Een succesvolle webshop is een langdurig proces, waarmee je vanaf het moment dat je je webshop opzet eigenlijk nooit klaar bent. Wil je dat je webshop goed zichtbaar in zoekmachines blijft, veel bezocht wordt en een goede, groeiende omzet blijft maken, dan is het van belang dat je aandacht besteedt aan het onderhouden van je shop en je nuttig webshop advies blijft opzoeken.

Bij Klik & Steen vinden we het niet alleen belangrijk om te voorzien in een mooie webwinkel ontwerp, maar gaan we graag een stap verder. U kunt ook bij ons terecht voor advies rondom conversie optimalisatie, UX design, of wellicht langdurig onderhoud van uw website. Om je een beetje op weg te helpen ’n een klein voorproefje te geven, volgen hier 10 tips om je webwinkel zo succesvol mogelijk te maken.

 

Webshop Advies

 

1. Start Met Een Plan

Dit klinkt misschien logisch, maar je kunt er niet omheen. De meest succesvolle webshops zijn pas opgestart nadat er een goed uitgedacht plan was opgesteld. Het is belangrijk om een overzichtelijk schema te maken waarin je doelen en lange-termijn plannen duidelijk worden. Kijk naar wat je wilt doen, wie je klanten zijn, en wat voor producten je tegen welke kosten wilt leveren.

Doe ook onderzoek naar andere webshops: welke sites vind jij mooi, welke bewonder jij, wat werkt goed en wat werkt totaal niet? Maak overzichtelijke aantekeningen zodat je ze als inspiratie kunt gebruiken als je bezig bent met het opzetten van je webshop.

Probeer ook goed vooruit te kijken. Wat wil je met je winkel bereiken? Is het alleen bedoeld om in Nederland gebruikt te worden, of wil je ook internationale

klanten bereiken? In dat geval moet je denken aan het vertalen van de site in meerdere talen en verschillende betaalmethoden.

 

2. Wees Onderscheidend

Door je als webwinkelier te onderscheiden van anderen – door bijvoorbeeld te kiezen voor een niche product – bied je iets aan dat grote, bekende webshops niet zo snel zullen aanbieden. Hierdoor zul je meer aandacht krijgen en sneller vindbaar zijn in zoekmachines. Hand in hand hiermee gaat natuurlijk het goed kennen van je product. Alleen als je weet wat je verkoopt en je hierover duidelijke informatie kunt geven, zullen klanten overtuigd zijn.

 

3. Samenwerken Met Professionals & Influencers

Je hoeft niet alles alleen te doen! Denk eraan dat er verschillende handige manieren zijn waarop je als webwinkelier kunt samenwerken. Ten eerste kun je samenwerken met andere ondernemers. Je kunt elkaar bijvoorbeeld helpen door klanten naar elkaar door te sturen via links en advertenties.

Ook is het goed om te overwegen om samen te werken met professionele

samenwerken

SEO- of designbureaus. Dit kost je aan het begin misschien wat meer geld, maar uiteindelijk zal je het er ruim uithalen; je huurt immers professionals die ervoor zorgen dat je goed vindbaar bent in zoekmachines en je een prachtig website design hebt. Door een bureau dit werk te laten doen, kun jij je kostbare tijd weer gebruiken voor ander werk.

Als laatste kan het een goed idee zijn om samen te werken met bloggers. Bloggers zijn tegenwoordig een belangrijke internetaanwezigheid en kunnen jouw webshop zichtbaarheid zodoende zeer vergroten. Via hun eigen blog kunnen zij jouw producten bijvoorbeeld promoten, vaak in ruil voor een sample van je product.

 

4. Hanteer Een Slimme Prijsstrategie

Één van de belangrijkste dingen die ervoor zorgt dat je product goed verkoopt, is de manier waarop het gepresenteerd wordt in je webshop. Je moet dus ook goed nadenken over je prijsstrategie bij het opzetten van je webwinkel.

Maak gebruik van simpele maar effectieve trucjes zoals contrast tussen twee soortgelijke producten. Dit houdt in dat je bijvoorbeeld twee vergelijkbare producten verkoopt en bij één de prijs hoger zet. Hierdoor lijkt het ander product een stuk voordeliger en zullen consumenten iets eerder tóch wat geld uitgeven aan het lager geprijsde product omdat ze het gevoel hebben dat ze geld besparen. Aan de andere kant heeft dit prijsverschil nog een voordeel: het duurdere product zal meteen van hogere kwaliteit lijken dan het goedkopere product, wat ook weer veel consumenten zal aantrekken tot het kopen van dat product.

Nog een handig trucje is om te werken met relatief kleine verschillen in prijs. Bijvoorbeeld door een product aan te bieden dat €100 kost en daarnaast hetzelfde soort product – maar met enkele extra functies – voor €105. Een consument zal al gauw begrijpen dat het een stuk voordeliger is om het product met de extra’s dat maar €5 meer kost te kopen. En als meer en meer consumenten dit doen, betekent dit meer klanten en meer winst voor jou.

 

5. Opzetten Van Slimme Marketingcampagnes

De aller-succesvolste webshops maken slim gebruik van marketing en sales strategieën. Dit is vaak makkelijker dan je zou verwachten. De allereerste stap is het activeren van je eigen netwerk. Zet vrienden in en vind nieuwe talenten om je te helpen met bloggen en sociale media aanwezigheid. Hoe meer mensen je webshop bespreken en verspreiden, des te meer zichtbaarheid en klanten je zult hebben.

Zorg er daarna voor dat je goede relaties met je klanten opbouwt. Denk bijvoorbeeld aan een loyaliteitsprogramma voor je terugkerende klanten om ze te stimuleren om vaker van jou te kopen. Cadeaubonnen, kortingscoupons en punten zijn allemaal dingen die je aan je klanten kan geven als zij jou bijvoorbeeld aanraden aan vrienden, of als ze een grote aankoop doen. Vertrouwen sluit hier goed op aan en is zeer belangrijk. Je wilt ervoor zorgen dat mensen je webshop vertrouwen, en dit bouw je op met goede klantenservice en goede reviews van je klanten.

Zorg er als laatste voor dat je veel aanwezig bent op sociale media en dat je inspeelt op belangrijke evenementen zoals feestdagen of grote sportevenementen. Zo trek je zeker mensen aan!

 

6. Blink Uit In Goede Klantenservice

We hadden het net al over klantenservice. We kunnen niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om te streven naar de beste klantenservice. En hiermee bedoelen we niet alleen ervoor zorgen dat de producten op tijd bij je klant aankomen en van goede kwaliteit zijn. Als je echt de beste webwinkel wilt runnen, gaat het nog een stapje verder en is het belangrijk om echt de tijd te nemen om op een zorgzame, vriendelijke manier met je klanten te communiceren.

Check bijvoorbeeld na iedere geplaatste bestelling via mail of zelfs via de telefoon of je klanten nog vragen hebben; zo kunnen potentiële problemen vroegtijdig opgelost worden. Webwinkels die deze strategie hanteren, krijgen gemiddeld veel hogere klantbeoordelingen. Een andere slimme manier om je klantenservice te verbeteren is door een Live Chat klantenservice optie te hebben in je webwinkel. Klanten kunnen dan direct op een laagdrempelige manier geholpen worden met hun vragen, en zullen sneller overtuigd raken om ook echt iets te kopen.

 

7. Efficiënte Fulfillment

Misschien heb je nog niet eerder van de term fulfillment gehoord, maar je moet als webwinkeleigenaar zeker weten wat het is: het is het geheel proces vanaf het moment dat je een bestelling binnenkrijgt. Het is dus het totaal bestel- en verzendproces, van het krijgen van de bestelling tot het uitprinten van de pakbonnen en het inpakken en verzenden van de bestelling. Fulfillment houdt ook in dat je alle binnengekomen producten voor jouw webwinkel goed controleert, opslaat en in de administratie bijhoudt.

efficiënte fulfillmentZodra een product wordt besteld, is het belangrijk dat het correct wordt afgeboekt in jouw voorraadbeheer. Het is handig als dit automatisch gebeurt, maar mocht je het met de hand doen, moet je er gewoon voor zorgen dat je dit onmiddellijk doet om fouten te voorkomen. Maak meteen een pakbon en factuur en print deze uit.

Nu begint het inpak- en verzendproces. Zorg ervoor dat de producten netjes zijn ingepakt, maar vooral ook goed beschermd zijn! Doe de pakbon en eventueel de factuur in het pakket en stuur het dan zo snel mogelijk op naar de klant. Hoe sneller het aankomt bij de klant, des te hoger de klanttevredenheid over jouw webshop zal zijn.

Als het totaal verzendproces is verlopen, is het tijd om nog een keer te checken of alle producten goed zijn afgeboekt, of je facturen zijn toegevoegd aan je administratie én of het product veilig bij de klant is aangekomen. Zorg ervoor dat je bereikbaar bent voor eventuele vragen van de klant – goede en snelle communicatie is uiterst belangrijk!

Veel webwinkeleigenaren voeren het hele fulfillmentproces zelf uit, maar het is ook mogelijk om dit uit te besteden aan externe partijen. Lees in deze handige blog over de voor- en nadelen van het uitbesteden van je fulfillmentproces.

 

8. Hanteer een slimme SEO strategie

SEO, oftewel Search Engine Optimization/zoekmachine optimalisatie. Als webwinkeleigenaar zul je al gauw leren dat je niet zonder kunt leven. Wil je succesvol zijn met je shop dan moet je ook goed vindbaar zijn in zoekmachines. En door een slimme SEO strategie te hanteren, zorg je ervoor dat dit zo is. Want je kunt nog zo’n mooie webshop hebben gebouwd, met geweldige producten – als je niet let op SEO dan krijgt niemand die te zien. Er zijn bepaalde musts voor een succesvolle SEO strategie.

Begin je zoekmachine optimalisatie altijd met een zoekwoord analyse. Maak een lijst van de pagina’s van je site die je wilt optimaliseren en bedenk dan welke trefwoorden je klanten voor deze pagina’s in een zoekmachine zouden kunnen invoeren. Gebruik vervolgens de zoekwoordplanner van Google om te kijken hoe vaak er op je woorden wordt gezocht, wat de concurrentie is en wat voor alternatieven er zijn.

Uiterst belangrijk voor je SEO is je aanwezigheid op sociale media. Sociale media is dé manier om je webshop meer zichtbaarheid te geven, want bij meer sociale media signalen krijg je meer zichtbaarheid in zoekmachines, wat weer leidt naar meer klanten.

Ook dingen als linkbuilding en het gebruik van rich snippets verhogen je zichtbaarheid in zoekmachines. Linkbuilding houdt in dat je links vanaf andere websites naar jouw site genereert zodat je zoekwoorden vaker te zien zijn in zoekmachines. Rich snippets zijn de HTML-gecodeerde stukjes tekst die al in zoekmachines wat informatie geven over je website, nog voordat bezoekers hebben doorgeklikt. Bij het zien van rich snippets zullen potentiële klanten veel sneller doorklikken naar je webshop.

Schrijf ten slotte SEO-vriendelijke teksten door gebruik te maken van zoekwoorden, titels en tussenkopjes met een heading tag voor een duidelijkere tekstindeling. SEO-vriendelijke teksten kunnen bijvoorbeeld blogs die informatie bieden aan je klanten zijn. Probeer teveel herhaling van woorden te vermijden want dat haalt je vindbaarheid weer omlaag.

Er zijn nog veel meer handige tips om je SEO strategie te verbeteren. Lees bijvoorbeeld hier ons artikel over Magento SEO tips.

 

9. Verdiep Met Blogartikelen

We wezen je net al op het belang van het schrijven van SEO-vriendelijke teksten voor je webshop. Het best kun je focussen op geregelde blogs die je bezoekers up-to-date informatie bieden over je producten of over onderwerpen die met je producten te maken hebben. Dit geeft aan dat je veel kennis op het gebied van de producten die je verkoopt hebt, wat klanten meer vertrouwen geeft. Daarnaast zorgt het voor betere vindbaarheid in zoekmachines (door bijvoorbeeld gebruik te maken van zoekwoorden) en voor goede branding.

Bloggen is dus dé manier om tegenwoordig consumenten en doelgroepen te bereiken, en om net even iets extra’s dat je concurrenten misschien nog niet doen aan te bieden. Wil je optimaal gebruik maken van bloggen, let dan vooral op deze drie punten: het bedenken van goede onderwerpen, het regelmatig schrijven van nieuwe content en het delen van je blogs.

Het eerste punt is belangrijk omdat het geen zin heeft om zomaar iets te gaan schrijven om het schrijven, zonder dat je weet of je doelgroep hier überhaupt interesse in zal hebben. Denk dus eerst na over waarin je doelgroep geïnteresseerd zal zijn en welke vragen en problemen deze mensen kunnen hebben.

Het regelmatig schrijven van nieuwe content en het consequent plaatsen van je blogs is belangrijk omdat je klanten hier gewend aan zullen raken en omdat je stukken vaker  gelezen en gedeeld zullen worden. Maak voor nieuwe content je blogs overzichtelijk door ze in bepaalde onderwerpen in te delen, en maak af en toe ook gebruik van links die vanaf je blog terug zullen verwijzen naar productpagina’s in je webwinkel.

En zelf kun je er natuurlijk ook alles aan doen om je blogs te delen en te laten lezen. Denk aan het delen van je blogs via sociale media en het versturen van nieuwsbrieven met een link naar je artikelen. Bloggen is niet alleen een leuke, creatieve manier om je webwinkel snel beter te laten lopen, het helpt ook verdieping geven aan de producten in je webshop.

 

10. Kies het perfecte eCommerce platform voor je webshop

Wees koste wat kost kritisch over welk eCommerce platform je gebruikt voor je webwinkel. Neem de tijd om onderzoek naar de verschillende opties te doen en vraag zo nodig advies van experts. Het is immers belangrijk dat je winkel zo gebruiksvriendelijk mogelijk is, en dit hangt weer voor een groot deel af van welke software je gebruikt. Daarnaast is het niet zo makkelijk om zomaar halverwege over te stappen op een ander platform. Dit kost onnodig veel tijd en geld.

Neem dus je tijd bij het beslissen en denk ook goed na over wat je in de toekomst van je webshop wilt. Bij Klik & Steen kun je terecht met al je vragen over Magento webshops. Wij kunnen je adviseren over de beste opties voor jouw producten en kunnen je zelfs helpen met overstappen van systeem of webbouwer.

Met deze 10 tips hopen we je een eind op weg te hebben geholpen bij het succesvol maken van jouw webshop! We zijn passievolle experts op het gebied van WordPress en Magento en geven graag tailor-made advies aan onze klanten om iedereen op weg te helpen naar de meest succesvolle website. Voor al je vragen kun je hier terecht. Wij zullen zo snel mogelijk contact opnemen!