen we je hoe je alle hoofdstukken combineert om dit voor jezelf uit te voeren. Maar nu eerst, kijken we naar het hart van elke content marketing funnel of automated marketing strategie: de verwerking van data!

De meeste potentie uit je online marketing funnel halen door te sturen op keiharde data!

Net zoals je de buyer journey kunt verwerken in je marketing automation funnel, kun je ook optimaliseren op basis van data. Je genereert traffic en deze traffic gedraagt zich op een bepaalde manier tot deze 1 van de 3 acties onderneemt:

  1. Vertrekt
  2. Doorklikt
  3. Converteert

Waar deze momenten precies plaatsvinden en in welke aantallen de acties ten opzichte van het geheel uitgevoerd worden, zijn de pijlers die we kunnen gebruiken om jouw uiteindelijke ROI te kunnen verbeteren. Laten we beginnen met een standaardvoorbeeld waar de data in verwerkt is. Daarna geven we een aantal voorbeeldscenario’s waarmee we laten zien hoe je jouw resultaten kunt verbeteren.

Marketing automation funnel

Automated marketing funnel traffic uitgelegd

In de bovenstaande afbeelding zie je het laatste puzzelstukje toegevoegd. We hebben de funnel ietwat simpeler gemaakt voor dit voorbeeld, zodat het makkelijker te begrijpen is. Laten we blijven bij het voorbeeld van de websiteversnelling. In dit voorbeeld zie je niet alleen een funnel die gebaseerd is op de buyer journey, maar je ziet ook precies hoe elk onderdeel van je strategie bijdraagt aan de uiteindelijk ROI van je gehele strategie. We leggen elk punt kort uit.

  1. Als je wilt sturen op data moet je zorgen dat de traffic data relevant en recent is. Het heeft geen zin om te sturen op data van lang geleden, omdat elke periode andere variabelen heeft. Hoe recenter, hoe beter. Neem daarom altijd een vaste periode. (Hier zitten nog een aantal uitzonderingen aan vast, deze bekijken we zometeen).
  2. Je hebt een SEO freelancer ingeschakeld. Deze heeft een zoekwoordonderzoek gedaan over websitesnelheid en heeft een aantal zoekwoorden bepaald met gunstige zoekvolumes en concurrentie. Op basis hiervan schrijft hij een artikel over het belang van website snelheid. Je betaalt hem €500,- per maand. Uit de zoekposities die je hebt gegenereerd met SEO ontvang je deze maand 348 kliks.
  3. In je nieuwsbrief benoem je dit nieuwe artikel met en CTA. Hieruit krijg je 260 kliks naar het nieuwe artikel
  4. Op linkedin heb je een post gemaakt waarin je over dit artikel vertelt (wederom op basis van de buyer journey). Hier heb je €600,- aan besteedt, Van de 12.000 weergaven ontvang je 646 kliks naar je blog artikel.
  5. In totaal heb je deze maand 1.254 bezoekers op je blog artikel ontvangen. Tot nu toe heb je €0,87 betaald per bezoeker, wanneer er niemand verder zou klikken.
  6. 12% van de bezoekers klikt op je CTA naar je downloadpagina over de whitepaper van het versnellen van je website
  7. Dat betekent dat 150 bezoekers op je leadformulier terechtkomen. Deze bezoekers hebben dus elk €7,33 gekost wanneer er niemand verder zou klikken.
  8. 70% van die bezoekers laten hun informatie achter.
  9. Dat betekent dat je 105 leads hebt gegenereerd. Wanneer de funnel hier zou stoppen, betekend dat elke lead €10,47 zou hebben gekost. Dit zou in dit geval dan ook je cost of acquisition zijn (hierover later meer). Echter stopt het hier niet, want we willen de meeste potentie uit je online marketing funnel halen. Ook weten we op basis van de buyer journey, precies hoe we dit moeten doen. Daarom gaan we verder met de marketing automation.
  10. Alle 105 leads komen in een email automation terecht waar je de downloadlink van de whitepaper PDF verschaft. Hiervan openen er 80 mensen de email. 65 van deze 80 mensen, klikken vanuit alle 4 de mails daadwerkelijk op de downloadlink.
  11. 50 mensen downloaden je whitepaper. Dat betekent dat je nu €22,- per download hebt betaald wanneer de funnel hier zou stoppen.
  12. Aan het einde van de maand heeft je sales team 20% van de sales leads omgezet tot een aankoop. Dat betekent dat je van lead naar aankoop een conversiepercentage hanteert van 20%
  13. Het resultaat: 10 sales over de maand november. Omdat je uiteindelijk €1.100,- hebt uitgegeven en 10 sales hebt gemaakt, is je uiteindelijke cost per sale: €110,-

ROI berekenen op basis van de marketing automation funnel (ofwel: Leadmachine)

Nu we een volledig geoptimaliseerde funnel hebben ontwikkeld op basis van de Buyer Journey, de harde data in de traffic en de resultaten, kunnen we de ROI berekenen. Op deze manier kunnen we ook direct laten zien hoe we aan het marketingbudget van €1100,- zijn gekomen.

  • Je totale kosten zijn €1.100,-
  • Je totale sales zijn 10
  • Dat betekent dat je cost per sale €110,- is
  • Stel je voor dat je per sale €1.100,- Euro verdient*
  • Dat betekent dat je totale omzet over de maand november €11.000,- bedraagt
  • Je winst: €11.000 – €1.100 = €9.900
  • Dit betekent dat je uiteindelijke ROI neerkomt op: (€11.000-€1.100)/€1.100 X 100%= 900%

We zijn op het investeringsbedrag van €1100,- gekomen omdat we dit hebben bepaald aan de hand van een benchmark voor gemiddelde marketing budgetten van 10%. Omdat we een omzet wilden bereiken van €11.000,- hebben we 10% gealloceerd aan marketinginvestering. Dit komt neer op afgerond €1.100,-. Deze benchmarks bepalen we door middel van de verzamelde conversiedata en de kennis van de markt.

*Dit is slechts een voorbeeldbedrag. Dit bedrag is niet representatief voor enige bedragen die Klik & Steen zou rekenen voor het versnellen van je website. Ben je benieuwd wat dat voor jouw website zou kosten en hoe snel wij deze kunnen maken? Neem dan contact met ons op. 

Automated funnel marketing

Hoe pas je de leadmachine toe om de ROI van je marketing automation funnel te verbeteren?

In de bovenstaande afbeelding zie je waarom het zo ontzettend belangrijk is om je website te vertalen naar een leadmachine. Wanneer je de acties van je traffic herleid vanaf het uiteindelijke resultaat, dan kom je vanzelf tegen waar de bottlenecks zitten. Je begint bij het ontoereikende eindresultaat en volgt de funnel tot aan de stap dat de tussentijdse resultaten goed zijn.

In dit voorbeeld gaat het slecht tot aan de CTA naar het leadformulier van de whitepaper PDF download. Dat betekent dat er iets niet goed is met de conversieoptimalisatie op je leadformulier. Waarom is dit zo belangrijk? Neem nu het voorbeeld van de gevolgen uit hoofdstuk 1 en pas het toe op deze situatie. Omdat je de online marketing funnel en buyer journey niet in kaart hebt, en dus geen lead machine hebt opgebouwd, zie je enkel:

  1. De investering van je ads campagne
  2. en het resultaat van je uiteindelijke sales

Wat is de verkeerde conclusie die wij maar al te vaak hebben zien voorbij komen?

“De advertentiecampagne haalt niet genoeg resultaten, we trekken de stekker eruit!”.

Echter weten we nu, door de leadmachine op te bouwen, dat de fout eigenlijk ligt bij het lead formulier van je PDF whitepaper download. Met de advertenties is niks mis. Uiteraard is dit een zeer simpel voorbeeld en zou je, wanneer je verstand hebt van alle marketingtools, deze conclusie uiteindelijk ook kunnen zien. Echter is dit in realiteit vrijwel onmogelijk als je niet de juiste tools of kennis hebt. Gelukkig kunnen wij je precies laten zien hoe je dit zeer gemakkelijk kunt realiseren. Dit lees je in hoofdstuk 6.

Uitzonderingen: Waar moet je nog meer rekening mee houden wanneer je op basis van data stuurt

  • Het soort product: De aard van je product of dienst heeft effect op het gedrag van je (potentiële) klanten. Op wat voor manier ze gebruik maken van je product, wanneer ze dit het liefst aanschaffen en waar je doelgroep zich bevindt, zijn allemaal aspecten die het gedrag binnen jouw marketing funnel kunnen beïnvloeden
  • Productcyclus: De cyclus van jouw product of dienst heeft ook effect op hoe de traffic binnen je funnel zich gedraagt. Als jouw product of dienst nog in de introductiefase van de cyclus zit, dan gaat het een hogere investering (Lees: hogere CPA) vereisen, dan producten die in de volwassenheidsfase zitten. Of de cyclus afloopt is uiteraard ook een belangrijk aspect om mee te nemen in je buyer journey
  • Customer life cycle: Ook de manier waarop je klant zich binnen de customer journey en buyer journey gedraagt zal invloed hebben op de resultaten van je marketing automation funnel. Mensen in de laatste stages van de cyclus kun je bijvoorbeeld makkelijker converteren met aanbiedingen per email, dan de mensen die nog aan het begin van de cyclus zitten
  • Beslismomenten: Wanneer je een seizoensgebonden product hebt, dan zullen je resultaten afhankelijk zijn van wanneer jouw product in het hoogseizoen zit. De soort onderdelen die je toevoegt aan je funnel en op welk moment, is dus zeer afhankelijk van wanneer jouw klant een beslissing maakt. Zo kun je wanneer je ijs verkoopt, jouw klant benaderen met advertenties in de zomer. Maar zo kun je ze ook “top of mind” houden, door ze op andere manieren te benaderen buiten de seizoenen.
Marketing automation funnel

5. Marketing automation voor professionals: waarmee kun je de online marketing funnel uitbreiden?

In dit hoofdstuk laten we je zien welke technieken en tools je kunt gebruiken om je marketing automation funnel uit te breiden en te optimaliseren. Zoals we in de voorgaande hoofdstukken al hebben aangegeven, kun je de leadmachine vrijwel oneindig uitbreiden en opschalen. Daarom geven we hier een aantal mogelijkheden weer die wij zelf toepassen om onze Lead marketing te optimaliseren.

Leadinfo funnel

Leadinfo

Door onze partner Leadinfo toe te voegen aan je marketing automation funnel, kun je direct van het eerste contactmoment naar sales vliegen. In de bovenstaande afbeelding zie je hoe deze tool in de funnel wordt toegevoegd. Met Leadinfo kun het volgende ontdekken:

  • Welke bedrijven er op je website komen
  • Welke pagina’s ze bezoeken
  • Hoe lang ze op de pagina’s blijven
  • Vervolgens toont Leadinfo op een overzichtelijke manier bedrijfsgegevens, email-adressen en LinkedIn profielen.
  • Aan de hand van de activiteit van de bedrijven op je website worden er leadscores bepaald waardoor je “warmste” lead, direct zichtbaar is

Wat onwijs handig is aan deze tool, is het feit dat je dit kunt koppelen aan de buyer journey. Door te zien op welke pagina’s het bedrijf is geweest, kun je precies herleiden in welke fase van de buyer journey deze individu zich bevindt.

  • In de bewustwordingsfase, zal het bedrijf voornamelijk langere tijden te vinden zijn op het blog artikel uit ons voorbeeld.
  • In de overwegingsfase, zal het bedrijf waarschijnlijk meer op je dienstenpagina’s te vinden zijn
  • In de beslissingsfase zal het bedrijf meer te vinden zijn op je portfolio, dowloadables en andere bewijzende pagina’s.

Door Leadinfo toe te voegen aan je automated marketing, kun je mensen in jouw online lead generation trekken, zonder dat ze ooit contactinformatie achterlaten. Als bonus kun je ze ook nog eens de juiste content of aanbiedingen aanbieden, omdat je weet in welke fase van de buyer journey ze zitten. Zo stijgt je relevantie en direct je kans op conversie.

remarketing funnel

Remarketing en retargeting

Nog een handige toevoeging aan je funnel is het toepassen van remarketing. Dit betekent dat je bezoekers die eerder jouw artikel of pagina hebben gezien, later worden benaderd met (display) advertenties. Wat hier een groot voordeel van is, is wanneer je werkt met een product of dienst met een specifieke customer life cycle. Wanneer je een product hebt dat een lange beslisperiode vereist, kun je ervoor kiezen om je (potentiële) klanten bijvoorbeeld na een maand weer te benaderen met een advertentie. Leg het paralel aan de buyer journey en je weet precies wanneer je ze moet benaderen, met welke boodschap.

Expandi

Expandi toepassen voor automated Linkedin Lead generation

Een zeer handige tool om nog een extra stap aan je marketing automation toe te voegen is Expandi. Expandi is een Linkedin Message automation tool. Normaliter kun je bijvoorbeeld met Linkedin Sales Navigator (als je voor Linkedin gold betaalt), leads zoeken en Inmails versturen. Echter zit je hier vast aan een budget en kun je maar een beperkt aantal mensen bereiken. Wil je meer? Dan moet je betalen.

Met Expandi kun je een bericht-automation schrijven alsof je elke lead persoonlijk aanschrijft. Je kunt tot wel 100 mensen per dag bereiken en wanneer je de juiste strategie toepast, hebben ze niet eens door dat het een automated message is. Een aantal handige toepassingen van Expandi op een rijtje:

  • Je kunt leads verzamelen op basis van andermans berichten. Kom je een bericht met veel reacties en likes tegen van een “Linkedin guru” die in jouw werkveld zit? Dan kun je alle mensen die een interactie hebben gehad met dit bericht automatisch aan je leadlijst toevoegen voor bericht automation
  • Je kunt je Sales Navigator lead lijsten gemakkelijk toevoegen aan je Expandi campagnes
  • Expandi schrijft regelmatig handige blogs over berichtstrategieën en lanceert vaak handige templates
  • Het is een Nederlands bedrijf met internationale armen. Ook is de support erg snel en vriendelijk
  • Wanneer je connector campaigns toepast, dan ben je niet alleen je marketing campagnes aan het voeren, maar breidt je ook direct je Linkedin netwerk uit. Na elke campagne heb je dus steeds meer bereik op je eigen berichten

Bepalen van MQL’s en SQL’s en hiermee je CPA bepalen

Tot slot is het bepalen van je MQL’s en SQL’s een zeer handig hulpmiddel om je funnel te verbeteren.

  • MQL: ‘Marketing qualified lead’. Dit is het eerste moment dat je contactinformatie verkrijgt van een potentiële lead. Het is een sales lead meer kans heeft om in een klant te veranderen dan andere leads.
  • SQL: Sales qualified lead’. Dit is een lead waarvan je vrijwel zeker bent dat deze een klant kan worden.

Er bestaan in online marketingfunnels specifieke momenten die een lead omzetten tot MQL of SQL. Op basis van deze aantallen, kun je jouw marketingbudget en Cost of acquisition nóg accurater berekenen.

Je kunt specifieke MQL -en SQL “generatoren” bepalen binnen je leadmachine. In ons voorbeeld verandert een bezoeker naar een MQL wanneer hij/zij de whitepaper aanvragen. De whitepaper is dus een “MQL generator”. De MQL verandert in een SQL wanneer de snelheidcheck wordt aangevraagd. Deze analyse is dus de SQL generator.

CPA berekening met MQL & SQL

Uiteindelijk kun je op basis van alle verzamelde data jouw cost of acquisition berekenen. Je hebt een omzetdoel, dat bepaald wordt aan de hand van het aantal klanten dat je wilt genereren en hoeveel je hiervoor moet verkopen (a.d.v je prijs). Dus kun je berekenen hoeveel het kost om 1 klant te genereren. Als bonus, kun je in het onderstaande voorbeeld zien, hoeveel het dus mag kosten om een MQL of een SQL te genereren binnen het voorbeeld van websites versnellen. Door deze berekening te volgen, weet je of je marketing automation funnel goed op weg is.

Lopen je resultaten niet gelijk aan deze berekening? Dan betekent het dat je moet gaan kijken waar je funnel fout loopt. Aan de hand van deze CPA berekening zet je voor jezelf duidelijke KPI’s. Het hele proces wordt dus inzichtelijk, meetbaar en transparant. Je hebt volledige controle en duidelijkheid over hoe je resultaten tot stand komen en wat je moet doen om deze te verbeteren.

Voorbeeld:

Omzet per bestelling:€ 1.100
Marketing budget:10%
CPA€ 110
Van SQL – Klant (25%):€ 27,50
Van MQL naar SQL (10%)€ 2,75
Van klik naar MQL (5%)€ 0,14

 

Op basis van het bovenstaande voorbeeld kan je dus uitrekenen, hoeveel kliks je nodig hebt om 1 klant binnen te halen. De percentages in het bovenstaande voorbeeld zijn gebaseerd op resultaten uit het verleden en kunnen dienen als benchmark voor volgende campagnes. Uiteraard kunnen deze percentages per product of dienst afwijken. Zodra je de investering voor 1 klant weet, kan je dit vermenigvuldigen naar het totaal aantal klanten wat je wilt behalen in een periode.

BtoB leadmachine

6. Conclusie: de reden dat niet elk B2B bedrijf een leadmachine heeft opgebouwd

In de voorgaande hoofdstukken hebben we een duik genomen in hoe je op de meest optimale manier online lead generation uitvoert als je een B2B website hebt. De algehele conclusie is daarom ook dat je niet alleen een “funnel” op je website nodig hebt (homepage –> landingspagina –> contactpagina), maar dat je funnel de gehele online bedrijfsvoering is. Het visueel in kaart brengen van al het gedrag van traffic van kanaal tot klant en hier vervolgens je buyer journey op loslaten, dat is de sleutel.

Maar als dit zo effectief werkt, waarom doen zo weinig B2B’s dit dan? We hebben dit in hoofdstuk 1 al kort besproken. Het probleem ligt aan het feit dat de kennis en tools die vereist zijn om dit alles in kaart te brengen niet alleen in grote getallen aanwezig moeten zijn, maar voor veel mensen ook erg ingewikkeld kan zijn. Je moet namelijk al je online werkzaamheden in kaart brengen.

Het hoeft niet ingewikkeld te zijn om online leads te genereren

Online marketing, marketing automation en online lead generation is nu eenmaal een ingewikkelde kwestie. Het is moeilijk om met en B2B website alles onderdelen van dit artikel in elkaar te zetten. Maar waarom eigenlijk? Waarom is dit zo ingewikkeld? Die vraag stelden wij onszelf ook. Onze bevindingen over de afgelopen 3 jaar komen vaak terug op deze vraag. Zowel voor de ondernemers als voor onszelf vroegen we ons af waarom online lead generation nog steeds zo ingewikkeld is in deze tijd.

We keken naar ons eigen aanbod van online marketing diensten en keken naar de markt in Nederland. Wij probeerden ons aanbod al effectiever en transparanter te maken door onze werkzaamheden te baseren op een combinatie van onze kennis binnen development en marketing én de expertise van onze klant in zijn/haar vakgebied. Maar op dat moment ben je nog niet bij een volledige leadmachine.

Makkelijke, inzichtelijke en effectieve online lead generation met de Klik & Steen B2B Leadmachine

Na ons onderzoek zijn we terug naar de tekentafel gegaan. We hebben gekeken naar het de meest waardevolle en effectieve aspecten van online marketing. We hebben deze aspecten gecombineerd tot een product dat zonder moeilijke taal of onzekerheid, alles in dit artikel voor jouw onderneming kan genereren. De B2B Leadmachine. Een product waardoor jij controle hebt over je online lead generation en waardoor je precies kunt ontdekken of jouw marketingwerkzaamheden, marketingpartner of marketingteam zichzelf terugverdient.

Het is een product die je inzicht geeft over de werkelijke effectiviteit van je strategie en marketinginvesteringen. Je bent niet meer afhankelijk van alle ingewikkelde tools of de beloftes van je marketingpartij. Met de B2B Leadmachine kun je jouw ROI op je marketinginvesteringen verhogen zonder ingewikkelde taal.

leadmachine

Neem de controle over jouw online B2B lead generation met de B2B Leadmachine

Ben je benieuwd naar hoe wij alle stappen van dit blog vertalen naar een simpel, toegankelijk product dat elke B2B ondernemer kan helpen om de controle te krijgen over zijn of haar online lead generation? Wij hebben hier een handige vrijblijvende presentatie over gemaakt waar alle stappen van de Klik & Steen Leadmachine in staan vermeld. In dit document lees je precies wat wij kunnen doen om jouw ROI te verhogen. Duidelijk, transparant, makkelijk. Dat is de belofte. Download dus nu de presentatie en ontdek de ware potentie van jouw B2B website.

Wat krijg je!

  • Inzicht in je marketinginvesteringen per kanaal
  • Optimalisatie op basis van data, niet op gevoelens
  • Een visuele funnel van jouw website
  • Een doorberekening van CPA, SQL, MQL en Kliks gebaseerd op jouw situatie
  • Maandelijks actiepunten om jou ROI te verhogen
  • Vanaf €360 per maand.

Benieuwd hoe wij van jouw website een B2B leadmachine kunnen maken?

Vraag een vrijblijvende presentatie aan en ontdek wat de investering is om jouw ROI blijvend te verhogen.

Victor Norbart

Over Victor Norbart

Victor is eindverantwoordelijk voor alle Online Marketing werkzaamheden van en voor Klik & Steen. Van SEO en SEA tot funnels en business intelligence, (online) marketing is zijn vak en content zijn passie! Victor kan je helpen om de doelstellingen van jouw website of webshop te bereiken. Ben je benieuwd naar mogelijkheden voor jouw onderneming? Neem dan nu contact op en ontdek hoe Victor jouw kennis omzet in een succesvolle strategie!