SEO headers

Een webshop zichtbaar krijgen in Google en andere zoekmachines is vrij pittig. Er zullen immers veel producten zijn waarover weinig te vertellen valt, of er zijn weinig mogelijkheden in jouw niche om competitief te worden in de organische rankings. Met deze tips heb je alvast een voorsprong op de concurrentie.

Wat Is Magento SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Als webshop eigenaar is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat je webshop makkelijk te vinden is via zoekmachines als Google. Immers, wat heb je eraan als je een prachtige site hebt die niemand weet te vinden? Magento SEO betekent het optimaliseren van je Magento webshop.

Magento websites zijn zeer geschikt om te optimaliseren voor de zoekmachine. Een groot gedeelte van de webshop wordt automatisch zoekmachine-vriendelijk ingericht. Bij Klik & Steen doen wij er alles aan om je Magento webshop zo succesvol mogelijk te laten presteren in zoekmachines. Daarom volgen hier 21 SEO tips om nog betere SEO resultaten te behalen met je webwinkel.

 

SEO Tips Voor Magento Webwinkels

1. Doe een zoekwoord analyse

Begin je zoekmachine optimalisatie altijd met een zoekwoord analyse. Het best kun je eerst een lijst maken van je webwinkelpagina’s die je wilt optimaliseren. Meestal zullen dit de thuispagina en de categoriepagina’s zijn. Productpagina’s zullen geen prioriteit hebben voor SEO als je een snel wisselend assortiment hebt, maar als het assortiment voornamelijk hetzelfde blijft, kan het nuttig zijn om deze pagina’s ook te optimaliseren.

Nu je een lijst van de pagina’s hebt, kun je per pagina bedenken welke trefwoorden klanten in een zoekmachine zullen invoeren. Gebruik nu de zoekwoordplanner van Google om je zoekwoorden in te voeren en de populariteit en concurrentie van die woorden te zien. Ook handig is dat de zoekwoordplanner suggesties voor zoekwoorden geeft zodat je de allerbeste woorden voor je webpagina’s kunt kiezen.

Ga voor zoekwoorden die zeer relevant zijn voor je merk en/of producten en let erop dat je geen woorden kiest die te breed of te competitief zijn. Als je woorden hebt die te breed zijn, loop je kans dat mensen naar je webwinkel gaan maar niet vinden wat ze zoeken en dus snel weer verder kijken. Als je daarnaast woorden gebruikt die te veel concurrentie hebben, zal het veel te lang duren voordat je hoog in de zoekmachines komt te staan.

 

2. Onderzoek de concurrentie

Nu is het tijd om onderzoek te doen naar de zoekwoorden die je concurrentie gebruikt. Dit kan onder meer met SEO software tools als SEMrush, maar ook met minder kostbare SEO checks, zoals het checken van Domain Authority (DA) en Page Authority (PA). Dit kun je makkelijk nagaan door de gratis Moz toolbar te installeren. Als het zo is dat je concurrentie veel hogere DA’s en PA’s heeft dan jij, kan je het beste naar andere zoekwoorden op zoek gaan met een lager concurrentieniveau. Dit omdat het erg moeilijk zal zijn om met hen te concurreren.

 

3. SEO teksten schrijven

Nadat je een zoekwoord analyse hebt gedaan, is het belangrijk dat je deze woorden in je webshop terug laat komen. De beste methode is om SEO teksten voor je site te schrijven; bijvoorbeeld voor elke webpagina in je webwinkel. Uiteraard zijn deze teksten voor je klanten dus is het belangrijk dat de teksten interessant zijn, genoeg informatie bieden en de bezoekers van je site lokken naar klikken en bestellen.

Overdrijf dus niet met deze teksten en zorg ervoor dat ze SEO-vriendelijk zijn door bijvoorbeeld je zoekwoorden, titels en tussenkopjes met een heading tag weer te geven. Die zorgen ervoor dat je kopjes en tussenkopjes op een logische manier van verschillende dikte en formaat zijn. Zo deel je je tekst duidelijker in. Heading tags voeg je aan een tekst toe door je HTML code te bewerken.

 

4. Zorg voor goede metadata

De meta title en meta description zijn de titel en de tekst die in de zoekresultaten getoond worden. Het is belangrijk dat de meta titel kort en duidelijk is en dat het belangrijkste zoekwoord hierin staat. In de meta description geef je iets meer informatie. Hierdoor weten bezoekers en zoekmachines waar bepaalde pagina’s over gaan.

Het is ook slim om een zin toe te voegen die bezoekers stimuleert om op de link te klikken, zoals bijvoorbeeld: “Bekijk hier ons aanbod!” Gebruik voor de titel maximaal 64 tekens en voor de omschrijving tussen de 140 en 160 tekens. Zorg er tenslotte voor dat je voor elke pagina een unieke titel en tekst hebt staan.

google meta beschrijving

5. Focus op rich snippets

Rich Snippets zijn HTML-gecodeerde stukjes die zoekers in zoekmachines al informatie geven over je website, nog voordat ze hebben doorgeklikt. Dit kan bijvoorbeeld een foto van je producten zijn, of de informatie dat je product op voorraad is.

Rich snippets hebben veel invloed op de rank van websites omdat mensen veel sneller op een website klikken als ze al op de zoekmachine afbeeldingen of bepaalde informatie hebben gezien. Lees hier meer over hoe je rich snippets maakt. En test je rich snippets met de Google Rich Snippet Tester.

 

6. Organiseer je webshop voor SEO

De manier waarop je je webwinkel organiseert, zal invloed hebben op je zichtbaarheid. Uiteraard voorzien wij jou bij Klik & Steen dus van een volledige Magento webshop en blijven we aanpassingen maken op basis van data van onze SEO systemen.

Het is een goed idee om je site zó te structureren dat het een aantal landingspagina’s heeft. Denk bijvoorbeeld aan pagina’s die specifiek voor een bepaald product zijn. Op deze manier kun je voor meerdere pagina’s en zoekwoordgroepen optimaliseren en zal de zichtbaarheid van je website groter worden.

 

7. Plaats interne links

Zorg ervoor dat je zo min mogelijk hoeft te klikken om van je thuispagina naar je productpagina’s te komen. Dit bereik je met zoveel als mogelijk interne links; “link juice” tussen je thuispagina en je productpagina’s. Interne links zijn dus links tussen je verschillende pagina’s.

Als je interne links gebruikt, kun je je eigen ankertekst bedenken. Een ankertekst is tekst waarop je kunt klikken. Het is voor SEO belangrijk dat de ankertekst iets relevants zegt over de pagina waar je de link naar geeft. Ankerteksten kunnen helpen om je top-zoekwoorden hoger in de rangorde te laten komen.

Let er bij interne links wel op dat je ze niet te veel gebruikt. Google zal dit namelijk oppikken en ervan uitgaan dat je iets verdachts doet. Ook is het belangrijk om verschillende ankerteksten te gebruiken. Zoekmachines letten op de woordvariatie.

 

8. Focus op de gebruiksvriendelijkheid

Gebruiksvriendelijkheid klinkt voor de hand liggend, maar het komt maar al te vaak voor dat mensen een verwarrende, chaotische of ingewikkelde webwinkel hebben. Bij Klik & Steen staat gebruiksvriendelijkheid voorop. Onze specialisten zijn er om je webwinkel zo mooi en gebruik(er)svriendelijk mogelijk te maken. Met zo’n website zullen klanten vaker terugkomen en er meer tijd doorbrengen, wat weer goed is voor je SEO.

Belangrijk voor een gebruik(er)svriendelijke site zijn dingen als een snel check-out proces, makkelijk vindbare belangrijke informatie, snelle laadtijden en makkelijk contact kunnen opnemen. Een handige optie voor dat laatste is bijvoorbeeld live chat toevoegen aan je webwinkel.

 

9. Zoek site fouten en los ze op

Fouten op je site betekent dat je gebruiksvriendelijkheid en SEO achteruit gaan. Vind fouten op een snelle en effectieve manier door bijvoorbeeld gebruik te maken van het programma Screaming Frog. Los deze fouten zo snel mogelijk op en verbeter je zoekmachine optimalisatie.

 

screaming frog

10. Heb een mobiele versie van de webshop

Onderschat niet hoe belangrijk mobiel winkelen tegenwoordig is! Veel mensen winkelen nu via hun mobiele telefoons dus is het van belang dat je website ook een mobiele versie heeft. Met een mobiele app kunnen je klanten overal en op elk moment naar je producten kijken en aankopen doen. En hoe meer activiteit er op je site is, des te beter het voor je SEO resultaten is.

 

11. Integreer sociale media

Sociale media is vandaag de dag essentieel om bekendheid en zichtbaarheid te vergaren voor je shop en je merk. Hoe meer sociale media signalen, des te meer zichtbaarheid in zoekmachines aangezien die signalen aangeven dat mensen je webshop en merk belangrijk vinden. Twitter en Facebook zijn belangrijk, maar vooral Google+ heeft effect op je vindbaarheid omdat veel van de zoekresultaten van Twitter en Facebook afgeschermd zijn.

socialmedia integratie12. Optimaliseer foto’s en afbeeldingen

Niet alleen tekst, maar ook foto’s en afbeeldingen kun je optimaliseren. Dit doe je door elke afbeelding een goede bestandsnaam te geven waarin je gebruik maakt van je zoekwoorden. Op deze manier kunnen je producten via Google Afbeeldingen gevonden worden.

 

13. Zorg voor SEO-vriendelijke URL’s

Zorg ervoor dat je URL’s kort zijn en je belangrijkste zoekwoorden bevatten. Magento biedt hier goede functionaliteit voor. De website is dan beter indexeerbaar voor zoekmachines. Ook zullen mensen hierop sneller klikken dan op lange URL’s met bijvoorbeeld veel cijfers of leestekens.

 

14. Ook Magento SEO is gebaseerd op linkbuilding

Linkbuilding houdt in dat je links genereert vanaf andere websites naar jouw site zodat jouw zoekwoorden vaker voorkomen in zoekmachines. Houd de volgende punten aan om succesvol gebruik te maken van linkbuilding:

  • Zoek websites die aansluiten bij jouw producten en vraag de eigenaar van de site om een link naar jouw webshop te plaatsen.
  • Schrijf een blog voor een andere website en voeg daarin een link naar jouw webwinkel toe.
  • Schrijf en verstuur persberichten. Andere websites nemen die op, waardoor je weer extra links krijgt.
  • Zorg ervoor dat je actief blijft op sociale media, blogs en forums en reageer op artikelen van anderen. Dan kun je vaak bij je reactie ook je eigen website invullen.

 

15. Vertrouw niet alleen op pay-per-click

Pay-per-click is een internet reclamemodel waarmee je jouw website kunt adverteren op andere webpagina’s. Je betaalt elke keer dat er op de reclame wordt geklikt. Het is wel zo dat de kosten voor pay-per-click steeds hoger worden en dat je online aanwezigheid verdwijnt zodra je stopt met betalen voor de reclameplaatsing.

Ook hebben veel bezoekers een negatief beeld bij internetreclames en kunnen ze hierdoor minder vertrouwen hebben in je webwinkel. Toch is het nuttig om pay-per-click enigszins te gebruiken omdat het immers je zichtbaarheid online vergroot.

 

16. Vermijd dubbele content

Dubbele content is één van de grote vijanden van zoekmachines. Hoe vaker je iets op een andere manier kunt zeggen, des te beter je zoekmachine optimalisatie is. Probeer een tekst na het schrijven altijd een aantal keer opnieuw te lezen en herschrijf de delen die al op je site voorkomen. Je komt al een heel eind door synoniemen te gebruiken en de informatie in je tekst net iets aan te passen.

 

17. Schrijf je contentstrategie uit

Misschien denk je dat het regelmatig toevoegen van unieke, hoogwaardige content alleen goed voor het belang van je bezoekers is. Weet je dat het ook helpt om je SEO te verbeteren? Elke keer dat je nieuwe content toevoegt aan je site zul je een boost krijgen in zoekmachines. Blijf dus ook voor jezelf nadenken over hoe je je content steeds weer kunt verfrissen en blijf nieuwe, nuttige teksten schrijven.

 

18. Vermijd productomschrijvingen van de fabrikant

Hoewel het tijdbesparend lijkt om simpelweg de productomschrijvingen van de fabrikant van het product te knippen en te plakken, zal je uiteindelijk hieronder lijden. Dit is namelijk niet zoekmachine-vriendelijk. Schrijf altijd elke productomschrijving in je eigen woorden om te verzekeren dat het uniek en zoekmachine-vriendelijk is.

 

19. Voeg productrecensies toe

Het wordt zo langzamerhand wel duidelijk dat unieke content van belang is bij SEO. Met dit in je achterhoofd is het een goed idee om productrecensies toe te voegen aan je webshop. Het best kun je een speciaal veld toevoegen waarin gebruikers gemakkelijk hun product recensies kunnen schrijven. Meer recensies betekent meer nieuwe, unieke content, en dat brengt positieve resultaten in zoekmachines.

Om klanten te stimuleren tot het achterlaten van een recensie kun je ze bijvoorbeeld belonen met korting op hun volgende bestelling, of een aantal dagen na hun bestelling een e-mail sturen om te vragen of ze een recensie willen achterlaten.

 

20. Bied kortingscodes aan

Kortingscodes zullen meer klanttevredenheid creëren en zullen je klanten motiveren om vaker terug te keren naar je webshop. Overweeg om je kortingscodes op kortingswebsites en kortingsforums te promoten. Naast het feit dat dit een handige is manier om gratis links naar je webshop te krijgen, kan het ook helpen om meer te verkopen.

kortingscode

21. Creëer een bedrijfsprofiel op recensiesites

Het is een goed idee om een bedrijfsprofiel op recensiesites zoals Amazon en Yelp op te zetten. Dit helpt je om ingebouwde links naar je site te maken en zorgt voor meer legitimiteit wanneer mensen naar recensies van je webshop zoeken. Je kunt dit gemakkelijk en snel doen, en mensen zullen vaker doorklikken naar je webshop.

Met deze 21 tips hopen we je op weg te hebben geholpen om het meeste uit je Magento webshop te halen met de beste SEO resultaten! Voor meer informatie over Magento webshops en SEO neem je contact met ons op.