In 2017 hebben er veel ontwikkelingen plaatsgevonden omtrent WordPress. 2018 zal in het teken gaan staan van nog grotere ontwikkelingen voor WordPress. Er staan namelijk een aantal interessante WordPress ontwikkelingen op de planning. In dit blog blikken wij kort terug wat er het afgelopen jaar allemaal heeft plaats gevonden en wat wij in 2018 de WordPress trends gaan zijn.

Mobile first trend

2017 was het jaar voor WordPress waarin de ‘mobile first’ trend echt explodeerde. Websites kunnen er tegenwoordig niet meer omheen om geoptimaliseerd voor mobiel te zijn. Naast dat mobiel verkeer steeds meer toeneemt heeft Google sinds 2017 ook gebruik gemaakt van een mobile first index. Dit heeft als gevolg dat een website die is geoptimaliseerd voor desktop op gebied van functionaliteit en SEO nog steeds laag in de google page rank kan komen wanneer er geen aandacht is besteed aan een responsive design. Om een goede pagina rank te houden was het voor veel bedrijven zaak om in 2017 hun websites responsive te maken.

 

Software as service (SaaS)

Verder is er een sterke groei geweest in het Software as a service (Saas) businessmodel. Dit heeft ervoor gezorgd dat een software programma geen eenmalige uitgave meer is maar een abonnement. Dit bracht voordelen voor zowel de softwareleverancier als de koper. Dit model heeft ervoor gezorgd dat leveranciers een consistente inkomstenbron hebben en kopers altijd software die up-to-date is met de laatste ontwikkelingen door het gebruik van updates.

HTTPS encryptie als index

httpskey

Naast de mobile first index heeft Google in 2017 nog een algoritme toegevoegd met betrekking tot pagina ranking namelijk die van HTTPS websites. Websites die geen HTTPS encryptie hadden maar wel vroegen om enige vorm van informatie van bezoekers werden als onveilig beschouwd en resulteerde in een lagere pagina ranking. Om de huidige paginarank niet te verliezen moest dus een SSL-certificaat worden aangeschaft door veel bedrijven.

 

Ten slotte is er in 2017 al een start gemaakt aan trends en ontwikkelingen die naar verwachting in 2018 pas echt veelvoudig gebruikt gaan worden zoals video headers, micro interactions en virtual reality. Hier komen we in het tweede deel van de blog op terug.

 

WordPress 5.0

WordPress staat niet stil en blijft door ontwikkelen in 2018. Verwacht wordt dat WordPress 5.0 wordt uitgebracht. Dit is de eerste echt grote update van de WordPress software sinds 2014. Momenteel is nog niet bekend wanneer deze update exact live gaat, maar WordPress verwacht dit in april dit jaar uit te brengen. Bij WordPress 5.0 komt er een hele nieuwe content editor, die zelfs een naam heeft, namelijk ‘Gutenberg’. De grootste verandering die komt met WordPress 5.0 is dat er niet meer met een tekst editor, waar je met een knop elementen kan toevoegen, wordt gewerkt maar met zogenaamde ‘blokken’. Wanneer je een blok toevoegt komt er rechts in beeld een editor menu, waarin de blokken uitgebreid kunnen worden ingericht naar je eigen wensen. Kort gezegd gaat de hele WordPress editor zoals je die kent op de schop, dit zal voor veel ondernemingen een flinke verandering zijn. WordPress 5.0 brengt veel nieuwe opties voor personalisatie met zich mee zoals:

  • Aanpassen van testkleur.
  • Aanpassen van achtergrondkleur.
  • Toevoegen van een fotogalerij.
  • Toevoegen van een cover image voor bestaande afbeeldingen.

Momenteel hoeven WordPress gebruikers echter niet bang te zijn dat het welbekende pagebuilding gaat verdwijnen. Pagebuilding heeft over de jaren veel mogelijkheden opgebouwd, wat het bij WordPress 5.0 in het begin nog aan zal ontbreken. Dit is echter wel het doel van WordPress. WordPress 5.0 zal naar alle waarschijnlijkheid in april 2018 worden uitgebracht maar als je niet kan wachten is er door WordPress al een plug-in ontwikkeld. Waarmee je de Gutenberg editor kan testen.

gunterberg

Verder zijn er nog meer verwachtte trends en ontwikkelingen voor 2018 die de gebruikservaring van WordPress aanzienlijk gaan veranderen:

Video headers

Videocontent op je website is al jaren een trend. Een video header brengt dit nog een stapje verder. Bij een video header verander je de homepage in een filmpje of animatie. Dit wordt toegevoegd in de header van de homepage en wordt zelfs full screen gebruikt. Video headers kunnen worden toegevoegd door middel van bepaalde WordPress thema’s zoals Inspiro en Balzac. Bij het maken van video headers is het belangrijk dat je meteen het probleem van de websitebezoeker benadrukt, door middel van bijvoorbeeld een goede thumbnail. Een bezoeker heeft geen geduld, dus als hij de relevantie van je video niet direct ziet, gaat hij die niet bekijken. Naarmate video headers meer het standaard worden zal dit probleem alleen maar toenemen.

videoheader

Virtual reaility plug-ins

Dit is het afgelopen jaar al sterk in opkomst maar er wordt verwacht dat het gebruik van Virtual reality veel meer mogelijkheden gaat krijgen op het gebied van WordPress. Virtual reality op een website houdt niet in dat een webbezoeker een speciale VR-bril nodig heeft om een website te bekijken, maar dat er gebruik wordt gemaakt van 360° video’s en afbeeldingen. Nu is dit vooral nog een tool om aandacht te trekken maar het biedt ook zeker de mogelijkheid om toegevoegde waarde te creëren d.m.v. interactieve afbeeldingen. Er zijn momenteel al een aantal virtual reality plug-ins op de markt voor WordPress zoals: Momentopress, WP-VR-view en 360° Panoramic Image viewer.

VR in wordpress

Micro interactions:

Onder micro interactions valt eigenlijk alle interactie tussen een website en een bezoeker. Deze hebben als doel om de gebruikservaring van bezoekers te verbeteren maar zijn daarnaast ook microinteractionseen handige manier om feedback te krijgen. Dit is dus niet persé iets nieuws, maar gaat wel steeds meer gebruikt worden. Micro interactions brengen o.a. de volgende voordelen met zich mee:

  • Ruimte voor visuele feedback
  • Interactie zonder dat de pagina moet worden vernieuwd
  • Een verbeterde gebruikservaring door extra betrokkenheid die wordt gecreëerd.

Micro interactions kan je op verschillende manieren toevoegen aan een WordPress website. Dit wordt voornamelijk gedaan via plug-ins zoals:

  • Contact form: Een plug-in waarin je uitgebreide contact formulieren kan maken met o.a. dropdown menu’s, checkbox menu’s, upload mogelijkheden, datum planner en nog veel meer.
  • Quotable: Een plug-in die ervoor zorgt dat er automatisch een ‘tweet this’ button komt bij blogs en berichten die worden gepost. Dit maakt het makkelijk voor bezoekers om content te delen met anderen.

 

Drag and drop themes

Dit is een trend die webdevelopment over het algemeen makkelijker gaat maken. Ook dit is niet nieuw want veel thema’s ondersteunen nu al programma’s zoals visual composer die het drag en drop systeem toepassen bij het bouwen van WordPress websites. Er worden nu steeds meer thema’s ontwikkeld die dit systeem al hebben ingebouwd waardoor het kopen van een editor plug-in overbodig raakt. Thema’s die al ontwikkeld zijn met een ingebouwde drag and drop editor zijn o.a.: Scalia, EasyWeb en The Simple. Het voordeel van drag en drop thema’s is dat er niet voor iedere aanpassing aan de website iets hoeft te worden veranderd in de codering.

Kort samengevat gaat WordPress 5.0 de meest prominente ontwikkeling zijn in 2018 en wordt WordPress in het algemeen steeds gebruiksvriendelijker. Daarnaast zijn video headers en virtual reality ook trends waar nog niet veel mee wordt gedaan terwijl de mogelijkheden zich daar wel toe rijken. Deze veranderingen zullen invloed gaan hebben op iedere WordPress gebruiker. Dit betekent dat als hier proactief en creatief op wordt ingespeeld, je de concurrentie een stap voor kan blijven en een beter rendement uit je website kan halen!

Wij kijken in ieder geval erg uit naar de ontwikkelingen op het gebied van WordPress in 2018, heb jij nog vragen over wat je verder nog kan verwachten omtrent WordPress? Neem dan gerust contact met ons op!