Website voor bedrijfsgroei

5 Redenen waarom je website niet bijdraagt aan je bedrijfsgroei

Een website die enkel als visitekaartje dient levert geen resultaten op. We zeggen altijd maar zo: “Een statische website, is een website die geld verliest”. Dit is een vrij logische conclusie. Maar wat zijn nu redenen waarom je website geen resultaten laat zien, ondanks dat je er zo veel aan laat doen? In dit artikel kijken we naar 5 mogelijke redenen die dit kunnen veroorzaken, van voor de ontwikkeling, tot na de oplevering!

Liever meer dan 5 redenen? Wil je een volledige uitleg over hoe jouw website actief kan bijdragen aan je bedrijfsgroei? Download dan nu onze Gratis Next-Level Website Guide!

1. Geen design voor actieve doelgroepsturing

Een winstgevende website begint eigenlijk al voordat je met de ontwikkeling start. Veel mensen vergissen zich erin door naar andere websites te kijken en daar hun vooronderstelling uit te trekken over hoe een website eruit moet zien. Het klopt dat een website die er mooi uitziet een hogere kans op conversie met zich meebrengt. Echter gaat de psychologie van een website een heel stuk verder dan enkel dat. Je design is cruciaal voor de algehele conversiekans. Maar hoe kun je jouw design dan uitwerken voor de hoogste conversiekans?

Allereerst is het belangrijk dat je onderzoek doet tot je niet meer kan! Je moet je doelgroep van onder tot boven leren kennen. Wie zijn je bezoekers, wat willen ze en hoe kun je ze overtuigen. De kans is groot dat je verschillende doelgroepen moet dienen via je website, bijvoorbeeld bij een aanbod van verschillende diensten. Je design moet dus ontworpen worden om de juiste persoon de juiste kant op te sturen. Het maken van wireframes op basis van vastgestelde onderzoeken en methodes is de sleutel. Doe dus uitgebreid onderzoek naar jouw doelgroep zodat je wireframing effectief en doeltreffend wordt uitgevoerd.

web developer

2. Je webbouwer heeft precies gedaan wat jij als opdracht hebt gegeven

Dit klinkt op het eerste gezicht misschien vreemd. Je wilt toch juist dat je webbouwer precies doet wat je hem opgeeft? Waarom huur ik hem anders in? Het antwoord op deze vraag is iets ingewikkelder en uitgebreider dan je zou denken. Het klopt inderdaad dat het fijn is dat je webbouwer geen dingen doet die jij niet wilt, dat bedoelen we ook niet. Het gaat hier meer om het feit dat je webbouwer vanaf het begin moet meedenken over op welke manieren jouw website het beste kan presteren. Ondertussen moet je online marketeer, met jouw onderzoek, aan de slag om de tools, designs en funnels te implementeren voor de hoogste conversiekans.

Er zijn genoeg partijen die exact uitvoeren wat je hen als eerste opdracht geeft en daar is niks mis mee. Als je een website als visitekaartje wilt laten bouwen, dan is dit de meest kostenefficiënte oplossing. Wanneer je echter een website wilt laten bouwen die actief bijdraagt aan de groei van je onderneming, dan moet de samenwerking met je webbouwer naadloos verlopen. Je moet elkaar aanvullen in plaats van opdracht geven. Op deze manier is je kans op conversie het grootst. Dit komt omdat je website nu gebouwd is uit bewezen en getest onderzoek. “Research is the key!”

Ben je benieuwd naar hoe zo’n bewezen methode eruit ziet? Download dan nu onze gratis Next-Level website guide en bekijk de stappen van onze succesvolle COOL methode!

Download de guide!

3. Je website is niet op de juiste punten getest

Het is natuurlijk vrij logisch dat je jouw website goed moet testen voordat je deze live zet. Dit gaat echter een heel stuk verder dan de werkzaamheid van je functies testen. Je moet het zien alsof je website een trein is waar allerlei verschillende soorten mensen instappen. De taak van jouw website is om deze mensen bij het juiste station af te zetten. Als je de verkeerde persoon bij het verkeerde station afzet, dan gaan ze nooit meer met jouw trein. Welke dingen moet je dan allemaal testen zodat deze trein als een echte Japanse hogesnelheidstrein functioneert? We zetten de belangrijkste dingen even voor je op een rijtje, inclusief de onderdelen waar je misschien geen rekening mee had gehouden.

  • De functies (plugins, koppelingen, systemen)
  • De User Flow (Hoe navigeert een gebruiker door je website en op je pagina’s)
  • De Gorrillatest (Proberen op alle manieren de website “kapot” te maken in de rol van een gebruiker. Als een gebruiker iets kapot kan maken, dan loop je groot gevaar!)
  • Je conversiefunnels (Door welke kanalen moeten je bezoekers komen om niet alleen in je funnel terecht te komen, maar om daadwerkelijk geconverteerd te worden.)
  • Alle SEO opties moeten gecontroleerd worden
  • Er moet een backlinkanalyse en profiel opgesteld worden

Tot slot is het ook van groot belang als deze tests worden uitgevoerd in een BETA testomgeving zodat het ook daadwerkelijk geen kwaad kan wanneer er iets fout gaat.

4. Je hebt geen plannen of afspraken voor doorontwikkeling

De fout wordt vaak gemaakt dat een website klaar is na oplevering. Een website moet geen statisch product zijn, maar juist dynamisch functioneren om echt bij te dragen aan je bedrijfsgroei. Een website moet periodieke updates ontvangen. Dit komt omdat de site vol zit met functionaliteiten die elk op hun eigen tijd nieuwe updates beschikbaar maakt. Daarnaast moet je ook regelmatig je gehele CMS updaten. Doe je dit niet, dan loop je niet alleen risico op performance vermindering, maar de veiligheid van je website neemt ook af. Een website die niet up to date is, is een makkelijker doelwit voor hackers.

Naast updates valt onder doorontwikkeling ook het constant verbeteren van je website. Door je website constant te monitoren voor eventuele verbeteringen kun je net dat ene extra stapje zetten dat het verschil kan maken tussen een conversie. In deze moderne wereld waar bijna wekelijks nieuwe trends ontstaan is het van groot belang om actief op zoek te gaan naar manieren om je website beter, sneller, efficiënter en effectiever te laten werken. Zo kan een nieuwe plugin of koppeling een wereld aan verschil (en geld) schelen, die in de eerste ontwikkeling nog niet beschikbaar was!

website doorontwikkeling

5. Je hebt geen gestructureerd Online Marketing Plan

Bij Klik & Steen zeggen we altijd dat Online Marketing eigenlijk al begint voordat de website gebouwd wordt. Dit komt omdat development en Online Marketing niet twee aparte dingen zijn. Beide facetten moeten geïntegreerd toegepast worden omdat het ene het andere versterkt. Zo hoort bij Online Marketing hetgeen wat we in het begin van dit artikel al aangaven: het onderzoek naar je doelgroep. Laten we een aantal belangrijke onderdelen van een geïntegreerd marketingplan benoemen:

  • Diepgaand onderzoek naar je doelgroep, buyer journey, buyer persona (dit pas je toe in zowel je design als je funnelstructuur)
  • Een passende Marketingfunnel bouwen (die weer correspondeert met de pagina’s op je website)
  • On-page SEO (zorgen dat je pagina’s gevonden worden)
  • Backlinks genereren
  • E-mail automation instellen en schrijven
  • Periodieke analyses (Backlinkanalyse, concurrentieanalyse, Technische analyse; deze punten resulteren allemaal in aandachtspunten die onder development vallen zoals het aanpassen van pagina’s)
  • Conversieoptimalisatie

Zo zie je dat het een wisselwerking is. Je Online Marketingplan moet geïntegreerd zijn en parallel aan je ontwikkelingstraject lopen. Op deze manier behaal je niet alleen de beste resultaten, je bent ook nog eens een stuk efficiënter uit. Dit komt omdat de meeste website beheerders eerst een website laten bouwen en vervolgens pas gaan kijken naar Online Marketing.

Conclusie: Er zijn een heleboel dingen die je fout kan doen, nu is het tijd om dingen GOED te doen!

Wanneer een website niet goed draait gaan website beheerders vaak zelf aan de slag om een verbetering te maken. Dit begint vaak met het uitproberen van AdWords of een Online Marketing partij. Hieruit ontstaat de conclusie dat je website overhoop moet omdat hij niet geoptimaliseerd is voor zoekmachines en conversie (wat logisch is, want je bent pas aan online marketing begonnen na de ontwikkeling van je website). In dat geval kan je weer opnieuw beginnen want je hele website moet aangepakt worden! Een website die écht bijdraagt aan je bedrijfsgroei verdient zichzelf terug, and then some! Dit is alleen te realiseren als het hele traject zo efficiënt mogelijk vergaat. Ben je benieuwd naar hoe zo’n “all-in-one” oplossing er uit ziet? Wij hebben een handige GRATIS GUIDE gemaakt waarin in detail wordt uitgelegd hoe jouw website winstgevend kan worden!

Ben jij benieuwd hoe jouw website omgezet kan worden tot een tool die bijdraagt aan je bedrijfsgroei? Wil je weten hoe jouw website écht winstgevend kan worden? Download dan nu onze gratis guide!

Download de guide!