Inhoud artikel

    Als je een website of webshop beheert is het erg belangrijk dat je precies weet hoeveel bezoekers je genereert, hoe ze gebruik maken van je website of webshop, en waar ze vandaan komen. Als je deze dingen weet, kun je precies optimaliseren naar je gebruikers. Je hebt immers een website of webshop om gebruikers te genereren, daarom moet je weten dat dit ook gebeurt en hoe het gebeurt. In dit artikel van de Klik & Steen Kennisbank leggen we je precies uit hoe je deze dingen kunt meten en hoe je hiermee kunt optimaliseren.

    Google Analytics

    Je zult vast wel eens van Google Analytics gehoord hebben. Met deze ideale tool van Google kun je precies bijhouden hoeveel bezoekers je website genereert, waar je bezoekers vandaan komen en hoe hoog je conversie is. Dit meet deze tool over de volledige website, maar ook per pagina. Je kunt online campagnes meten door de kwaliteit van je landingspagina’s te analyseren. Google Analytics identificeert namelijk de goed- en slecht presterende pagina’s op je website of webshop. Als je weet welke pagina’s goed en slecht presteren kun je de juiste implementeren en zo conversie optimaliseren. Je ziet niet alleen waar je gebruikers vandaan komen, maar ook hoelang ze op je pagina’s en website blijven. Voor webshops meet analytics naast dit ook verkoopactiviteiten, transacties, omzet en vele andere e-commerce onderdelen.

    Hotjar

    Hotjar is een ideale tool om het fysieke gebruik van je website of webshop te meten. Je kunt hier namelijk letterlijk ‘opnemen’ hoe je bezoekers gebruik maken van je webpagina’s. Zo kun je een opnames maken van gebruikers van het moment dat ze je website bezoeken tot ze deze verlaten. Op deze manier zie je precies waar ze wel en niet op klikken, hoe lang ze op een pagina blijven, wat ze wel en niet lezen en wat ze compleet negeren. Als je merkt dat de bezoekers bepaalde onderdelen overslaan, of juist veel op klikken, dan kun je hier op optimaliseren. Ook kan je met Hotjar ‘Heatmaps’ genereren. Zo zie je precies op welke onderdelen van een pagina, het meest gebruik wordt gemaakt. Ook kun je een ‘Conversion funnel’ genereren. Dit is een rapport waarin je de grootste kansen voor verbetering van je website of webshop ziet. Daarnaast wordt er geïdentificeerd op welke pagina’s en bij welke stap je bezoekers de website of webshop het meeste verlaten. Ook kun je met Hotjar al je invulformulieren testen, Polls genereren voor specifieke gebruikers en op specifieke momenten, gebruikersfeedback ontvangen en Beta-testers rekruteren. Kortom, een onwijs handige plugin!

    Google Search Console

    Google Search Console is en gratis tool, uitgegeven door Google, waarmee je de aanwezigheid van je website of webshop in de zoekresultaten van Google bijhouden. Je kunt controleren of Google wel toegang heeft tot de volledige inhoud van je website of webshop. Je kunt nieuwe content voor crawling invoegen en inhoud verwijderen die je niet wilt laten weergeven in de zoekresultaten. Daarnaast kun je ook inhoud maken en beheren die visueel interessante zoekresultaten oplevert. Ook kun je de website of webshop laten controleren op malware en spam zodat je deze kunt voorkomen of verwijderen. Tot slot ontvang je een flinke hoeveelheid handige informatie over wie, wat, waar, wanneer en hoe er naar je website of webshop geklikt, gelinkt of gezocht wordt. Kortom, en handige tool die niet kan ontbreken in je toolbox.

    Analytische mogelijkheden bij Klik & Steen

    Bij Klik & Steen werken we met al de bovengenoemde analytische tools. Daarnaast weten wij precies hoe we de informatie verkregen van deze tools moeten verzamelen en verwerken om conversie te optimaliseren. Wij kunnen jou begeleiden in dit proces om ervoor te zorgen dat je niet alleen hoger scoort op conversie, maar ook meer bezoekers genereert, beter gevonden wordt en de volledige potentie van het internet benut. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan nu CONTACT met ons op!