Magento webshop: Dit moet je weten!

Wat is Magento?

Magento is één van de grootste eCommerce platformen ter wereld. Dankzij dit open source platform kunnen webshop-eigenaren gemakkelijk hun eigen draai geven aan de online winkel die zij willen openen. Met de gebruiksvriendelijke indeling van Magento is het heel makkelijk om een professionele webwinkel op te zetten – zowel voor gevorderden als beginners!

In dit artikel kom je meer te weten over de belangrijkste aspecten van het populaire eCommerce programma en krijg je uitleg over de vele mogelijkheden die de Magento community te bieden heeft.

De Voordelen Van Magento Op Een Rij

Een Magento webshop kent vele voordelen en wordt geprezen door talrijke grote en kleine bedrijven/ondernemers.

Dankzij het handige content managementsysteem kunnen ook kleinere, relatiefonervaren ondernemers heel makkelijk een webwinkel runnen. Het syteem heeft namelijk een pagina editor waarmee je je content direct kan aanpassen (en je zo gelijk zicht krijgt in de verbeteringen die je hebt gemaakt).

Het systeem bevat geïntegreerde SEO-optimalisatie die ervoor zorgt dat je webshop sneller door Google opgepikt wordt, door slimme zoektermen binnen de productomschrijvingen te gebruiken. Terwijl er dagelijks honderden nieuwe webpagina’s verschijnen, kunnen slechts een tiental exemplaren op de eerste pagina verschijnen. De on-page zoekmachine optimalisatie van Magento is zódanig goed dat je webpagina een aanzienlijk grotere kans heeft om bij de eerste zoekresultaten te horen.

In je webwinkel kunnen maar liefst een half miljoen producten aangeboden worden! Per dag kunnen er bijna 2 miljoen transacties worden gedaan op één site. Magento kan jouw bedrijf dus zeker tijdens explosieve groei ondersteunen. Hieruit blijkt dat het platform ook op lange termijn met je meedenkt.

De layout van je pagina kan voorzien worden van up- en cross-sells om producten eventueel tactisch toe te lichten, in de schijnwerper te zetten en/of aan te raden tegenover de potentiële koper. Dankzij deze techniek zullen klanten sneller vinden wat ze zoeken en de verkoop van je (nieuwe) producten stimuleren.

Magento is ook gericht op de internationale markt, wat betekent dat vrijwel iedere taal en valuta wordt ondersteund. Zo is het mogelijk om als regionaal bedrijf je netwerk verder uit te breiden over de grens, en daarmee meer klanten binnen te halen.

Magento staat voor naadloze integraties met andere tools & services. Dankzij de mogelijkheid om onder andere betaalopties als PayPal en iDeal in je webshop te integreren, komen je klanten in een vertrouwde betaalomgeving terecht en ben je verzekerd van vlotte en correcte betalingen. En als de betaling voldaan is, is het bijvoorbeeld met de PostNL integratie mogelijk om meteen tot distributie over te gaan. Daarmee kun je overigens ook je klant op de hoogte te houden van zijn/haar bestelling – een stukje extra service.

Op de website van Dutchento – het Nederlandse Magento community platform – kunnen ervaren gebruikers je vragen beantwoorden en helpen om van je webshop een geolied bedrijf te maken. Omgekeerd kan jij hier ook je ervaringen delen en anderen helpen. Zelfs thema’s en andere handige extra’s zijn te vinden in deze Nederlandstalige community van digitale ondernemers.

Wanneer er meerdere gebruikers met verschillende bevoegdheden werkzaam zijn in je webshop (denk aan partners, inkoopmedewerkers/virtuele assistenten, klantenservice etc.), biedt Magento uitkomst met een handig en instelbaar permissie overzicht. Hierdoor ben jij als webwinkel-eigenaar/CEO volledig in controle en wordt het risico van online diefstal drastisch verkleind. Als je de toegang van een gebruiker/beheerder wilt wijzigen, kun je dit ten alle tijden doen en wordt de wijziging binnen enkele momenten doorgevoerd. Dat is nog eens overzichtelijk en gestructureerd werkgeven!

Magento vs. Prestashop, WooCommerce & LightSpeed

Magento heeft verschillende abonnementen om aan de wensen van vrijwel elke klant te kunnen voldoen.

Magento vs. Prestashop vs. Lightspeed vs. WooCommerce

In de tabel is ook te zien dat andere eCommerce platformen een lagere veiligheid hebben en soms hoge maandelijkse kosten met zich meedragen. Hoewel de tabel niet alle details weergeeft (zo zijn de plugins bij Magento veel geavanceerder), kan wel duidelijk gesteld worden dat de concurrentie nog veel in te halen heeft ten opzichte van de professionaliteit die het platform te bieden heeft.

Dankzij het enorm aantal beschikbare plug-ins is het CMS dé marktleider in het beveiligen en personaliseren van uw webshop.

In vergelijking met andere platformen heeft Magento verder het voordeel van de open source code.

De Transitie Naar Magento 2

Met de constante vernieuwingen binnen hard- en software is het belangrijk om mee te gaan met de tijd. Dit maakt Magento 1 een verouderde versie van de huidige standaard – Magento 2.

Versie 1 stamt alweer uit 2007 en werkt met een relatief zware basiscode. , wat het aanzienlijk trager maakte ten opzichte van de huidige versie. Om de kwaliteit en snelheid aan klanten te kunnen garanderen, was het nodig om een nieuw systeem met hedendaagse technieken te ontwikkelen. Het vanaf de kern vernieuwd systeem is gedoopt tot Magento 2. (2015) en draagt vergeleken met de oudere versie veel verbeteringen.

Om te beginnen is het veel gebruiksvriendelijker omdat er veel onnodige dingen uit de code zijn verwijderd, wat het systeem gestroomlijnder en gemakkelijker om mee te werken maakt. Het toevoegen en aanpassen van producten is in de nieuwe versie voor webshop eigenaren en medewerkers een peulenschil.

Ook voor ontwikkelaars is er veel verbetering aangebracht en wel in de manier waarop gecodeerd wordt. Dankzij nieuwe technieken is het mogelijk om sneller en efficiënter met de code te werken, iets wat de kosten op op den duur zal drukken. Zo is het met het nieuwe testingsframework mogelijk om betere code te genereren, de webshop efficient te optimaliseren en klanten een fijnere koopervaring te bezorgen.

 

Verder is Magento 2

  • Tot wel 20% sneller in het ophalen van nieuwe pagina’s en tot wel 50% sneller bij het afronden van de bestelling en de betaling;
  • In staat 20 keer meer paginaverzoeken aan te kunnen dan de oudere versie, wat betekent dat 10 miljoen gebruikers per uur een pagina kunnen bekijken;
  • Tot 4 keer sneller in het importeren van nieuwe productinformatie.

 

Op langere termijn zal de ondersteuning voor de oude versie worden stopgezet, waardoor gebruikers richting de nieuwere en betere versie worden gestuurd. Het overstappen zal wel wat problemen kunnen opleveren voor onervaren developers. Het is daarom verstandig altijd een professionele webdevelopment partij naar uw transitiemogelijkheden te laten kijken. De overgang is niet moeiteloos, maar wel de moeite waard. Het nieuwe systeem is lucratief op het gebied van gebruiksgemak en omzetmaximalisatie. Hierom adviseren we zeker om  tijdig met de overgang te beginnen.

Bij het opzetten van een nieuwe website wordt versie 2 automatisch gedownload, waardoor het niet nodig is deze transitie te maken. Het is dus ook een mooi moment om een compleet nieuwe webshop in te richten, indien u deze reeds had.

Responsief Design

 Responsive webdesign is één van de eigenschappen die voor een hedendaagse website niet meer weg te denken zijn. Wanneer je een website bekijkt op een laptop of op een mobiele telefoon krijg je te maken met verschillende schermformaten. Een goede website zal zich hierop aanpassen door te schalen naar het gewenste formaat en zo nodig te schuiven met de elementen om de bekende layout weer te geven.

Met de integratie van responsiviteit is de winkelervaring vele malen beter dan bij een online store zonder deze broodnodige functionaliteit. Klanten die gebruik maken van een geoptimaliseerde website brengen tot 50% langer op de website door!

Ook draagt Magento’s reponsive webdesign bij aan een betere gebruikerservaring. Als een klant ’s middags in zijn werkpauze een product heeft gevonden op zijn mobiele telefoon, wil hij het mogelijk delen met anderen om opinies te peilen. Wanneer hij het vervolgens later op zijn laptop/desktop weer opzoekt, ziet het er vertrouwd uit en weet de klant meteen naar het gewenste product te navigeren.

Indien de klant eerst moet slepen en zoomen met webpagina’s zal hij niet zo snel geneigd zijn om een product aan te schaffen aangezien dit een negatieve bijdrage zal leveren aan de professionaliteit en daarmee ook de naamsbekendheid van het bedrijf.

Het Open-Source Aspect

Open-source software (OSS) is een unicum binnen software development en zo ook de verspreiding ervan. OSS moet niet alleen toegang bieden tot de source-code maar het moet ook verspreid worden als open-source software. Dit stelt gebruikers in staat om de software te lezen, aan te passen en te publiceren – aangepast of niet.

De grootste voordelen van open-source software zijn de kwaliteit, de veiligheid en de betrouwbaarheid. Door de vele developers die aanpassingen maken in de source-code en deze bestuderen worden eventuele bugs en lekken in de beveiliging sneller gevonden. Ook is het maken van aanpassingen makkelijker dan bij closed-source omdat hier eerst toestemming voor nodig is of dit moet gedaan worden in samenwerking met de developer.

Wat Magento zo bijzonder maakt is dat iedereen ermee aan de slag kan. De source-code is simpelweg te downloaden van de website waarna deze naar wens aangepast kan worden om een eigen webstore op te zetten. Met deze werkwijze bent u goed opgewassen tegen mogelijke groei van uw online webwinkel omdat er snel en gemakkelijk producten en services kunnen worden toegevoegd op uw store.

Handige Professionele Integraties

Magento’s API (Application Programming Interface) maakt veel integraties mogelijk. Dat betekent dat je verschillende software en services aan je webwinkel kan koppelen.Dit maakt het mogelijk alles persoonlijk vorm te geven, zodat het hele proces perfect past bij jouw eigen webwinkel.

Magento werkt met ERP software, wat staat voor Enterprise Resource Planning. De integratie van die ERP software maakt dat verkopers makkelijk hun zaken kunnen regelen, plannen, ontwikkelen en uiteindelijk promoten. Enkele populaire ERP-pakketten op Magento’s platform zijn:

 

Microsoft Dynamics AX

Microsoft Dynamics AX is een oplossing voor internationale, multi-site organisaties. Dit bedrijfsprogramma geeft je een overzichtelijk beeld van je financiën, klanten, werknemers. Het  is daarnaast ook goed voor het managen van operationele zaken. Dankzij dit gestroomlijnde systeem  kan je je webwinkel efficient beheren wat uiteindelijk gepaard gaat met een stijging in de online verkoop.

 

SAP

SAP (Systems, Applications and Products in Data Processing) pakketten zijn ontwikkeld om zowel grote als middelgrote bedrijven (verspreid over meer dan 20 industrieën ) te ondersteunen met de import en het batchproces. De naadloze integratie van dit systeem in je Magento webshop en back-end systemen verhoogd de gemiddelde bestelwaarde per klant aanzienlijk.

 

NetSuite

Als clouddienst biedt NetSuite middelgrote webshops real-time data om snellere beslissingen mogelijk te maken en een inzichtelijker beeld te krijgen van hun webshop. Bedrijven die gebruikmaken van deze ERP-integratie zijn beter voorbereid op potentiële groei en spelen makkelijker in op actuele veranderingen in de markt.

 

Bovendien is er de mogelijkheid om een PIM-systeem binnen je webwinkel te integreren. Productinformatie management (PIM) is niet weg te denken uit een geoliede eCommerce store. Het zorgt ervoor dat alle productinformatie als één soort bestand op dezelfde locatie worden opgeslagen. Dit resulteert in het hebben van alle uniforme informatie op een centrale plek binnen je organisatie, waardoor het verwerken van die informatie vele malen sneller zal gaan. Handig toch?

Van Alle Markten Thuis

Het platform heeft zelf ook een shop – Magento Marketplace – waarin extensies en plug-ins gedownload kunnen worden. Deze kunnen helpen bij de klantenservice, betalingen & beveiliging, marketing, accounting & financiën, bezorging & tracking en website-optimalisatie. Deze dragen zowel direct als indirect bij aan de verbetering van je webshop.

Ook zijn in deze Marketplace verschillende thema’s te vinden om je website te professionaliseren en te personaliseren. Deze thema’s zullen je webshop aantrekkelijker maken en daarmee een hogere klanttevredenheid genereren. Mocht je niet het gewenste thema vinden, kan je altijd nog gebruik maken van andere plug-ins of extern aangemaakte thema’s om je website te personaliseren.

Kiezen Voor Magento: Je Webwinkel Naar Een Nieuw Niveau

Wanneer je verzekerd wilt zijn van een langdurige web-oplossing die voorbereid is op groei en internationalisering, is Magento de perfecte keuze.

Dankzij de vele gebruikers is de unieke formule van toegankelijkheid en overzicht keer op keer het bewezen succes van dit groot eCommerce platform. In combinatie met responsive webdesign wordt de layout perfect weergegeven op ieder apparaat, wat het voor je klanten aantrekkelijk maakt om ook via hun mobiel of tablet een bestelling te plaatsen. En om je  webshop zo makkelijk mogelijk te maken voor jou en je klanten is er beschikking over handige integraties en prachtige thema’s die zowel structuur als opmaak aanbrengen.

Ruim 240.000 gebruikers en bedrijven gingen je voor en zijn momenteel bezig met het runnen van een goedlopende en prachtig vormgegeven website – zowel voor als achter de schermen.

In een alsmaar groeiende wereld van online verkoop is Magento hét ultieme wapen om de strijd aan te gaan met de concurrentie – moge de beste winnen!