Magento B2B webshop: een introductie

Ben je een groothandelaar, fabrikant of importeur en heb je wel interesse in een online winkel? In dit artikel leer je alle ins & outs van de Magento B2B webshop kennen.

Status Van De B2B Webshop

Consumentgerichte webwinkels zijn erg populair en schieten als paddenstoelen uit de grond, maar de op zakelijke klanten gerichte B2B – oftwel Business to Business webshops – blijven achter. In 2016 verkocht namelijk maar 52% van de groothandels en industriële bedrijven in Nederland hun producten online. Dat is jammer, want ook B2B online winkels zijn erg succesvol en krijgen wereldwijd een boost. B2B eCommerce groeit sterk; Forrester voorspelt dat de Amerikaanse B2B eCommerce markt in 2020 een omvang van 1 biljoen dollar bereikt, een stuk meer dan de 780 miljard dollar in 2015.

Waarom een B2B Webshop?

Duidelijk mag zijn dat er enorm veel geld omgaat in deze sector. Maar het oprichten van een succesvolle webwinkel voor bedrijven is op zijn zachtst gezegd een uitdaging. Het is juist het vele werk en de grote monetaire investering die het de moeite waard maakt om in de B2B-sector een onderneming te beginnen. Een webwinkel voor bedrijven biedt klanten mogelijkheden om de kosten te verminderen, de service te verbeteren,  het klantenbestand/bereik te vergroten en hiermee de omzet te laten groeien.

B2B leveranciers die momenteel nog geen webwinkel hebben of een overzicht van hun diensten en services, moeten klanten altijd bellen, mailen of een afspraak maken. Met een webshop hoeft dat niet meer. Dit is niet alleen kostenbesparend, maar ook onvermijdelijk in deze tijd van digitalisering:

  • Je bedrijf is beter vindbaar voor nieuwe klanten.
  • Bestaande klanten zijn niet meer afhankelijk van kantooruren; de webwinkel is natuurlijk 24/7 beschikbaar. Gebruikers kunnen dus waar en wanneer ze maar willen bestellen.
  • Zonder webshop moet je klant zich eerst oriënteren in (ouderwetse) catalogussen. Je verliest daardoor momentum. Een webshop brengt momentum juist  op gang door visueel browsen, foto’s tonen en het aanbieden van een zoekfunctie.
  • Een webshop automatiseert het bestelproces waardoor dat sneller en efficiënter verloopt.  Zo kunnen je groot-inkopers veel eenvoudiger een herhaalbestelling uitvoeren, factureren, bestelgeschiedenis opvragen, serviceverzoeken aanmaken en producten retourneren, zonder dat ze hiervoor contact met een medewerker moeten opnemen.
  • Verder zien klanten ook direct de prijzen die op hen van toepassing zijn; ze hoeven niet meer de prijzen te berekenen op basis van de bruto prijzen in de catalogus.

Een B2B webshop is kort gezegd een klantvriendelijke en efficiente methode om zakelijk te verkopen!

Vereisten En Kenmerken Van Een B2B webshop

Een B2B webshop kent zo zijn verschillen van de populaire consumentgerichte webshop, de Business to Consumer webshop (B2C). Een B2B webshop stelt namelijk andere eisen dan een B2C webshop. Het draait immers om een ander type klant en daarbij komen ook weer andere soorten behoeftes kijken. Zakelijke klanten hebben behoefte aan het inkopen van grote aantallen, terugkerende bestellingen en persoonlijk contact met eenzelfde vertegenwoordiger. Voor B2B shops is de binding met de klanten dan ook ontzettend belangrijk. Het hebben van terugkerende klanten is een belangrijk doel.

Om die redenen moeten B2B webwinkels anders ingericht worden; ze hebben vaak een een zakelijker design. Een B2B online winkel heeft ook andere functionaliteiten nodig om die zakelijke behoeften te ondersteunen.  Denk hierbij aan een functie die uitgebreide prijs- en kortingmodellen weergeeft en de mogelijkheid geeft om een offerte aan te vragen.

Webshop functionaliteiten die speciaal ontwikkeld zijn voor het karakter van een B2B onderneming, zijn onder meer:

  • Klantengroepen;
  • Klantspecifieke prijzen/categorieën/producten;
  • Prijzen afschermen voor niet ingelogde gebruikers;
  • Het goedkeuren van account aanvragen;
  • Account activatie door middel van geldige KVK en BTW nummers;
  • BTW vrijstelling voor zakelijke EU en buiten de EU orders;
  • Automatische voorraad synchronisatie;
  • Catalogus gericht op gebruikersgemak voor grote bestellingen;
  • Contact opnemen met vertegenwoordigers;
  • Telefonisch bestellen;
  • Google maps verkooppunten zoekmachine;
  • Inkoopadvies per leverancier;
  • Automatisch doorsturen van inkooporders;
  • B2B en B2C vanuit één webshop.

De Keerzijde

Een B2B webshop kan ook nadelen hebben. Voor die nadelen bestaan er gelukkig ook weer oplossingen. In een B2B online winkel zijn de prijzen vaak openlijk zichtbaar. Dit is handig voor je klanten maar maakt het moeilijker om prijzen verborgen te houden voor concurrenten. Een goede oplossing hiervoor is om in te stellen dat jouw webwinkel geen prijzen toont zolang je niet ingelogd bent. Deze functionaiteit inbouwen vergt echter wel de nodige webdesign expertise,wat we bij Klik & Steen voor u kunnen invullen.

En ander nadeel is dat al het contact alleen maar via de online winkel kan gaan lopen, maar dit is natuurlijk iets dat je zelf in de hand hebt. Het is dan ook raadzaam om als B2B leverancier met een webshop nog steeds te blijven investeren in de persoonlijke relaties met de klanten.

Magento Als Basisplatform Voor Een B2B Webshop

Magento is een populair platform in de eCommerce wereld. Het voordeel van  dit systeem is dat het heel schaalbaar is en uitstekend naar smaak en behoeften aangepast kan worden door middel van plugins en templates. Het is dan ook niet voor niets één van de meest gebruikte open source webshop platformen ter wereld.

Magento is van origine een B2C platform. Als je op dit platform je B2B webshop bouwt, heb je dus het voordeel dat je B2B online winkel ook de gebruikservaring krijgt die men van B2C shops gewend is. Daardoor is je online winkel herkenbaar en gebruiksvriendelijk. Het platform voorziet in allerlei functionaliteiten die aansluiten op de behoeften van B2B leveranciers:

  • Goed koppelbaar aan voorraadsystemen en systemen  van logistieke partners;
  • Beschikt over een offerte tool. Dit is een handige optie voor het aantrekken van nieuwe klanten, die zo direct een offerte kunnen aanvragen;
  • De mogelijkheid om meer gebruikers per klant te laten inloggen, die elk hun eigen bestelhistorie en afleveradres krijgen. Zo kun je als B2B leverancier uitstekend inspelen op de behoeften van je klanten;
  • Een soepel verloop van financiële processen door een ERP-koppeling waarmee transacties direct in jouw boekhoudprogramma (of ERP pakket) geplaatst kunnen worden;
  • Een responsief webdesign waardoor jouw webshop goed gebruikt kan worden op verschillende apparaten. Dat is goed want Google geeft mobiel vriendelijke sites voorrang in de mobiele zoekresultaten;
  • Een selfservice portaal, zodat het eenvoudig te koppelen is aan verschillende betaalsystemen en meerdere webwinkels vanuit 1 Magento installatie ontwikkeld kunnen worden.

Je merkt het al: Magento is ook goed voor jouw zakelijke business to business webwinkel. Alhoewel Magento niet altijd alle extra tools voor je B2B webshop aanbiedt, kunnen webdevelopers je wel goed hiermee helpen. Specialisten in Magento B2B kunnen namelijk een online winkel met de extra gewenste B2B functionaliteiten voor je ontwikkelen zodat het 100% aansluit op je wensen.

Met de juiste aanpak en een goed uitgedachte B2B webshop kunnen jij én je klanten hier echt de vruchten van plukken. Meer informatie of zelf een Magento webdesign voor uw webwinkel nodig? Neem dan contact op met ons.