Inhoud artikel

    Waarom A/B testen?

    Als beheerder van een website of webshop is het uitvoeren van een A/B test een sterke tool om conversie te optimaliseren. Waarom laten mensen een A/B test uitvoeren? Door een A/B test uit te voeren kun je gebruiker-gericht, de performance van webpagina’s (of 2 versies van 1 pagina) tegen elkaar testen. Hierdoor kom je erachter welke versie van de pagina het beste werkt voor jouw gebruikers en kun je niet alleen je bezoekersaantallen verhogen, maar ook je conversie. Maar wat is nu precies een A/B test? Wat zijn de voordelen? En hoe werkt zo’n test nu precies? In dit artikel van de Klik & Steen Kennisbank lees je alles over de A/B test en hoe je deze kunt uitvoeren! Lees dus snel verder en ga aan de slag met A/B testen!

    wat is een a/b test?

    Wat is een A/B test

    Een A/B test kun je zien als een “vergelijkingstest”. Het is een manier om de effectiviteit van een pagina, advertentie of zelfs een volledige website of webshop te testen. Als je een A/B test uitvoert dan laat je 50% van je bezoekers een versie van je website, pagina etc. zien en 50% toon je een andere versie. Misschien heb je op de ene pagina je “contact opnemen” knop ergens anders gezet, je tekst anders verwoordt, of en andere afbeelding gebruikt. Je kunt van tevoren nooit precies weten hoe gebruikers reageren op de opbouw van je pagina.

    Met een A/B test kun je bij elke kleine aanpassing testen of het de gebruiksvriendelijkheid van de pagina verbetert. Wanneer je uit de A/B test ondervonden hebt dat een andere afbeelding, langere tekst of misschien een andere kleur knop beter werkt voor je gebruikers; dan kun je dit toepassen om gebruiksvriendelijkheid (en conversie) te optimaliseren. Mensen zijn onvoorspelbaar; met een A/B test kun je inspelen op de voorkeuren die mensen hebben, waarvan je niet eens wist dat ze die hadden. Kortom; met een A/B test ondervindt je of een aanpassing op een pagina voor betere resultaten zorgt, meer niet!

    A/B test: 1 verandering per test

    Je kunt veel verschillende dingen testen met een A/B test. Als je flink wat veranderingen wilt testen op je website of webshop, maar niet een compleet nieuw design wilt implementeren; let dan op. In dit geval is het erg belangrijk dat je maar ÉÉN verandering per keer test. Bijvoorbeeld: de eerste test een andere knop, de tweede test andere tekst, enzovoorts. Het is belangrijk om maar 1 verandering per keer uit te voeren omdat je dan precies kunt meten waar het verschil in conversie door veroorzaakt wordt. Zo kun je stap voor stap je conversie optimaliseren.

    Hypothese testen

    Uiteraard voer je niet zomaar veranderingen op je website of webshop uit zonder dat je hier onderzoek over hebt gedaan. Dit kan zo simpel zijn als je gezonde verstand gebruiken, tot in de psychologieboeken duiken. Daarnaast kun je bijvoorbeeld ook je gebruikers vóór de a b test opnemen (bijvoorbeeld met Hotjar)en uit hun gebruikersgedrag een deductie en/of schatting maken over hoe je de pagina kunt verbeteren. Vervolgens kijk je wat de huidige consversieresultaten zijn en rapporteer je deze samen met de resultaten uit de gebruikerstest. Hieruit stel je jouw hypothese op, het liefst op de S.M.A.R.T manier:

    • Specific (Specifiek)
    • Measurable (Meetbaar)
    • Achievable (Haalbaar)
    • Realistic (Realistisch)
    • Time bound (vast aan een tijd)

    Voorbeeld van een goede S.M.A.R.T hypothese:

    Stel je hebt uit je gebruikerstest ondervonden dat gebruikers wel bij de contactknop van je pagina komen, maar er vrijwel nooit op klikken. Nadat je de pagina nog eens goed hebt bekeken, zie je dat de kleur van je knop ervoor zorgt dat je de tekst niet goed kunt lezen. Je hebt gelezen in een psychologieboek dat oranje de meest converterende kleur is (dit is echt waar); dus sla je twee vliegen in 1 klap. Je maakt je knop leesbaar door deze oranje te maken. Op basis van de voorgaande resultaten verwacht je een 0,3% verhoging in conversie binnen een maand. De S.M.A.R.T hypothese wordt dan:

    H: “Door mijn contactknop oranje te maken wordt mijn conversie na een maand met 0,3% verhoogd”

    Hypothese testen en verwerken in een A/B test

    Nadat je jouw hypothese hebt opgesteld krijg je van een collega te horen dat het misschien een goed idee is om de conversieknop te zetten in de kleur van de huisstijl van de website. Nu heb je dus een perfecte opzet voor een A/B test. In principe had je de nieuwe oranje knop kunnen A/B testen met de oude pagina; maar hier heb je in principe al genoeg data voor. Je weet hoeveel conversies er behaald zijn en wat het gebruikersgedrag was. Voor de optimale A/B test kun je dus jouw hypothese testen met de hypothese van je collega, die denk dat de knop met huisstijl kleur betere resultaten gaat genereren.

    A/B test uitvoeren

    Je bouwt de twee pagina’s met elk de andere kleur knop. Vervolgens laat je een maand lang (of hoe lang jij denkt dat nodig is vanuit je hypothese) 50% van je bezoekers de ene pagina bezoeken, en 50% de andere. Hoe je dit precies doet en welke tool je hiervoor kunt gebruiken lees je aan het einde van dit artikel. Tijdens deze maand neem je het gebruikersgedrag van je bezoekers op en rapporteer je de conversieresultaten. Als alle resultaten binnen zijn kijk je welke pagina de beste resultaten bereikt heeft en gebruik je die als nieuwe pagina!

    Blijven testen

    Na deze ene test ben je nog niet klaar. Je hebt namelijk onwijs veel data verzameld. Je weet nu hoe de gebruikers zich gedragen op je pagina en hier kun je op inspelen. Je nieuwe knop werkt misschien wel perfect, maar zo kan het voorkomen dat je bijvoorbeeld merkt dat je tekst of afbeeldingen niet helemaal in de smaak vallen. In dit geval begint de procedure opnieuw, alleen deze keer is je beginpagina, de pagina met de nieuwe knop. Hier voer je weer 1 kleine verandering uit en zet je een a b test in gang t.o.v de oude pagina. Zijn de resultaten niet verbeterd? Dan blijft de oude pagina bestaan en is er misschien iets anders wat een beter resultaat kan geven. Kortom, blijf testen tot je denkt dat je het ultieme resultaat bereikt hebt!

    Quick wins bij A/B testing

    Weet je nog niet precies waar je moet beginnen met de conversieoptimalisatie van je website of webshop? Er zijn een aantal ‘quick wins’ waar je jouw a b tests mee kunt kickstarten!

    1. Het belangrijkste van alles (mocht je dit nog niet hebben) is het implementeren van een ‘CTA’ oftewel een “Call to action”. Je zult het straks ook zien onderaan deze pagina. Wanneer je een pagina, artikel of blog hebt gemaakt, kun je de webpagina eindigen met een ‘contact opnemen’, ‘meer informatie’, ‘koop nu’, of een andere soort conversiemogelijkheid (zoals bijvoorbeeld een contactformulier).
    2. Probeer aantrekkelijke afbeeldingen toe te voegen. Een groot deel van de internetgebruikers lezen niet alle content op een pagina, maar scrollen simpelweg passief door de pagina’s heen. Hoe lager de gebruiker komt in de pagina, hoe groter de kans op conversie. Met aantrekkelijke en relevante afbeeldingen kun je de aandacht van de gebruikers erbij houden tot onderaan de pagina. Met A/B tests kun je uitvinden welke afbeelding(en) het beste werken om je gebruiker zo lang mogelijk op de pagina te houden.
    3. Optimaliseer je teksten voor SEO. Dit is niet alleen heel belangrijk voor de zoekmachines, maar ook voor de gebruikers. Wanneer je bijvoorbeeld zeer lange teksten aanbiedt zonder tussenkopjes, links, bulletpoints of alinea’s; maak je het de gebruikers te moeilijk om de pagina te lezen. Sterker nog, een grote lap tekst kan al zorgen voor een hoge bounce rate omdat het op het eerste gezicht al een veel te grote uitdaging lijkt voor de gebruiker. Wanneer je jouw teksten op een “verteerbare” en overzichtelijke manier aanbiedt, kun je jouw pagina’s zelfs onwijs uitbreiden. Zolang de content maar interessant en relevant blijft!

    De beste tools voor A/B tests

    Zowel voor Magento als voor WordPress zijn er ontelbare extensies en plugins beschikbaar die A/B testing mogelijk maken. We zetten de beste plugins en extensies voor beide systemen even op een rijtje.

    Magento

    WordPress

    A/B testing bij Klik & Steen

    Bij Klik & Steen voeren we regelmatig A/B tests uit om conversie te optimaliseren, zowel voor onze klanten als voor onszelf. Daarom zijn wij gedreven A/B testers en kunnen we ook de conversie voor jouw website of webshop verbeteren. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van A/B testing bij Klik & Steen? Wil je weten hoe jouw conversie hoger kan worden? Neem dan nu CONTACT met ons op!

    (ps. Dit was dus die ‘Call to action’ 😉