Inhoud artikel

    Google Tag Manager is een handige tool van Google waarmee je gemakkelijk tags kunt toevoegen op je website. Vervolgens kun je deze zelf beheren en onderhouden. Je plaatst dan een Google Tag Manager code op alle pagina’s van je website en zo kun je alle losse tags van bijvoorbeeld Adwords, Analytics en andere applicaties beheren binnen de container van Google Tag Manager.

    De Voor- en Nadelen van Google Tag Manager

    Ten eerste is Google Tag Manager een gratis tool die erg gebruiksvriendelijk en toegankelijk werkt. Iedereen kan er mee aan de slag. De pagina’s van je website zullen sneller laden omdat niet meer alle oude tags op je pagina’s geladen hoeven worden. Daarnaast plaats en beheer je gemakkelijk al je tags en geeft het je een extra duwtje in de rug ten opzichte van je concurrentie.

    Uiteraard zijn er ook een aantal nadelen van Google Tag Manager; maar gelukkig staan ze wel in de schaduw van de bijkomende voordelen. Zo heeft Google Tag Manager geen persoonlijke hulpservice. Je bent afhankelijk van webdevelopment experts of het internet wanneer je iets niet begrijpt. Desalniettemin is de tool dusdanig gebruiksvriendelijk dat de kans klein is dat je in de knoop raakt. Je hebt geen controle over de volgorde waarin je tags naar voren gebracht moeten worden. Daarnaast is Google Tag Manager nog niet volledig (standaard) toepasselijk voor de AVG, daar kan uw webdeveloper u bij helpen. Tenslotte vergt de installatie enige technische kennis.

    Google Tag Manager installeren

    In ons artikel over Google Tag Manager installeren leer je van a tot z hoe de installatie van Google Tag Manager in zijn werk gaat voor zowel Magento als WordPress. Het is een uitgebreide uitleg waarmee je geheel zelfstandig, of met behulp van plugins en extensies, de installatie kunt uitvoeren. De installatie van Google Tag Manager vergt een stukje technische kennis. Wanneer je niet zeker bent of je dit wel of niet zelf kunt doen; aarzel dan niet en laat de installatie uitvoeren door een expert.