Magento Webshop laten maken

Ben je van plan om een webshop te beginnen? Dan heb je vast het woord “Magento” al horen vallen. Een Magento webshop laten maken klinkt voor velen een uitdagende klus, maar als je goed voorbereid bent; dan hoef je nergens zorgen over te maken. Om ervoor te zorgen dat jij met een gerust hart aan de slag kan, vertellen we je hier in 5 stappen wat je precies moet doen om een Magento webshop succesvol op te zetten. Dus ga lekker achterover zitten en laat ons je de weg wijzen naar optimale conversie.

Ben je nog niet helemaal bekend met Magento? Bekijk dan onze Magento pagina om precies te weten wat het CMS allemaal te bieden heeft en vooral of het ook bij jouw onderneming past.

Deze klanten gingen je voor:

Logo Joe Merino

Joemerino.com
400% meer omzet

Logo online makeuo

Onlinemakeup.nl
56% hogere conversie

Logo kickaccessories

kickacc.com
150% meer bezoekers

Stap 0,5: Magento webshop laten maken, of zelf bouwen?

Als ondernemer moet je de afweging maken of je de webshop zelf gaat bouwen, of een professional in de armen neemt. Het is natuurlijk makkelijk praten om als webdeveloper te zeggen dat het altijd een goed idee is om een professional in te schakelen. Maar we zeggen dit niet voor niets. Een Magento webshop bouwen kost veel tijd, moeite en vooral kennis. Het is een vrij zwaar CMS dus een kleine fout kan al grote gevolgen hebben wanneer je niet precies weet wat je doet. Maar, wij zijn de moeilijkste niet, dus laten we je hier in 5 stappen zien, wat je moet doen (en wat wij dus ook doen) om een Magento webshop te beginnen. Dit zijn stappen die we in een samenwerking dus ook samen doorlopen. Het zijn de belangrijke basisstappen die cruciaal zijn voor een webshop, dus of je nu alleen aan de slag gaat, of toch liever ons wilt inschakelen; deze stappen moeten gevolgd worden.

Stap 1: Passende hosting kiezen

Magento webshop laten maken hostingWe leven in een generatie waar alles gisteren bezorgd moet worden. Daarom is snelheid een cruciaal onderdeel van elke webshop. Wanneer je webshop namelijk niet snel genoeg draait, zorgt dit voor frustratie bij je bezoekers, wat een aankoop zou kunnen verpesten. Zoals we al aangaven is Magento een zwaar CMS, je bent hier dus niet klaar met simpelweg het makkelijkste hostingpakket. Je moet echt op onderzoek uitgaan om passende hosting te bepalen. Veel Hostingbedrijven hebben hostingservices die speciaal zijn ontworpen voor Magento webshops. Ons advies is daarom ook, om alleen maar in zee te gaan met een webhost die ervaring heeft met Magento webshops. Zo weet je zeker dat je goed geholpen wordt wanneer er problemen ontstaan.

Een grote fout die veel mensen begaan bij hun eerste Magento webshop, is een hostingpakket uitkiezen op basis van de prijs. De prijs van een hostingpakket is het laatste waar je jezelf druk om moet maken. Het goed functioneren van je webshop is het allerbelangrijkste. Wanneer je ervoor zorgt dat het hostingpakket past bij je webshop, dan zal je dit op langer termijn veel moeite, frustratie en vooral geld besparen. In geval van hosting geldt het oude gezegde: “Goedkoop, is duurkoop” maar al te goed. Bij Klik & Steen maken we gebruik van onze eigen, geoptimaliseerde servers. Wanneer je nu een Magento webshop of een WordPress website wilt laten maken, bij ons is jouw hostingpakket altijd de beste.

Stap 2: Ontwerpen voor succes!

Magento webshop designHet ontwerp van je Magento shop is wat een overweging kan omtoveren in een aankoop. Daarom is het van uiterst belang dat het ontwerp wordt uitgevoerd met conversie als doel. Nogmaals is het de beste beslissing om een professionele webdesigner in te schakelen om een passend ontwerp te laten opmaken. Maar, mocht je het liever zelf proberen dan zijn hier een aantal dingen waar je aan moet denken wanneer je een effectief ontwerp wilt maken:

  • Maak om te beginnen een gedetailleerde lijst van alle dingen die je graag in je webshop wilt laten terugkomen. Zijn er bepaalde functionaliteiten die niet mogen ontbreken? Heb je al gedacht aan hoe je de producten precies wilt aanbieden? Moet de webshop in meerdere talen zichtbaar zijn? Ga zo maar door. Wanneer deze lijst compleet is, kun je gaan kijken naar de verschillende soorten ontwerpen.
  • Wanneer je bij een professional aan de slag gaat heb je de mogelijkheid om een volledig custom design te laten maken. Hoogstwaarschijnlijk ga je daar zelf niet aan beginnen. Gelukkig zijn er ontelbaar veel ontwerpen die je direct kunt koppelen aan je webshop. Zo zijn er gratis ontwerpen, maar ook ontwerpen van de prijs van een nieuwe auto. Om te beginnen is het daarom slim om flink te duiken in de verschillende soorten en maten ontwerpen.
  • Nadat je een passend ontwerp hebt gevonden, is het tijd om goed na te denken over hoe je deze kunt omtoveren tot een ontwerp dat jouw onderneming uitstraalt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een bepaalde huisstijl met kleuren, logo’s en foto’s. Om nog een extra stap richting conversie te nemen, is het ook een goed idee om na te gaan denken over welke “taal” jouw Magento webshop moet gaan spreken. We hebben het hier dan niet over Nederlands of Engels, maar over hoe je de bezoeker écht kunt aanspreken. Jouw doelgroep heeft bepaalde interesses, gebruiken, kennis en vooral voorkeuren die hen aanspreekt. De manier waarop je jouw content gaat vullen binnen je ontwerp, moet deze dingen uitstralen. Als jouw design op één lijn zit met je doelgroep, dan heb je een grotere kans dat een bezoeker tot een aankoop overgaat omdat gebruikservaring op deze manier geoptimaliseerd wordt.
  • Vergeet niet dat een ontwerp op je computerscherm er een stuk anders uitziet dan op andere apparaten. Omdat we in een generatie leven waarin ook webshops op alle tijden, locaties en verschillende apparaten bezocht moeten kunnen worden, moet je dit ook mogelijk maken. Zorg dus dat je ontwerp “responsive” is. Dat wilt zeggen dat het ontwerp van de webshop er mooi uitziet en goed werkt op elk soort apparaat.

Stap 3: Catalogus inrichten

De kern van je webshop ligt natuurlijk bij de producten. Magento geeft je onwijs veel mogelijkheden om de manier waarop je producten aanbiedt te personaliseren. Hierdoor kun je jouw productenaanbod zo inrichten dat deze precies past bij jouw doelgroep. Waneer je bijvoorbeeld een B2B webshop wilt opzetten, zal jouw productaanbod een stuk anders ogen dan die van een B2C webshop. Hier volgen een aantal dingen waar je rekening mee kunt houden bij het inrichten van je catalogus.

Wanneer je een nieuw product toevoegt wordt er gevraagd om een attribute set te kiezen en/of je gebruik wilt maken van complex product types. Deze keuze ligt volledig bij jouw manier van zakendoen. In complex product attributes kun je bijvoorbeeld coupons, productroepen of zelfs virtuele producten toevoegen. Of je dit wilt doen, ligt volledig bij jou.

Vervolgens kun je jouw productdetails invullen. Ook hier is de uitvoering en invulling volledig afhankelijk van jouw strategie om de beste conversie te behalen. Alles wat belangrijk is voor je klanten, maar ook voor jouw productverwerking, kan ingevuld worden. Denk hierbij aan simpele dingen zoals productnaam, Stock Keeping Unit (SKU) en gewicht. Maar bepaal ook de uitgebreide opties zoals: lettertype, afbeeldingen, waar de producten te zien/vinden zijn, de prijzen en de thumbnails. Nogmaals, maak deze beslissingen op grond waarvan jij denkt dat optimale conversie mee te behalen valt.

Tot slot is het van groots belang om niet alleen je webshop zelf, maar ook je producten te optimaliseren voor zoekmachines (SEO). Mensen zoeken natuurlijk naar producten via zoekmachines en het is jouw taak om ervoor te zorgen dat ze ook daadwerkelijk gevonden worden. Vergeet daarom niet om alle Meta data juist in te vullen zoals: Meta omschrijving, focuszoekwoorden en een geoptimaliseerde product-titel. Een Magento webshop laten maken bij Klik & Steen zorgt altijd voor een volledig geoptimaliseerde webshop vanaf de eerste lijn code. Mocht je nog niet helemaal gedreven zijn in SEO, neem dan contact met ons op voor ondersteuning of meer informatie.

Stap 4: Checkout instellen en optimaliseren

Elke webshop-eigenaar kampt tegenwoordig met de vraag: “Waar willen mijn klanten mee betalen?” Een vraag die 30 jaar geleden bij winkeleigenaren nog niet eens bestond. Vandaag de dag zijn er talloze betaalmanieren, van after-pay en Creditcard, tot Ideal en Cryptocurrency. Het is makkelijk om te zeggen dat je jouw klanten alle mogelijke betaalopties wilt geven, maar met de komst van cryptocurrencies en nieuwe creditcardtypes zie je soms door de bomen het bos niet meer. Om alle mogelijke betaalopties te willen aanbieden verwar je niet alleen jezelf, maar ook de klant. Daarnaast kost het je ook en handvol geld aan functionaliteiten. Vandaar is het belangrijk om te weten wat jouw doelgroep graag voor betaalmogelijkheden wilt hebben. Aan de hand van deze kennis bouw je een passende scope aan betaalmogelijkheden op.

Voordat je jouw webshop lanceert moet je deze betaalopties natuurlijk instellen (zonder betaling heb je ook geen webshop). Zorg ervoor dat je naast passende betaalproviders, ook een snelle en praktische checkout installeert. Hoe moeilijker je het jouw klanten maakt om af te rekenen, hoe groter de kans wordt dat je de aankoop verliest. Gelukkig biedt Magento ook genoeg plugins aan die het checkout proces een stuk makkelijker maken zoals OneStepCheckOut. 

Denk tenslotte ook aan het koppelen van je externe systemen zoals PIM en ERP systemen. Op deze manier blijf je georganiseerd op de hoogte van de status van je producten, bestellingen, verzendingen en verkoop. Omdat Magento een open-source CMS is, blijft het koppelen van externe systemen gesneden koek. Hierdoor wordt jouw beheer niet alleen makkelijker, maar ook effectiever omdat je de informatieverwerking kunt toepassen op toekomstige optimalisatie. Onze gecertificeerde Magento specialisten weten precies welke stappen er gezet moeten worden om de verkoop op jouw webshop te optimaliseren. Wees dus ook niet bang om contact met ons op te nemen voor advies over verkoopprocessen via Magento.

Stap 5: Ready for take-off?

Magento webshop laten makenNu je alles hebt ingesteld is het tijd om je webshop te lanceren. Weet je zeker dat alles goed staat ingesteld? Heb je alles nog een keer gecontroleerd? En daarna zelfs nog een keer? Geen paniek, zelfs nadat je webshop al een lange tijd online staat en volledig in gebruik is, zul je nog kleine foutjes tegenkomen. Dat is nu eenmaal het dagelijks leven van een webshop beheerder. Desalniettemin betekent dat niet dat je slordig moet zijn in je controles. Je hebt deze webshop gebouwd om producten te verkopen en slordigheid betekent een daling in verkoop.

Dus, ben je er echt klaar voor? Ja? Ga dan naar de Quickstar Wizard en klik op “Launch your Store”. Boem! Je webshop staat live! Nu kan het echte werk beginnen. De volgende stap nadat je Magento webshop live staat, is ervoor zorgen dat er ook daadwerkelijk bezoekers op komen. Je webshop moet gevonden worden op de plekken waar jouw doelgroep zich begeven. Hier volgen een aantal stappen die je kunt zetten om bezoekers te genereren en conversie te optimaliseren.

  • De eerste logische stap is het implementeren van SEO en een online marketing traject in gang te zetten. SEO kun je tot in een zekere graad zelf uitvoeren zoals we eerder al aangeven door bijvoorbeeld de META data correct in te vullen. Maar dit is slechts het topje van de ijsberg. Om écht beter gevonden te worden is een online marketing traject cruciaal. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een zoekwoordonderzoek, conversieoptimalisatie, contentmarketing, backlinking en SEA. 
  • Wanneer je doelgroep zich hier begeeft, is het opbouwen van een social media aanwezigheid altijd een goed idee. Voordat je hiermee begint is het verstandig om een onderzoek uit te voeren over welke kanalen door jouw doelgroep het meeste gebruikt worden. Veel webshops die traditionele producten verkopen (zoals kleding en accessoires) halen bijvoorbeeld veel omzet uit een Instagram profiel en maken soms zelfs gebruik van Influencers. Schaam je daarom vooral ook niet door af te kijken bij de concurrentie.
  • Nog een optie is om een samenwerking aan te gaan met andere webshops door middel van partnerships. Denk hierbij aan Bol.com, Amazon of zelfs eventuele concurrenten. Wees creatief in je verkoopmogelijkheden!

Succes!

Zoals je ziet zijn er veel verschillende manieren om jouw Magento webshop te kickstarten. Bij Klik & Steen kunnen we je helpen met het behalen van jouw doelen en het succesvol uitvoeren van elke bovenstaande stap, tot in het kleinste detail. Zoals je weet maakt een Magento webshop bij Klik & Steen gebruik van geoptimaliseerde hosting die supersnelheid garanderen! Daarnaast zijn onze gecertificeerde Magento developers de perfecte keuze wanneer het gaat om het uitkiezen of laten maken van een passend en effectief ontwerp. Ook zijn ze met meer dan 10 jaar ervaring bekend met vrijwel elke functionaliteit die jouw producten de deur uit laten vliegen. Bestaat de functionaliteit die jij wilt nog niet? Geen probleem, dan bouwen we deze toch gewoon op maat voor je! Tot slot hoef je bij klik & Steen ook niet bang te zijn dat je geen bezoekers genereert. Niet alleen wordt de webshop opgebouwd met een Online Marketing visie waardoor deze volledig SEO ready is, wij zijn namelijk ook Online Marketing experts. Mocht je een Magento webshop laten maken bij Klik & Steen, dan is een online marketing, SEO & SEA traject bij ons altijd een goed idee. Wij helpen je van A tot Z, zonder moeilijke praat! Want jouw succes, betekent ons succes! Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van een Magento webshop bij Klik & Steen? Neem dan nu contact met ons op en kom langs voor een kopje koffie!

“We hebben ooit onze Magento 1 webshop laten bouwen bij Klik & Steen en nu laatst ook weer onze Magento 2 webshop. Deze gasten hebben die heldere visie die we toendertijd zochten en nu niet meer zonder kunnen.”

IMG_1670

MEER WETEN? IK HELP JE!

Neem contact op en ontvang vrijblijvend advies.
076-2600214

* Wat kan je verwachten als je op deze knop drukt:

  • 10+ jaar ervaring met Magento
  • Van plug-in tot maatwerk oplossingen
  • Ervaring met Magento 1 en 2
  • Heldere eerstelijns support