Op Facebook, Twitter en YouTube na, is LinkedIn het meest gebruikte social media kanaal in Nederland. Het social media kanaal richt zich hoofdzakelijk op zakelijke connecties tussen gebruikers en de B2B markt. Wereldwijd kent LinkedIn meer dan 200 miljoen gebruikers, waarvan 3,6 miljoen gebruikers uit Nederland komen. Maar liefst 110.000 Nederlandse bedrijven hebben al een LinkedIn profiel, waarvan 1.340 bedrijven hun vacatures via advertenties op LinkedIn onder de aandacht brengen (bron: Recruiter University). Maar wat zijn de mogelijkheden voor adverteren op LinkedIn?

Adverteren op LinkedIn; wat zijn de mogelijkheden?

LinkedIn kent drie advertentiemogelijkheden, namelijk LinkedIn Ads, LinkedIn Display Advertising en Sponsored Updates.

LinkedIn ads

De LinkedIn Ads zijn kleine advertenties die voorzien zijn van een foto of video, een tekst en een titel. De advertenties worden weergegeven aan de rechterkant van het nieuwsoverzicht op de desktopversie en kunnen worden gebruikt om leads te genereren naar een externe website of juist als recruitment. De advertenties worden niet weergegeven op de mobiele versie van LinkedIn.

LinkedIn Display Advertising

De LinkedIn Display Advertising advertenties zijn special voor de grotere bedrijven. De advertenties kunnen worden weergegeven in drie verschillende formats of met een tekstlink. Daarnaast biedt deze advertentievorm geavanceerde mogelijkheden, zoals voor het maken van poll, interactieve afbeeldingen of juist sociale advertenties. Deze advertentievorm is mogelijk met een budget vanaf €10.000,-

Sinds september 2013 zijn de sponsored updates gelanceerd. Hiermee kunnen berichten die zijn geplaatst op de bedrijfspagina worden gepromoot, waardoor er zowel brand engagement als brand awareness gecreëerd wordt. Berichten die gepromoot kunnen worden bestaan onder andere uit zakelijke content zoals;

  • Vacatures
  • Video’s
  • Slideshare presentaties
  • Productnieuws

De gesponsorde berichten worden organisch in het nieuwsoverzicht weergegeven met de tekst ‘gesponsord’. Het grote voordeel van de gesponsorde updates is dat deze ook verschijnen op de mobiele versie.  LinkedIn-leden kunnen met de ‘like’-, ‘share’- en ‘comment’-opties reageren op het gesponsorde bericht en kunnen er ook voor kiezen om jouw bedrijf te gaan volgen.

Targeting

De segmentatie opties op LinkedIn zijn zeer divers, op onder andere de volgende punten kun je de advertentie segmenteren:

  • Op je huidige volgers of juist gebruikers die je nog niet volgen
  • Locatie
  • Op bedrijfsnaam of branche waarin een bedrijf werkzaam is
  • Job Title; segmenteer bijvoorbeeld specifiek op online marketing medewerkers
  • Segmenteer op tijdstip of gedrag: bijvoorbeeld op gebruikers die de afgelopen 30 dagen zich aan het oriënteren zijn op een nieuwe baan

Wil je meer informatie over adverteren op LinkedIn of beginnen met adverteren op LinkedIn?

Erik Lambrechts
Klik & Steen

info@klikensteen.nl
www.facebook.com/klikensteen