Ja ja, daar is hij dan, de veelbesproken WhatsApp Business app. “We appen” zeg je dus niet langer alleen tegen je vrienden, maar ook tegen je klanten. De zakelijke variant van WhatsApp is op dit moment alleen nog verkrijgbaar op Android, maar waarschijnlijk zal IOS snel volgen. WhatsApp Business is gemaakt voor mkb’ers aldus WhatsApp.

WhatsApp Business gebruiken?

Door de app te downloaden kun je binnnen 15 minuten aan de slag met Whatsapp Business. Door een telefoonummer te verfiëren kunnen klanten je berichten sturen. Dit kan je mobiele nummer zijn, maar nog veel beter, je vaste telefoonnummer!

Met deze nieuwe communicatie mogelijkheid ben je in staat om laagdrempelig, direct en persoonlijk contact te hebben met je klanten. Zo geef je je klanten een extra manier om contact op te nemen die ze gewend zijn en daarnaast heb je zelf een tool in handen om klantenservice te bieden.

Voor promotionele doeleinden raden we af de app te gebruiken. Je contacten zitten niet te wachten op spammige activiteiten op een kanaal dat bedoelt is voor persoonlijk contact. Wellicht dat er in de toekomst andere mogelijkheden komen om dit op en juiste manier te doen. Denk bijv. aan een manier waarop contacten aan kunnen geven dat zij bepaalde informatie willen ontvangen.

Op dit moment is de app nog gratis, maar de verwachting is dat WhatsApp hier na verloop van tijd een betaalde service van gaat maken.

Wat kun je met WhatsApp Business?

De App voelt lekker vertrouwd, de interface is nog steeds simpel en gebruiksvriendelijk. Bedrijven kunnen geautomatiseerde antwoorden instellen, bijv. een welkomst- of afwezigheidsbericht. Ook heb je de mogelijkheid om “snelle antwoorden” in te stellen. Dit stel je in staat met een sneltoets een vooringesteld bericht te versturen. Hieronder vind je alle mogelijkheden die nu beschikbaar zijn:

  • Bedrijfsprofiel: Hier kun je informatie voor klanten kwijt, zoals afbeelding of logo plaatsen, locatie opgeven, openingstijden aangeven, website en e-mailadres.
  • Berichtinstellingen: Dit bestaat uit enkele handige tools waarmee je tijd kunt besparen als je communiceert met je klanten.
    • Afwezigheidsberichten: Als je offline bent wordt een vooraf ingesteld afwezigheidsbericht gestuurd. Zorg dus dat je je online bent. Wij raden aan dit via WhatsApp Web te doen, zo zorg je ervoor dat je altijd online bent. Als je inactief bent op je telefoon worden namelijk automatisch afwezigheidsberichten gestuurd.
    • Begroeting: Stuur je contacten een welkomstbericht met een leuke boodschap. Indien deze functie is geactiveerd krijgt je contactpersoon de boodschap als hij voor het eerst een bericht naar je stuurt OF na 14 dagen van inactiviteit.
    • Snelle antwoorden: Stel berichten in die je met een sneltoets, bijv. /adres, kunt versturen. Handig om veelgestelde vragen te beantwoorden of snel gegevens te versturen.
  • Statistieken: Wil je weten hoeveel berichten je hebt verstuurd of ontvangen? Ook zie je hier het aantal afgeleverde en gelezen berichten.
  • Labels: Je kunt een chat/klant labelen, o.a. nieuwe klant, nieuwe bestelling en nog een aantal labels staan al ingesteld. Je kunt daarnaast ook nog labels toevoegen. Handig om ze toe te kennen aan hun plaats in je sales funnel.
  • WhatsApp IOS/Windows: Wij raden aan de desktop apps van WhatsApp te gebruiken om je business account te beheren. Zo zorg je dat je altijd online bent, ook als je even niet actief bent op je telefoon.
  • WhatsApp Web: Naast de desktop apps is ook WhatsApp Web gereed gemaakt voor gebruik met WhatsApp Business.
  • Standaard functies: Naast de nieuwe functionaliteiten zijn de standaard functionaliteiten zoals, bellen en videobellen, statusupdates, bestanden versturen etc. gewoon beschikbaar.

 

Je krijgt na een tijdje een groen vinkje als je je telefoonnummer hebt bevestigd. Op deze manier zien contactpersonen dat je een geverifeerd zakelijk account hebt.

WhatsApp Business en jouw bedrijf

Zoals je hebt kunnen lezen is de zakelijke versie van Whatsapp ideaal voor één-op-één contact met je klanten of prospects. Maar wees op je hoede met het gebruik van de tool voor marketingdoeleinden! Gebruik de app om je klanten vragen te laten stellen, informeer ze over een bestelling die ze hebben gedaan of laat ze bestellingen doen.

Mocht je toch nog meer willen weten, wij maken ook gebruik van Whatsapp Business. Stel je vraag door een appje te sturen naar: 076 – 260 02 14.